Gå til innhold

Avklipt ledning på lampe

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kjøpt en gammel gulvlampe fra 50-tallet, hvor ledningen er klipt av. Det er ca 20 cm ledning igjen. Er det noen her som vet hvordan man skøyter en ny ledning på noe slikt? Jeg har null peiling på elektronikk, men vil ikke betale masse for å få en elektriker hit å gjøre det. Har forstått det slik at dette har man lov å gjøre selv? Noen tips?

Endret av bellamamma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å klippe ledningen er noe man blir anbefalt å gjøre før man kaster elektronikk som er skadet/brannfarlig/ikke fungerer.

Anonymous poster hash: af7e3...9f2

Skrevet

Hvis mulig, så kan du sette en bryter der hvor den gamle ledningen slutter og skjøte med en ny med stikkontakt i den andre enden. Det er lovlig.

Det er jo ikke alltid at det passer med en bryter på gulvet da.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampebrytere-dimmere/ledningsbryter-402221/

Det er ikke lovlig å bruke den typen brytere på gulvet! Pga. Fare for støt osv.

Skrevet

Har kjøpt en gammel gulvlampe fra 50-tallet, hvor ledningen er klipt av. Det er ca 20 cm ledning igjen. Er det noen her som vet hvordan man skøyter en ny ledning på noe slikt? Jeg har null peiling på elektronikk, men vil ikke betale masse for å få en elektriker hit å gjøre det. Har forstått det slik at dette har man lov å gjøre selv? Noen tips?

Det er nok en god grunn til at ledningen er klippet.

Om du ikke kjenner alderen på ledningene i lampen bør den nok oppgraderes med ny ledningsføring internt og kanskje sokler for pærene. Jeg har gjort det med endel lamper som er arvet. Det finnes verksteder som gjør dette. Jeg har brukt en i Asker (http://www.alfredberge.no), men de tar relativt mye for jobben.

Skrevet

Hvis mulig, så kan du sette en bryter der hvor den gamle ledningen slutter og skjøte med en ny med stikkontakt i den andre enden. Det er lovlig.

Det er jo ikke alltid at det passer med en bryter på gulvet da.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampebrytere-dimmere/ledningsbryter-402221/

Jeg kan ikke få sagt dette tydelig nok; IKKE KJØP ELEKTRISK MATERIELL PÅ JULA, BILTEMA ELLER CLAS OLSON!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for alle svarene her inne:) Jeg skjøtet på en ny ledning ved hjelp av en sukkerbit, og det funket! :)

Skrevet

Takk for alle svarene her inne:) Jeg skjøtet på en ny ledning ved hjelp av en sukkerbit, og det funket! :)

Fungerer gjør det helt til det begynner å brenne en vakker dag.

Du riskerer og at du ikke vil få en krone fra forsikringsselskapet om dette starter en brann, fordi du har lekt "elektriker".

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke få sagt dette tydelig nok; IKKE KJØP ELEKTRISK MATERIELL PÅ JULA, BILTEMA ELLER CLAS OLSON!!

Jeg lærte på den harde måten at Europris heller ikke kan anbefales.

Men risikoen for at det kommer til å gå galt og konsekvensene når det skjer er enormt store med den løsningen.

Regner ikke med at du har barn, men tenker med gru på hva som kan skje om at lite barn får sitte og plukke/rive i en sånn kobling i et ubevoktet øyeblikk.

• Liker 1
Skrevet

Hvor bør en kjøpe fra da?

Anonymous poster hash: cc6f3...fc8

Skrevet

Hvor bør en kjøpe fra da?

Anonymous poster hash: cc6f3...fc8

Hvis du ikke skal benytte fagfolk så kan jeg anbefale Megaflis. Da alt unntatt sikringsskapet de fører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...