Gå til innhold

Barnet blir klamt i senga.. tiltak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 2 år, og hun blir gjerne litt varm i senga... dvs, det hender at hun er helt våt i håret, puta er våt osv. og ganske varm og klam på kroppen.

Per idag sover hun i en tynn bomullspysj uten føtter, og bleie.

syntetisk dyne, Bomullslaken og bomull sengesett.

Jeg vurderer følgende tiltak:

tynn ullpysj

sengesett i bambus

en eller annen form for pustende madrass

ny dyne? tynnere eller annet materiale?

Ikke legge seg med fuktig hår etter bad

Hva tror dere hjelper mest? Noen erfaringer selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke legge seg med vått hår, bruke tynnere dyne hvis hun blir varm i den hun har :) har du oppe vinduet?

Anonymous poster hash: 289b5...f82
Skrevet

ikke legge seg med vått hår, bruke tynnere dyne hvis hun blir varm i den hun har :) har du oppe vinduet?

vinduet står litt oppe ja..

takk for svar!

Legge seg uten vått hår er en utfordring, selv uten bad blir gjerne håret vått-- fordi hun spretter rundt som en kanin før leggetid. :)

Skrevet

vinduet står litt oppe ja..

takk for svar!

Legge seg uten vått hår er en utfordring, selv uten bad blir gjerne håret vått-- fordi hun spretter rundt som en kanin før leggetid. :)

virker som at hun kanskje bare er en person som blir fort klam da. jeg kjenner en som har ei 1 år gammel jente, å hun sover uten pysj nå om sommeren. med mindre man har gode grunner for det ser jeg ikke vitsen i å ha på pysj. men ungen våkner når hun sparker av seg dyna, å er vel kanskje ikek alle som gjør det heller?

• Liker 1
Skrevet

Min er akkurat lik, hun blir svett nærmest uansett. Sov kun i bleie en periode, men var likevel våt i håret etter en kort stund. Til nå er det kun én ting som har virket: passe på at føttene stikker ut under dyna, hehe. Hun kan fint sove med dyne og pysj hvis bare de små føttene får luft på seg, da har hun en fin temperatur. Syns det er litt rart, men.

Skrevet

Bambus er ikke bedre enn bomull. Skaff et terommeter og finn ut hvor varmt det er i rommet hennes. Hva har du under lakenet i senga?

Nå går vi mot kallere tider, se det litt an.

Anonymous poster hash: 80b67...21f

Skrevet

Min jente brukte kun pysj til hun var rundt 10 mndr, etter det var det først bare bleia og nå bare trusa.

Ser ingen grunn til pysj om hun er så varm?

Bytt også til frottèlaken, jeg selv som ofte blir klam synes også det hjelper godt! (Sparkjøp har de beste ift pris). Min datter er jo fortsatt veldig varm av seg, og bruker tynn sommerdyne hele året. Sommertid sover hun ofte under kun dynetrekk. Vinduer settes nesten på vidt gap, og gjerne med gjennomtrekk gjennom flere rom. (Gjennomtrekk er ikke farlig.)

Du kan også vurdere å la henne sove uten dyne, men med pysj.

Skrevet

Jeg hater iallefall syntetiske dyner, føles som jeg er innpakket i plast og bli alltid svett av det. Ville kjøpt en annen dyne.

Anonymous poster hash: 073f1...c9a
Skrevet (endret)

Tusen takk for alle svar!

Hun er nok av den "klamme" typen, absolutt! Tror jeg skal prøve uten pysj nå, og eventuelt bytte dyne.

Endret av Pasjonsblomst
Skrevet

Krepp sengetøy syntes jeg virker veldig svalt og godt! Også ikke syntetisk dyne- hva med å klippe til, og legge et ullteppe dobbelt i dyntetrekket!!! Da blir det litt tyngde uten at dyna klamrer seg inntil huden!! Å sove på frottéhåndkle virker også avkjølende!!

Anonymous poster hash: 4b663...fc0

Skrevet

Datteren min blir også veldig varm om natten, det har hun vært siden hun var nyfødt og det har ikke endret seg til i dag (hun blir 6 år). Hun sover bare i truse i et kjølig rom (dvs ikke mer en 18-19 grader). Hun svetter litt enda, men slik er hun bare. I sommer lå hun bare i et tynt pledd om natten ellers var hun gjennomblaut på morgenen. (hun velger gjerne et teppe fremfor dyne selv)

Skrevet

Dropp pysjen inntil det blir kaldere. Det hjelper ihvertfall her i huset. :)

Skrevet

Her i huset har vi en varm 5-åring, tiltak som har hjulpet er å sove uten pysj og bruke en tynn dundyne (det er stor forskjell fra syntetisk!), i tillegg til å lufte skikkelig. Ville forsøkt det før å bytte ut bomull med bambus, det har i hvert fall ikke vært nødvendig her.

Skrevet

Hos oss har det hjulpet godt med tynn dundyne, ullmadrass, kreppsengetøy og frottelaken. Hun sover i bare bleie og har det svalt på rommet. Vindet står oppe fra hun legger seg til vi går å legger oss.

Skrevet

Helseteppe! Og unngå syntetiske ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...