AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #1 Skrevet 3. september 2014 Barnet mitt er født i uke 35, og var på intensiv i tre uker. H*n har slitt med hard mage og umodne tarmer siden, er nå 18 mnd. Det første halve året var det vanskelig å få øyenkontakt. H*n har også alltid vært veldig krevende, sensitiv og rutineavhengig. Den minste ting får h*n til og begynne å sutre, men har alltid bare tenkt at det kan være på grunn av høysentisivitet. Motorisk har ting gått litt tregt, uten at fagpersonell noen gang har reagert på det. Rullet sent, gikk ved 16 mnd. Har aldri vært interessert i å herme som andre barn, som når man stikker tungen ut også gjør de det samme. Trodde en lang stund at h*n hørte dårlig eller noe siden h*n responderte dårlig på når vi sa navnet for å få kontakt. Det gjør h*n enda. Men hørselen er fin. Selv den dag i dag peker h*n ikke på ting selv og når vi peker på noe eller prøver å vise noe gøy (f.eks kaste ball i luften) så ser h*n bare på vårt ansikt, og ikke det vi peker eller viser. Har aldri sagt mamma eller pappa enda, h*n kan et ord, og det sier h*n ofte. Babler selvsagt mye også, men ingen ord. Men h*m smiler veldig mye og sjarmerer alle fremmede med sitt levende vesen. H*n elsker at vi løfter h*n opp på armen, men med en gang vi prøver å holde barnet inntil oss eller hver eneste gang vi prøver å kose klikker det helt. H*n vrir seg og hyler og vil bare vekk. Kan ikke kose i det hele tatt, har aldri ville samsovet og bruker å klore og klype mye. H*n sitter å ser nøye etter hvordan vi reagerer når han gjør oss vondt, studerer uttrykket vårt, og blir nesten glad virker det som når vi får vondt. Får mye raserianfall. Har hatt en periode hvor h*n veldig ofte måtte ta seg ved tinningen på hodet, samme plass hver gang. H*n presset pekefingeren og tommelen sammen og klikket de mot tinningen to-tre ganger. Ble litt skremt hver gang han gjorde det. Nevnte det i bhg men de hadde ikke lagt merke til det. Høyt energinivå og blir lei av ting veldig fort. Har et rom full av leker men har alltid bare interessert seg for et par av lekene. Med de kan han gjerne sitte å studere på samme viset lenge alene, leker med de på samme måte gang på gang. Var på 18 mnd kontroll for noen dager siden og de sa ikke noe der, har heller ikke hørt noe fra barnehage enda annet enn at barnet kan være veldig sutrete noen ganger. Har jeg noe å bekymre meg for tror dere eller er det for tidlig? Bør jeg kontakte lege eller tror dere de i barnehagen ville sett varselstegn hvis det var noe å bekymre seg over? Er mitt første barn så man blir jo selvsagt bekymret over alt mulig. Har alltid følt at barnet er mer krevende og annerledes enn andre, men så hadde jo også barnet en veldig annerledes start på livet.Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #2 Skrevet 3. september 2014 når man er bekymret om helsen til et barn så spør man en lege, ikke folk som leker doktor på kg. ikek for å være stygg, men det er realiteten. Anonymous poster hash: ad529...e98 3
HerKommerMummi Skrevet 3. september 2014 #3 Skrevet 3. september 2014 Høres ut som det er noe som ikke er helt som det skal. Meld barnet til PPT eller dra til fastlegen og be om utredning. Jo tidligere hjelp, jo bedre er det for barnet og dere selv. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #4 Skrevet 3. september 2014 når man er bekymret om helsen til et barn så spør man en lege, ikke folk som leker doktor på kg. ikek for å være stygg, men det er realiteten. Anonymous poster hash: ad529...e98 Tenkte det kanskje var noen foreldre her som kjente seg igjen eller har erfaring å komme med, må være lov å spørre. Er ikke alltid man får noe svar hos lege heller, har kjempet i 18 mnd om hjelp på grunn av magen hans uten at det har blitt tatt seriøst. Anonymous poster hash: 1b44c...617 1
Vera Vinge Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Tok du opp bekymringen din på siste kontroll? Mye av det du beskriver er jo helt innenfor det normale, som at barnet ikke alltid reagerer på navnet sitt fordi de er oppslukt i lek, at han vrir seg bort fra kos eller at han gikk ved 16 mnd. Så er vel spørsmålet om du på en måte leter etter tegn ut fra atdu har lest om dette eller om du rett og slett har en magefølelse for at noe er galt. Det er jo også litt vanskelig å beskrive kvaliteten i blikk-kontakten barnet gir f.eks. på et forum, da det ikke bare handler om hvor ofte han møter blikket deres, men i hvilke situasjoner og hvordan, men om du er bekymret, bør du jo ta dette eksplisitt opp med helsesøster eller evt. lege. Om det er tidlige tegn på autisme, er det ikke sikkert en fremmed fagperson kan se det uten at du selv forteller om det som bekymrer deg.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 Etter min erfaring er barnehagen flinkere til å oppfatte om noe er "galt" enn f.eks. helsesøster. Vi fikk alltid høre "alt er normalt, barn er så forskjellige" av helsesøster, uansett hva vi kom med. F.eks at det gikk et par uker mellom hver gang det kom avføring, de første leveårene til barnet! Barnehagen observerer barnet over lengre tid, og sammenligner det i situasjoner med andre barn. Jeg ville først og fremst tatt en ordentlig prat med barnets kontaktperson i bhg. Hvis det er som du har fått inntrykk av, at de ikke mener det er grunn til bekymring, ville jeg sett det an og gitt barnet litt ekstra tid, som for tidlig født kan det jo være det trenger det. Uansett, 18 mnd er veldig ungt, og hvis det skulle være noe med barnet, vil det fanges opp før eller senere, hvis du fortsetter å nevne bekymringene dine på helsekontroller og i foreldresamtaler i barnehage. Anonymous poster hash: cc09a...50f 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Tok du opp bekymringen din på siste kontroll? Mye av det du beskriver er jo helt innenfor det normale, som at barnet ikke alltid reagerer på navnet sitt fordi de er oppslukt i lek, at han vrir seg bort fra kos eller at han gikk ved 16 mnd. Så er vel spørsmålet om du på en måte leter etter tegn ut fra atdu har lest om dette eller om du rett og slett har en magefølelse for at noe er galt. Det er jo også litt vanskelig å beskrive kvaliteten i blikk-kontakten barnet gir f.eks. på et forum, da det ikke bare handler om hvor ofte han møter blikket deres, men i hvilke situasjoner og hvordan, men om du er bekymret, bør du jo ta dette eksplisitt opp med helsesøster eller evt. lege. Om det er tidlige tegn på autisme, er det ikke sikkert en fremmed fagperson kan se det uten at du selv forteller om det som bekymrer deg. Nei, uheldigvis ble det ikke tatt opp på siste kontroll. Hadde tenkt å gjøre det, men måtte jobbe i siste liten da noen på arbeid ble syk, så barnefar dro i stede. Hadde følt meg litt dum om jeg plutselig skulle kommet dit nå med bekymringer noen få dager etter siste kontroll hvor barnefar ikke kom med en eneste kommentar om temaet. Jeg har aldri gått rundt og bekymret meg for at ungen har Barneautisme, men det er klart man begynner å tenke litt når man leser om det og føler at mye av det som står stemmer. Det som står på listene over symptomene skremte meg. Han responder noen ganger når vi kaller på han, men da må vi gjerne mase eller heve volumet på stemmen for å få kontakt. Det er ikke bare når han leker, men sånn generelt når vi prøver å kalle på han. De eneste gangene jeg noen gang har fått kos er ved sykdom, og selv om jeg skjønner at noen ikke er kosete av seg finner jeg det rart at han freaker sånn ut hver eneste gang vi har prøvd å kose eller klemme. Men så skal det jo sies at til tross for det som er nevt her i tråden er han også en meget livlig unge som ler og smiler mye, han sjarmerer som sagt de aller fleste, og bghansatte skryter mye av hvor glad han er. Han danser og utforsker og jeg tror han forstår ting vi sier selv om jeg ikke kan være sikker da han verken snakker eller peker. Han leker også med andre barn og stortrives i barnehage, løper alltid rett ned fra fanget mitt og bort til de andre barna med en gang vi ankommer. Har også en nabogutt på samme alder og de leker litt sammen de også. Er det noe jeg burde ta opp i barnehagen?Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 Jeg jobber på en autismeavdeling på en barneskole. Vi har barn i forskjellige ender av autismespekteret, og noe av det du beskriver kan godt passe inn. Barn med autisme har ofte, men ikke alltid, mye tvang. De av barna som har språk, har ofte tvangstanker ift. å ha dører åpne/lukket, i forhold til renslighet osv. Et av barna som ikke har språk, har mye fysisk tvang. Barnet lukter mye på ting, holder seg for ørene, er veldig urolig (hopper, løper på stedet hvil, eier ikke konsentrasjon..), tar seg mye i ansiktet på spesifikke måter. Noen av barna syns det er greit med fysisk kontakt og kosing, noen liker det til og med, mens andre absolutt ikke vil bli tatt på av noen, men det kan igjen dreie seg om tvangstanker. Det med at han ikke responderer så godt når dere snakker til han, er også normalt på min arbeidsplass. Autismespekterforstyrrelser er svært variert, og det er store spenn i kommunikasjon, sosiale ferdigheter og motorikk. Én måte å få en pekepinn på, er å finne frem en boks med lokk, og legge noe oppi, gjerne en leke. Vis barnet følgende. 1.Bank tre ganger på lokket. 2.Ta av lokket lokket. 3.Ta ut gjenstanden. 4.Be barnet gjenta. Hvis barnet tar av lokket med én gang, og ikke hermer etter deg, kan barnet ha autisme. Tester har vist at "vanlige" barn ofte hermer etter den voksne (selv om det er unødvendig å banke på lokket), mens mange autistiske barn åpner boksen med én gang. Med tanke på at ditt barn er såpass lite, er det mulig denne testen blir litt vanskelig, da denne testen gjerne utføres på litt eldre barn. Men du kan jo prøve? Det er godt mulig at barnet ditt har autisme, men absolutt ikke sikkert, så jeg syns du skal kontakte lege og fortelle det du har fortalt her. Det er ingen her som kan stille noen diagnose. Ønsker deg masse lykke til, det kommer til å gå veldig fint uansett! Det er ingenting å bekymre seg for, det er så mye god hjelp å få i Norge, og jeg har inntrykk av at både barn og foreldre har gode liv til tross for utfordringer og tilrettelegging. Masse lykke til! Anonymous poster hash: 12651...55e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 Jeg jobber på en autismeavdeling på en barneskole. Vi har barn i forskjellige ender av autismespekteret, og noe av det du beskriver kan godt passe inn. Barn med autisme har ofte, men ikke alltid, mye tvang. De av barna som har språk, har ofte tvangstanker ift. å ha dører åpne/lukket, i forhold til renslighet osv. Et av barna som ikke har språk, har mye fysisk tvang. Barnet lukter mye på ting, holder seg for ørene, er veldig urolig (hopper, løper på stedet hvil, eier ikke konsentrasjon..), tar seg mye i ansiktet på spesifikke måter. Noen av barna syns det er greit med fysisk kontakt og kosing, noen liker det til og med, mens andre absolutt ikke vil bli tatt på av noen, men det kan igjen dreie seg om tvangstanker. Det med at han ikke responderer så godt når dere snakker til han, er også normalt på min arbeidsplass. Autismespekterforstyrrelser er svært variert, og det er store spenn i kommunikasjon, sosiale ferdigheter og motorikk. Én måte å få en pekepinn på, er å finne frem en boks med lokk, og legge noe oppi, gjerne en leke. Vis barnet følgende. 1.Bank tre ganger på lokket. 2.Ta av lokket lokket. 3.Ta ut gjenstanden. 4.Be barnet gjenta. Hvis barnet tar av lokket med én gang, og ikke hermer etter deg, kan barnet ha autisme. Tester har vist at "vanlige" barn ofte hermer etter den voksne (selv om det er unødvendig å banke på lokket), mens mange autistiske barn åpner boksen med én gang. Med tanke på at ditt barn er såpass lite, er det mulig denne testen blir litt vanskelig, da denne testen gjerne utføres på litt eldre barn. Men du kan jo prøve? Det er godt mulig at barnet ditt har autisme, men absolutt ikke sikkert, så jeg syns du skal kontakte lege og fortelle det du har fortalt her. Det er ingen her som kan stille noen diagnose. Ønsker deg masse lykke til, det kommer til å gå veldig fint uansett! Det er ingenting å bekymre seg for, det er så mye god hjelp å få i Norge, og jeg har inntrykk av at både barn og foreldre har gode liv til tross for utfordringer og tilrettelegging. Masse lykke til! Anonymous poster hash: 12651...55e Skal prøve det med boksen å se, men han er jo bare 18 mnd eller 16 mnd og tre uker hvis i følge utviklingenen hans da han er prematur. Så han er jo liten sånn sett til å teste ferdigheter, betyr det at et barn automatisk er autistisk hvis de ikke hermer etter voksne når de er så små? Han er jo som skrevet lengre opp litt tregere i utviklingen, selv om han ligger innenfor normalen, så at han ikke hermer kan jo også være en naturlig forklaring siden han er litt treg. Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #10 Skrevet 4. september 2014 Vår gutt er veldig lik din, bortsett fra blikkkontakt som har kommet seg siste måneden. Han er 16 måneder. Jeg ille ikke bekymret meg om jeg var deg, ikke ennå. Barn er så forskjellige og når de er prematurt er de ofte ennå litt senere. Tror gutten vår maks leker i 30 sekunder med en leke ( om han i det hele tatt fågidder å leke) Anonymous poster hash: 0239c...149
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #11 Skrevet 4. september 2014 Peker/vinker han hadet? Anonymous poster hash: 07dc3...855 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #12 Skrevet 4. september 2014 Vår gutt er veldig lik din, bortsett fra blikkkontakt som har kommet seg siste måneden. Han er 16 måneder. Jeg ille ikke bekymret meg om jeg var deg, ikke ennå. Barn er så forskjellige og når de er prematurt er de ofte ennå litt senere. Tror gutten vår maks leker i 30 sekunder med en leke ( om han i det hele tatt fågidder å leke) Anonymous poster hash: 0239c...149 Takk for svar. Ang det jeg skrev om mangel på blikkontakt var bare dette snakk om det første halve året, etter han ble ca 6 mnd har han aldri hatt noe problem med øyenkontakt. Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #13 Skrevet 4. september 2014 Peker/vinker han hadet?Anonymous poster hash: 07dc3...855 Han kan peke ja, det eneste ordet han kan er se og da bruker han noen ganger å peke når han sier det. Men han peker ikke når han vil ha noe, det har han aldri gjort tror jeg. Vinke har han kunne gjort siden før han ble 1 år, men er ikke alltid han vil gjøre det. Men han kan det, både når vi sier hei og hadet. Pleier å vinke når vi ser i speilet. Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #14 Skrevet 4. september 2014 Takk for svar. Ang det jeg skrev om mangel på blikkontakt var bare dette snakk om det første halve året, etter han ble ca 6 mnd har han aldri hatt noe problem med øyenkontakt. Anonymous poster hash: 1b44c...617 Ok, da misforsto jeg. Vår gutt har alltid vært så opptatt av å se på let annet enn oss, men den isete måneden har vi blitt ganske interessante vi å. Anonymous poster hash: 0239c...149
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #15 Skrevet 4. september 2014 Skal prøve det med boksen å se, men han er jo bare 18 mnd eller 16 mnd og tre uker hvis i følge utviklingenen hans da han er prematur. Så han er jo liten sånn sett til å teste ferdigheter, betyr det at et barn automatisk er autistisk hvis de ikke hermer etter voksne når de er så små? Han er jo som skrevet lengre opp litt tregere i utviklingen, selv om han ligger innenfor normalen, så at han ikke hermer kan jo også være en naturlig forklaring siden han er litt treg.Anonymous poster hash: 1b44c...617 Det betyr absolutt ikke at et barn er autistisk hvis de ikke hermer etter de voksne! Det kan være en indikator, da forsøk/tester har vist at autistiske ofte barn dropper den unødvendige manøveren. Som sagt, det er en pekepinn, og testen er brukt på større barn. Kontakt lege, og fortell det du har fortalt her! Jeg jobber som sagt bare med barna, jeg er ingen ekspert. Som jeg skrev, det er ikke sikkert han er autist. Nå har jeg fortalt om hva som er typisk for de barna jeg jobber med, for at du skulle få et litt enkelt bilde av hva man kan se etter. Ikke ta sorgene på forskudd, det er jo som du sier mulig at han bare er treg i utviklingen! Det eneste du kan gjøre er å fortsette å observere og følge utviklingen til barnet ditt, for å kunne gi mest mulig informasjon til legen. Han/hun vil kunne gi dere god oppfølging videre. Si ifra hvis du lurer på noe mer, så svarer jeg så godt jeg kan Anonymous poster hash: 12651...55e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #16 Skrevet 4. september 2014 Nå har jeg prøvd det tipset om den boksen med lokket, og overraskende nok hermet han etter meg og banket først på lokket før han åpnet lokket for å ta ut leken. De første to-tre gangene ville han bare rive til seg boksen før jeg var ferdig med å vise han hele greia, men etter en liten stund gikk det seg til. Han banket ikke på helt samme måte eller like mange ganger hver gang vi prøvde det, men han hermet jo likevel. Prøvde også å spørre den ansatte i barnehagen litt forsiktig når jeg skulle hente han i dag. Om hvordan de synes han er, om han leker bra med andre barn og sånn. De ansatte er aldri så veldig interesserte i å snakke på slutten av dagen når han hentes, virker som de helst bare vil ha ungen vekk snarest mulig så de kan komme seg hjem selv. Men hun svarte at han er en solstråle som vi sikkert vet og at han leker bra med de andre ungene og alltid er på farten. ts Anonymous poster hash: 1b44c...617
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 4.9.2014 den 19.06): Nå har jeg prøvd det tipset om den boksen med lokket, og overraskende nok hermet han etter meg og banket først på lokket før han åpnet lokket for å ta ut leken. De første to-tre gangene ville han bare rive til seg boksen før jeg var ferdig med å vise han hele greia, men etter en liten stund gikk det seg til. Han banket ikke på helt samme måte eller like mange ganger hver gang vi prøvde det, men han hermet jo likevel. Prøvde også å spørre den ansatte i barnehagen litt forsiktig når jeg skulle hente han i dag. Om hvordan de synes han er, om han leker bra med andre barn og sånn. De ansatte er aldri så veldig interesserte i å snakke på slutten av dagen når han hentes, virker som de helst bare vil ha ungen vekk snarest mulig så de kan komme seg hjem selv. Men hun svarte at han er en solstråle som vi sikkert vet og at han leker bra med de andre ungene og alltid er på farten. ts Anonymous poster hash: 1b44c...617 Hadde vært spennende å høre hvordan det går med barnet ditt den dag i dag??:-) Anonymkode: d5737...f83 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #18 Skrevet 3. juni 2024 Hei Ts! Jeg vet der er en veldig gammel tråd. Men jeg vil gjerne vite hvordan det gikk? Hvis du fortsatt er her. Anonymkode: d3a1a...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå