Gå til innhold

Hva spise før et løp?

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Skal delta på et løp til helga. Skal bo på hotell, og jeg er skikkelig usunn på hotellfrokoster til vanlig. Men, vil jo gjerne spise skikkelig den dagen jeg skal løpe, for blir fryktelig tung i kroppen av feil mat.

Tips??

Og er det nødvendig med drikke under løpet? Er satt opp flere stasjoner underveis med både vann og sportsdrikke samt noe druesukkergreier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frukt, det gir deg sukker (energi), vann (epler og appelsiner inneholder masse vann) samt at de gir deg masse vitaminer. De er også ikke så tunge som andre mattyper.

Anonymous poster hash: 7c07e...f69

Skrevet

Egg! Kanskje en av den beste råvaren som finnes for kroppen, uavhengig av hva du skal.

Gjest Runforit
Skrevet

Skal delta på et løp til helga. Skal bo på hotell, og jeg er skikkelig usunn på hotellfrokoster til vanlig. Men, vil jo gjerne spise skikkelig den dagen jeg skal løpe, for blir fryktelig tung i kroppen av feil mat.

Tips??

Og er det nødvendig med drikke under løpet? Er satt opp flere stasjoner underveis med både vann og sportsdrikke samt noe druesukkergreier.

Egg, peanøttsmør, honning, banan etc. er fin frokost.

Hvor langt løp er det snakk om? Om det er mer enn 10 km så burde du drikke litt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg løp et knalløp på 10 km tidligere i sommer.

Husker ikke helt nøyaktig hva jeg hadde spist men frokost. var knekkebrød med noe proteinrikt + grønt.

Til lunsj (løpet var kl. 1600) spiste jeg en skål havregryn toppet med litt nøtter, frukt og biola.

En fin kombinasjon av protein og karbohydrater og evt litt fett er bra. Samt vann. Det viktigste er at du holder deg unna mat som lett irriterer magen og/eller ligger tungt i magen. Her kjenner du deg selv best, men tradisjonelt kan feks røkt/salt mat irritere. Ellers ligger store, fete måltider ofte tungt i magen.

Lykke til

Skrevet

Ang drikke: Jeg drakk ikke underveis, verken vann eller sportsdrikk, men hadde drukket godt med vann i forkant. Et det veldig varmt (noe det neppe er nå) kan nok vann være nødvendig. Har man spist ordentlig i forkant skal tilførsel av energi på løp på 10 km være unødvendig.

Skrevet

Seriøst, trenger man ingenting væske under et løp på 10 km?! Ikke fra vannstasjonene engang? Det må vel være lov å ha med egen drikkeflaske?

Anonymous poster hash: 4d712...992
Gjest tuppesjura
Skrevet

Er ingen som har sagt at det ikke er lov. Jeg jogger en mil hjemme uten noe påfyll og det går fint, men her er det snakk om å yte best mulig siden det er et løp. Har som mål å klare det på under 1 time, så farten må være ganske høy.

Er forøvrig meldt ca 20 grader og sol.

Skrevet

Drikk vann eller sportsdrikk dersom du føler behov for det, men på 10 km vil jeg si at det beste er å fylle på riktig i forkant. Husk du taper tid på å drikke underveis også. Jeg fullførte løpet på 48.18, altså ganske mye fortere enn ditt mål. For meg holdt tilstrekkelig mat og drikke i forkant.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Ja, her teller hvert sekund! Foreløbig pers på 1.1.54, så blir spennende å se om det faktisk går!

Livredd for å få en forkjølelse nå på tampen også! Eldste ligger strak ut på sofaen. Bare å holde seg unna!!

Skrevet

Vil ikke dehydreringen hvis man ikke drikker på 10 km sinke en mer enn de få sekundene det tar å drikke litt? Selv blir jeg jo som en svamp etter vann etter 5 km...

Gjest Runforit
Skrevet

Vil ikke dehydreringen hvis man ikke drikker på 10 km sinke en mer enn de få sekundene det tar å drikke litt? Selv blir jeg jo som en svamp etter vann etter 5 km... Anonymous poster hash: 4d712...992

Jogger 10 km ofte og trenger aldri drikke. Pers er 43 min på mila. Men det er individuelt hva kroppen trenger. Har også jogget 20 km uten påfyll. Man kjenner hva kroppen trenger. Blir en slapp så fyll på med vann.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Er litt redd for at om heg drikker underveis at det skal komme opp igjen. Er ikke sikkert det skjer altså, for jeg har stort sett løpt uten å fylle på med drikke.

Vi får se hvordan det går. Mitt første løp, så blir spennende!!

Skrevet

Lykke til :) KK-Mila?

Jeg løp KK-Mila (den gang da min første mil) uten påfyll av veske. Jeg klarer ikke å drikke når jeg løper og har heller ingen problem med dette. Drikker godt før løpet.

Men jeg spiser ikke frokostblanding med melk. Holder meg langt unna melkeprodukter før jeg skal løpe, fordi jeg slimer av dette. Sikkert ikke alle som gjør dette, men jeg blir slimete i halsen og det er ikke noe ok å løpe med.

Anonymous poster hash: 66010...f21
Skrevet

Seriøst, trenger man ingenting væske under et løp på 10 km?! Ikke fra vannstasjonene engang? Det må vel være lov å ha med egen drikkeflaske?

Hvis det er veldig varmt ville jeg ha drukket på et 10 km løp. På denne tida av året burde det gå greit uten. Folk er forskjellige, så noen vil nok ha godt av å drikke litt vann midtveis.

Til TS: Du burde ikke innta fettrike ting som egg og omelett. Masse trege karbohydrater er tingen. Se om de har noen kornblandinger med mye fullkorn, gjerne havregryn. Havregryn er genialt for langdistanse. 20-30 minutter før løpet kan du spise en banan.

10 km er jo ikke så all verdens langt, så du burde klare å fullføre uansett. Ved å få i deg en del langsomme karbohydrater en god stund før og noen raske kort tid før vil du kunne fullføre med mer stil.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Lykke til :) KK-Mila?

Jeg løp KK-Mila (den gang da min første mil) uten påfyll av veske. Jeg klarer ikke å drikke når jeg løper og har heller ingen problem med dette. Drikker godt før løpet.

Men jeg spiser ikke frokostblanding med melk. Holder meg langt unna melkeprodukter før jeg skal løpe, fordi jeg slimer av dette. Sikkert ikke alle som gjør dette, men jeg blir slimete i halsen og det er ikke noe ok å løpe med.

Anonymous poster hash: 66010...f21

Nei, Tjejmila i Stockholm.

Skal ikke løpe før kl 14, men erfaringsmessig blir jeg tung i kroppen av usunn mat uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...