Gå til innhold

Hunden min angrep en annen hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Eg har nylig overtatt en voksen hund, har hatt den i tre uker. Eg føler det har gått bra, og den har pleid å høre på meg og adlyder fint kommandoer. Den har heller ikke vært noe problematisk i forhold til andre hunder, før i kveld.

Vanligvis når vi har møtt andre hunder har det foregått på en av følgende måter:

Den andre hunden er uinterressert, underdanig (kryper/legger seg ned) eller nysgjerrig men helt rolig. Min senker ryggen litt, går rolig i en bue litt bort fra den møtende hunden. Eg lar hunden min få 1-1,5m av båndet for å "ha plass" til å gjøre dette. Vi går rolig forbi den møtende hunden, og idet vi har passert hverandre går min hund i en liten halvsirkel tilbake og kikker litt etter den andre hunden. Den gjør ikke noe mer enn det, går ikke etter den andre hunden eller lager noe lyd, bare ser etter den.

Den andre hunden er svært ivrig etter å hilse på, lager lyd eller er litt agressiv. Min senker ryggen litt og går rolig i en bue litt bort fra den møtende hunden. Eg har kort bånd på min hund (da forrige eier sa at den kunne finne på å yppe tilbake hvis møtende hund gjorde det). Vi går rolig forbi den andre hunden, og min hund gjør den samme lille halvsirkelen for å kikke tilbake, men ikke noe mer enn det.

Dette har skjedd hver gang vi har møtt på andre hunder. I kveld gikk eg tur i en og en halv time, der vi møtte minst et titalls hunder på veien og alt gikk rolig og fint for seg. Helt på slutten av turen møtte vi på en litt mindre hund, som virket avslappet og rolig, og som var fullstendig uinterressert i min hund. Min hund oppførte seg på akkurat samme måte som tidligere, og pga. situasjonen lot eg min hund få omtrent 1-1,5m bånd. Idet vi har passert og hunden min vanligvis gjør halvsirkelen for å kikke, flyr den plutselig etter den andre hunden som blir fullstendig overrasket og redd og begynner å løpe unna. Eg fikk heldigvis stoppet min før den rakk å faktisk få tak i den andre hunden, men eg ble litt skremt av dette, og den andre eieren ble selfølgelig sinna!

Det eneste eg klarer å tenke på nå er de turene i skog og fjell eg har hatt hunden min løs, tenk om den hadde gått til angrep på en annen hund da! Det hadde vært noe helt annet hvis den andre hunden hadde vist noe tegn til aggressivitet, men den brydde seg ikke i det hele tatt og ante fred og ingen fare. Eg har så dårlig samvittighet, og lurer på hvorfor dette skjedde :( Er det noen her som vet, og har noen tips? Er dette noe eg bør bekymre meg for? Det er en hannhund eg har, hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: 2d692...a4d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At den andre hunden er løs er ikke ditt problem, men du må aldri slippe den løs hvis ikke det er i en innhegning.

Anonymous poster hash: 87bb8...c39
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke la hunden din hilse på alle hunder den møter. Du skaper en voldsom forventnong om det etter hvert, og spesielt med hannhunder. Det er også et stort stressmoment for hunder å hilse i bånd og sannsynligheten for at det blir bråk er mye større. Hvis de absolutt skal hilse bør minst en av dem slippe løs fra båndet.

Hvis du har en hannhund som har en tendwnds til å yppe til bråk bør du holde degbunna slike hilsesituasjoner. Hundepark ol. er heller ingen god ide. Avtal heller å gå tur i bånd sammen mes noen som har tispe, og noen med en gammel, trygg hannhund med tydelig språk som vet hcor skapet skal stå. Hunden må lære hvordan han skal oppføre seg og at man ikke hilser på tur. Ha faste kompiser til ham. Mot slutten av turen går set jo an å slippe hundene løs så de får leke etter å ha gått i bånd sammen en stund.

Og ellers: shit happens. Gjort er gjort og spist er spist. Ikke la deg spise opp innvendig av en nestenulykke, men gjør det du kan for å forebygge.

Endret av Stjernesol
  • Liker 1
Skrevet

Ts her, ingen av hundene var løs når dette skjedde, de hadde begge to ca. like langt bånd og ingen av dem gjorde noe tegn til å ville hilse på hverandre.

Eg lar heller aldri hunden min hilse på andre forbipasserende hunder, men han går forbi de med litt avstand, derfor pleier eg å la han få litt lengde på båndet. Han stopper opp etterpå og kikker litt, men da er den andre hunden på vei bort og allerede noen meter unna. Skal eg ikke la han gjøre dette?

Gjest Heartbeat
Skrevet

Hei!

Eg har nylig overtatt en voksen hund, har hatt den i tre uker. Eg føler det har gått bra, og den har pleid å høre på meg og adlyder fint kommandoer. Den har heller ikke vært noe problematisk i forhold til andre hunder, før i kveld.

Vanligvis når vi har møtt andre hunder har det foregått på en av følgende måter:

Den andre hunden er uinterressert, underdanig (kryper/legger seg ned) eller nysgjerrig men helt rolig. Min senker ryggen litt, går rolig i en bue litt bort fra den møtende hunden. Eg lar hunden min få 1-1,5m av båndet for å "ha plass" til å gjøre dette. Vi går rolig forbi den møtende hunden, og idet vi har passert hverandre går min hund i en liten halvsirkel tilbake og kikker litt etter den andre hunden. Den gjør ikke noe mer enn det, går ikke etter den andre hunden eller lager noe lyd, bare ser etter den.

Den andre hunden er svært ivrig etter å hilse på, lager lyd eller er litt agressiv. Min senker ryggen litt og går rolig i en bue litt bort fra den møtende hunden. Eg har kort bånd på min hund (da forrige eier sa at den kunne finne på å yppe tilbake hvis møtende hund gjorde det). Vi går rolig forbi den andre hunden, og min hund gjør den samme lille halvsirkelen for å kikke tilbake, men ikke noe mer enn det.

Dette har skjedd hver gang vi har møtt på andre hunder. I kveld gikk eg tur i en og en halv time, der vi møtte minst et titalls hunder på veien og alt gikk rolig og fint for seg. Helt på slutten av turen møtte vi på en litt mindre hund, som virket avslappet og rolig, og som var fullstendig uinterressert i min hund. Min hund oppførte seg på akkurat samme måte som tidligere, og pga. situasjonen lot eg min hund få omtrent 1-1,5m bånd. Idet vi har passert og hunden min vanligvis gjør halvsirkelen for å kikke, flyr den plutselig etter den andre hunden som blir fullstendig overrasket og redd og begynner å løpe unna. Eg fikk heldigvis stoppet min før den rakk å faktisk få tak i den andre hunden, men eg ble litt skremt av dette, og den andre eieren ble selfølgelig sinna!

Det eneste eg klarer å tenke på nå er de turene i skog og fjell eg har hatt hunden min løs, tenk om den hadde gått til angrep på en annen hund da! Det hadde vært noe helt annet hvis den andre hunden hadde vist noe tegn til aggressivitet, men den brydde seg ikke i det hele tatt og ante fred og ingen fare. Eg har så dårlig samvittighet, og lurer på hvorfor dette skjedde :( Er det noen her som vet, og har noen tips? Er dette noe eg bør bekymre meg for? Det er en hannhund eg har, hvis det har noe å si.

Lydløse hunder kan sende signaler som vi kan ha problemer med å se. Kan hende din hund oppfattet dette.

Ellers kan det hende den var underdanig og din hund da følte den ville hevde seg over den . Eller at den var stresset over mange møter med andre hunder. Det viktigste er at du ikke tenker for mye over det, og dermed blir nervøs og sender signaler om det videre til hunden din, ved neste møte med en hund.

Skrevet

Vil anbefale boken "hundens dempende signaler". En bok som lærer deg å lese hunden og forutse situasjoner lettere. :)

Anonymous poster hash: df391...a3c

Skrevet

TS her. Ja det skal sies at den andre hunden gikk med både hode og hale høyt, men den så ikke i vår retning engang. Bare gikk pent og pyntelig ved siden av eieren, og min angrep den bakfra :P Og eg merker nå at hunden min er litt mer stresset i møte med andre hunder, så det er sikkert pga. meg. Hvordan ville dere trent med hunden for å få den til å gå fint forbi? Nå gjør eg det sånn at med en gang den begynner å dra ber eg den sette seg og prøver å få oppmerksomheten dens, men det er vanskelig :P

Eg pleier også å korte inn båndet når vi møter andre mennesker på tur, men dette er utelukkende fordi eg ikke vet om den møtende personen er redd for hunder. Eg gjør det på en rolig og kontrollert (forsøker ihvertfall) måte, men vil det kunne lære hunden at andre mennesker er farlige/skumle?

Skrevet

TS her. Ja det skal sies at den andre hunden gikk med både hode og hale høyt, men den så ikke i vår retning engang. Bare gikk pent og pyntelig ved siden av eieren, og min angrep den bakfra :P Og eg merker nå at hunden min er litt mer stresset i møte med andre hunder, så det er sikkert pga. meg. Hvordan ville dere trent med hunden for å få den til å gå fint forbi? Nå gjør eg det sånn at med en gang den begynner å dra ber eg den sette seg og prøver å få oppmerksomheten dens, men det er vanskelig :P

Eg pleier også å korte inn båndet når vi møter andre mennesker på tur, men dette er utelukkende fordi eg ikke vet om den møtende personen er redd for hunder. Eg gjør det på en rolig og kontrollert (forsøker ihvertfall) måte, men vil det kunne lære hunden at andre mennesker er farlige/skumle?

Jeg tror kanskje hunden reagerer på at du har begynt å stresse når dere møter andre hunder.

Er du sikker på at hunden prøvde å angripe den andre hunden? Kan det ha vært andre årsaker enn aggressivitet? Kanskje han bare ville hilse? Kanskje den andre hunden snart skulle ha løpetid og han reagerte på lukten?

Har du prøvd å sosialisere han med andre hunder? Får han av og til lov til å treffe andre hunder, hilse på dem eller leke med dem?

Anonymous poster hash: 3c246...b60

Skrevet

Hvis du korter inn båndet slik at hunden må dra i båndet, så kan det gjøre situasjonen værre. Prøv å få hunden din til å sitte, med slakt bånd mens andre hunder passerer. Hør etterhvert med passerende om det er greit at hundene hilser på hverandre. Da får hunden en helt ny opplevelse av å møte andre hunder.

Anonymous poster hash: df391...a3c

Skrevet

Når en hund senker hode og blir stille, er det et tegn man må se. En stille hund skal du ikke stole på. Du må korrigere hver gang den begynner. Ha den på den siden den andre hunden ikke går og korriger hver gang den gjør utfall mot den andre hunden. Jeg mener det at du skal få hunden til å fokusere på deg. Øve på fokus hjemme, for å så øve på det i hagen, også når den klarer det. Så må du lære den fokus på turer også. Det vil bli lettere for deg å få en hund til å ikke gi oppmerksomhet til hunden. Også er det veldig viktig at du forteller eieren som kommer forbi dere at de ikke skal hilse fordi du trener på dette.

Anonymous poster hash: b5010...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...