Gå til innhold

Metformin, hvorfor fikk du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gynekologen min ga meg tidligere i uken metformin som jeg skal bruke frem til jeg blir gravid. Hun er rimelig sikker på at jeg ikke har pcos, men ettersom jeg får nye vanncyster hver mnd (som forsvinner igjen til neste mens) ville hun gi meg noe som skulle hjelpe med eggløsning. Jeg har ikke hatt mens siden mai, og har prøvd provera, da kommer mensen, men jeg får ikke eggløsning.

Jeg vet egentlig ikke helt hva disse pillene hjelper for?

Hva fikk du de for og har de hjulpet? :)

Anonymous poster hash: df488...c8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metformin prøves ofte hos kvinner med pcos og insulinresistens. Det kan hjelpe ved infertilitet og overvekt. Er ikke kjent med at metformin brukes for annet mtp barneønske.

Skrevet

Metformin prøves ofte hos kvinner med pcos og insulinresistens. Det kan hjelpe ved infertilitet og overvekt. Er ikke kjent med at metformin brukes for annet mtp barneønske.

Jeg syns det er litt rart at jeg ble satt på de, ettersom jeg har lest om flere som ikke har fått pillene etter å ha bedt om dem som behandling for pcos.

Jeg har ikke tatt noen blodprøver i det siste, men målte blodsukker hos legen for et år tid siden som var helt fint. Hormonnivået mitt var også helt greit, men med noe lavt nivå av testosteron. Jeg er overvektig, 85 kg fordelt på 160cm, og har problemer med å gå ned i vekt. Men gynekologen har ikke på noe tidspunkt snakket om vekten min, bare disse cystene på eggstokkene og manglende mens...

TS

Anonymous poster hash: df488...c8c

Skrevet

Vektnedgang kan hjelpe på fertiliteten. Og kvinner med pcos og insulinresistens kan få drahjelp av metformin for å gå ned i vekt. Men metformin vil bare ha denne effekten ved insulinresistens, noe du sannsynligvis ikke har om du ikke har pcos, diabetes eller andre syndromer/sykdommer som påvirker insulinets effekt i kroppen.

(Mange vil likevel få en kortvarig vektnedgang når de starter med metformin, men dette grunnet bivirkninger som oppkast og diare.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...