Gå til innhold

Barnebursdag med bare én stor gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville du reagert på at barnet ditt ble invitert i en bursdag med beskjed om å ikke ta med gave. At foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte en litt større gave som var "fra alle i selskapet"?

Hvordan ville barnet ditt reagert på en sånn ordning, tror du?

Anonymous poster hash: f1a94...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere fått noen beskjed om at dere må betale tilbake for denne gaven? Isåfall virker det rart...for da får man jo ikke selv bestemt hvilken sum man skal kjøpe for.
Ellers er jeg for at flere heller kan gå sammen om en mer ordentlig og "større" gave enn masse fjas, men da må man jo selv bli enig om det før noe avklares...

• Liker 1
Skrevet

Hvis det virket som et krav, så synes jeg det er litt frekt. Stod det derimot at det er ok med egne gaver også, så ville jeg ikke reagert.

Men du bør hvertfall spørre om pris per pers, slik at du ikke får sjokk hvis de legger mer penger i gaven, enn hva de fleste foreldre er vant til. Du kan jo også gjerne spørre hva de har tenkt å kjøpe.

Skrevet

Er det barnet som gir eller får gaven du lurer på reaksjonen til?

Skulle foreldrene sende med penger da, eller bare ordnet de alt?

Jeg tror ikke barna reagerer så veldig på det i det hele tatt.

Kommer gjerne an på alder og, men opp til 6-7 år tror jeg ihvertfall ikke det hadde vært særlig reaksjon.

Skrevet

Tenker på at foreldrene sier at de tar hele kostnaden også, så ingen gjester betaler noe.

Skrevet

Hadde syntes det var helt supert, selv om jeg måtte betale ( innen rimelighetens grenser). Her er det ofte 20-30 barn i hver bursdag og ofte er det ikke tid til å pakke opp gaver. Føles helt meningsløst å kjøpe gave til barn som har så mye at de ikke vet hva de ønsker seg, ikke har tid til å åpne gaven og hvor det uansett ikke blir noe ordentlig for det blir for dyrt.

• Liker 6
Skrevet

Tenker på at foreldrene sier at de tar hele kostnaden også, så ingen gjester betaler noe.

Ville syns det var fint! Ingen barn trenger alt det pjuset som deles ut i barnebursdag.

(Og hvis vedkommende barn kom i mitt eget barns bursdag ville jeg selvsagt ikke forventet noe av pengeverdi.)

• Liker 2
Skrevet

Vet at det er noen skoler/klasser som praktiserer det. At foreldrene kjøper en stor gave fra alle bursdagsbarna. Dette vil jo gå på rundgang for hvert barn som har bursdag.

Barnet mitt hadde ikke reagert når det var sånn for "alle".

Anonymous poster hash: 89946...947
  • Liker 1
Skrevet

Men hva om det ikke er vanlig å gjøre det sånn, vil folk likevel synes det er en grei måte å gjøre det på? Tenker på både foreldre og gjester, samt bursdagsbarn.

Vil legge til at det er snakk om små barn i dette tilfellet, 4-5-åringer.

Skrevet

Høres ut som folk ikke er negative i alle fall :)

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Datteren min hadde blitt lei seg. Hun elsker å gi bort bursdagsgave, og syns det er det artigste med å gå i bursdag.

Selv hadde jeg ikke brydd meg, hverken fra eller til.

• Liker 2
Skrevet

Barn liker vel å åpne mange gaver. Er stusselig med bare en gave synes jeg.

Anonymous poster hash: 5e2af...ac2
  • Liker 1
Skrevet

Er stas å åpne flere gaver for barna selv om de er mindre i verdi. Små barn skjønner ikke att den store gaven er mer verdt enn alle de f.eks 12 små gavene fra alle gjestene. Husker det ble prøvd ett år på ett barn i klassen og det ble totalbom. Hun så jo i andres bursdag att de fikk mange og hun kun en. Funker sikkert om alle i klassen gjør det

Anonymous poster hash: e6a9c...8d8

• Liker 1
Skrevet

Datteren min hadde blitt lei seg. Hun elsker å gi bort bursdagsgave, og syns det er det artigste med å gå i bursdag.

Selv hadde jeg ikke brydd meg, hverken fra eller til.

Ja, det er jo sant at det er stas å få gi bort noe også...

Barn liker vel å åpne mange gaver. Er stusselig med bare en gave synes jeg. Anonymous poster hash: 5e2af...ac2

Er stas å åpne flere gaver for barna selv om de er mindre i verdi. Små barn skjønner ikke att den store gaven er mer verdt enn alle de f.eks 12 små gavene fra alle gjestene. Husker det ble prøvd ett år på ett barn i klassen og det ble totalbom. Hun så jo i andres bursdag att de fikk mange og hun kun en. Funker sikkert om alle i klassen gjør detAnonymous poster hash: e6a9c...8d8

Hva om man kjøper 2-3 gaver som er fra alle? 12-15 små gaver der mye blir bare jalla synes jeg er så unødvendig.

Men hovedgrunnen til at vi vurderer dette er fordi vi har lyst å motvirke press om å kjøpe dyre ting i bursdagsgave. Hva med de foreldrene som ikke har råd, og dermed holder barna hjemme fra bursdager? I tillegg vil jeg gjerne unngå at barnet mitt blir for materialistisk. Mange barn ser jo såvidt på gaven de har åpnet før de kaster seg over neste. :(

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er en god idé, men jeg vet også at mange barn liker å gi gaver.

Så, hva med å si at barnet ønsket seg et kort/tegning fra alle gjestene i tillegg til den gaven foreldrene har kjøpt på vegne av gjestene?

Gjerne spesifisere at kortet/tegningene blir satt inn i en "gjestebok", eller laget collage av, eller lignende.

Anonymous poster hash: f4694...3e5
  • Liker 3
Skrevet

Usikker, men da synes jeg i tilfelle alle barna kan få gi hver sitt kort med en hyggelig hilsen til bursdagsbarnet i tillegg til fellesgaven.

Anonymous poster hash: 31331...1ef
Skrevet

Hvis foreldrene kjøper gaven, hvorfor kan ikke gaven også være fra foreldrene? Og åpnes i barnebursdagen?

Mange barn synes det er stas å kjøpe gaver, jeg synes det blir feil å ta fra dem den gleden. Og så er det selvfølgelig stas for bursdagsbarnet å få mange gaver, i alle fall når det er lite. Når barna blir litt større ser de lettere at det kan være fint å få en stor enn mange små ting. Hva med å oppfordre til spleising blant de som blir invitert? Og selv om gavene fort blir lagt til side der og da til fordel for neste gave, har barna glede av tingene de får.

Skrevet (endret)

Hvordan ville du reagert på at barnet ditt ble invitert i en bursdag med beskjed om å ikke ta med gave. At foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte en litt større gave som var "fra alle i selskapet"?

Hvordan ville barnet ditt reagert på en sånn ordning, tror du?Anonymous poster hash: f1a94...6e3

Jeg hadde ikke reagert negativt. Hvordan barnet mitt som gjest hadde reagert vet jeg ikke, men hun hadde nok ønsket seg både én stor gave selv, og alle de småtingene i tillegg, så det ville nok blitt en samtale vi måtte tatt angående valg/prioritering før det var hennes tur (men det kunne være en alright og lærerik samtale det). Eneste jeg syns er litt dumt når jeg tenker over det, er at da vil vi/dere som foreldre, kanskje i samråd med barnet, bestemme gaven. Det blir litt feil, presanger er ikke noe man kan bestille, og man er ikke garantert å få noe/alt man ønsker seg. Man skal være takknemlig for gaver uansett (selvom det er noe billig ræl man har fra før). Så litt usikker her. I fire/femårsalderen er vel alle de småtingene man får høyst velkommet hos barnet, er det ikke? Endret av Lou Salome
Gjest Vinglasset
Skrevet

Jeg synes det høres litt tullete ut - eller kanskje jeg har misforstått.

Da mine barn var små ble vi enige i klassen om maks-pris på gaver i bursdagsselskaper. Det var en pris som alle hadde råd til.

De fleste gir en konvolutt med et kort og penger - det er min erfaring. Noen få kjøper gave - fordi de liker å kjøpe gaver og liker å se mottakerens ansikt når vedkommende åpner gaven.

Hvorfor ta fra barn den gleden?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en god idé, men jeg vet også at mange barn liker å gi gaver. Så, hva med å si at barnet ønsket seg et kort/tegning fra alle gjestene i tillegg til den gaven foreldrene har kjøpt på vegne av gjestene?Gjerne spesifisere at kortet/tegningene blir satt inn i en "gjestebok", eller laget collage av, eller lignende. Anonymous poster hash: f4694...3e5

Usikker, men da synes jeg i tilfelle alle barna kan få gi hver sitt kort med en hyggelig hilsen til bursdagsbarnet i tillegg til fellesgaven. Anonymous poster hash: 31331...1ef

Det var en god idé! :)

Hvis foreldrene kjøper gaven, hvorfor kan ikke gaven også være fra foreldrene? Og åpnes i barnebursdagen?

Mange barn synes det er stas å kjøpe gaver, jeg synes det blir feil å ta fra dem den gleden. Og så er det selvfølgelig stas for bursdagsbarnet å få mange gaver, i alle fall når det er lite. Når barna blir litt større ser de lettere at det kan være fint å få en stor enn mange små ting. Hva med å oppfordre til spleising blant de som blir invitert? Og selv om gavene fort blir lagt til side der og da til fordel for neste gave, har barna glede av tingene de får.

Jo, det er stas å kjøpe gaver, men det er da ikke barna som betaler gaven. Barn nå til dags tror vel at det bare er å gå i butikken og plukke det man vil ha... Men ja, det går selvsagt an å foreslå spleising. Men jeg vet med meg selv at jeg ville følt at det ble mye styr hvis jeg ikke kjente de andre foreldrene noe særlig.

Jeg hadde ikke reagert negativt. Hvordan barnet mitt som gjest hadde reagert vet jeg ikke, men hun hadde nok ønsket seg både én stor gave selv, og alle de småtingene i tillegg, så det ville nok blitt en samtale vi måtte tatt angående valg/prioritering før det var hennes tur (men det kunne være en alright og lærerik samtale det). Eneste jeg syns er litt dumt når jeg tenker over det, er at da vil vi/dere som foreldre, kanskje i samråd med barnet, bestemme gaven. Det blir litt feil, presanger er ikke noe man kan bestille, og man er ikke garantert å få noe/alt man ønsker seg. Man skal være takknemlig for gaver uansett (selvom det er noe billig ræl man har fra før). Så litt usikker her. I fire/femårsalderen er vel alle de småtingene man får høyst velkommet hos barnet, er det ikke?

Jo, mulig barna er for små til å skjønne det. Men jeg tenker også at den samtalen kan bli lærerik! :) Tenker heller ikke at barnet skal "bestille" gaven. Det blir selvsagt foreldrene som velger den ut, men barnet skal oppfatte at den er fra alle.

Jeg synes det høres litt tullete ut - eller kanskje jeg har misforstått.

Da mine barn var små ble vi enige i klassen om maks-pris på gaver i bursdagsselskaper. Det var en pris som alle hadde råd til.

De fleste gir en konvolutt med et kort og penger - det er min erfaring. Noen få kjøper gave - fordi de liker å kjøpe gaver og liker å se mottakerens ansikt når vedkommende åpner gaven.

Hvorfor ta fra barn den gleden?

De færreste gir vel penger til 4-5-åringer? Og er det virkelig en glede for et barn å gi foreldrenes penger til et annet barn?

Kan man eventuelt opplyse om makspris i invitasjonen, uten at det høres teit ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...