Gå til innhold

Hvorfor er boligprisene blitt så vanvittig høye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan virkelig, virkelig lite om økonomi og hvordan ting henger sammen. Men såvidt jeg forstår det, så er boligprisene idag helt enormt høyere enn bare for 20 år siden, selv om man tar økte lønninger i betraktning. Lønningene har ikke steget i samme tempo som boligprisene.

Mine foreldre bygde et helt nytt hus til 300.000 for 30 år siden.. Vet ikke hva gjennomsnittslønnen var da, kanskje 100.000? Og mine foreldre var begge av lavstatusyrker med dårlig lønn.

Dette provoserer meg da jeg VET at jeg aldri vil eie egen bolig, bl.a fordi det nesten kreves at 2 personer tar opp lån, med mindre man har en skikkelig god jobb. Og singel vil jeg alltid bli, samt at jeg ikke har ordentlig jobb selv..

Noen som kan forklare sammenhengene med dagens boligpris for meg?

Anonymous poster hash: 8d5b8...b27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi norges bank rente er veldig lav i forhold til andre tider, det betyr rett og slett at det er billigere å ta opp lån. Og når det er billigere å ta opp lån så er det naturligvis flere som tar opp lån, som foreksempel boliglån i dette tilfellet. N

Siden flere tar boliglån så blir det mer etterspørsel for boliger, og da øker prisene.

Anonymous poster hash: 02821...840

• Liker 1
Skrevet

Og lån var forresten mye vanskeligere å ta opp i gamlere tider, så det var nok enda færre som tok opp lån for 30 år siden.

• Liker 1
Skrevet

Og du kan ha glemt å ta inflasjon inn i bildet også.

• Liker 3
Skrevet

Så må vi ikke glemme den galante befolkningsveksten som har skjedd de siste tiårene, bla pga den økte innvandringen.

Flere mennesker, relativt stabilt antall boliger og økt kapital gjør at flere konkurrerer om boligene, og naturligvis stiger da også boligprisene.

Anonymous poster hash: 3ca12...cb2
  • Liker 4
Skrevet

Jeg kjøpte en 43kvm 2-roms på Hasle i Oslo i 2010. Betalte 350 000 i innskudd ( 1.454.000 i fellesgjeld).

Idag er den verdt ca 890 000 med en fellesgjeld på 1.36 (om jeg ikke husker heelt feil)

Skrevet

Folk som kjøper lang over taks vil ikke få igjen pengene sine uansett. Men det er derfor noen tjener penger på eiendom og andre ikke.

Kjøpe eiendom når prisen er skyhøy + gi langt over takst er temmelig idiotisk. Dem som har kjøpt bolig for endel år tilbake. det er dem som tjener penger.

Anonymous poster hash: bc28e...859
Skrevet (endret)

Den gunstige skatteordningen, med fradrag for gjeldsrenter og gunstig formuesberegning, er også en prisdrivende faktor.

Sammen med befolkningsvekst, velstandsøkning, lett tilgang på kapital m.m. Folk byr det de er i stand til å finansiere.

EDIT: Ser nå at disse poengene dekkes av artikkelen det refereres til over :)

Endret av nojac
Skrevet

For 15 år siden hadde jeg jobbet noen år som lærer allerede og mannen min var også i jobb, men vi hadde ikke en sjanse i havet til å kjøpe bolig.

Nå i fjor hadde jeg 0 problemer med å få lån til enebolig selv om jeg nå er helt alene med barna, selv uten EK.

Så vet ikke om jeg synes boligmarkedet er blitt så mye verre.

Anonymous poster hash: 18c8a...ade

Skrevet

Folk som kjøper lang over taks vil ikke få igjen pengene sine uansett. Men det er derfor noen tjener penger på eiendom og andre ikke. Kjøpe eiendom når prisen er skyhøy + gi langt over takst er temmelig idiotisk. Dem som har kjøpt bolig for endel år tilbake. det er dem som tjener penger. Anonymous poster hash: bc28e...859

Tror du ikke de sa det samme til folk som kjøpte boligen sin over takst på 80 tallet også? " nei, det var alt for dyrt med et hus til 300 000, du kommer aldri til å få de pengene igjen".

• Liker 1
Skrevet

Prisene er ikke så ville som folk vil ha det til, det er bare at de tidligere var lave - ser du prisene i Oslo i forhold til prisene på andre hovedsteder rundt om, og trekker inn at norske inntekter i tillegg er langt bedre, så er det ikke dyrt i forhold.

Pga. den gunstige boligbeskatningen (du kan selge uten å skatte av gevinst etter å ha bodd der ett år) har det utviklet seg en tradisjon for å investere penger i bolig. Folk legger heller pengene i egen bolig eller en bolig nummer to eller tre enn å investere på andre måter.

I neste runde har folk begynt å forvente at de kan leie egen bolig og synes de blir diskriminert hvis de ikke har råd. Mange andre steder i verden, også i Europa, er ikke dette noe folk forventer, i hvert fall ikke i ung alder. Det å gå ut i media som student og syte over at man må leie er helt utenkelig.

Anonymous poster hash: b4fa0...15d
Skrevet

Tror du ikke de sa det samme til folk som kjøpte boligen sin over takst på 80 tallet også? " nei, det var alt for dyrt med et hus til 300 000, du kommer aldri til å få de pengene igjen".

Jepp, de sa nok det. I dag riktignok så er forholdene veldig annerledes med at vi de siste tiårene har hatt en eventyrlig vekst pga oljenæringen spesielt. Denne næringen skranter jo litt og det er mange tegn som viser at denne vil tape seg i fremtiden som vil få konsekvenser for den økonomiske drivkraften vi har hatt særlig ca de siste 15 årene hvor både kjøpekraft og boligpris har gått helt bananas.

Men igjen, man vet aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...