Gå til innhold

Flytte ut eller holde ut for pengenes skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 23 år gammel student som bor hjemme hos foreldrene mine og det har jeg gjort gjennom studiene. Nå har jeg kun 1 år igjen til jeg er ferdig utdannet og vurderer sterkt å flytte ut. Problemet er at jeg absolutt ikke trives hjemme, jeg krangler mye med foreldrene mine og vi er stort sett uenige om alt. Vi skriker på hverandre ofte, jeg får ofte høre de verste ting slengt mot meg(alt fra skjellsord til anmodninger om at jeg burde ta livet av meg selv). Begge foreldrene mine har et voldsomt temperament, så det oppstår ofte vanskelige situasjoner. Jeg hater å bo her og det eneste som får meg til å holde ut er pengene jeg sparer. Ved å bo hjemme har jeg klart å spare opp en del, dette er penger som kommer godt med når jeg skal kjøpe bolig om noen år eller hvis jeg må klare meg uten jobb en periode etter studiene. Jeg utdanner meg til et yrke der det ikke er lett å få jobb med en gang, jeg må belage meg på vikariater de første årene. Det jeg lurer på er burde jeg flytte ut eller bli boende hjemme det siste året? Hva ville du ha gjort? Jeg har penger til å greie meg hvis jeg må flytte ut, men det innebærer at jeg må ta av sparekonto som egentlig var satt av til boligkjøp.

Anonymous poster hash: c2e11...1ed

Videoannonse
Annonse
Gjest _LilleMy
Skrevet

Hadde jeg hatt det slik du har det, ville jeg flyttet ut om jeg hadde råd. Det er slitsomt å krangle så ofte med noen man bor med, og man får det mye bedre med seg selv når man flytter ut. Du kan jo muligens finne deg en deltidsjobb i en butikk eller noe lignende mens du utdanner deg, slik at du tjener penger ved siden av studiene :)

Skrevet

De fleste bor ikke hjemme når de studerer, noe som vil si at de ender opp med studielån og lite sparepenger. De kommer seg som oftest inn på boligmarkedet likevel, det tar bare litt lengre tid.

Å eie egen bolig når man er ferdig er ikke så viktig, penger er ikke så viktig. Det burde ikke være viktigere enn helsa di, som for gjennomgå når du bor hjemme. Du har allerede holdt ut i mange år, spart en god del penger og har ikke fult så stort studielån som de som har bodd borte hele utdanningen. Det er greit å ikke eie bolig når man er ferdig med studier, og det er helt normalt. Synes du skal flytte ut med god samvittighet, og nyte resten av studietiden

Skrevet

Hadde jeg hatt det slik du har det, ville jeg flyttet ut om jeg hadde råd. Det er slitsomt å krangle så ofte med noen man bor med, og man får det mye bedre med seg selv når man flytter ut. Du kan jo muligens finne deg en deltidsjobb i en butikk eller noe lignende mens du utdanner deg, slik at du tjener penger ved siden av studiene :)[/quote

Jeg har allerede en deltidsjobb ved siden av studiene, har jobbet siden jeg var 18 år gammel. Men jeg tjener ikke nok til å greie meg alene, tjener ca. 5000 kr i mnd.

Skrevet

Du er alt for gammel til å bo hjemme.

Anonymous poster hash: cdc32...bd0
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Du overlever ett år med studielån. De fleste tar 3 eller 5. Du burde bli økonom så gjerrig som du er.

Skrevet

De fleste bor ikke hjemme når de studerer, noe som vil si at de ender opp med studielån og lite sparepenger. De kommer seg som oftest inn på boligmarkedet likevel, det tar bare litt lengre tid.

Å eie egen bolig når man er ferdig er ikke så viktig, penger er ikke så viktig. Det burde ikke være viktigere enn helsa di, som for gjennomgå når du bor hjemme. Du har allerede holdt ut i mange år, spart en god del penger og har ikke fult så stort studielån som de som har bodd borte hele utdanningen. Det er greit å ikke eie bolig når man er ferdig med studier, og det er helt normalt. Synes du skal flytte ut med god samvittighet, og nyte resten av studietiden

Jeg vurderer å flytte ut, men det er ikke så lett. Jeg har krav på studielån, men får det ikke omgjort til stipend, slik som alle andre. Jeg får heller ikke studenthybel så sent som jeg søker nå.

Skrevet

Hvorfor får du ikke gjort om deler av studielånet om til stipend? Det er altså ikke alt som blir omgjort, de fleste sitter igjen med mye lån etter studier. Det er helt vanlig å ha studielån når man er ferdig med å studere altså! Selv om det gir deg litt lenger tid før du kommer inn på boligmarkedet, så er vel ikke det krise. De fleste gjør jo ikke det.

Du kan jo kanskje få deg et rom i et kollektiv eller noe? Det er jo mange som leier privat, og det er alltid noen som slutter etter en måned eller to, så da blir det ledige boliger, både hos samskipnaden og privat.

Ellers synes jeg ikke det er rart at dere kranger mye da. Nå kjenner jeg jo ikke dere, men det er helt normalt at det begynner å gnisse, når man har passert 20 for lenge siden, og fortsatt bor hjemme...

Anonymous poster hash: 6ccae...f98
Skrevet

Hvorfor får du ikke gjort om deler av studielånet om til stipend? Det er altså ikke alt som blir omgjort, de fleste sitter igjen med mye lån etter studier. Det er helt vanlig å ha studielån når man er ferdig med å studere altså! Selv om det gir deg litt lenger tid før du kommer inn på boligmarkedet, så er vel ikke det krise. De fleste gjør jo ikke det.

Du kan jo kanskje få deg et rom i et kollektiv eller noe? Det er jo mange som leier privat, og det er alltid noen som slutter etter en måned eller to, så da blir det ledige boliger, både hos samskipnaden og privat.

Ellers synes jeg ikke det er rart at dere kranger mye da. Nå kjenner jeg jo ikke dere, men det er helt normalt at det begynner å gnisse, når man har passert 20 for lenge siden, og fortsatt bor hjemme...

Anonymous poster hash: 6ccae...f98

Jeg får ikke omgjort deler av lånet til stipend grunnet lånekassens regler, dette er grunnen til at jeg kvier meg for å ta opp studielån, jeg er nødt til å betale tilbake alt sammen. Jeg har sjekket ut hva rom i kollektiv koster her jeg bor, og det er langt mer enn det jeg kan betale. Så jeg må nok holde ut det siste året på godt og vondt.

Skrevet

Jeg får ikke omgjort deler av lånet til stipend grunnet lånekassens regler, dette er grunnen til at jeg kvier meg for å ta opp studielån, jeg er nødt til å betale tilbake alt sammen. Jeg har sjekket ut hva rom i kollektiv koster her jeg bor, og det er langt mer enn det jeg kan betale. Så jeg må nok holde ut det siste året på godt og vondt.

Hvilke regler snakker du om? Hva er det som gjør deg annerledes enn alle andre?

Når man studerer flytter man hjemmefra og tar opp studielån. Det er det som er det vanlige.

Anonymous poster hash: c7997...793

• Liker 1
Skrevet

Det er på tide å gi foreldrene dine fred, og for deg å stå på egne ben.

Lei deg et sted inntil videre. Som du sier har du jo bare ett år igjen av studiene..Du kan revurdere boligsituasjonen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...