Gå til innhold

NAV-HJELP? Dette kan da UMULIG være lov :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble utdannet sykepleier for tre år siden. For 1 1/2 år siden ble jeg syk og fikk i ettertid påvist epilepsi. Har siden ikke vært i jobb, men gått på AAP. Jeg har pushet litt på det å få komme i jobb igjen, og i juli ble det bestemt at jeg skal på et NAV-kurs.

Så nå skal jeg lære om hvordan man setter opp en CV og hvordan man kler seg pent til et jobbintervju.

Kurset startet opp denne uken. Til min store overraskelse og fortvilelse, så har de som holder kurset og veilederen min, mottatt alt det som legen min har gitt til han som er saksbehandleren min i NAV. Ikke bare informasjon om epilepsien, men om alle andre plager jeg har hatt, alle andre diagnoser jeg har/ har hatt.

Om spiseforstyrrelsene, da jeg gikk på ungdomsskolen, at jeg har cøliaki, at jeg har en skade etter et benbrudd i armen og går til fysioterapeut, osv. Veilederen gikk jo selvsagt igjennom hele lista, punkt for punkt og skulle selvsagt leke psykolog rundt det med spiseforstyrrelsen.

Er dette virkelig lov?

På sykehus, må pasienten undertegne en samtykkeerklæring, dersom et sykehus skal hente ut informasjon fra et annet sykehus om pasienten. Selv internt i datasystemene, har ikke "alle tilgang til alt".
Den kommunale legevakten har for eksempel ikke tilgang til journalene fra sykehuset eller fastlegen til pasienten. Og reglene for delingen av slik informasjonen til forskning/ssb, til andre leger, andre spesialister og til andre (politi, barnevern, NAV) er kjempestrenge.

Ei jeg kjenner, som er utdannet sosionom, fortalte meg at NAV ikke forteller andre om brukernes diagnoser og sykdom. Verken til attføringsbedrifter, praksisplasser eller til vanlige arbeidsplasser.

Dette kan da umulig være lov? :(

Hilsen fryktelig fortvilet.

Anonymous poster hash: 45b43...0b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Datatilsynet og spør. De er best på å svare på dette.

Pasient og brukerombudet i fylket ditt kan muligens og svare.

Her får du bare synsing.

Anonymous poster hash: 74926...461

• Liker 11
Skrevet

NAV har helt ekstreme fullmakter. Bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: a190a...bb8
  • Liker 3
Skrevet

NAV har til og med lov å ringe til banken din og få utlevert all mulig info om hva du har brukt dine penger til, så langt tilbake de selv ønsker å be om.

Skrevet

I forbindelse med søknad om aap har vel legen sendt inn en legeerklæring, den vil vel i likhet med f.eks epikriser inneholde alle tidligere diagnoser... Hør med legen om du kan få en kopi av det han har sendt inn, eventuelt kan du få dette hos nav. Jeg tenker det er legen som har informert om dette og da er det ham du må ta det med... At en ansatt i nav setter seg ned og ser gjennom diagnoeser og leker psykolog er noe du kan klage på for nav ansatte er ikke leger eller behandlere og skal ikke gjøre sånt..

Anonymous poster hash: 0088d...a52
Skrevet

Det der høres helt høl i huet ut, og kan da ha lite å gjøre med din situasjon i dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i NAV og dette er ikke lov. Men det er ikke sikker at det er NAV sin feil. Legen VET at han/hun ikke skal levere fullstendige legejournaler! Dette var noe som irriterte meg grønt når jeg fikk papirer fra legene, fordi det kom så mye tull frem som ikke var relevant til sakene og gjorde det hele så mye mere tungt. Derfor skal de fylle ut skjema og sende ting til oss når vi ber om det, ikke ALT, men om det relevante. Ta en prat med legen og spør hvorfor i all verden dette ble sendt til NAV.

Anonymous poster hash: 5fbf2...94a
  • Liker 7
Skrevet

Samme har skjedd med meg... Hele NAV og alt jeg har gjort i forbindelse med det vet at jeg har blitt voldtatt etc. Når jeg var i praksis hadde de også fått vite det... Og de visste om diagnoser jeg hadde hatt som senere er blitt fjernet (bipolar, fordi der var ingen holdepunkter for at jeg hadde det og det har jeg 4 forskjellige psykologer som har sagt.).

Anonymous poster hash: b78d1...db8
  • Liker 3
Skrevet

NAV trygd, lager en historikk i sitt datasystem, husker ikke i farten hva det heter. Men i den historikken legges alle diagnoser du har fått ved legebesøk, legevakt og sykehuskonsultasjon inn. Alle sykemeldingsdiagnoser og alle dine utbetalinger ligger i den historikken helt tilbake til barnetrygd tid. Alt du har søkt om fremkommer, om dette er avslått eller innvilget, alle adresser du har bodd på er regisrert på samme måte som i folkeregisteret.

Erklæringer legen har innsendt med hva dette er og datoer på alt sammen, et slags register over din trygdekistorikk.

Kan det være denne historikken NAV har gitt tilgang til?

Kan du være snill og gi tilbakemeld. På hva du finner ut som er lov og ikke lov i denne saken?

Skrevet

TS her.

Jeg har lest brevet NAV sendte til legen og lest brevet fra legen. Det ser helt greit ut og jeg har ingenting i mot at NAV har fått litt mer informasjon, enn hva som var strengt tatt nødvenig.

Problemet er først og fremst at NAV har videreformidlet mye av sykdomshistorikken min og alle diagnosene mine til en tredjepart. Uten at det finnes hjemmel i lov for det, uten at jeg har signert et samtykke og uten at jeg er informert om det på forhånd. Og det er her jeg mener det oppstår et brudd med lovverket.

Har pratet med de jeg kjenner som arbeider i offentlig forvaltning nå og datatilsynet.

Både de jeg kjenner, datatilsynet og lovdata.no er enig i at dette er direkte feil.

I beste fall er det "slett saksbehandling".

I verste fall er det brudd på taushetsplikten og å regne som tjenesteforsømmelse.

Datatilsynet oppfordret meg til å klage.

• Liker 17
Skrevet

Idag skulle jeg søke om penger fra NAV, og da måtte jeg skrive under på noen skjemaer. Og på den ene stod det at jeg måtte godta at NAV hadde fullrett på innsyn i min journal osv... Så vet ikke om det samme gjelder deg, men de har hvertfall rett på det i mitt tilfelle..

Anonymous poster hash: 4d0e2...86d

Skrevet

NAV har til og med lov å ringe til banken din og få utlevert all mulig info om hva du har brukt dine penger til, så langt tilbake de selv ønsker å be om.

Selvsagt har ikke nav lov til dette.

Anonymous poster hash: d8f92...f81

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Men nå er det vel ganske stor forskjell på sosialhjelp og AAP?

Ved helt vanlige sykemeldinger, har arbeidsgiveren verken lov eller rett til å spørre om diagnosen som er årsaken til sykemeldingen. Men arbeidsgiveren er ofte forpliktet til å følge opp den sykemeldte, stille spørsmål om sykemeldingen "skyldes forhold på arbeidsplassen"

Jeg kan skjønne at det i enkelte tilfeller, kan være nødvendig å opplyse om ting som kan kreve tilrettelegging, som plass til rullestol, at en bruker trenger egen tolk eller at en bruker trenger å møte senere på dagen.

Men jeg synes det finnes grenser, for hvor mye de som ikke er ansatt i NAV, skal vite om meg,
for å kunne fortelle meg hva jeg skal kle på meg på et intervju, at det er viktig å møte til tiden og hvilket linjeskift jeg skal ha i CVen. :(

• Liker 5
Skrevet

Klag!!!!

Anonymous poster hash: 1e275...e9c

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt har ikke nav lov til dette.

Anonymous poster hash: d8f92...f81

Jo, det har de faktisk. I tilfeller de mistenker trygdesvindel kan NAV kontroll be om alle kontoutskrifter fra banken din.

Anonymous poster hash: 1c60b...075

• Liker 1
Skrevet

De har faktisk lov til det. Men med alle papirene Nav sender ut så er det lett og misse det punktet. Hvis de ikke får all info så kan diverse søknader om trygd avslås. De kan og sjekke kontoene dine om det er relevant for saken, spesielt på sosialstønad.

Anonymous poster hash: b046d...05b
Skrevet

De har faktisk lov til det. Men med alle papirene Nav sender ut så er det lett og misse det punktet. Hvis de ikke får all info så kan diverse søknader om trygd avslås. De kan og sjekke kontoene dine om det er relevant for saken, spesielt på sosialstønad.

Anonymous poster hash: b046d...05b

Nav sosial kan ikke sjekke kontoen/kontakte banken til folk uten samtykke nei, men de kan be om at søker fremskaffer kontoutskrift etc. og avslå søknaden dersom dette ikke leveres.

Anonymous poster hash: 762d3...f50

• Liker 6
Skrevet

Takk for tilbakemeld.

Når Datatilsynet nå ber deg klage, så mener de at du har noe å klage på.

Jeg vil faktisk anbefale deg å ta kontakt med en advokat. Fordi her har NAV opptrådt på en ugrei måte, samtidig er du avhengig av hjelp fra NAV i tiden fremover og da er det viktig å ha en ryddig "opprydding" i denne saken.

Regner med at du ikke har mye å rutte med økonomisk, så du får innledningsvis og snakke med adv. Om muligheter for fri rettshjelp.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor få på jobbsøkerkurs når du er sykepleier? Er jo flust av ledige jobber og lett å finne noe på egen hånd.

Anonymous poster hash: f8bec...8c4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...