AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #21 Skrevet 4. september 2014 Hvis man ikke klager så oppnår man i hvertfall ikke noe! Send inn en klage du og redegjør for situasjonen. Det verste som kan skje er jo at du får avslag, men da har du i hvertfall prøvd.Anonymous poster hash: ffa79...398 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #22 Skrevet 4. september 2014 Hvis NAV registrerte deg arbeidsledig 27.06., så er det klart det er vits i å klage!!! Dette er IKKE din feil, og hvis du forklarer saken, så kan det godt hende du ender opp med dagpenger f.o.m. 8 uker etter du meldte deg arbeidsledig. "Innen rimelig tid" er ikke nødvendigvis 4 uker, og det kan utøves skjønn. Hvis de er firkantede med at "rimelig tid" er 4 uker, så kan du i hvert fall få den forlengede ventetid til å gjelde f.o.m. 4 uker før du søkte. Hvorfor driver du å oppfordre henne til å klage - regelverket er jo helt klart her - man må fremsette søknad innen 4 uker og dersom man ikke gjør det regnes det fra når søknad blir mottatt jmf det som er klippet inn av en annen her oppe . Søker man dagpenger har man selv ansvar for å sette seg inn i reglene, dette krysser man også av for når man sender søknad.. Hun har null sak her, hun sier jo selv at hun ikke har visst/forstått at hun må søke, hadde hun satt seg inn i reglene som man skal ville hun funnet ut av dette... "Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid.Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne få dagpenger fra den datoen NAV har mottatt søknaden din, med mindre forsinkelsen skyldes forhold du ikke selv rår over eller kan klandres for. De fleste søknader behandles normalt innen tre uker." Anonymous poster hash: 1fc90...380 1
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 4. september 2014 #23 Skrevet 4. september 2014 Tror jeg skal snakke med noen på Nav først, for jeg prøvde å skrive en klage, men ble bare dumt. Med det mener jeg at jeg egentlig ikke har noe som tilsier at jeg har god grunn til å få dagpenger nå. Det er uansett min feil, men nå vet jeg i hvert fall det. Alle kan gjøre feil, så jeg trenger ikke at flere påpeker akkurat det nå.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #24 Skrevet 4. september 2014 Tror jeg skal snakke med noen på Nav først, for jeg prøvde å skrive en klage, men ble bare dumt. Med det mener jeg at jeg egentlig ikke har noe som tilsier at jeg har god grunn til å få dagpenger nå. Det er uansett min feil, men nå vet jeg i hvert fall det. Alle kan gjøre feil, så jeg trenger ikke at flere påpeker akkurat det nå. Alle kan gjøre feil og du er nok neppe den første som har gjort dette om det er noen trøst. For fremtiden vil jeg anbefale at du setter deg nøye inn i regelverket og leser hele dagpenge brosjyren du fnner på nav.no - print den gjerne ut og ha den liggende som oppslagsverk. Det er mange regler og fort gjort å trå feil og som tidligere nevnt er det ditt ansvar å sette deg inn i det.. Anonymous poster hash: 1fc90...380
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #25 Skrevet 4. september 2014 Alle kan gjøre feil og du er nok neppe den første som har gjort dette om det er noen trøst. For fremtiden vil jeg anbefale at du setter deg nøye inn i regelverket og leser hele dagpenge brosjyren du fnner på nav.no - print den gjerne ut og ha den liggende som oppslagsverk. Det er mange regler og fort gjort å trå feil og som tidligere nevnt er det ditt ansvar å sette deg inn i det.. Anonymous poster hash: 1fc90...380 Glemte å si - lykke til med jobbsøkingen!!! Anonymous poster hash: 1fc90...380
lykkelige.meg Skrevet 4. september 2014 #26 Skrevet 4. september 2014 Men du skal jo ha etterbetaly fra den dagen NAV mottok søknaden din?
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 4. september 2014 #27 Skrevet 4. september 2014 Men du skal jo ha etterbetaly fra den dagen NAV mottok søknaden din? Nei,hvorfor det? Det er 8 ukers forlenget ventetid fra den datoen Nav mottok søknaden,på grunn av at jeg sa opp jobben selv uten noen spesiell grunn som jeg kan dokumentere. 1
lykkelige.meg Skrevet 4. september 2014 #28 Skrevet 4. september 2014 Nei,hvorfor det? Det er 8 ukers forlenget ventetid fra den datoen Nav mottok søknaden,på grunn av at jeg sa opp jobben selv uten noen spesiell grunn som jeg kan dokumentere. "Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne motta dagpenger fra den datoen NAV mottok søknaden din" Der står ingenting om behandlingstid, så jeg tolker det slik at dagpengene skal betales fra de faktisk mottok søknaden. Dersom de har behandlingstid på feks 8 uker, må de jo da etterbetale de 8 ukene fra de mottok søknaden til den er ferdigbehandlet.
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 4. september 2014 #29 Skrevet 4. september 2014 "Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne motta dagpenger fra den datoen NAV mottok søknaden din" Der står ingenting om behandlingstid, så jeg tolker det slik at dagpengene skal betales fra de faktisk mottok søknaden. Dersom de har behandlingstid på feks 8 uker, må de jo da etterbetale de 8 ukene fra de mottok søknaden til den er ferdigbehandlet. Det er 8 ukers karantene siden jeg sa opp selv. Altså må jeg vente 8 uker før jeg kan få dagpenger,og de 8 ukene regnes fra den datoen Nav mottok søknaden. Det var det jeg misforstod. 1
lykkelige.meg Skrevet 4. september 2014 #30 Skrevet 4. september 2014 Ok. Jeg gir meg, men jeg kunne ikke se at det sto noe om karantene. Ihvertfall ikke på mobilutgaven til NAV.
stortsettglad Skrevet 5. september 2014 #31 Skrevet 5. september 2014 Hvorfor driver du å oppfordre henne til å klage - regelverket er jo helt klart her - man må fremsette søknad innen 4 uker og dersom man ikke gjør det regnes det fra når søknad blir mottatt jmf det som er klippet inn av en annen her oppe . Søker man dagpenger har man selv ansvar for å sette seg inn i reglene, dette krysser man også av for når man sender søknad.. Hun har null sak her, hun sier jo selv at hun ikke har visst/forstått at hun må søke, hadde hun satt seg inn i reglene som man skal ville hun funnet ut av dette... "Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid.Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne få dagpenger fra den datoen NAV har mottatt søknaden din, med mindre forsinkelsen skyldes forhold du ikke selv rår over eller kan klandres for. De fleste søknader behandles normalt innen tre uker." Anonymous poster hash: 1fc90...380 Du har jo faktisk sitert det som gjør at jeg oppfordrer til å klage...! "Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid." Dette betyr ikke at "rimelig tid" er det samme som 4 uker! Da ville det stått "innen 4 uker", og ikke "innen rimelig tid". Altså kan det utøves skjønn ift definisjonen av "rimelig tid". TS oppnår ingenting ved å la være å klage, men hun HAR ABSOLUTT muligheten til å få endel, om klagen blir tatt hensyn til. Til TS: I en klage ville jeg formulert meg høflig og kort. Innrøm at du tolket reglene feil, og at søknad om dagpenger ble sendt først 8 uker etter du hadde meldt deg arbeidledig. Forklar at du trodde dette ville være å regne som forlenget ventetid. Fortell at du ser at de i utgangspunktet opererer med 4 uker som rimelig tid for levering av søknad etter man er registrert som arbeidsledig, for å få denne datoen godkjent som kravdato for dagpengesøknaden. Påpek videre at "rimelig tid" er et begrep det bør kunne utøves skjønn på, og at du mener at de i ditt tilfelle bør gjøre det, og gi deg dagpenger fra den dagen du søkte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå