Gå til innhold

2 jobber - skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt 1 jobb hvor jeg jobber 50% og nå har jeg altså fått en annen jobb hvor jeg håper å jobbe omtrent 50% der også.

Hvordan fungerer dette med skatt da? Mener jeg har lest et sted at de trekker mye mer fra arbeidsgiver nummer 2 enn "hovedarbeidsgiver"(?)...

Per nå har jeg tabelltrekk.

Jobbene er typiske studentjobber, type bensinstasjon og butikk, om dette er relevant.

Takker for svar :)

Anonymous poster hash: 2ea8e...e90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke nødvendigvis være tilfellet at de trekker mer, men de trekker i prosent. Altså kan du ikke ha tabellkort på den nye jobben.

"Hovedarbeidsgiver skal trekke skatt etter tabell (tidligere del 1 av skattekortet), mens andre arbeidsgivere skal trekke skatt i prosent (tidligere del 2)." Fra skatteetaten.

• Liker 2
Skrevet

Hovedarbeidsgiver (første arbeidsgiver) trekker etter skattekort del 1 (ofte tabelltrekk) og bi-arbeidsgiver (arbeidsgiver 2) trekker del 2 (alltid prosenttrekk).

Logg inn på altinn for å sjekke skattekortet ditt.

Anonymous poster hash: ce597...f86
Skrevet

Prosentdelen er vel normalt 35% eller noe?

LANGT over det man skal betale.

Skrevet

Prosentdelen er vel normalt 35% eller noe?

LANGT over det man skal betale.

Min erfaring er at den settes til det, men endres når du tar kontakt. Ikke alle trenger to skattekort, og da er det unødvendig ekstraarbeid å beregne korrekt biskattekort til alle.

Dvs står det 35, ring så blir den korrigert til riktig beløp

• Liker 3
Skrevet

Jeg trekker 36% både i 100% stillingen og ekstrajobben.

Jeg får vel igjen det jeg trekker for mye i begge jobbene?

Anonymous poster hash: dee58...f89

Skrevet

Det hørtes da utrolig mye ut..

Skrevet

Høres mye ut, men jeg vet ingenting om dine andre økonomiske forpliktelser. Ring skatteetaten og spør. Opplever de alltid som veldig imøtekommende. Betaler du for mye, får du det igjen såklart :)
  • Liker 1
Skrevet

Det hørtes da utrolig mye ut..

Ja, er vel det Tor jeg. Er ferdig utdannet nå, så jeg har hatt ta elltrekk og trukket lite frem til i sommer, så da trekkjer jeg heller mer sånn at jeg ikke får baksmell.

Skrevet

Det er jo bare å gå inn på skatteetatens internettsider og legge inn total årsinntekt + div annen info om ekteskap, lån osv, så får du prosenten din. Du kan gi samme til begge arbeidsgivere. Legg på litt sikkerhetsmargin om du er redd for baksmell. Det er bare dumt å betale 36% dersom du egentlig skal betale bare 19%. Gøy å få igjen på skatten, men likevel.

Anonymous poster hash: 89e3a...761

Skrevet

Ja, er vel det Tor jeg. Er ferdig utdannet nå, så jeg har hatt ta elltrekk og trukket lite frem til i sommer, så da trekkjer jeg heller mer sånn at jeg ikke får baksmell.

"Baksmell" er da ikke noe å være redd for. Sluttsummen blir den samme. Eller nei, man sitter igjen med litt mer om man får "baksmell".

Anonymous poster hash: e8882...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...