AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #1 Skrevet 3. september 2014 Jeg ble sykemeldt i 2010. Gikk over på arbeidsavklaringspenger i 2011 og etter god og riktig behandling av dyktige leger ble jeg 100% friskmeldt i januar i år. Jeg startet opp i ny jobb som varte fram til juni i år. Det var kun et korttidsengasjement, men jeg ville ut i arbeidslivet så fort som mulig og takket derfor ja til tilbudet jeg kom over. Nå vokser dessverre ikke "jobbene på trær" her hvor jeg bor, og nå er jeg for tiden arbeidsledig. Da jeg kontaktet NAV og søkte om Dagpenger, fikk jeg avslag på dette. Grunnen var at jeg hadde mottatt arbeidsavklaringspenger fra 2011 - 2013, og dette ble ikke regnet som inntekt(!). Jeg startet å jobbe da jeg var 17 år, nå er jeg 46 år. Har betalt skatt i alle år, og føler meg urettferdig behandlet i og med at jeg ikke får hjelp i denne overgangsfasen fram til jeg finner meg jobb. Er dessuten aleneforsørger til 3 barn på 5, 7 og 16 år. Nå har jeg gode venner som hjelper meg så godt de kan økonomisk og jeg har fått utsettelse på boliglån og andre regninger. Men jeg må selge leiligheten min og flytte hvis jeg snart ikke får inntekt. Hvis jeg har forstått NAV riktig, kan jeg søke om dagpenger fra og med januar 2015. Da har jeg nemlig tjent mer enn 1,5 G som kommer fra kortidsengasjementet jeg hadde fra januar - juni i år? Noen som har vært borti lignende tidligere? Noen gode råd jeg kan få? Dette påvirker meg psykisk og jeg sliter med nattesøvnen. Hadde jeg vært alene ville kanskje mulighetene vært flere, men med 3 barn begrenser mulighetene seg. Jeg valgte ikke å bli syk. Nå føles det som at jeg blir straffet for det?! Anonymous poster hash: d7d7b...46b Anonymous poster hash: d7d7b...46b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #2 Skrevet 3. september 2014 Nav har helt rett dessverre.. Man opparbeider seg rett til dagpenger ved å ha hatt en viss ARBEIDSinntekt, AAP er ikke arbeidsinntekt og gir dermed ikke opptjening til dagpenger. Det er foregående år du må ha tjent minst 1,5 G eller siste 3 kalender år du må ha tjent minst 3G.. Om du til neste år har tjent 1,5 G i løpet av 2014 kan du søke dagpenger fra januar 2015. Reglene er det politikerne som bestemmer og ikke nav så ingen vits å være sinte på nav.... Anonymous poster hash: 7dece...e54 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #3 Skrevet 3. september 2014 Nav har helt rett dessverre.. Man opparbeider seg rett til dagpenger ved å ha hatt en viss ARBEIDSinntekt, AAP er ikke arbeidsinntekt og gir dermed ikke opptjening til dagpenger. Det er foregående år du må ha tjent minst 1,5 G eller siste 3 kalender år du må ha tjent minst 3G.. Om du til neste år har tjent 1,5 G i løpet av 2014 kan du søke dagpenger fra januar 2015. Reglene er det politikerne som bestemmer og ikke nav så ingen vits å være sinte på nav.... Anonymous poster hash: 7dece...e54 For noe vrøvl. Du må virkelig lære deg å sjekke fakta før du uttaler deg om noe som helst. AAP beregnes utifra pensjonsgivende inntekt. Eksempler på pensjonsgivende inntekt er f.eks: dagpenger, sykepenger OG AAP. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+11-15+Grunnlaget+for+beregning+av+arbeidsavklaringspenger.232392.cms Anonymous poster hash: c9dad...c7e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #4 Skrevet 3. september 2014 For noe vrøvl. Du må virkelig lære deg å sjekke fakta før du uttaler deg om noe som helst. AAP beregnes utifra pensjonsgivende inntekt. Eksempler på pensjonsgivende inntekt er f.eks: dagpenger, sykepenger OG AAP. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+11-15+Grunnlaget+for+beregning+av+arbeidsavklaringspenger.232392.cms Anonymous poster hash: c9dad...c7e Du vrøvler visst litt selv. HI skal søke om dagpenger ikke AAP.. Og dagpenger opptjener man seg rett til ved å ha en viss arbeidsinntekt : Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt Anonymous poster hash: 7dece...e54 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #5 Skrevet 3. september 2014 Velkommen til velferdsstaten Norge. Her suger det å ikke være a4-menneske. Anonymous poster hash: 182fa...f97 1
HvittHus Skrevet 3. september 2014 #6 Skrevet 3. september 2014 AAP regnes ikke som arbeidsinntekt og NAV har derfor rett. Se §4-4 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1 Men du har krav på stønad fra sosialkontoret, så be om hjelp derfra. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #7 Skrevet 3. september 2014 Velkommen til velferdsstaten Norge. Her suger det å ikke være a4-menneske.Anonymous poster hash: 182fa...f97 Ja, for det er jo såååå mye bedre i andre land, hvor de ikke har slike ordninger i det hele tatt...Anonymous poster hash: 5ffcc...745 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 Hvis det ikke er mulig å få jobb der du bor nå så må du nesten søke jobber andre steder og flytte om nødvendig. Kjipt, men sant. Anonymous poster hash: 36805...d34 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #9 Skrevet 3. september 2014 Ja, for det er jo såååå mye bedre i andre land, hvor de ikke har slike ordninger i det hele tatt...Anonymous poster hash: 5ffcc...745 Det var ikke det jeg siktet til. Men vi hører så ofte om at Norge er så bra og perfekt - men det er ikke det på alle punkter. Prøv å gå på AAP eller bli ufør eller noe:) Anonymous poster hash: 182fa...f97
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #10 Skrevet 3. september 2014 Det er jo ingenting i veien for å søke sosialstønad. Anonymous poster hash: 1018f...e4e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #11 Skrevet 3. september 2014 Det var ikke det jeg siktet til. Men vi hører så ofte om at Norge er så bra og perfekt - men det er ikke det på alle punkter. Prøv å gå på AAP eller bli ufør eller noe:) Anonymous poster hash: 182fa...f97 Men poenget var vel nettopp at i de aller, aller fleste av klodens mange land ville staten bare flirt og sett på at du sultet ihjel om ikke familien din hjalp deg. TS står ikke i fare for det, så i samenligning med andre i hennes situasjon er hun heldig. Sett i samenligning med en arbeidsfør person er hun selvsagt ikke heldig. Anonymous poster hash: a1a16...f35
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #12 Skrevet 4. september 2014 Oida. Har selv gått på AAP i over fire år, og er nettopp begynt i sesongbasert arbeid. Da risikerer jeg det samme om jeg blir oppsagt? Har 6 mnd kontrakt, prøvetid med 14 dagers gjensidig oppsigelse. Og de pleide visstnok si opp alle når sesongen var over, pga spesielle permitteringsregler for denne bransjen? Anonymous poster hash: c54ca...1c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå