missdior Skrevet 3. september 2014 #1 Skrevet 3. september 2014 Vi venter barn på nyåret, og har bestemt oss for å kjøpe tørketrommel da det blir mye vasking av klær og diverse, og inneklimaet blir veldig rått og vått ved tørking i stua (lang og smal leilighet). Vi har tenkt å ha stellematte på vaskemaskinen, men det funker jo ikke om vi skal ha tørketrommel oppå vaskemaskinen. Stellebord har vi ikke plass til på badet. Så; vi har en ganske romslig innebod. Det er ikke sluk der, heller ikke ventilering. Er stikkontakt der. Går det an å ha en tørketrommel der? Er snakk om vanlig kondenstrommel, så vi må tømme det kammeret etter hvert bruk, men det er jo ikke noe problem. Blir det for vamrt, og en eventuelt brannfelle? Vi har ikke anelse på tørketromler og hva slags varme de avgir for vi har aldri hatt det før. Setter pris på alle svar
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #2 Skrevet 3. september 2014 Det blir varmt og fuktig i rommet når man bruker tørketrommel. Så god utlufting/ventilasjon er en fordel. Jeg har ganske stort vaskerom og ventilasjonsanlegg i huset. Men jeg setter alltid opp døra(ut) på vaskerommet når tørketrommelen står på, for det blir så fuktig der inne. Anonymous poster hash: c7e59...790 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #3 Skrevet 3. september 2014 Hvis leiligheta er så fuktig og rå ved klestørn får dere enten skru på mer permanent varme og lufte ofte eller finne et annet sted å bo. En leilighet med fukttig og rått klima er ikke noe sted for et spedbarn. Det er ikke bare å sette trommelen i boden. Sikringskursen må være dimensjonert for den belastningen en trommel er. Dessuten blir det både varmt og fuktig i rommet. En bod uten ventileringsmuligheter er ikke et egnet sted for en tørketrommel. Og hvis du i din situasjon med rått og fuktig klima ved klestørk, ikke har plass til trommel på badet samtidig med stellebord er det kanskje en ide å flytte? Lurt å vente med barn til man har orden på livet sitt. Man har etter min definisjon lite orden når man bor på "halv12"..... Anonymous poster hash: 86ba4...5b5 1
missdior Skrevet 3. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2014 Vi har orden på livet, relativt stor leilighet med stort kjøkken og store soverom, badet derimot er lang og smalt og løsningen der er ikke optimal, men den er det ikke vi som har bestemt. Det blir fuktig og rått hvis vi tørker klærne på snor i stua. Vi lufter jo så godt vi kan, og nå i sommerhalvåret er det ikke noe problem. Det blir verre til vinteren med 5-6 minusgrader. Spørsmålet var om det er mulig med tørketrommel på boden, og det har dere svart nei på, så takk for svarene.
MissCoverdale Skrevet 3. september 2014 #5 Skrevet 3. september 2014 Hvis leiligheta er så fuktig og rå ved klestørn får dere enten skru på mer permanent varme og lufte ofte eller finne et annet sted å bo. En leilighet med fukttig og rått klima er ikke noe sted for et spedbarn. Det er ikke bare å sette trommelen i boden. Sikringskursen må være dimensjonert for den belastningen en trommel er. Dessuten blir det både varmt og fuktig i rommet. En bod uten ventileringsmuligheter er ikke et egnet sted for en tørketrommel. Og hvis du i din situasjon med rått og fuktig klima ved klestørk, ikke har plass til trommel på badet samtidig med stellebord er det kanskje en ide å flytte? Lurt å vente med barn til man har orden på livet sitt. Man har etter min definisjon lite orden når man bor på "halv12"..... Anonymous poster hash: 86ba4...5b5 Men i alle dager?! Dette må være noe av det frekkeste jeg har lest her inne, er helt målløs. TS, jeg hadde spurt en elektriker. Evt ringt forsikringsselskapet og hørt med fagfolk der? Det er mange som bruker boder som vaskerom, så det kan jo være det går. 8
Alkymist Skrevet 3. september 2014 #6 Skrevet 3. september 2014 Kjellerromet jeg bruker som vaskerom er som en bod. Og selv om det er vindu der går det ikke å åpne. Det blir veldig fuktig akkurat når den står å går, så setter gjerne opp døra til resten av kjelleren som har vventilasjonsluker. Kanskje ikke ideelt men det funker. Så kan hende det går å sette en i boden deres. Finnes fuktsamlere å sette i rom med fuktig luft. Kanskje dere kunne hatt en sånn ved siden av? Ønsker meg sånn til mitt vaskerom 😃
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #7 Skrevet 3. september 2014 Dere kan vel stelle på et annet rom og ha trommelen på badet? Anonymous poster hash: f92e6...923 1
fruBeist Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 (endret) Gratulerer med småfolk på gang Du sier det ikke er plass til stellebord på badet. Ikke en gang om det er sammenleggbart? Dette ser ikke ut til å ta altfor stor plass slått sammen http://ringoshop.no/products/basson-sammenleggbart-stellebord Da kan dere sette det foran vaskemaskina de minuttene stellet tar og klappe det sammen og sette det intill en vegg eller mot dusjkabinettet når det må. Det er neppe en optimal løsning, men sikkert bedre enn tørketrommelen i boden. Endret 3. september 2014 av fruBeist
fruBeist Skrevet 3. september 2014 #9 Skrevet 3. september 2014 Dere kan vel stelle på et annet rom og ha trommelen på badet?Anonymous poster hash: f92e6...923 Det kan være greit med tilgang på rennende vann ved vask av bæsj vil jeg påstå Ikke alle liker å vaske med våtservietter. 1
Fionnuala Skrevet 3. september 2014 #10 Skrevet 3. september 2014 Vi har både vaskemaskin og tørketrommel stående i vår bod og det funker helt fint. Har ikke lagt merke til at det er spesielt fuktig eller rått der inne heller.
Sølvrosen Skrevet 3. september 2014 #11 Skrevet 3. september 2014 Det er ikke mulig å stelle barnet på gulvet? Jeg vet at mange foreldre gjør det fordi de ikke har plass eller fordi de vil være helt sikre på at barnet ikke kan dette ned.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #12 Skrevet 3. september 2014 husker søsknene mine ble stelt på gulvet fordi vi ikke hadde noe annet sted å putte de det gikk fint det Anonymous poster hash: e636b...83f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #13 Skrevet 4. september 2014 Men i alle dager?! Dette må være noe av det frekkeste jeg har lest her inne, er helt målløs. TS, jeg hadde spurt en elektriker. Evt ringt forsikringsselskapet og hørt med fagfolk der? Det er mange som bruker boder som vaskerom, så det kan jo være det går. Når ble det frekt å poengtere fakta?Anonymous poster hash: 86ba4...5b5 1
Torden Skrevet 4. september 2014 #14 Skrevet 4. september 2014 Google noe sånt som plassering tørketrommel så vil du se at du kan plassere den hvor som helst. Sjekk selvsagt modellen dere kjøper om det stemmer med den. Ikke hør på bedrevitende kgere
MissCoverdale Skrevet 4. september 2014 #15 Skrevet 4. september 2014 Når ble det frekt å poengtere fakta?Anonymous poster hash: 86ba4...5b5 Men du vet jo ikke fakta? Er man uskikket som forelder fordi man bor i en gammel bygård med dårlig inneklima? Eller man bor på en gammel gård? Mener du kanskje at alle bør kjøpe et nybygd funkishus før de får barn? Helt seriøst, du trenger en reality check ut av en annen verden hvis du mener noe av det ts skrev indikerer at de ikke er egnet til å få et barn.. 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #16 Skrevet 4. september 2014 Jeg har hatt stelleplass på både barnerom og kjøkken (opp på en fryseboks). Brukte da vaskevannsfat og hadde ingen problemer med det. Jeg har kondenstrommel på badet. Den avgir fukt, varme og støv. Setter opp døra til badet for å få sirkulasjon. Kan ikke se det blir noe annerledes i en bod.Anonymous poster hash: 3a1c9...d05
_Aries Skrevet 4. september 2014 #17 Skrevet 4. september 2014 Avgir varme ja, men ikke så mye at det utgjør en spesiell brannfare nei. Bare ikke legg noe foran vifta så lufta får sirkulere som den skal. Angående ventilering. Jeg har aldri merket at det har blitt fuktig etter at jeg har brukt trommelen. Isåfall kan du tenke over om det er mulig å sette døra åpen eller litt på gløtt en liten stund etter endt tørking. Eller kjøpe lufttørker eller luftavfukter eller hva det heter. Etter min mening er kondenstrommel det beste, eneste man trenger er stikkontakt. Eneste haken er at den ikke stå et sted gradstokken nærmer seg 0 på vinterstid.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #18 Skrevet 5. september 2014 Men du vet jo ikke fakta? Er man uskikket som forelder fordi man bor i en gammel bygård med dårlig inneklima? Eller man bor på en gammel gård? Mener du kanskje at alle bør kjøpe et nybygd funkishus før de får barn? Helt seriøst, du trenger en reality check ut av en annen verden hvis du mener noe av det ts skrev indikerer at de ikke er egnet til å få et barn.. Kan du fortelle meg hvor jeg har skrevet at de ikke er egnet? Jeg kan ikke se at det står skrevet noen plass skjønner du...Anonymous poster hash: 86ba4...5b5
Pinkee Skrevet 5. september 2014 #19 Skrevet 5. september 2014 En kondenstrommel kan du ha på boden, men jeg vil anbefale deg å bruke den med åpen dør. Da får du sirkulasjon på luften. Vil også anbefale deg å sette inn en slik fuktsluker, for noe fukt vil det alltid bli av en tørketrommel. Husk at det skal være litt plass rundt tørketrommelen, den skal tross alt både dra inn, og blåse ut luft.
missdior Skrevet 5. september 2014 Forfatter #20 Skrevet 5. september 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Må bare legge til at inneklimaet her ikke er SÅ ille som det ser ut til. Rått er vel heller ikke riktig ord, men det blir tung og ekkel luft her når vi tørker klær på stua, og denne tunge luftne forsvinner jo ved lufting. Angående leiligheten vår så er hele komplekset her bygget i 1999, så den er ikke gammel. Vi har kommet frem til at vi vil ha tørketrommelen på badet, og heller ha et sammenleggbart stellebord som vi kan flytte. Når maskinene ikke er i bruk er det god plass til stellebordet foran, og det er snakk om 2-3 cm om å gjøre at dørene ikke går opp hvis stellebordet skal stå der fast!! Argh, kunne ikke badet vårt vært noen cm bredere, hehe Men takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå