Nilla Skrevet 6. juli 2004 #1 Skrevet 6. juli 2004 Vi gifter oss 30. juli 2005. :-) Har ikke planlagt så mye enda, men forlovere er klar, gjester er tenkt i gjennom en del ganger, kirke og hus er bestilt. Men så kommer vi til valg av drikke. Vi kommer til å ha en ganske så tradisjonell brylllupsmiddag for et landsens bryllup. - Forrett: (Antagelig) blomkålsuppe - Middag: oksemedaljonger - Dessert: friske jordbær med fløte, eller multer. Til dette skal det (i hvert fall) serveres brus/vann/hjemmebrygget øl. I tillegg kommer kaffe og kaker ("alle" har med en kake) og nattmat. Hver gang jeg snakker med mamma sier hun "Å, jeg håper det blir et brusbryllup" Altså ingenting med alkohol i. (Tror dette kommer av 1: økonomi, 2: tre onkler som lett kan komme til å drikke en GOD del, kanskje ubehagelig mye...) Jeg og min kjære er veldig usikre på hva vi skal gjøre. Vi har ikke lyst til å ha kun brus og hjemmebrygget øl, men samtidig kommer ikke dette til å bli et bryllup med "hæla i taket" på festen etterpå. (Mange konservative og avholds i slekta!!) Hva om vi har brus/vann/hjemmebrygget øl til middag og serverer likør/cognac til kaffe? Er det en mulighet? Noen som har vært borti det samme? Noen som har forslag?? PS: Rundt regnet blir vi 90-100 til kaffe, ca 20 færre til middag.
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #2 Skrevet 6. juli 2004 Jeg har hørt om alle mulgie variasjoner over drikke. Rød saft Brus Vin til mat Vin til mat og avec etterpå Vin, avec og drinker med bonger/betale drinker selv/alt gratis Osv Noen har hatt alkoholfritt pga de vet noen ikke kan styre seg, andre har hatt alkohol på tross av dete og heller lidd seg igjennom en flau tale eller to. Gjør som dere vil og har råd til.
Flua Skrevet 6. juli 2004 #3 Skrevet 6. juli 2004 Skjønner poenget ditt ja!! Du kan jo ha hjemmelaget øl til maten, likør og cacnac til kaffen, og bare øl satt pent på et bord i en krok resten av kvelden. En blir ikke SÅ full av bare øl!! -Men, jeg blir litt imponert over planlegging frem i tid, jeg skal gifte meg i august 2004 og har ikke funnet ut av det med drikke/mat osv enda!!
Joelle Skrevet 6. juli 2004 #4 Skrevet 6. juli 2004 Vi gjorde det slik du skisserer her med brus, vann og hjemmebrygget øl til maten og cognac/likør til kaffen. I tillegg valgte vi å ha åpen bar om kvelden. Har forstått at dette er en litt utradisjonell løsning iom. at de fleste heller velger å ha vin til maten og heller velge bort åpen bar. Dette er vel opp til hver enkelt. klart det er godt med vin til maten, men frykter man at noen skal drikke seg fra sans og samling allerede under middagen, er jo litt av kosen borte. Hos oss ble det god stemning utover kvelden, men langt fra noe fyllakalas.
Scorpina Skrevet 6. juli 2004 #5 Skrevet 6. juli 2004 Vi har noen venner og familiemedlemmer som er litt "sid" å drikke...men under bryllupet vårt ble folk i "happy" humør uten å bli "kvalmt full" (e.lign.) Folket hadde no vett til å ikke ta HELT av men heller KOSE seg med alkohylene (sjøl det ikke er alle som gjør det dessverre) Til vårt bryllup (64 voksne til middag og kaffe) hadde vi vin (30 fl rødvin + 10 hvite) og 3 kasser vanlig pils. Var igjen 3 fl rødvin og 7 hvite, 6 pils igjen. Til kaffen hadde vi kjøpt bortimot 10 flasker med forskjellig typer cognac. Vi satt bare fram 6 flasker og tenkte folk heller kunne drikke av de FØRST før vi åpna de andre. Så slapp man å få 10 flasker som ALLE var åpna. Det gikk kjempefint - var igjen 3 1/2 flasker cognac, 2 likør (av 4 flasker), halv gin (av halvannen) og kvart wiskey. (tydeligvis ikke noe særlig til whiskey drikkere...) Det som det gikk ALLER mest av var faktisk blandevannet!! Til middag var det mange som ønsket seg litt brus/vann. Og ja . . . husk å sette frem MANGE vannmugger. (Da drikker ikke folk så masse)
Eiline Skrevet 6. juli 2004 #6 Skrevet 6. juli 2004 Vi gifter oss i august 2004. Vi har noe av det samme problemet. Vi skal ha vin til maten, kaffe avec og åpen bar. Vi har valgt dette forde de aller flerste jo ikke drikker for mye, og vi selv vil også kose oss med litt alkohol. Vi har derimot sagt klart fra i familie sammenheng at vi ikke ønsker fyll i bryllupet. Vi har også satt en "stenge tid", kl. 02.00 stenger lokalet og baren stenger 01.30. Vi håper at vi da ungår det værste fyllet. Det blir tross alt ikke så mange timer fra kaffen er servert til vi stenger baren.
Nilla Skrevet 6. juli 2004 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2004 Kjære dere. tusen takk for tips så langt!! Dere er så gode å ha. :blomst_opp: kan jeg be dere om en ting til? kan dere skrive hva dere måtte betale for drikke? gjerne for alt, inkludert brus. Og hvis dere husker sånn ca, hva som gikk til cognac, hva som gikk til brus og sånn. (Sitter og tenker budsjett...) Hvor mye brus regner dere pr pers? Og hvor mange glass cocnac er det pr flaske? Enn likør? Vin?
Scorpina Skrevet 6. juli 2004 #8 Skrevet 6. juli 2004 Kjære dere. tusen takk for tips så langt!! Dere er så gode å ha. :blomst_opp: kan jeg be dere om en ting til? kan dere skrive hva dere måtte betale for drikke? gjerne for alt, inkludert brus. Og hvis dere husker sånn ca, hva som gikk til cognac, hva som gikk til brus og sånn. (Sitter og tenker budsjett...) Hvor mye brus regner dere pr pers? Og hvor mange glass cocnac er det pr flaske? Enn likør? Vin? Vin. Jeg fikk beskjed på Polet om at man må regne med CIRKA en halv flaske vin per voksen! Blandevann? Vel, halv liter til trekvart må du regne med. Dette er inkludert til middag OG etterpå til blandevann. Vi regna ut LITT for lite og måtte sende ut en av serveringsjentene for å kjøpe mer blandevann. Det skal nevnes - vi kjøpte evig nok selters og tonic, ca 15 flasker av hver. Vi kjøpte halvflasker brus - kanskje det var en dårlig ide for mange gjestene tok jo hele flaska til bordet kontra å bare forsyne seg ved "baren" med brus fra f.eks 1 1/2 flaska... Cogcnac Regn med IALLEFALL 12 cl pr voksen (det er ca 3 "normale" serveringer, 3 x 4 cl) Det er gjennomsnittlig 7 dl per flaske. Altså 70 cl. Vi kjøpte inn ca 10 forskjellige cognac'er. Det ble igjen litt over 3 flasker (som heller ikke ble åpna) Likør Tja, hvor mange jenter/damer er det? I vårt bryllup var det UTELUKKENDE damene som drakk enten Baileys, Sheridan eller Amaretto Disaronno ja også den derre laaange flaska (grønn likør.....til shots vet dere. Kommer sikker på det senere.) Den var det knapt halvparten igjen av. Whiskey/Gin hadde vi også. 2 flasker whiskey. Gikk bare knapt en flaske. Gin hadde vi 2 av og der gikk det halvannen flaske. Totalt kom ALL alkoholen på nær 10.000,- inkl blandevann.
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #9 Skrevet 6. juli 2004 Som gjest må jeg bare si at jeg setter mer pris på isvann i mugger på bordet enn servering av Farris, for da kan man drikke masse vann uten å måtte vente på serveringen. Også er det billigere og mindre arbeid for personalet.
lille mor Skrevet 6. juli 2004 #10 Skrevet 6. juli 2004 Hvitvin - 7 glass pr. flaske, og det holder som regel med et glass til hver. Rødvin - 5 glass pr. flaske, og gjennomsnittet drikker to glass. Minneralvann/brus - 0,5 liter om man ikke drikker vin. Øl - gjennomsnittlig to flasker til hver. Dette er til under middagen, det kan variere noe om det er fek.s varmt osv. Og om man bare drikker minneralvann/brus kan man "orke" mer drikke enn om man drikker vin. Og om du ikke setter vin flaskene på bordet, men får servitørene til å skjenke blir det ikke så lett å "bøtte" ned. Husk vann til rødvin, det er viktig. Cognac og likør kan du regne ca. 17 glass a`4 cl pr. flaske. Og det rekker som regel med en. Få servitørene til å skjenke opp, og by rundt en gang, slik at hvis noen vil ha mer må de be om det. Og ang. pris kommer det ann på hvor dyr vinen og hvilke merker cognac og likør du velger. Det er jo store sprang her. Og til sist, det er helt vanlig å ha bar der gjestene betaler selv, kanskje de har fått to-tre bonger av værtskapet og resten betaler de selv. Vell og merke etter at de har fått vin til maten og avec til kaffen. Persolig synes jeg det er viktigere å tilpasse vin og mat, en å ha bar senere.
Piarina Skrevet 6. juli 2004 #11 Skrevet 6. juli 2004 Enig med Poirot i at vannmugger er mye bedre enn Farris etc. Det er så fælt å være skikkelig tørst men bare ha et bittelite halvfullt Farrisglass. Selv blir jeg ofte bare mer tørst av Farris også...og jeg foretrekker noe uten bobler...
Murf Skrevet 6. juli 2004 #12 Skrevet 6. juli 2004 synes du hadde en fin løsning. Så blir det ikke så sinnsykt dyrt som med åpen bar. m
ringblomst Skrevet 7. juli 2004 #13 Skrevet 7. juli 2004 Vi skal ha helt alkoholfritt bryllup, så da blir det mozell til velkomst, "egenpresset" eplenektar og farris til maten, og brus i tillegg til kaffe/te.
Gjest Tabby Skrevet 7. juli 2004 #14 Skrevet 7. juli 2004 Vi har valgt å ha bare øl og vin til drikke uten kaffe avec. Cognac og baylis serveres til kaffen, og blir vel stående utover kvelden, men vi dropper drinker.
Nilla Skrevet 8. juli 2004 Forfatter #15 Skrevet 8. juli 2004 Hmm, hva er forskjellen på kaffe avec og "servere cognac/baileys til kaffen"??? (Er ikke helt stø i disse uttrykkene, måtte slå opp avec i leksikon... :oops: :oops: :oops: ) Og Ringblomst, får jeg lov til å spørre HVORFOR dere vil har alkoholfritt? Er det fordi dere er avholds eller er det fordi dere ser på budsjettet, eller hur?? (Ren nysgjerrighet dette!)
Gjest Tabby Skrevet 8. juli 2004 #16 Skrevet 8. juli 2004 Kaffe avec er jo rett og slett kaffe med cognac og baylis etter som jeg har forstått...
Nilla Skrevet 8. juli 2004 Forfatter #17 Skrevet 8. juli 2004 Det trodde jeg også, men hva menes da med dette? Vi har valgt å ha bare øl og vin til drikke uten kaffe avec. Cognac og baylis serveres til kaffen' date=' og blir vel stående utover kvelden, men vi dropper drinker.[/quote']
Scorpina Skrevet 8. juli 2004 #18 Skrevet 8. juli 2004 Avec er fransk og betyr "med" så.....caffe avec betyr på norsk "kaffe med". Så på fransk kan man si "caffè avec une cognac"..f.eks (mener jeg å huske fra det jeg har lært i fransk sånn ørti år tilbake)
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #19 Skrevet 8. juli 2004 Det trodde jeg også, men hva menes da med dette? Aner ikke. Kaffe avec betyr at man har kaffe, cognac og likør, som regel sammen med kakene. Avec er fransk og betyr med
Gjest Tabby Skrevet 8. juli 2004 #20 Skrevet 8. juli 2004 Jeg mente at det blir kaffe med cognac og baylis, og det blir stående fremme resten av kvelden for de som vil ha det senere da også. Ellers blir det servert vin og øl, men ikke sprit. Forklarte meg bare litt dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå