Gå til innhold

12 år, mensen og svømming på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere dette? Min 11-årige datter fikk mensen for første gang i sommer, og nå er det høst og svømmetimer på skolen. Som sagt har hun hatt mensen bare en gang tidligere, så usikker på om hun føler seg komfortabel nok til å forsøke tamponger og (hvis hun får det til) hoppe uti bassenget foran klassen... Selv voksne kvinner kan jo bekymre seg for om det lekker eller tråden skal komme til syne!

Hvordan har dere løst det? Melding med hjemmefra om at eleven ikke skal bade? Hva skriver dere i så fall? Hun må jo bli vant til det, men føler at hun kanskje trenger litt mer tid på seg.

Anonymous poster hash: 5903b...1a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver en melding. dette er noe alle gymlærere er vant med:)

Anonymous poster hash: 3d8d9...a40
  • Liker 11
Skrevet

På ungdomsskolen fikk alle fri når de hadde mensen. Foresatt skrev lapp/i meldebok, og det var intet problem. Var sykt kjedelig å sitte å se på de andre ha svømming i 2 timer, så håper det har endret seg siden den gang.

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen rundt 2003-2006, ble det sett på som en selvfølge at jentene fikk slippe svømming når de hadde mensen, og det håper jeg fortsetter. Jenter som nettopp har fått mensen er sårbare og skal på ingen måte føle seg tvunget til å bruke tampong og bade med hele klassen.

Vi hadde en svømmelærer som skjønte hva "XX skal ikke ha gym i dag fordi hun er forkjølet" betydde, selv om noen foreldre valgte å skrive sannheten.

• Liker 12
Skrevet

Min mor skrev bare "vanlig grunn" i meldingsboken. :)

• Liker 6
Skrevet

Hvordan løser dere dette? Min 11-årige datter fikk mensen for første gang i sommer, og nå er det høst og svømmetimer på skolen. Som sagt har hun hatt mensen bare en gang tidligere, så usikker på om hun føler seg komfortabel nok til å forsøke tamponger og (hvis hun får det til) hoppe uti bassenget foran klassen... Selv voksne kvinner kan jo bekymre seg for om det lekker eller tråden skal komme til syne!

Hvordan har dere løst det? Melding med hjemmefra om at eleven ikke skal bade? Hva skriver dere i så fall? Hun må jo bli vant til det, men føler at hun kanskje trenger litt mer tid på seg.

Du skriver lapp til læreren. Null problemer. Det kan jo ta årevis før hun får taket på det med tamponger, og at hun mister en svømmetime eller tre på veien er ingen krise.

Kun dersom barnet driver med en vannsport ville jeg foretatt noen form for oppmuntring om å prøve, for da kommer det jo i veien for en mulig fremtidig karriære.

Skolesvømmingen skal jo bare lære henne nok til å ikke drukne, og det kan du om nødvendig supplere i sommerferiene eller noe.

Anonymous poster hash: cc36f...53b

• Liker 1
Skrevet

Pleide å stå i min meldingsbok at ............ skal ikke ha svømming i dag pga vg. ( vanlig grunn) som vi kalte mensen den gang.

Anonymous poster hash: 09658...407
  • Liker 2
Skrevet

Hun er for ung for tamponger. Skriv en mld.

Jeg fikk mensen som 11 år og syntes at det var kjempe flaut fordi ingen av de andre jentene hadde fått mensen ennå. Så jeg nektet mora mi å skrive at jeg hadde mensen så hun skrev at jeg var forkjøla men jeg regner med at læreren skjønte det siden det var en gang i mnd og jeg ikke var forkjøla :P På ungdomsskolen slapp vi å ha med mld siste året.

Anonymous poster hash: 292f2...2ee
  • Liker 1
Skrevet

Hun er ikke for ung for tamponger nei, jeg begynte selv med det når jeg var 12. Men det er ikke sikkert hun klarer/vil bruke det, kanskje hun syns det er vondt eller ubehagelig. Så det er ikke noe hun bør presses til. Men du kan jo prate med henne om det, forklare henne at det er noe hun styrer selv, men at hun kan prøve og se om det funker. For meg gikk det greit med de minste og jeg var veldig glad for å bli med i svømmetimene selv om jeg hadde mensen.

Anonymous poster hash: ad455...752
  • Liker 9
Skrevet

Mulig jeg er rar, men jeg hadde aldri problem med dette på skolen, og syntes alltid de som ikke svømte grunnet mensen var rare. Så jeg syntes iallfall ikke du skal foreslå for henne at hun kan slippe. Det mener jeg bør komme fra henne selv. Du kan heller foreslå tampong. Er alt for mange jenter som sniker seg unna svømming fra før av.

Anonymous poster hash: 18d55...f8e
  • Liker 4
Skrevet

Som sagt har hun bare hatt mensen en gang tidligere, så det er nytt for henne. Nevnte da at hvis man skal svømme, må man bruke tampong, og reaksjonen hennes da var at det ville hun IKKE gjøre/det virket skummelt/ekkelt/vondt.

Hun er en god svømmer, så akkurat det bekymrer jeg meg ikke for.

Skrevet

For ung til tampong? Er der aldersgrensen på tampong?

Har vært en del inne på forumet til Libresse, girls1st.no/forum.

Anbefaler alle mødre en tur inn og lese litt der.

Unge jenter ber om råd til nettopp hvordan de skal få spurt mamma om å kjøpe / få lov til å bruke tampong.

70 % av verdens menstruerende kvinner bruker tampong.

Mensen er ingen sykdom, den er en naturlig del av kvinnekroppen. Å være fysisk aktiv under mensen er like viktig som ellers i måneden. Å skrive melding ved gym for å få fritak er å gjøre jentene en bjørnetjeneste.

Det vanlige er at jenter med mens går 5 til 10 minutter før de andre i dusjen og får ordnet seg i fred for de andre. Skal jentene bli vant til melding og fritak får de problemer på ungdomsskolen og ikke minst på vg. Fordi de må delta for å få karakter.

Vi har aktiv idrettsjente, hin har brukt tampong fra første mens. Pappaen! tok henne med i butikken før hun fikk sin første mens og kjøpte inn ulike typer truseinnlegg, bind og tamponger som hun hadde i sitt skap. Aldri noe diskusjon eller spørsmål om hun skal fritas fra gym, svømming eller annen idrett pga. mens.

Anonymous poster hash: 16407...095

• Liker 3
Skrevet

For ung til tampong? Er der aldersgrensen på tampong?

Har vært en del inne på forumet til Libresse, girls1st.no/forum.

Anbefaler alle mødre en tur inn og lese litt der.

Unge jenter ber om råd til nettopp hvordan de skal få spurt mamma om å kjøpe / få lov til å bruke tampong.

70 % av verdens menstruerende kvinner bruker tampong.

Mensen er ingen sykdom, den er en naturlig del av kvinnekroppen. Å være fysisk aktiv under mensen er like viktig som ellers i måneden. Å skrive melding ved gym for å få fritak er å gjøre jentene en bjørnetjeneste.

Det vanlige er at jenter med mens går 5 til 10 minutter før de andre i dusjen og får ordnet seg i fred for de andre. Skal jentene bli vant til melding og fritak får de problemer på ungdomsskolen og ikke minst på vg. Fordi de må delta for å få karakter.

Vi har aktiv idrettsjente, hin har brukt tampong fra første mens. Pappaen! tok henne med i butikken før hun fikk sin første mens og kjøpte inn ulike typer truseinnlegg, bind og tamponger som hun hadde i sitt skap. Aldri noe diskusjon eller spørsmål om hun skal fritas fra gym, svømming eller annen idrett pga. mens.

Gym hadde vi, og jeg spilte håndball selv om jeg hadde mensen. Men for meg var tampong ikke aktuelt før jeg ble 15. Jeg syns det var ubehagelig å sette inn, og jeg knotet fælt. Hadde noen sagt at jeg måtte bruke tampong og komme meg i svømmetime så hadde jeg laget et lite oppstyr.

Ja det er en vanlig del av kvinnekroppen, men la nå en jente på 11-12 år bli vandt til denne nye kvinnekroppen sin! Hennes kropp! Hun bestemmer!

• Liker 26
Skrevet

Mulig det er tull, men før sa de at man ikke skulle bruke tampong før man var seksuelt aktiv for tampongen kunne ødelegge jomfruhinna :vetikke:

Anonymous poster hash: aaa7c...79b
  • Liker 2
Skrevet

Mulig det er tull, men før sa de at man ikke skulle bruke tampong før man var seksuelt aktiv for tampongen kunne ødelegge jomfruhinna :vetikke:

Den kan jo det.

Anonymous poster hash: f8ef3...e42

Skrevet

Husker min første erfaring med tampong, som 12åring. Jeg visste vel ingenting om jomfruhinne og presset den inn. Husker det var utrolig vondt og hele kroppen skalv! Den kom rimelig for ut igjen, og det gikk mane år før jeg prøvde det igjen. Så jeg synes ikke det er riktig at jenter skal måtte begynne så tidlig med og bryte jomfruhinnen for en svømmetime!

Anonymous poster hash: b7118...b5f

• Liker 4
Skrevet

Hun kan forsøke seg med tampong eller menskopp hvis hun har lyst, det kommer ikke an på alderen annet enn at jenta må greie å stelle med det selv. Men det er ikke noe å presse om. Bra sagt av Talbot, det er hennes kropp og hun som bestemmer. Jeg hatet å bruke tampong, så jeg fikk melding med hjemmefra om at jeg ikke kunne ha svømming når det var aktuelt.

Voksne kvinner som bekymrer seg for lekkasje og synlig tråd når de bader kan jo også ta en titt i den kjempelange menskopptråden. Jeg hatet som sagt tamponger men elsker menskoppen min.

Anonymous poster hash: 7231e...7ee
  • Liker 4
Skrevet

Mulig det er tull, men før sa de at man ikke skulle bruke tampong før man var seksuelt aktiv for tampongen kunne ødelegge jomfruhinna :vetikke:Anonymous poster hash: aaa7c...79b

Før i tiden, er før i tiden, nå er vi kommet til 2014 og myter rundt jomfruhinner er historiske.

Jenter som sykler, er aktive på så mange måter i dagens samfunn har ofte mistet jomfruhinnen lenge før de får sin første mens. (Selvfølgelig finnes unntak og ulike former for septate hymen).

Vi i helsevesenet ser jo altfor ofte at mødres måte å håndtere egen mens på blir videreført til døtrene både på godt og vondt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne ikke bruke tampong da jeg fikk mensen som 13åring. Jeg var jo jomfru og den lille åpning var rett og slett for liten til å få skvist inn en tampong.

Jeg husker noen eldre jenter snakket om at jeg bare måtte bryte den eller skvise den inn - jeg husker fortsatt at jeg satt på toalettet med OBs tegninger over underlivet og gråt hysterisk over at jeg ikke fikk det til.

Mamma var fornuftig nok til å gi meg melding når jeg ikke kunne bade og syntes det var tullete med dette fokuset på at jenter skulle bruke tampong fra ung alder. Statistikken for hvor mange kvinner som bruker tampong generelt er jo en annen en for hvor mange 12åringer som bruker det.

Fysisk aktiv var jeg selvsagt ellers.

Skriv en melding, Ikke press henne til noe som helst.

Anonymous poster hash: 92f2c...63c
  • Liker 1
Skrevet

Og hva så?

Anonymous poster hash: ec6db...131

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...