AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #21 Skrevet 5. september 2014 Jeg finner ikke noe sted i TS sitt innlegg at katten har vært gjennom noen behandling for fip. Det står at hun ble kastrert og at veterinæren under inngrepet fant væske i buken, og derfor foreslo ytterligere prøvetakning. Nei, for man kan ikke behandle fip... Katten har allerede fått behandling for væske i buken og andre symptomer uten at det har fungert. Vetrinæren vil bare ta nye prøver, foreslår ingen alternativer eller mulige behandlinger i mellomtiden annet enn det som allerede er prøvd og feilet. Hvis vetrinæren trodde det var fip, så burde hun også vite at det ikke kan behandles. Om hun trodde det kunne være noe annet, så burde hun faktisk foreslå alternativer og ikke bare sende katten hjem. Kun ut fra kattens allerede dårlige allmentilstand, feilet behandling og sannsynligheten for fip, så burde hun foreslått avlivning. Anonymous poster hash: ee6b9...8bd 1
Toolose Skrevet 5. september 2014 #22 Skrevet 5. september 2014 Poenget er at hvis katten først har fått våt varianten av FIP, så tar det ikke lang tid før det går drastisk nedover. Somregel bare et par uker og det å vente på prøveresultat fra Tyskland som ofte tar 10-14 dager minst er for lang tid når katten har alle symptomene. Jeg har avlivet 4 katter pga FIP, aldri sendt inn noen prøver da alle symptomene er der, og veterinæren har vært sikker på at det er FIP. Men har sendt alle til obduksjon i etterkant og fått konstantert FIP. Det at dem trekker ut gulfarget væske fra buken og ser mye væske i kroppen via ultralyd er store tegn pluss kattens almenntilstand.. Men en usikker veterinær vil ofte sende inn prøver og evt gi smertelindring til svarene kommer, men smertelindringen stopper ikke FIP'en i å utvikle seg videre. 1
Aurora M. Skrevet 5. september 2014 #23 Skrevet 5. september 2014 Nei, for man kan ikke behandle fip... Katten har allerede fått behandling for væske i buken og andre symptomer uten at det har fungert. Vetrinæren vil bare ta nye prøver, foreslår ingen alternativer eller mulige behandlinger i mellomtiden annet enn det som allerede er prøvd og feilet. Hvis vetrinæren trodde det var fip, så burde hun også vite at det ikke kan behandles. Om hun trodde det kunne være noe annet, så burde hun faktisk foreslå alternativer og ikke bare sende katten hjem. Kun ut fra kattens allerede dårlige allmentilstand, feilet behandling og sannsynligheten for fip, så burde hun foreslått avlivning. Anonymous poster hash: ee6b9...8bd Er du TS? Jeg visste ikke at katten ble behandlet for væske i buken. Jeg forstår ikke heller hva du mener med "nye prøver". Jeg trodde TS nektet å ta prøver som vedrørte fip. Du skriver om behandlinger som er prøvd og feilet. Jeg ser ikke at det står noe som helst om behandlinger. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #24 Skrevet 5. september 2014 Vi sendte blodprøver til utlandet på en torsdag og fikk svar mandags morgen ifm FIP. Så snedig at det tar to uker med væskeprøvene. Min erfaring er at prøvene er med på å gi en foreløpig diagnose på FIP, fordi symtomene også kan være så mye annet. Men uten prøvene er det vanskelig å gi forslag på hvilke andre ting det kan være og dermed gi behanling før det har gått for langt. Selv om veterinæren sikkert kan bli bedre på kommunikasjon, mener jeg det er godt veterinærfaglig arbeid å ta prøver for å utelukke andre diagnoser fremfor å gå direkte til avlivning. Det er jo bare obduksjon som kan gi diagnosen FIP. Man kan ikke behandle FIP, men man kan lette symptomene frem til det er på tide å gi slipp. Anonymous poster hash: d8850...7bd 1
Gjest marie_82 Skrevet 5. september 2014 #25 Skrevet 5. september 2014 Er du TS? Jeg visste ikke at katten ble behandlet for væske i buken. Jeg forstår ikke heller hva du mener med "nye prøver". Jeg trodde TS nektet å ta prøver som vedrørte fip. Du skriver om behandlinger som er prøvd og feilet. Jeg ser ikke at det står noe som helst om behandlinger. Nei, det var ikke TS. Jeg er TS. Dyrlegen hadde allerede behandlet pus for væsken i buken og den kom tilbake enda raskere, samt at pus begynte å vise tegn til å få væske i brystet også. Under samme ingrepet som det ble funnet væske i buken ble det tatt blodprøver som utelukket flere andre mulige årsaker til væsken, bla hjertefeil. Det var aldri snakk om kostnadene for vår del, pus var forsikret. Jeg sa nei fordi jeg ikke ville ha henne i narkose igjen for å ta en test til som de to andre dyrlegene jeg konfererte med mente var unødvendige mtp symptomene hun allerede hadde og at pus uansett burde avlives før evt prøvesvar var klare. Pus slet med å komme seg seg etter den første operasjonen.. Hun ble selvsagt obdusert og vi har fått bekreftet at det var fip.. Jeg ønsker ikke lenger å diskutere denne saken noe videre. Det har vært utrolig sårt og leit for oss å miste pus slik, så å føle at jeg må forsvare noe videre om hvorfor jeg sitter igjen med følelsen av å ikke ha blitt møtt på en god nok måte hos dyrlegen gjør det bare mer sårt. Det er mulig jeg ikke greier å formidle godt nok hvorfor det føltes veldig forvirrende og håpløst.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #26 Skrevet 5. september 2014 Nei, det var ikke TS. Jeg er TS. Dyrlegen hadde allerede behandlet pus for væsken i buken og den kom tilbake enda raskere, samt at pus begynte å vise tegn til å få væske i brystet også. Under samme ingrepet som det ble funnet væske i buken ble det tatt blodprøver som utelukket flere andre mulige årsaker til væsken, bla hjertefeil. Det var aldri snakk om kostnadene for vår del, pus var forsikret. Jeg sa nei fordi jeg ikke ville ha henne i narkose igjen for å ta en test til som de to andre dyrlegene jeg konfererte med mente var unødvendige mtp symptomene hun allerede hadde og at pus uansett burde avlives før evt prøvesvar var klare. Pus slet med å komme seg seg etter den første operasjonen..Hun ble selvsagt obdusert og vi har fått bekreftet at det var fip.. Jeg ønsker ikke lenger å diskutere denne saken noe videre. Det har vært utrolig sårt og leit for oss å miste pus slik, så å føle at jeg må forsvare noe videre om hvorfor jeg sitter igjen med følelsen av å ikke ha blitt møtt på en god nok måte hos dyrlegen gjør det bare mer sårt. Det er mulig jeg ikke greier å formidle godt nok hvorfor det føltes veldig forvirrende og håpløst. Fort gjort..... Anonymous poster hash: d02af...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #27 Skrevet 5. september 2014 For de som ikke har lest det andre innlegget mitt så fikk altså pusemor fip i forbindelse med et kattungekull. Hun var drektig da jeg tok henne inn, og hun var tynn og tatt dårlig vare på, stakkar.. Kanskje det var med på å utvikle sykdommen? Hun fikk altså 6 små og var en veldig flink mor. Hun klarte ikke legge på seg selv om jeg gjorde forsøk på å fete henne opp. Jeg tenkte dette kom av at det stadig vekk hang 6 glupske kattunger på henne. Da de var 3-5 uker gamle fikk pusemor voldsom diaré som varte usedvanlig lenge. Forsøkte å bytte for, ga ordmekur osv. La merke til at hun var varm på ørene sine. Bestilte time hos dyrlegen til helsesjekk og kastrering. Innen hun kom inn til timen sin var magen begynt å ese. Foreløpig bare nok til at jeg faktisk trodde hun endelig var begynt å legge på seg.. Dyrlegen ringte etter inngrepet og sa pusemor hadde hatr væske i buken og at lymfene var hovne. Jeg skjønte at dette ikke er normalt, men fikk ikke inntrykk av at det var kjempeskummelt heller. Fikk en kort samtale med dyrlegen da jeg hentet henne der dyrlegen sa at det ser ut som fip, men for å være helt sikre må det sendes inn prøver. Utover det fikk jeg heller ikke inntrykk av at dette var farlig og akutt. Sa jeg skulle konferere med samboeren min samt lese mer om dette fip. Det var først da jeg leste selv om fip skjønte at pusemor var dødssyk. Etter operasjonen gikk det fort nedover med henne. Jeg var på kontroll med pus etter en uke og ville diskutere fip igjen og få en mening om hva jeg skal gjøre med pus nå. Nå VISSTE jeg at det var fip, hun hadde så mange tegn at det var ikke til å ta feil av. Da plutselig føler jeg at dyrlegen kun ser sitt snitt å profittere på dette. Hun vil ta blodprøver, tappe mer væske fra buken og ta avføringsprøve. Jeg sier det er en unødvendig belastning for pus, hun har alle tegn og jeg vil bare vite om jeg bør avlive henne nå.. Men da snakker dyrlegen om at der kaaan jo være noe annet. Jeg nekter å tappe ny prøve fra buken og blodprøve, og da er det tydeligvis ikke lenger interessant å diskutere hvorvidt pus skal bli med meg hjem eller om hun bør avlives. Får bare beskjed om å ta kontakt angående prøvene og føler spørsmålet om avliving er avvist.. Jeg tar pus med hjem. Prøver å få i henne mat, men hun er ekstremt kresen nå. Hun som vanligvis helst skal ligge oppå det vi driver med, enten vi sitter med nettbrett, en bok eller noe slikt, vil bate ligge for seg selv. Hun blir irritabel og slår mye med halen, og de to siste dagene begynte hun å bite hvis vi kom bort for å kose. De siste dagene este magen ut igjen og jeg synes hun pustet tyngre. I mellomtiden har jeg konferert men to andre dyrleger som sier det er fip og råder meg til å avlive, samt forumbrukere her, og alle som også sier pusemor må få slippe. Så i går klokken 19 hadde hun altså time for avliving. Jeg selv går kveldsskole og kunne ikke ta fri, så det ble samboeren min som tok henne på sin siste kjøretur.. Han spurte da dyrlegen i håp om å få den siste lille bekreftelsen fra behandlede dyrlege på at dette ER fip og at vi gjør det rette med å avlive, men dyrlegen svarer bare at det vet vi ikke uten alle prøvene. Det kan jo være noe annet. Før siste sprøyte ble satt spurte hun om han var sikker på at vi ville avlive. Vi var helt kvalme hele kvelden i går. Jeg blir mer og mer forbanna. Hvorfor kunne hun ikke bare hjelpe oss litt med avgjørelsen vår og bare svare bekreftende at "ja, dette ser desverre ut som fip, hun har det nok vondt og bør avlives", i stedet for igjen prøve å overtale oss til å ta testene? Jeg føler meg mer trygg på avgjørelsen i dag etter å ha bladd frem et bilde av pusemor fra da hun kom til oss.. Vi syntes hun var tynn og pjusk da, men i forhold til hvordan hun så ut nå så var det en helt annen pus. Nå er altså pusemor borte og sovnet fredelig inn i armene på samboeren min. Jeg sitter her med 6 kattunger, 5 av dem flytter til sine nye hjem på fredag, den siste beholder vi. Det kommer til å bli veldig tungt og tomt her uten pusemor og alle barna hennes Edit, mange skrivefeil.. For å konstatere om katten har denne sykdommen MÅ det faktisk taes blodprøver. Før det er gjort, kan ingen stille en diagnose med sikkerhet. Når man skal gjøre kattemor ufruktbar, steriliserer man. Når hannkatter skal gjøres ufruktbare, kastrerer man. Anonymous poster hash: af816...50b
Toolose Skrevet 5. september 2014 #28 Skrevet 5. september 2014 Blodprøver vil ikke gi svar om en katt har FIP eller ikke, de kan gi svar på om katten er bærer av Coronavirus og måle titernivå, men ikke noe mer. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #29 Skrevet 5. september 2014 Likevel så er de prøvene med på å faktisk med på å stille diagnosen mye sikrere. Ingen ville stilt en sikker diagnose på så tynt grunnlag på et menneske, og sånn er det også med dyr. Snedig at du allerede har fått obduksjonssvaret. Om du fikk henne obdusert på klinikken har de faktisk høy kompetanse. Jeg fikk min ene FIP-pus åpnet på klinikken, men når jeg skulle ha en obduskjon måtte jeg sende ham til veterinærinstituttet og det tok 11 dager før obduksjonsrapporten ble skrevet, og enda ti dager før jeg fikk den i hånda. Og da var vi pasienter ved fylkets henvisningsklinikk. Men om alt dette gikk på to døgn vil jeg gjerne vite hvor det går, for da er det en klinikk som er bra, minus veterinærens kommunikative evner. Jeg skjønner at du er dypt opprørt over at pus døde, likevel er det momenter ved historien din jeg ikke får helt fatt på. Anonymous poster hash: d8850...7bd 2
Gjest marie_82 Skrevet 6. september 2014 #30 Skrevet 6. september 2014 Likevel så er de prøvene med på å faktisk med på å stille diagnosen mye sikrere. Ingen ville stilt en sikker diagnose på så tynt grunnlag på et menneske, og sånn er det også med dyr. Snedig at du allerede har fått obduksjonssvaret. Om du fikk henne obdusert på klinikken har de faktisk høy kompetanse. Jeg fikk min ene FIP-pus åpnet på klinikken, men når jeg skulle ha en obduskjon måtte jeg sende ham til veterinærinstituttet og det tok 11 dager før obduksjonsrapporten ble skrevet, og enda ti dager før jeg fikk den i hånda. Og da var vi pasienter ved fylkets henvisningsklinikk. Men om alt dette gikk på to døgn vil jeg gjerne vite hvor det går, for da er det en klinikk som er bra, minus veterinærens kommunikative evner. Jeg skjønner at du er dypt opprørt over at pus døde, likevel er det momenter ved historien din jeg ikke får helt fatt på.Anonymous poster hash: d8850...7bd Hun ble åpnet av samme vveterinær som ogå kastrerte henne. Vi vi har ikke fått noe rapport, ble kun oppringt etterpå. Om det er vanlig eller full obduksjon eller ikke vet jeg ikke, men vi har betalt for dette.. Hvorfor skulle jeg lyve om dette?
Gjest marie_82 Skrevet 6. september 2014 #31 Skrevet 6. september 2014 For å konstatere om katten har denne sykdommen MÅ det faktisk taes blodprøver. Før det er gjort, kan ingen stille en diagnose med sikkerhet. Når man skal gjøre kattemor ufruktbar, steriliserer man. Når hannkatter skal gjøres ufruktbare, kastrerer man.Anonymous poster hash: af816...50b En blodprøve viser ikke om katten har fip, den kan kun vise om den er bærer av coronaviruset. Blodprøvene som ble tatt var kun for å utelukke andre ting som kunne gi symptomer som pus hadde. Kutter man bare egglederne heter det at katten er sterilisert, men dersom egglederen fjernes så er også hunkatten kastrert.
Toolose Skrevet 6. september 2014 #32 Skrevet 6. september 2014 Og ja, hvorfor skulle TS lyve om dette og alt henger på grep her om du har lest gjennom hele tråden! Så du mener at TS i tillegg skulle sende avgårde prøver som tar nesten 14 dager å vente på? For alt vi vet hadde ikke pusen klart seg så lenge! Hun tok helt rett valg å avlive katten, alle symptomer var der og i mange tilfeller er det nok! Ikke gi TS mer unødvendig tyn nå, hun gjorde alt hun kunne og trenger heller mer støtte og trøst nå!
Toolose Skrevet 6. september 2014 #33 Skrevet 6. september 2014 Og ja, hvorfor skulle TS lyve om dette og alt henger på grep her om du har lest gjennom hele tråden! Så du mener at TS i tillegg skulle sende avgårde prøver som tar nesten 14 dager å vente på? For alt vi vet hadde ikke pusen klart seg så lenge! Hun tok helt rett valg å avlive katten, alle symptomer var der og i mange tilfeller er det nok! Ikke gi TS mer unødvendig tyn nå, hun gjorde alt hun kunne og trenger heller mer støtte og trøst nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå