Gjest Riskjeks Skrevet 3. september 2014 #1 Skrevet 3. september 2014 Vi har en katt på litt over tre måneder, som har bodd her i snart to uker. Da har den kun vært inne, og hatt kasse med kattesand til å gjøre fra seg. Men målet er jo å ha en katt som går ut og inn når den vil, og gjør fra seg ute. Så da er spørsmålet, hvor lenge til bør den være kun inne (mtp å "slå rot" her)? Og når vi skal begynne å slippe den ut, hvordan få den til å skjønne at den ikke kan bruke kassen mer? Skal kassen tas vekk med en gang, eller bør den stå der som alternativ en stund? Nybegynner med katt...
Gjest Skrevet 3. september 2014 #2 Skrevet 3. september 2014 De sies at kattens retningssans ikke er ferdig utviklet før den er 6-7 måneder, så det anbefales ofte å holde den inne til da. Jeg har ikke gjort research for å finne ut hvor denne ideen kommer fra, men så lenge man ikke finner motstridende beviser, så ville jeg holdt meg til det. Men selv etter at katten begynner å gå ut, så ville jeg anbefalt å ha kattedo inne fordi 1. du har en sjanse til å se om det er noe uvanlig med kattens domønster (sykdom), kanskje spesielt på vinteren. 2. Er veldig kjipt for katten å gå ut på do i flere minus om vinteren. Du trenger heller ikke tenke på at du må opp og slippe ut katten om du har lyst å sove en time lenger eller to i helgene. Om sommeren har jeg erfaring med at kattene fortrekker å gå på do ute, men der er noen unntak. 3
Kontormus Skrevet 3. september 2014 #3 Skrevet 3. september 2014 Dårlig idé å fjerne innekassen og katter har ikke ferdig utviklet stedsans før de er bortimot 1 år. Så det er for tidlig å slippe den ut nå. Noen katter finner ut at det går fint å gjøre fra seg ute, og foretrekker det. Mens andre holder seg til sandkassen innendørs, og forter seg bort til kassen når de blir sluppet inn. 5
Gjest Riskjeks Skrevet 3. september 2014 #4 Skrevet 3. september 2014 OK, trodde det var vanlig å begynne å slippe dem ut når de er avvent fra moren jeg...
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #5 Skrevet 3. september 2014 OK, trodde det var vanlig å begynne å slippe dem ut når de er avvent fra moren jeg... Anbefaler deg å lese f.eks. denne siden fra FOD, finnes sikkert andre organisasjoner med tilsvarende informasjon om katter. Med tanke på antall kattunger som havner på avveie, og mange av dem uten id-merking, så bør de holdes inne til de er rundt året. Det er også lurt å være med dem ut den første tiden. Katter bør uansett ha do inne, som andre sier gjelder det både for å se tegn til sykdom og fordi katten gjerne foretrekker det på kalde dager o.l. Anonymous poster hash: 795a0...215 4
Gjest Riskjeks Skrevet 3. september 2014 #6 Skrevet 3. september 2014 Anbefaler deg å lese f.eks. denne siden fra FOD, finnes sikkert andre organisasjoner med tilsvarende informasjon om katter. Med tanke på antall kattunger som havner på avveie, og mange av dem uten id-merking, så bør de holdes inne til de er rundt året. Det er også lurt å være med dem ut den første tiden. Katter bør uansett ha do inne, som andre sier gjelder det både for å se tegn til sykdom og fordi katten gjerne foretrekker det på kalde dager o.l. Anonymous poster hash: 795a0...215 Takk for svar. Har uansett tenkt å ID-merke den når den skal kastreres. Men de må vel være rundt 6 mnd før kastrering?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #7 Skrevet 3. september 2014 Takk for svar. Har uansett tenkt å ID-merke den når den skal kastreres. Men de må vel være rundt 6 mnd før kastrering? Som sagt, les linken jeg ga deg, der står mesteparten av det du trenger å vite om det å få en katt i hus Anonymous poster hash: 795a0...215 2
Erazor Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 Alternativt kan du lære opp katten til å bruke toalettet. http://www.citikitty.com/
Surriball Skrevet 3. september 2014 #9 Skrevet 3. september 2014 Min katt begynte å gå på do ute helt av seg selv omtrent en uke etter at hun slapp ut. Da hadde hun vært inne i tre uker i strekk. Men jeg ville ikke sluppet ut katten før den var 1 år pga retningssans! 1
tussi84 Skrevet 3. september 2014 #10 Skrevet 3. september 2014 For all del. Ikke slipp ut katten på egenhånd før den er ca 1 år. De eier ikke stedsans før og vil derfor med stor sannsynlighet forsvinne. Å ha katte do inne bør du ha uansett. 2
Birdo Skrevet 3. september 2014 #11 Skrevet 3. september 2014 Som de andre her inne sier, behold kattedoen inne også Når du skal slippe den ut kan tydeligvis ikke jeg si noe på, jeg slapp ut katten min alene ca to måneder etter at vi fikk ho, da var ho fire måneder. Ho var borte en gang, men det var fordi ho ble sperra inne av en gammel dame i nabolaget som nettopp hadde mistet sin katt. Jeg hadde ho veldig mye med meg i bånn rundt omkring nabolaget, flere ganger om dagen fra ca en uke etter vi fikk ho. Fikk en veldig trygg katt, som fulgte meg til skolen eller andre steder jeg skulle(til et punkt også enten ventet ho eller så gikk ho hjem igjen) Fine puseengelen min 1
Tvist Skrevet 3. september 2014 #12 Skrevet 3. september 2014 De fleste begynner å gå på do ute så snart de får muligheten. Men jeg har en katt som ofte går på kassen inne til vanlig. Tror hun føler seg utrygg ute, så da får hun gjøre som hun vil.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #13 Skrevet 3. september 2014 Som de andre her inne sier, behold kattedoen inne også Når du skal slippe den ut kan tydeligvis ikke jeg si noe på, jeg slapp ut katten min alene ca to måneder etter at vi fikk ho, da var ho fire måneder. Ho var borte en gang, men det var fordi ho ble sperra inne av en gammel dame i nabolaget som nettopp hadde mistet sin katt. Jeg hadde ho veldig mye med meg i bånn rundt omkring nabolaget, flere ganger om dagen fra ca en uke etter vi fikk ho. Fikk en veldig trygg katt, som fulgte meg til skolen eller andre steder jeg skulle(til et punkt også enten ventet ho eller så gikk ho hjem igjen) Fine puseengelen min "Kattunger utvikler ikke stedsans før de er 8 måneder. Mange tror at når kattungen kan spise og gå på egenhånd kan den også slippes ut. Det er feil, feil, feil. Å slippe katten ut før den er gammel nok er som å slippe ut en 4 måneder gammel valp eller et menneskebarn på 2 år. Er de fremdeles på utsiden etter 3 timer er det mer flaks enn uflaks!" http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=464 Anonymous poster hash: ff1ff...eb2 4
Popc0rn Skrevet 3. september 2014 #14 Skrevet 3. september 2014 Har du tenkt å ha katteluke eller er ønsket at den skal holde seg til du åpner døra for den? Jeg har katteluke og har likevel to kattedoer inne. Jeg så ikke poenget med å fjerne dem etter at jeg fikk katteluke. Katten foretrekker å gå ut på do. Hun går så lite på do inne at en pakke med kattesand har holdt i to år. Men katteluke kan ikke anbefales til alle... Katten min er en veldig god jeger og jeg bor på landet... Hun drar med seg byttedyrene sine inn... Og de er ikke alltid døde... I går måtte jeg plukke opp 5 døde mus og hive ut to levende fugler. Den ene musa var levende da hun kom inn med den og hun slapp den i senga mens jeg var der... Flaks at jeg ikke er redd for mus og fugler. Men hadde hun dratt med seg en hoggorm inn så hadde jeg dødd. Det har heldigvis aldri skjedd. De fleste katter foretrekker å gå på do ute. Men foreldrene mine har hatt en som holdt seg så lenge han kunne ute og gikk på do så fort han kom inn...
Gjest Riskjeks Skrevet 3. september 2014 #15 Skrevet 3. september 2014 "Kattunger utvikler ikke stedsans før de er 8 måneder. Mange tror at når kattungen kan spise og gå på egenhånd kan den også slippes ut. Det er feil, feil, feil. Å slippe katten ut før den er gammel nok er som å slippe ut en 4 måneder gammel valp eller et menneskebarn på 2 år. Er de fremdeles på utsiden etter 3 timer er det mer flaks enn uflaks!" http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=464 Anonymous poster hash: ff1ff...eb2 OK, dette visste jeg ikke. De jeg kjenner som har katter, tror jeg har latt dem gå ut så snart de er avvent fra moren. Tror det har gått bra men. Har du tenkt å ha katteluke eller er ønsket at den skal holde seg til du åpner døra for den? Jeg har katteluke og har likevel to kattedoer inne. Jeg så ikke poenget med å fjerne dem etter at jeg fikk katteluke. Katten foretrekker å gå ut på do. Hun går så lite på do inne at en pakke med kattesand har holdt i to år. Men katteluke kan ikke anbefales til alle... Katten min er en veldig god jeger og jeg bor på landet... Hun drar med seg byttedyrene sine inn... Og de er ikke alltid døde... I går måtte jeg plukke opp 5 døde mus og hive ut to levende fugler. Den ene musa var levende da hun kom inn med den og hun slapp den i senga mens jeg var der... Flaks at jeg ikke er redd for mus og fugler. Men hadde hun dratt med seg en hoggorm inn så hadde jeg dødd. Det har heldigvis aldri skjedd. De fleste katter foretrekker å gå på do ute. Men foreldrene mine har hatt en som holdt seg så lenge han kunne ute og gikk på do så fort han kom inn... Vet ikke, i utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å åpne/lukke døra... De bruker vel å gi signal om at de vil ut. Men katteluke er jo absolutt noe å tenke på. Vi bor hverken på landet eller i byen Bor i et sånn typisk boligfelt, rolig nabolag.
Popc0rn Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 OK, dette visste jeg ikke. De jeg kjenner som har katter, tror jeg har latt dem gå ut så snart de er avvent fra moren. Tror det har gått bra men. Vet ikke, i utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å åpne/lukke døra... De bruker vel å gi signal om at de vil ut. Men katteluke er jo absolutt noe å tenke på. Vi bor hverken på landet eller i byen Bor i et sånn typisk boligfelt, rolig nabolag. Hvis katten skal chippes, så finnes det katteluker som kan programmeres til kattens chip. Så åpner den seg bare for din katt. Jeg har en slik en, men bor som sagt landlig til så jeg hadde vel egentlig ikke trengt det. Har bare en, snart to naboer som bor nærmere enn 100m fra meg. Men greit å vite at de hannkattene som går rundt og mjauer i alle fall ikke kommer seg inn i huset mitt. Og angående stedssansen så er det nyheter for meg også. Har aldri opplevd at en kattunge har forsvunnet. De fikk være ute fra de kunne gå. Og vi har hatt mange kattunger i oppveksten min. I mange år hadde vi ca 10 katter... Ukastrerte... Foreldrene mine vet bedre nå. Nå er alle kastrerte.
fruBeist Skrevet 3. september 2014 #17 Skrevet 3. september 2014 Gratulerer med nytt familiemedlem Katteluke er flott om du synes det er greit å risikere besøk av døde mus, skadde og livredde fugler, samt annet pus finner for godt at du er inkompetent til å skaffe husholdningen selv Vi har fått både mus og fugl sprellende inn på stua. Når det gjelder tissekasse inne, vi hadde til våre tre fram til tidlig i vår. (pusene her er 12, 4 og 2 år gamle) Da ingen av de hadde noe særlig tid til å være inne en periode, så lot vi kassen stå tom på plassen sin. Deretter tok vi den bort og la en avis der i stede. Bare sånn i tilfelle de glemte seg. Gikk strålende her i hus i alle fall. Men så er gutta ute nesten hele døgnet uansett. Spesielt han på 4 år.
Millimani Skrevet 3. september 2014 #18 Skrevet 3. september 2014 OK, trodde det var vanlig å begynne å slippe dem ut når de er avvent fra moren jeg... Håper du har lest den artikkelen/linken du fikk av en annen litt lengre opp. De er avvent fra mora ved 12 ukers alder, og langt fra klare til å slippes ut alene. Retningssansen hos en katt er sjelden utviklet før katta er rundt åtte måneder, det sies at det skjer mellom seks og tolv måneder. Derfor bør man ikke slippe pus ut alene før den er rundt året. Hvis du får en katt som er omplassert og som er vant til å være ute, skal du likevel holde den inne i en til to måneder. Den trenger tid til å bli trygg på sine nye omgivelser og miljø, før den klarer å gjøre seg kjent ute. Samme hvis du flytter til et annet sted, da kan pus bli litt forvirra og bør holdes inne ei stund 2
Birdo Skrevet 3. september 2014 #19 Skrevet 3. september 2014 "Kattunger utvikler ikke stedsans før de er 8 måneder. Mange tror at når kattungen kan spise og gå på egenhånd kan den også slippes ut. Det er feil, feil, feil. Å slippe katten ut før den er gammel nok er som å slippe ut en 4 måneder gammel valp eller et menneskebarn på 2 år. Er de fremdeles på utsiden etter 3 timer er det mer flaks enn uflaks!" http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=464 Anonymous poster hash: ff1ff...eb2 Skrev jeg noe sted i innlegget om noe annet? Skrev bare min erfaring, sa ingenting om at jeg annbefalte ho å gjøre det samme.. Eneste jeg anbefaler er å ta med katten i bånd rundt i området en god stund før ho slipper ut katten Ps. Da har jeg hatt veldig flaks da med andre ord, jeg har hatt en veldig trygg katt som vi har hatt med på ferie langt oppi gokk hvor ho gikk løs fra dag en og alltid kom inn på kvelden, og når vi flyttet til en annen by etter ho var seks år gammel så slet ho seg løs fra båndet andre dagen. Kom tilbake etter noen timer og siden var ho ute
Aurora M. Skrevet 3. september 2014 #20 Skrevet 3. september 2014 Hold pusen inne til den er minimum 8-9 mnd. gammel! Det finnes alltid unntak der det går bra før, men hva er vitsen med å utfordre skjebnen? Det er et faktum at størstedelen av katter som forsvinner, blir skadet i trafikken etc. er katter som er under året gammel. Bruk tid på å venne pus til å være ute. Gå sammen med den ute den første tiden, og venn den til ut/inn. Det aller beste både for deg og pus er å installere en katteluke. Jeg anbefaler varmt å lære den å gå i sele! Det kommer til nytte ved sykdom (når den ikke kan gå ute helt fritt), ferier, flytting, reiser o.l. Hold katten inne om natten. Det er da de fleste påkjørsler skjer, det er også da de har det med å gå for langt (greit å legge ut på langtur når det er stille, mørkt og folketomt, verre å gå hjem igjen på dagtid med støy og aktivitet overalt- og så går de heller litt lengre avgårde...). Behold kattedoen inne. Jeg har sett katter rekke å bli dødssyke før eierne har oppdaget hva som er i veien fordi de aldri ser avføringen (eller mangel på..). Og: Gratulerer med pus i hus! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå