AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #21 Del Skrevet 3. september 2014 Har du sett en sånn abscess noen gang? Det ts beskriver er ikke i nærheten. Jeg har jobbet på sykehus antagelig lenger enn du har levd, og vet at det er veldig dumt å råde folk til småkirurgiske inngrep hvis man ikke vet at de har peiling. Det er dessuten en dårlig måte å drenere på, å bruke en nål. Den bør heller incideres med en skalpell, om den er stor med cruciformt snitt. Det er ikke lett å gjøre på seg selv, og det bør gjøres som steril prosedyre. Hvor mange uten helsefaglig utdannelse kjenner du som klarer å gjøre en tilfredsstillende steril prosedyre hjemme? Jeg tviler forøvrig på at dette er noe som krever noen intervensjon uansett. Ta hersketeknikkene dine et annet sted.Anonymous poster hash: 52180...20b Om det er hersketeknikker i dine øyne, har du litt problemer med persepsjonen din. Jeg vil ikke akkurat si at det å prøve å klemme ut en kvise ved hjelp av en nål er et "småkirurgisk inngrep, " som bør gjøres med et "cruciformt snitt". Hvor mange dør eller får alvorlige infeksjoner ved å stikke hulm på en kvise med en usteril nål? Hvorfor ikke bruke ord som folk flest kan forstå, i stedet for å gjemme deg bak fremmedord som man må ha en medisinsk ordbok for å forstå, i et forsøk på å fremstå som helsepersonell? Det kaller jeg hersketeknikk - og uprofesjonelt.Anonymous poster hash: d4ed8...033 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stining Skrevet 3. september 2014 #22 Del Skrevet 3. september 2014 Du, jeg syns det høres ut som herpes, siden det klør. Da går det isåfall vekk av seg selv, men du kan få utbrudd i fremtiden også (hvis det er det det er da). Og de pleier å vare en liten uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #23 Del Skrevet 3. september 2014 Om det er hersketeknikker i dine øyne, har du litt problemer med persepsjonen din. Jeg vil ikke akkurat si at det å prøve å klemme ut en kvise ved hjelp av en nål er et "småkirurgisk inngrep, " som bør gjøres med et "cruciformt snitt". Hvor mange dør eller får alvorlige infeksjoner ved å stikke hulm på en kvise med en usteril nål? Hvorfor ikke bruke ord som folk flest kan forstå, i stedet for å gjemme deg bak fremmedord som man må ha en medisinsk ordbok for å forstå, i et forsøk på å fremstå som helsepersonell? Det kaller jeg hersketeknikk - og uprofesjonelt.Anonymous poster hash: d4ed8...033 Jeg vet ikke hva som gnager deg, siden du føler du må hakke på noen - jeg er ikke her for å krangle med deg, men for å fortelle ts at slike "kviser" Det er ikke en abscess, men snarere en furunkel, eller kanskje en karbunkel hvis den er litt større), sjelden trenger å gjøres noe med, og at å pirke borti slikt med nåler generelt er en dårlig idé. Jeg bryr meg ikke om dine nedlatende kommentarer.Anonymous poster hash: 52180...20b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #24 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg vet ikke hva som gnager deg, siden du føler du må hakke på noen - jeg er ikke her for å krangle med deg, men for å fortelle ts at slike "kviser" Det er ikke en abscess, men snarere en furunkel, eller kanskje en karbunkel hvis den er litt større), sjelden trenger å gjøres noe med, og at å pirke borti slikt med nåler generelt er en dårlig idé. Jeg bryr meg ikke om dine nedlatende kommentarer.Anonymous poster hash: 52180...20b Hva er forskjellen på en abcess, en furunkel og en karbunkel? Er det bare størrelsen som er forskjellig eller også innholdet i de? Anonymous poster hash: a7a85...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #25 Del Skrevet 3. september 2014 Du, jeg syns det høres ut som herpes, siden det klør. Da går det isåfall vekk av seg selv, men du kan få utbrudd i fremtiden også (hvis det er det det er da). Og de pleier å vare en liten uke Jeg har vært borti kviser som klør... Anonymous poster hash: a7a85...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuttepi Skrevet 3. september 2014 #26 Del Skrevet 3. september 2014 Det er helt sikkert en kvise. Jeg har hatt det, og det klør. La den være i fred, så går den nok bort. Gi det en dag eller to, og hvis den ikke blir mindre kan du prøve å klemme den. Ser du da et gult/hvitt lite felt kan du prøve ei nål. Jeg har gjort det, det funka som krutt og var ikke vondt. Stikker man på rett sted kommer det ut guffe med en gang. Hvis den blir større bør du vurdere legebesøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #27 Del Skrevet 3. september 2014 Hva er forskjellen på en abcess, en furunkel og en karbunkel? Er det bare størrelsen som er forskjellig eller også innholdet i de? Anonymous poster hash: a7a85...501 Det er stort sett årsaksforhold. En abscess kan i prinsippet oppstå hvor som helst, og de har egentlig ingen størrelsesbegrensning. De er ofte temmelig store (abscesser kan også oppstå inne i kroppen, i organer eller annet bløtvev). Furunkler og karbunkler springer ut fra betente kjertler eller hårsekker. En karbunkel er en sammenvoksning av flere furunkler, slik at de former én stor pussinklusjon eller forbundne områder med infeksjon. Karbunkler er større og dypere enn furunkler, og danner lettere arr. De drenerer ofte seg selv etter en tid, men abscesser gjør ikke nødvendigvis det, og kan utvikle seg til å komprimere omkringliggende strukturer, og gi opphav til patogene organismer i blodomløpet. Alle tre inneholder det samme: Store mengder døde eller døende neutrofile leukocytter. Teknisk sett kan man godt kalle en furunkel eller karbunkel for en abscess, men det gjøres sjelden i praksis. Felles navn for alle er "byll".Anonymous poster hash: 52180...20b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #28 Del Skrevet 3. september 2014 Det er stort sett årsaksforhold. En abscess kan i prinsippet oppstå hvor som helst, og de har egentlig ingen størrelsesbegrensning. De er ofte temmelig store (abscesser kan også oppstå inne i kroppen, i organer eller annet bløtvev). Furunkler og karbunkler springer ut fra betente kjertler eller hårsekker. En karbunkel er en sammenvoksning av flere furunkler, slik at de former én stor pussinklusjon eller forbundne områder med infeksjon. Karbunkler er større og dypere enn furunkler, og danner lettere arr. De drenerer ofte seg selv etter en tid, men abscesser gjør ikke nødvendigvis det, og kan utvikle seg til å komprimere omkringliggende strukturer, og gi opphav til patogene organismer i blodomløpet. Alle tre inneholder det samme: Store mengder døde eller døende neutrofile leukocytter. Teknisk sett kan man godt kalle en furunkel eller karbunkel for en abscess, men det gjøres sjelden i praksis. Felles navn for alle er "byll".Anonymous poster hash: 52180...20b Tusen takk for det gode, innholdsrike svaret med utdypende informasjon! Patogene organismer i blodomløpet, vil det si betennelsestilstander i blodomløpet? Anonymous poster hash: a7a85...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #29 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg får sånn hvis jeg barberer nedentil litt for kjapt eller uten å være nøye nok. Trenger ikke være noe farlig og er mest sannsynlig bare en betent hårsekk eller vanlig kvise. Anonymous poster hash: 97aa6...901 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #30 Del Skrevet 3. september 2014 Tusen takk for det gode, innholdsrike svaret med utdypende informasjon! :blomst:Patogene organismer i blodomløpet, vil det si betennelsestilstander i blodomløpet? Anonymous poster hash: a7a85...501 Det vil si infeksjon i blodomløpet, også kalt sepsis (blodforgiftning). Sepsis kan bli veldig farlig om må behandles raskt.Anonymous poster hash: d4ed8...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #31 Del Skrevet 3. september 2014 Infeksjon gir betennelse (rødhet, smerte, varme/feber, hevelse) , men betennelse er ikke alltid infeksjon. Betannelse kan skyldes en rekke andre tilstander i tillegg til infeksjon, sånn som autoimmune sykdommer, spenninger som gir betennelser i senefester og mye mer).Anonymous poster hash: d4ed8...033 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #32 Del Skrevet 3. september 2014 Det vil si infeksjon i blodomløpet, også kalt sepsis (blodforgiftning). Sepsis kan bli veldig farlig om må behandles raskt.Anonymous poster hash: d4ed8...033 Infeksjon gir betennelse (rødhet, smerte, varme/feber, hevelse) , men betennelse er ikke alltid infeksjon. Betannelse kan skyldes en rekke andre tilstander i tillegg til infeksjon, sånn som autoimmune sykdommer, spenninger som gir betennelser i senefester og mye mer).Anonymous poster hash: d4ed8...033 Tusen takk for at du deler av din kunnskap! Er blodforgiftninger som forårsakes av byller (som du forklarte om over) forholdsvis sjeldne? Anonymous poster hash: a7a85...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #33 Del Skrevet 3. september 2014 Tusen takk for at du deler av din kunnskap!Er blodforgiftninger som forårsakes av byller (som du forklarte om over) forholdsvis sjeldne? Anonymous poster hash: a7a85...501 Ja, med mindre man har eller tar risiki. F. eks. er injiserende rusmisbrukere svært utsatt. Bakterier kommer inn i blodstrømmen hele tiden, og uskadeliggjøres. Dette kaller vi bakteriemi. Om det derimot kommer store mengder bakterier, f. eks. fra et infisert sår eller en abscess, kan disse overvelde immunsystemet, og da snakker vi om blodforgiftning (sepsis). Dette er veldig farlig, men ikke noe man bør gå rundt og tenke på.Anonymous poster hash: 52180...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #34 Del Skrevet 3. september 2014 Ja, med mindre man har eller tar risiki. F. eks. er injiserende rusmisbrukere svært utsatt. Bakterier kommer inn i blodstrømmen hele tiden, og uskadeliggjøres. Dette kaller vi bakteriemi. Om det derimot kommer store mengder bakterier, f. eks. fra et infisert sår eller en abscess, kan disse overvelde immunsystemet, og da snakker vi om blodforgiftning (sepsis). Dette er veldig farlig, men ikke noe man bør gå rundt og tenke på.Anonymous poster hash: 52180...20b Ok Tusen takk! Anonymous poster hash: a7a85...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #35 Del Skrevet 3. september 2014 Sånne kan man vel få overalt på kroppen så er jo ikke sikkert det er kjønnssykdom. Kan være en betent hårsekk osv. Jeg hadde en under armen nylig, fikk antibiotika hos legen. Den sprakk av seg selv etter noen dager og borte ble den. Anonymous poster hash: a7a67...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #36 Del Skrevet 3. september 2014 Tusen takk for det gode, innholdsrike svaret med utdypende informasjon! :blomst:Patogene organismer i blodomløpet, vil det si betennelsestilstander i blodomløpet? Anonymous poster hash: a7a85...501 Patogene organismer betyr sykdomsfremkallende organismer. Ellers fikk du et greit svar av en annen. Jeg får sånn hvis jeg barberer nedentil litt for kjapt eller uten å være nøye nok. Trenger ikke være noe farlig og er mest sannsynlig bare en betent hårsekk eller vanlig kvise. Anonymous poster hash: 97aa6...901 Og der tenker jeg vi har diagnosen. En betent hårsekk kalles folliculitt. Hvis det danner seg en pussfylt lomme, kaller vi det en furunkel. Resten har vi forklart tidligere. Infeksjon gir betennelse (rødhet, smerte, varme/feber, hevelse) , men betennelse er ikke alltid infeksjon. Betannelse kan skyldes en rekke andre tilstander i tillegg til infeksjon, sånn som autoimmune sykdommer, spenninger som gir betennelser i senefester og mye mer).Anonymous poster hash: d4ed8...033 Betennelse (inflammasjon) er en normal respons ved celle/vevsskade av hvilken som helst art (mekanisk, infeksiøs, degenerativ, neoplastisk, termal etc). Den kan være mer eller mindre uttalt, men oppstår alltid når vev skades. Kardinaltegnene er som brukeren nevnte over. Disse fire tegnene er ikke en indikasjon på infeksjon, men på inflammasjon. Infeksjoner ledsages alltid av inflammasjonsresponsen.Anonymous poster hash: 52180...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #37 Del Skrevet 3. september 2014 Sånne kan man vel få overalt på kroppen så er jo ikke sikkert det er kjønnssykdom. Kan være en betent hårsekk osv. Jeg hadde en under armen nylig, fikk antibiotika hos legen. Den sprakk av seg selv etter noen dager og borte ble den. Anonymous poster hash: a7a67...2af Det er ingen grunn til å tro at dette er en kjønnssykdom.Anonymous poster hash: 52180...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #38 Del Skrevet 3. september 2014 Når vi først er inne på definisjoner og fakta, så glemte jeg jo faktisk å gi en definisjon på hva en abscess egentlig er. Helt enkelt er en abscess en ansamling av puss i et ikke-preformert hulrom. Altså at det dannes en lomme med puss på et sted der det ikke skal være noe hulrom (om det fylles puss i et allerede eksisterende hulrom, kaller vi det empyem). Derfor kan man se hvorfor en furunkel kan kalles en abscess, mens en abscess ikke nødvendigvis er en furunkel.Anonymous poster hash: 52180...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå