Gå til innhold

Godteri og søtsaker til småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn mellom 1 og 4 år; hvor ofte spiser de søtsaker? Is, kjeks, kake osv.

Vi lar ikke barnet vår spise dette med mindre det er bursdager o.l. Mens resten av familien gir barna søtsaker hver dag, gjerne før og etter middag. Vi treffer de fler ganger i uken. Et stort problem for oss å forklare til vårt barn hvorfor h*n ikke får det.

Anonymous poster hash: c666f...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det passer, enkelt og greit. Trenger ikke være lørdag eller "fest", kan like gjerne ta en sjokoladebit på en onsdag bare fordi vi har lyst på, eller en is fordi mandagen har vært så varm. Jeg vil ikke at helgekos bare skal bety godis, og jeg vil ikke at godteri kun skal være noe "hellig" bare for lørdagen. Men vi spiser lite, og absolutt ikke hver dag.

Anonymous poster hash: 8e62a...47f
  • Liker 1
Skrevet

Bør tilføye at min er 3,5 år og vi spør alltid før vi gir noe om vi har besøk. :)

Anonymous poster hash: 8e62a...47f
Skrevet

Her får lillegutt når det passer, baker vi kake på mandagen så får han et stykke osv. Var veldig streng med godteri frem til han ble rundt 2 år, da forsto han litt mer hva det gikk i å begynte å spør etter sjokolade, kake og slikt. Det er jo ikke slik at vi har godteri hver dag, men så lenge han er normalvektig og med et godt kosthold så ser jeg ikke problemet om han skulle få et kakestykke to ganger på en uke eller en liten sjokolade på lørdagen.

Som anonym i innlegg 2 sier, vil jeg heller ikke at godteri blir noe hellig og bare lørdag.

Og jeg synes det funker veldig greit, lillegutt har en egen grense, lager jeg til en godteskål til han så er det faktisk sjelden han spiser opp alt, og han sitter ikke å tviholder på skåla, kommer å spør om jeg vil ha osv.

Jenta til en venninne av meg får 2 biter med kindersjokolade hver lørdag, og hun blir jo helt i fra seg når vi går forbi godtehyllene i butikkene, og hvis hun ser kaker og slikt.

Jeg tenker at det er greit å ha en mellomting, ikke for mye men heller ikke så lite at barna blir helt desperate av å se en sjokolade. :)

• Liker 1
Skrevet

Smågodt og karameller: fredag og lørdag.

Kake når det passer sånn; baker sjeldent...

Is kan vi finne på å spise til dessert sammen med bær og frukt på en mandag.

Er vi på skogstur en ettermiddag i uka, tar vi frem en kvikklunsj.

Vi har en avslappet holdning til det; og barnet gidder ikke spise opp en smurf-eske på helg en gang. Jeg lager også ei lita godteskål på helg men det går ikke med så mange biter. Selvregulering. Min spanderer også, slik som bruker over meg nevner med sitt barn. Det er gode takter ;)

• Liker 1
Skrevet

Har en treåring, hun spiser sjeldent godteri eller andre søtsaker. En is innimellom på sommeren, kake hvis vi er i selskap. Likevel er hun absolutt ikke gal etter godteri, og hun deler villig hvis hun får noe.

At barn som spiser lite sukker blir gale etter godteri er bare bullshit, og jeg skulle virkelig likt å se noe dokumentasjon på denne påstanden (som folk slenger ut hele tida).

Skrevet

Har en på 1,5 år. Han får smake en gang i blant, men aldri fått en porsjon med kake eller is selv.

Anonymous poster hash: e1f56...339

Skrevet

Har en på straks 2, og han får svært sjelden godteri, kaker o.l. hjemme. Stort sett til bursdager eller andre feiringer, og så fikk han is et par ganger i sommer når det var veldig varmt. Men besteforeldrene på begge sider er dessverre veldig ivrige på å gi han (på tross av at vi har sagt sikkert hundre ganger at vi ikke ønsker det..), så de gangene han er der vet jeg at det blir mye av både is, boller, sjokolade og juice (som han aldri har fått hjemme ennå).

Anonymous poster hash: 6fab8...e14

Skrevet

Vi har vært restriktive med snop og slikt, men ikke hysteriske. Han får i bursdager og det hender vi kjøper bokstavkjeks/gullfisk/et par seigmenn til ham i helgen. Men han blir helt desperat om han ser snop, og han kan fint finne på å spise til han blir dårlig, hvor noen lar ham.

Og med noen mener jeg da besteforeldre... :glare: Der har vi hatt en del kamper de siste årene, med besteforeldre som ville mate ungen med kake allerede da han knapt var seks måneder. De ser ikke ut til å ha noe begrep om at det som er en normal porsjon for en voksen, er en ENORM porsjon for en liten knott på to.

Ifølge besteforeldrene er det også vår skyld at han er så opphengt i godterier, siden vi ikke gav ham kake før han rundet året, og ikke lot ham få godterier før han var nærmere halvannet (var litt vanskelig å unngå i jula). At han er like opphengt i gravemaskiner, helikoptre og tog er liksom ikke relevant i det hele tatt... eller yoghurt, for den saks skyld. Entusiastisk fyr vi har, altså!

Nå gleder han seg til neste bursdagen sin, for da skal han få kake. Spør du ham hva han ønsker seg til bursdagen er det "kake" han svarer...

I hverdagen blir det lite snop, altså. Og jeg tror at hvis vi ofte var sammen med folk som foret opp ungene sine på snop, ville jeg forsøkt å ta en prat med dem. Eller tilbudt alternativer. Kutte opp frukt, feks. Eller i det minste insistere på at det ikke ble noe snop før maten. Men jeg vet jo hvor vanskelig det er med vår familie..

Skrevet

Har en treåring, hun spiser sjeldent godteri eller andre søtsaker. En is innimellom på sommeren, kake hvis vi er i selskap. Likevel er hun absolutt ikke gal etter godteri, og hun deler villig hvis hun får noe.

At barn som spiser lite sukker blir gale etter godteri er bare bullshit, og jeg skulle virkelig likt å se noe dokumentasjon på denne påstanden (som folk slenger ut hele tida).

Må da gå an å komme med egne erfaringer uten å komme med forskningsrapporter på den minste ting på ett diskusjonsforum? Hadde skjønt det om noen påsto att det var best å fullamme til ungen var ett år. Fint att ungen din ikke går amok selv om hun sjelden får men har selv observert hvilke barn som spiser mest(nermest som gribber) i barnebursdagene her. Og da vet jeg også hvor strenge foreldrene til de barna er. Ser også ut til att flere har samme erfaring.

Anonymous poster hash: 284b0...fe9

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi på 8 mnd har faktisk fått en halv gjendekjeks ved to anledninger. Den første var i 90 årsdagen til oldemor og andre gang var da vi hadde besøk av ei venninne som hadde en datter på 4. Hun snek den til henne før jeg fikk reagert. Men jeg ser ikke på det som noe stort problem. Gir aldri noe hjemme nå som hun er så lita så hvis hun får en liten bit kjeks i spesielle anledninger så tror jeg det går helt fint;) alt med måte. Når hun blir større blir det litt lørdagsgodt og ellers hvis vi baker en sjelden gang. Liker tradisjonen med litt godt på lørdag og skal prøve å henne att det er bare da vi spiser sånn. Mens en kjeks i ny og ned til hverdags er helt ok til litt større barn

Skrevet

Her får treåringen når det passer seg. Kake og is i selskaper (hun liker kun sjokoladekake, mens is elsker hun), snop på lørdager om hun kommer på det selv. Det er ikke så ofte. ;) Brus er hennes ''kryptonitt'', det kan hun drikke seg kvalm på omtrent. Så der må vi passe litt på. Men vi kan fint ha brus til middag midt i uken en gang i blant uten å ha dårlig samvittighet for det. I helger hvor tanter, onkler og besteforeldre passer ungene får de veldig mye mer enn de får hjemme, noe jeg også synes er helt greit - så lenge barnepasserne ikke trykker i dem nok til at de spyr.

Minstemann på halvannet er rar, og liker ingenting søtt. Dvs. i sommer fikk hun plutselig smaken på sjokolade, men det er ikke noe vi gir henne aktivt, med mindre hun etterspør det selv. Det gjør hun når hun ser eldstemann spise det. Hun er derimot veldig glad i chips, så det er hennes kosemat. :)

• Liker 1
Skrevet

Må da gå an å komme med egne erfaringer uten å komme med forskningsrapporter på den minste ting på ett diskusjonsforum? Hadde skjønt det om noen påsto att det var best å fullamme til ungen var ett år. Fint att ungen din ikke går amok selv om hun sjelden får men har selv observert hvilke barn som spiser mest(nermest som gribber) i barnebursdagene her. Og da vet jeg også hvor strenge foreldrene til de barna er. Ser også ut til att flere har samme erfaring.

Klart det er lov å komme med erfaringer. Er bare litt lei av at folk fremstiller det som om man må gi ungene sukker for å unngå at de blir for glad i sukker (forstå det den som kan). Jeg tror det brukes som en unnskyldning for å gi barn godteri - "det er jo for at de skal lære måtehold." Nei, gi nå ungene så mye godis dere synes er rett, uten å påstå at det har en forebyggende effekt på sukkeravhengighet!

Jeg har forresten helt motsatt erfaring enn deg. De ungene jeg stadig ser med godteri i hånda er også de som er mest opptatt av det. De maser om is og godis når de er på besøk, til og med. Men jeg påstår ikke at mine erfaringer er en generell sannhet.

Skrevet

Dere som har barn mellom 1 og 4 år; hvor ofte spiser de søtsaker? Is, kjeks, kake osv.

Vi lar ikke barnet vår spise dette med mindre det er bursdager o.l. Mens resten av familien gir barna søtsaker hver dag, gjerne før og etter middag. Vi treffer de fler ganger i uken. Et stort problem for oss å forklare til vårt barn hvorfor h*n ikke får det.

Anonymous poster hash: c666f...d52

Tja.

Jeg ville ikke hatt noe imot å servere dessert hver dag (feks) om jeg var i selskap med folk som hadde det for vane, og barnet kan godt får smake is om andre barn spiser is. Noe annet blir fort litt unødig slemt: jeg og du ville heller ikke likt å sitte å SE på at andre fikk dessert, mens vi ikke fikk noe.

Men: barn er små. Det er viktig å tilpasse porsjon til størrelse. Barn har ingenting med en svær is helt alene å gjøre, de trenger ikke få en skål med gele. Når det serveres så serveres det voksenporsjon og barneporsjon. En skål til far på 90 kg, 1/4 skål til Pål på 22 kg. Blir det noe krangling på at far får mer forklares grunnen, og barnet gies valget mellom å unnskylde seg og oppføre seg eller takke nei til dessert.

Så gi barnet en barneporsjon, og velg gjerne noe som ikke er så usunt. Om h*n liker joghurt er jo et beger av den ikke-naturelle saken en fin avveksling og mer en søt nok til dessert. Eller lag egne sjokoladebiter som h*n kan få en bit av hver gang de andre drar frem godteposen? Prøv noe salt, som nøtter eller test ut ristede rotfrukter/frukt/bær?

Anonymous poster hash: 8a527...6ad

• Liker 1
Skrevet

Klart det er lov å komme med erfaringer. Er bare litt lei av at folk fremstiller det som om man må gi ungene sukker for å unngå at de blir for glad i sukker (forstå det den som kan). Jeg tror det brukes som en unnskyldning for å gi barn godteri - "det er jo for at de skal lære måtehold." Nei, gi nå ungene så mye godis dere synes er rett, uten å påstå at det har en forebyggende effekt på sukkeravhengighet!

Jeg har forresten helt motsatt erfaring enn deg. De ungene jeg stadig ser med godteri i hånda er også de som er mest opptatt av det. De maser om is og godis når de er på besøk, til og med. Men jeg påstår ikke at mine erfaringer er en generell sannhet.

Nå tenkte jeg på de som er helt anti-sukker. Som kanskje gir ungene litt til jul men ellers ingen ting. Da sier det jo nesten seg selv att ungene blir mer interresert og spiser grusomt mye i barnebursdager. Ser for meg att de ungene også sliter når de blir store og foreldrene ikke har kontroll

Skrevet

Nå snakker jeg bare for han lille godtegale knotten min, men det er betraktelig verre å ha ham med i butikken hvis vi har vært i bursdag noen dager før. Da blir han helt ellevill når vi kommer til kjekshylla.

Hvis det derimot er lenge siden han har fått noe snop, reagerer han ikke når vi passerer godsakene.

Skrevet

Jeg fikk ikke smake godteri og sjokolade før jeg var fem år, og likte ikke smaken av brus før jeg var ni. Spiste kake og sånt, da. Gikk bra med meg! :)

Anonymous poster hash: a7c6a...9dc
Skrevet

Nå tenkte jeg på de som er helt anti-sukker. Som kanskje gir ungene litt til jul men ellers ingen ting. Da sier det jo nesten seg selv att ungene blir mer interresert og spiser grusomt mye i barnebursdager. Ser for meg att de ungene også sliter når de blir store og foreldrene ikke har kontroll

Jeg synes ikke det sier seg selv. For du tror vel ikke at de som ikke gir ungene godteri sitter og vifter med smågodt foran dem og sier "du får ikke, du får ikke!"? ;) Bare fordi de ikke er vant til å få godteri så betyr ikke det at de nødvendigvis tar helt av i en bursdag.

Nå snakker jeg bare for han lille godtegale knotten min, men det er betraktelig verre å ha ham med i butikken hvis vi har vært i bursdag noen dager før. Da blir han helt ellevill når vi kommer til kjekshylla.

Hvis det derimot er lenge siden han har fått noe snop, reagerer han ikke når vi passerer godsakene.

Nettopp. Synes ikke det er overraskende i det hele tatt, det har jo med vane å gjøre. Vi har forøvrig aldri (som jeg kan huske) kjøpt godteri eller kjeks når vi har hatt med ungen på butikken. Hun maser aldri om det, for hun er jo ikke vant til at vi plukker noe fra den hylla.

Nei nå kupper jeg hele tråden her, sorry! :rodme:

Skrevet

Jeg synes ikke det sier seg selv. For du tror vel ikke at de som ikke gir ungene godteri sitter og vifter med smågodt foran dem og sier "du får ikke, du får ikke!"? ;) Bare fordi de ikke er vant til å få godteri så betyr ikke det at de nødvendigvis tar helt av i en bursdag.

Nettopp. Synes ikke det er overraskende i det hele tatt, det har jo med vane å gjøre. Vi har forøvrig aldri (som jeg kan huske) kjøpt godteri eller kjeks når vi har hatt med ungen på butikken. Hun maser aldri om det, for hun er jo ikke vant til at vi plukker noe fra den hylla.

Nei nå kupper jeg hele tråden her, sorry! :rodme:

Fint det funker for dere:-) men for mange gjør det ikke det. Min 8 åring får litt godt på lørdager og ellers hvis vi baker eller noe og hun er alltid moderat i situasjoner hvor det er fritt frem. Ser bare en klar sammenheng på dette med ungene i klassen hennes

Skrevet

Sønnen min på 2,5 får ikke godteri ennå (dvs jeg vet han har fått sjokolade i barnehagen og en gang av farmoren, men det er greit). Is kan han få flere dager på rad og noen ganger to is på en dag når det har vært varmt. Eller det kan gå lang tiden uten at han får. Det samme med kake/muffins. Har bokstavkjeks i skapet og litt grove havrekjeks, men det er mest til å ha med på tur. Opplever at jeg er mer restriktiv med sukker enn mange jeg kjenner, selv om jeg ikke har enn null-sukker-policy. Foreløpig er gutten veldig fornøyd med å kose seg med frisk og tørket frukt, og godteri oppdager han tidsnok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...