Gå til innhold

50% sykemeldt, skal nav, eller jobben betale i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er som overskriften sier 50% sykemeldt på ubestemt tid, fordi jeg er til utredning på sykehuset og for tiden ikke klarer å jobbe 100%.

Jeg begyndte min nye jobb i fjor, har fastlønn på ca 24.000 i mnd, og fikk feriepenger i juni (fikk ca. 11.000 kr), som de fleste andre. Jeg hadde avtalt å ha 3 uker ferie i juli lenge før jeg ble 50% sykemeldt og tenkte ikke noe over at utbetaling av sykepenger kunne bli annerledes i ferien, siden jeg egentlig skal ha utbetalt 100% fastlønn (dersom jeg ikke hadde vært sykemeldt i hvertfall).
Men når lønningsdagen kom i slutten av august har jeg fremdeles fått halv lønn av arbeidsgiver, og NAV sier at de ikke skal betale noen sykepenger fra den tiden jeg hadde ferie. Jeg snakket med sjefen min, og de viste ikke hvordan dette skulle ordnes fordi de mente at siden jeg er 50% sykemeldt så skal de uansett bare betale halv lønn, men jeg mener at dette virker veldig feil. Skal jeg virkelig miste hele 3 uker med lønn bare fordi jeg var så uheldig at jeg hadde ferie mens jeg var sykemeldt? Eller har arbeidsgiver feil?
Håper noen har peiling på dette og kan hjelpe meg litt :)

Anonymous poster hash: 8dfa6...5eb
Skrevet

Jeg forstår ikke greia. Du skal selvsagt ikke ha verken lønn eller sykepenger i ferien.

Anonymous poster hash: 0d444...12f

• Liker 4
Skrevet

Jo, når man har fastlønn skal man ha 11 mdn med fastlønn, og 1 mdn med feriepenger. Jeg har allerede fått mine ferieppenger i juni (jeg fikk da IKKE full lønn denne måneden), og alle andre på jobben min får utbetalt 100% lønn i ferien sin (selv de som er 100% sykemeldte, i tillegg til at de får ferien til gode). Så hvorfor skal ikke jeg da få samme lønn som de andre, selv om jeg er 50% sykemeldt i min ferie? Mulig jeg forklarer meg dårlig, men jeg håper noen klarer å skjønne hva jeg mener.

Skrevet

For å spesifisere, om jeg ikke hadde vært sykemeldt hadde jeg fått 100% lønn i hele juli, selv om jeg hadde 3 uker ferie den måneden.

Skrevet

Har du krysset av på sykemeldingen at du skulle ha ferie? Isåfall har du gjort en feil.

Anonymous poster hash: 86492...f47

• Liker 3
Skrevet

Ja, det står jo i sykemeldingen at man skal krysse av dersom man har avtalt med arbeidsgiver å ta ut ferie i løpet av tiden man er sykemeldt. Så da hadde det vel blitt feil om jeg hadde krysset nei på det?

Skrevet

Hvor lenge har du vært sykemeldt? Forstår det som om at du har vært sykemeldt lenger enn 16 dager og da har i tilfelle arbeidsgiveren din gjort dette på riktig måte. Arbeidsgiver har plikt til å betale deg full lønn de første 16 kalenderdagene av sykemeldingsperioden din, deretter overtar NAV ansvaret for de 50 prosentene du er sykemeldt. Arbeidsgiver skal selvsagt ikke betale deg full lønn når du jobber 50% med mindre det altså er de første 16 dagene av sykemeldingen din.

Noen arbeidsgivere velger å betale den sykemeldte full lønn og deretter selv kreve tilbakebetalt fra NAV. Dette er imidlertid frivillig fra arbeidsgivers side, selv har jeg valgt å la mine ansatte få lønn direkte fra NAV ved sykemeldinger. Dette fordi jeg har prøvd begge deler og deretter sammen med mine ansatte blitt enig om at det er enklest (ikke lett, men litt lettere).

Anonymous poster hash: 3ec73...1cc
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis arbeidsgiver allerede har trukket deg for ferien i juni, så skal de selvsagt ikke trekke deg for ferien en gang til. Siden du har vært ærlig med NAV og krysset av for ferie slik at du blir trukket må arbeidsgiver være vennlig å betale for denne ferien for ellers blir du faktisk trukket to ganger. Eller du må kontakte NAV og forklare at ferien faktisk allerede er trukket og at de ikke skal trekke den også.

Skrevet

Man kan da vel ikke kombinere gradert sykemelding og ferie?

Anonymous poster hash: 33454...191

Skrevet

Jeg har vært 50% sykemeldt siden midten av juni. Så da jeg gikk ut i ferie hadde jeg vært over de 16 dagene.

Blodnie65: Ja, det var det jeg også mente, at jeg da blir trukket for to ferier, og jeg klarer ikke å forstå hvordan det skal være riktig. Tror jeg må ta meg en ny telefon til NAV i morgen og forklare litt nærmere, sist fikk jeg bare som svar at "vi dekker selvfølgelig ikke sykepenger for deg når du har ferie". Kanskje jeg blir litt klokere om jeg forklarer meg litt bedre til de :)

Skrevet

Du skulle aldri ha krysset av for ferie på sykemeldingen din uavhengig av hva du og

arbeidsgiver hadde avtalt før du ble sykemeldt. Arbeidsgiver kan nemlig ikke kreve at

du tar ut ferie når du er sykemeldt. Og det er riktig at NAV ikke betaler ut sykepenger

hvis du krysser av for ferie. Så her har du gjort en feil som gjør at du ikke har krav på

sykepenger fra NAV. Dersom du da også har tatt ut ferien, kan du ikke få endret dette.

Hadde du bare krysset av feil, og ikke tatt ut ferie, kunne du kontaktet NAV å få rettet opp

i dette, men ettersom du skal ta ut ferie, betaler ikke NAV ut noe, du har nemlig ikke krav

på sykepenger fra dem i ferien.

Anonymous poster hash: 6e651...175
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært 50% sykemeldt siden midten av juni. Så da jeg gikk ut i ferie hadde jeg vært over de 16 dagene.

Blodnie65: Ja, det var det jeg også mente, at jeg da blir trukket for to ferier, og jeg klarer ikke å forstå hvordan det skal være riktig.

Jeg skjønner ikke helt dette med å bli trukket for to ferier. Du startet på denne arbeidsplassen i fjor? Avhengig av når du begynte i jobben (januar? Midt i året?) vil jo feriepengene du får utbetalt dette året variere. Siden du fikk utbetalt betraktelig mindre enn de andre på jobben forstår jeg det som om at du ikke har opparbeidet deg rett til full feriepengeutbetaling for fjoråret? Altså at du ikke har jobbet på denne arbeidsplassen i hele 2013? Summen av utbetalte feriepenger har jo ingenting med årets sykemelding å gjøre, disse regnes jo ut i fra fjorårets lønn og blir på din arbeidsplass utbetalt i juni i stedet for den ordinære fastlønnen. Dersom du har jobbet på samme arbeidsplass helt siden januar 2013 stiller saken seg annerledes, da skal du ha like mye feriepenger som kollegaene dine. Dersom du har jobbet deler av 2013 vil selvsagt junilønnen din være lavere enn dine kollegaers lønn. Arbeidsgiver må selvsagt betale deg hele feriepengesummen uavhengig av om du er sykemeldt eller i full jobb.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må nok snakke med arbeidsgiver fremfor NAV tror jeg.

Ellers er det merkelig logikk i å ha ferie mens man er sykmeldt. Altså: er man sykmeldt 50 % så har man ferie 50 % av tiden og er sykemeldt resten.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med å bli trukket for to ferier. Du startet på denne arbeidsplassen i fjor? Avhengig av når du begynte i jobben (januar? Midt i året?) vil jo feriepengene du får utbetalt dette året variere. Siden du fikk utbetalt betraktelig mindre enn de andre på jobben forstår jeg det som om at du ikke har opparbeidet deg rett til full feriepengeutbetaling for fjoråret? Altså at du ikke har jobbet på denne arbeidsplassen i hele 2013? Summen av utbetalte feriepenger har jo ingenting med årets sykemelding å gjøre, disse regnes jo ut i fra fjorårets lønn og blir på din arbeidsplass utbetalt i juni i stedet for den ordinære fastlønnen. Dersom du har jobbet på samme arbeidsplass helt siden januar 2013 stiller saken seg annerledes, da skal du ha like mye feriepenger som kollegaene dine. Dersom du har jobbet deler av 2013 vil selvsagt junilønnen din være lavere enn dine kollegaers lønn. Arbeidsgiver må selvsagt betale deg hele feriepengesummen uavhengig av om du er sykemeldt eller i full jobb.

Jeg har kanskje forklart meg litt dårlig. Jeg har jobbet der siden august i fjor, så jeg vet at jeg ikke har opparbeidet meg så mye feriepenger. Men det var ikke helt det jeg mente. Jeg fikk utbetalt riktig sum av feriepenger i juni, poenget er at de resterende månedene skulle jeg da i utgangspunktet få utbetalt vanlig fastlønn, samme om jeg hadde ferie i juli, august, eller noen av de resterende månedene. Det var det jeg mente med at alle de andre fikk utbetalt full lønn i ferien sin. Folk fikk feriepenger i juni og dro på ferie i juli, eller august, og fikk utbetalt full fastlønn mens de var på ferie. Det jeg mente med at jeg blir trukket for to ferier er fordi jeg allerede har fått feriepenger i juli, og siden jeg er 50% sykemeldt skal jo Nav i teorien betale halve lønnen, mens arbeidsgiver betaler den andre halvdelen, slik at jeg ender opp med full lønn. Men siden nav da ikke betaler siden jeg har hatt 3 uker ferie, og arbeidsgiver kun betaler halvparten har jeg da to måneder med redusert lønn, i steden for bare en måned, som er det vanlige.

Ellers er det merkelig logikk i å ha ferie mens man er sykmeldt. Altså: er man sykmeldt 50 % så har man ferie 50 % av tiden og er sykemeldt resten.

Jeg skal snakke med både nav og arbeidsgiver i dag. Jeg skjønner ikke hva som er så merkelig logikk med å ha ferie når man er 50% sykemeldt. Ferien var jo som sagt avklart med arbeidsgiver en god stund før jeg ble sykemeldt. Og tur med familien (ikke til utlandet) var allerede planlagt og betalt for. Burde jeg avbestilt ferien og da heller jobbet? Jeg spør helt seriøst, for jeg har virkelig ikke peiling, jeg har aldri vært sykemelt slik før, og ingen har sagt noe om akkurat dette, så jeg regnet med at det var samme opplegget som på 100% sykemelding. Jeg jobber halve dager, så jeg jobber fremdeles hver dag, HVis jeg er sykemelt ut året, burde jeg da ikke tatt ferie i det hele tatt i år?

Gjest Blondie65
Skrevet

Tror ikke du forstod hva jeg mente/jeg var ikke klar nok:

Du er sykemeldt 50 %. Når du skal ta ut feriefritiden, hvor mye tid trenger du da for å ta ut ferie? Jo, 50 %. Arbeidsgiver skall ikke trekke deg noe som helst, enten skal du ha resterende ferie tilgode, eller du må få tilbakebetalt for ferien som er trukket alt på juni lønnen. Jeg tviler på at NAV betaler sykepenger under ferie, men for all del, hør med dem og forklar at arbeidsgiver allerede har trukket dette.

Jeg tror dette blir en sak mellom deg og arbeidsgiver - og de kan, med ferieloven i hånden kreve at den delen av ferie som de alt har trukket må tas ut (endring i ferieloven 1.7. I år).

Annonse
Skrevet

Jeg har kanskje forklart meg litt dårlig. Jeg har jobbet der siden august i fjor, så jeg vet at jeg ikke har opparbeidet meg så mye feriepenger. Men det var ikke helt det jeg mente. Jeg fikk utbetalt riktig sum av feriepenger i juni, poenget er at de resterende månedene skulle jeg da i utgangspunktet få utbetalt vanlig fastlønn, samme om jeg hadde ferie i juli, august, eller noen av de resterende månedene. Det var det jeg mente med at alle de andre fikk utbetalt full lønn i ferien sin. Folk fikk feriepenger i juni og dro på ferie i juli, eller august, og fikk utbetalt full fastlønn mens de var på ferie. Det jeg mente med at jeg blir trukket for to ferier er fordi jeg allerede har fått feriepenger i juli, og siden jeg er 50% sykemeldt skal jo Nav i teorien betale halve lønnen, mens arbeidsgiver betaler den andre halvdelen, slik at jeg ender opp med full lønn. Men siden nav da ikke betaler siden jeg har hatt 3 uker ferie, og arbeidsgiver kun betaler halvparten har jeg da to måneder med redusert lønn, i steden for bare en måned, som er det vanlige.

Jeg skal snakke med både nav og arbeidsgiver i dag. Jeg skjønner ikke hva som er så merkelig logikk med å ha ferie når man er 50% sykemeldt. Ferien var jo som sagt avklart med arbeidsgiver en god stund før jeg ble sykemeldt. Og tur med familien (ikke til utlandet) var allerede planlagt og betalt for. Burde jeg avbestilt ferien og da heller jobbet? Jeg spør helt seriøst, for jeg har virkelig ikke peiling, jeg har aldri vært sykemelt slik før, og ingen har sagt noe om akkurat dette, så jeg regnet med at det var samme opplegget som på 100% sykemelding. Jeg jobber halve dager, så jeg jobber fremdeles hver dag, HVis jeg er sykemelt ut året, burde jeg da ikke tatt ferie i det hele tatt i år?

Arbeidsgiver har jo gjort riktig etter det jeg kan se. De som fikk full lønn i ferien sin i juli, hadde ikke vanlig lønn i juni de heller. Men juli er da en vanlig lønnsmåned, og dermed får de betalt 100%. Siden du er 50% sykemeldt, har arbeidsgiver selvsagt kun utbetalt deg 50%.

Skrevet

Tror ikke du forstod hva jeg mente/jeg var ikke klar nok:

Du er sykemeldt 50 %. Når du skal ta ut feriefritiden, hvor mye tid trenger du da for å ta ut ferie? Jo, 50 %. Arbeidsgiver skall ikke trekke deg noe som helst, enten skal du ha resterende ferie tilgode, eller du må få tilbakebetalt for ferien som er trukket alt på juni lønnen. Jeg tviler på at NAV betaler sykepenger under ferie, men for all del, hør med dem og forklar at arbeidsgiver allerede har trukket dette.

Jeg tror dette blir en sak mellom deg og arbeidsgiver - og de kan, med ferieloven i hånden kreve at den delen av ferie som de alt har trukket må tas ut (endring i ferieloven 1.7. I år).

Hvorfor blir det mellom henne og arbeidsgiver? De har jo betalt henne 50%, da hun er 50% sykemeldt. De øvrige 50%'ene er opp til NAV (som vel ikke betaler ut i ferie).

Så er det vel slik at man ikke trenger å ta ferie når man er sykemeldt, så ferieukene kan hun få igjen, men det er fortsatt ikke mer penger å hente fra arbeidsgiver, da de har betalt 50%.

Skrevet

Man kan da vel ikke kombinere gradert sykemelding og ferie?

Anonymous poster hash: 33454...191

Nei, nettopp.. Ferie er ferie. Evt feriepenger fra NAV kommer året etter.

Har du fått 50% lønn fra arbeidsgiver så stemmer jo dette.

Du skal jo ikke ha betalt ferie fra nav.

Arb.giver og nav har begge gjort rett her fordi du krysset "ja" på punkt 8.7

Anonymous poster hash: 46de8...7f5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blir det mellom henne og arbeidsgiver? De har jo betalt henne 50%, da hun er 50% sykemeldt. De øvrige 50%'ene er opp til NAV (som vel ikke betaler ut i ferie).

Så er det vel slik at man ikke trenger å ta ferie når man er sykemeldt, så ferieukene kan hun få igjen, men det er fortsatt ikke mer penger å hente fra arbeidsgiver, da de har betalt 50%.

Du må jo ta ut ferie når du har ferie og er 50% sykemeldt. Ellers skulle hun jo vært på jobb 50%.

Her har det ikke skjedd noe galt.

Skrevet

Det er ingenting som heter halv ferie.

"Jeg hadde 50% ferie i forrige uke.."

Nope:) Ferie er pr definisjon hele dagen (ller uken inkl lørdag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...