AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 Jeg har tenkt til å kjøpe bolig etter hvert, målet er i løpet av 2015. Har ikke nok EK enda, men er greit å få en oversikt nå over evt utgifter, og hva jeg faktisk trenger å spare. (Har snart 200 000,-) Kort fortalt: Er 22 år, er student på 3-året, og går på integrert master. Utenom ca 8000,- per måned fra lånekassa, får jeg inn mellom 5000-10000, avhengig av hvor mye jeg jobber. Jobber fullt om sommeren, og i juleferien. (netto inntekt rundt 120000-150000) Har studielån, til jul vil det ligge på rundt 110 000,- Vet at banken ser på dette som negativt, MEN betaler jo ikke noe på lånet enda, ettersom jeg fortsatt studerer. Når jeg er ferdig utdannet, er jeg garantert startlønn på 550 000,-. Har tenkt til å kjøpe bolig opp mot 2 000 000. Så lenge jeg studerer, ønsker jeg avdragsfrihet, men når jeg har overskudd på konto, betaler jeg ned det jeg kan. Så, spørsmålene er som følger: Hvor høyt lån kan jeg forvente å få når jeg har 15% i EK, og samme inntekt omtrent som nå? Låner 1,7 mill. Hvor mye blir det å betale i renter hver måned hvis man ser bort fra det jeg betaler av avdrag? Ønsker å kjøpe en bolig der felleskostnadene ikke er så høye, så ikke over 3000,- per måned. La oss si 2500,- + renter Betaler i dag rundt 5000,- for å bo. Leier. Vil det lønne seg å kjøpe? Kan noen av dere økonomiracere fortelle meg hvordan dette ser ut, og evt komme med andre forslag? Anonymous poster hash: 1d8e7...7fc
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Gå inn på DNB lånrkalkulatorAnonymous poster hash: 0c6fd...396 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #3 Skrevet 2. september 2014 Om jeg gjorde det riktig, må du betale ca 5.000 i renter per måned Anonymous poster hash: 025cf...7ff
ztl Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Jeg har kjøpt leilighet til 2.020.000, betaler ca 6000kr i mnd i renter:)
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Jeg har tenkt til å kjøpe bolig etter hvert, målet er i løpet av 2015. Har ikke nok EK enda, men er greit å få en oversikt nå over evt utgifter, og hva jeg faktisk trenger å spare. (Har snart 200 000,-) Kort fortalt: Er 22 år, er student på 3-året, og går på integrert master. Utenom ca 8000,- per måned fra lånekassa, får jeg inn mellom 5000-10000, avhengig av hvor mye jeg jobber. Jobber fullt om sommeren, og i juleferien. (netto inntekt rundt 120000-150000) Har studielån, til jul vil det ligge på rundt 110 000,- Vet at banken ser på dette som negativt, MEN betaler jo ikke noe på lånet enda, ettersom jeg fortsatt studerer. Når jeg er ferdig utdannet, er jeg garantert startlønn på 550 000,-. Har tenkt til å kjøpe bolig opp mot 2 000 000. Så lenge jeg studerer, ønsker jeg avdragsfrihet, men når jeg har overskudd på konto, betaler jeg ned det jeg kan. Så, spørsmålene er som følger: Hvor høyt lån kan jeg forvente å få når jeg har 15% i EK, og samme inntekt omtrent som nå? Låner 1,7 mill. Hvor mye blir det å betale i renter hver måned hvis man ser bort fra det jeg betaler av avdrag? Det blir ca 5500 kr i renter og 5000 kr i avdrag (20 år). Ønsker å kjøpe en bolig der felleskostnadene ikke er så høye, så ikke over 3000,- per måned. La oss si 2500,- + renter Betaler i dag rundt 5000,- for å bo. Leier. Vil det lønne seg å kjøpe? Spørs hve leien din inkluderer. Med egen bolig kommer også utgiftene til tv lisens, strøm, nettleie, forsikring, innboforsikring, vedlikehold. Kan noen av dere økonomiracere fortelle meg hvordan dette ser ut, og evt komme med andre forslag? Jeg foreslår at du sparer mest mulig, blir ferdig med studiene, finner en jobb og så spør flere banker om lånetilbud. Anonymous poster hash: 1d8e7...7fc Anonymous poster hash: 18be0...f83
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #6 Skrevet 2. september 2014 Jeg har lån på 1 550 000 og betaler 6800 kroner i mnd. Har da avdragsfrihet på det ene lånet. Min erfaring er at de ikke ser noe særlig på studielån, i hvert fall ikke så lenge du er ganske sikret jobb. Jeg kommer til å ha nærmere en halv mill når jeg er ferdig, kunne fortsatt kjøpe for inntil 2 180 000 (hadde 300,000 i egenkapital). Har derimot litt høyere inntekt enn deg og er ferdig i mai, jo nærmere du er mot slutten av utdanningen, jo bedre. Anonymous poster hash: 000ad...10b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Med lån, renter og avdrag på det ene lånet, Internett, felleskostnader og strøm (og forsikring) går det ca. 11,500 kroner bare i kostnader knyttet til leiligheten (betaler nesten 4000 i felleskostnader, men har da fyring inkludert). Ved siden av det kommer selvfølgelig andre faste utgifter. Litt tøft som student. Anbefaler deg å leve slik at du sparer minst like mye som det vil koste deg hvis du kjøper, så du får følt litt på hvordan det er og om det går greit. Anonymous poster hash: 000ad...10b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #8 Skrevet 3. september 2014 Det er kanskje verdt å ta med i regnestykket at man får 27% skatte fradrag på rentene. Dvs. om du betaler 5.000 i renter hver måned, så dekker staten 1.350 slik at du reelt sett kun betaler 3.650 i renter per måned Anonymous poster hash: 025cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #9 Skrevet 4. september 2014 Ingen bør basere seg på å kjøpe for å ikke betale avdrag. Da er lånet ditt like stort når du er ferdig med å studere. Dersom boligprisene faller, sitter du med et lån høyere enn boligens verdi, og når du selger må du bruke 100k på en megler. Ikke kjøp når du egentlig ikke har råd. Kan du ikke betale avdrag, så har du ikke råd. Jeg vet det har vært gunstig for mange å gjøre det fordi boligprisene har hatt den veksten de har hatt, men det er ikke gitt at boligen du kjøper stiger så mye at du sitter igjen med noe om f.eks. 3 år. Anonymous poster hash: 8cd8f...2e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå