Gå til innhold

Betale for barnehageplass som ikke brukes pga permisjon?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest IngerMarie

Hei.

Min lille datter fyller 1 år i november, og min mann som tar siste halvdelen av barselpermisjonen (vi har valgt løsningen med 52 uker med 80% lønn) har permisjon frem til 1.november.

Vi var så heldige å få barnehageplass, og søkte om permisjon fra plassen fra august til 1.november, ettersom da far da har barselpermisjon. Vi fikk avsalg om vår søknad om permisjon, ettersom "permisjoner gis kun i perioder som gjelder frem til nytt barnehageår, dvs fram til 15.august". Vi må altså betale i 3mnd for en plass vi ike får brukt.

Det jeg lurer på er om dette er praksis i alle kommuner. har dere opplevd tilsvarende selv? Kan barnehageen ta seg betalt altså flere måneder før barne er ett år, og vi fortsatt er i permisjon?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Fiona*

Måtte dere ha plass fra 1. august? Det er mulig å få plass utenom ordinært opptak slik at dere kunne fått plass 1. november, men dette varierer sikkert fra kommune til kommune hvor god dekningen er.

Hva med å ringe til en annen kommune? Det er ikke første gang noen blir avspist med uholdbare argumenter fordi kommuneansatte ikke gidder undersøke - har da hatt min andel timer på telefon og heisaturer i byråkratiet for å få svar på ting jeg også :-)

Har nettopp flyttet til en ny kommune, og det er ENORM forskjell på behandlingen, og noen av rutinene.

Men det er jo ofte litt firkantet da, slike systemer. Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

De kan jo ikke akkurat gi bort plassen deres i 3 mnd til noen andre heller da. Derfor regner jeg med at de vil ha betalt.

*Fiona* det er ikke alle barnehager som har plasser utenom det ordinære opptaket. Det er jo bare om det er noens om slutter midt i året, for en kan jo ikke la noen andre få en plass i tre mnd for at noen ikke ønsker plassen før nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Det var jo det som var poenget - at det av og til finnes plasser utenom opptaket, fordi av og til slutter det noen. Skulle spesifisert det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan jo ikke vite om det slutter noen og dermed gir en ledig plass fra 1.november.

Står det i søknaden at du har søkt plass fra 1.august?

I såfall er det det du skal betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det "trangt om plassen". 40% som ikke fikk plass.

Her søker man fra 01 august, og er man så heldig at man får plass da, må man også betale for plassen da. De regner jo med at barnet også starter denne tiden.

Barnehagen tar seg selvsagt betalt. Dere kunne jo selvsagt søkt plass fra 01 november istedet, men da hadde dere nok med stor sannsynlighet stått uten plass.

Hvorfor ikke benytte dere av plassen, sånn delvis? Korte dager i lek med andre barn, og også tid sammen med pappa? Ofte deilig med en avlastning, slik at dere kan få tid til andre ting som husvask, handel osv.

Dere burde være veldig glade for plassen, og absolutt ikke gi den fra dere. Da er det jo godt mulig dere står uten plass til 01 aug. året etter :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Tror det er vanlig at barnehagen deler ut plass fra den dato plassen er ledig. Så blir det opp til den enkelte å takke ja, eller fortsette på venteliste. Hvis du takker nei, ville jeg presisert at jeg ville beholde plassen min på ventelisten slik at dere får tilbud neste gang det blir ledig plass. Takker dere ja må dere selvfølgelig betale selv om dere ikke trenger plassen. Barnehagen har jo sine driftsutgifter uavhengig av om ditt barn benytter plassen eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig at barnehagen skal la plassen stå ubenyttet i tre måneder bare for at dere skal ha permisjon. Har dere søkt om plass og takket ja må dere nesten forholde dere til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det barnet som evt. hadde fått deres barnehageplass hadde sannsynligvis måttet slutte etter disse tre månedene. Det kan være den tiden det i enkelte tilfeller tar med tilvenning for et barn i barnehage. Hvem ønsker noe sånt for sitt barn? Det er jo grunnen til at det kan gis permisjon fram mot et nytt barnehageår enkelte steder; da kan barnet som "låner" plassen få fortsette videre etter sommeren!

I tillegg innebærer en sånn løsning mye ekstra administrasjon for styrer i barnehagen, og det er mildt sagt lite gunstig for resten av barnegruppen med barn som er innom med en liten "gjesteopptreden" før de bare forsvinner igjen... Husk at barn også knytter relasjoner til dem rundt seg, vennskap dannes osv.

Og hva med de foreldrene som bare har barnehageplass i 3 måneder? Hvor optimal er denne løsningen for dem?

Som du ser, en slik "ordning" vil neppe kunne kalles en ordning, det ville ha blitt oppbevaring. Og da er vi igjen langt borte fra det som kalles barnehage, da blir det mer park/tilsyn enn et pedagogisk tilbud der personalet går aktivt inn for å skape et forhold til og kunnskap om hvert enkelt barn.

Så det blir egentlig "Take it or leave it", vil jeg tro. Ta i mot plassen, eller la sjansen gå til noen andre! Så får dere heller bruke dagmamma e.l. fram til neste barnehageår. For dere kan kanskje få permisjon for et helt år?

Det at dere "må betale for tre måneder som dere ikke får brukt" er jo et valg dere har tatt selv - og ingen andre sin "skyld"; dere har tross alt søkt om barnehageplass for hele året, og det er det dere får! :wink:

Hilsen en som jobber i barnehage og ser det fra andre siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en selvfølge jeg .. at om dere har søkt om barnehageplassen .. og fått den - så betaler dere - eller sier fra dere plassen. At dere velger ikke å bruke den er jo deres sak.

Dere har jo opplagt muligheten til å si nei takk .. vi prøver heller å se om det er noe ledig - når det passer oss bedre.. og sjanse på at det er noen som slutter etter 3 måneder.. eller velge en annen løsning - og prøve å søke igjen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngerMarie

Vi skrev i søknaden vår at vi søkte plass fra 1.november ettersom vi har fødselpermisjon frem til da.

Blir jo egenlig litt urettferdig for oss som har barn som er født på høsten eller våren når det praktiseres slik...

søkte litt på nettet, og fant dette under Bergen kommune:

Utsatt oppstart / Permisjon

I kommunale barnehager kan det søkes utsatt oppstart / permisjon fra tildelt barnehageplass inntil ett år, dersom en av foreldrene har svangerskapspermisjon. Søknad om utsatt oppstart innvilges umiddelbart, søknad om permisjon må fremmes senest en måned før ordningen skal tre i kraft. Nærmere opplysninger er gitt på eget skjema om permisjon fra barnehageplass.

Den enkelte private barnehage kan ha egne ordninger for dette, som vil fremkomme i barnehagens vedtekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev i søknaden vår at vi søkte plass fra 1.november ettersom vi har fødselpermisjon frem til da.

Blir jo egenlig litt urettferdig for oss som har barn som er født på høsten eller våren når det praktiseres slik...

søkte litt på nettet, og fant dette under Bergen kommune:

Utsatt oppstart / Permisjon

I kommunale barnehager kan det søkes utsatt oppstart / permisjon fra tildelt barnehageplass inntil ett år, dersom en av foreldrene har svangerskapspermisjon.

Ja, det kan bli urettferdig, for de som ikke er født i juni-august. Samtidig er det viktig å huske på at barnehagene får statsstøtte basert på antall fylte plasser. Om alle skulle få begynne når det passet dem, og ikke betalt før dette tidspunkt, ville økonomien i barnehagene elendig..

I disse forskriftene står det klart at dere kan få utsatt oppstart, men det står ingenting om at dere ikke trenger å betale. Faktum er at barnet deres har plass fra 1. august, dere velger å ikke ta denne i bruk før 1. november. Dermed opptar barnet deres en plass i 3mnd, selv om h*n ikke er i barnehagen.

Væren, et veldig godt innlegg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nok dessverre regne med å betale for plassen. De kommunale barnehagene sliter med elendig økonomi, og må ha fyllt opp alle plasser. Dersom de tar inn et annet barn i ditt barns sted i disse tre månedene har ikke barnehagen krav på betaling fra dere, men mest sannsynlig er det ingen som vil ha plass for tre mnd.

I vår barnehage, som er privat, er det slik at dersom vi får inn et annet barn i permisjonsperioden innvilges det permisjon, ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er riktig at barnehagen skal la plassen stå ubenyttet i tre måneder bare for at dere skal ha permisjon. Har dere søkt om plass og takket ja må dere nesten forholde dere til det.

må si meg enig med babydoll her. :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...