Gå til innhold

Yoga og meditasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg hadde en periode hvor jeg prøvde meg på meditasjon, samt litt yoga. Så hadde jeg en stressende periode, hvor fokuset falt litt bort fra det. Har lyst til å starte opp igjen nå. Tenker i første omgang å starte med meditasjon, for å komme litt inn i det. Noen som har erfaringer rundt det? Eventuelt noen gode tips for en relativt nybegynner?

Anonymous poster hash: 99a1a...203
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at du vil starte med dette, jeg opplever yoga og meditasjon som et fint verktøy for å være mer tilstede i hverdagen og virkelig klare å slappe av når dagen er over :-)

Jeg begynte med det helt på egenhånd for et år siden, og youtube-videoer er gull verdt! Jeg leste også en bok som heter "Stress" av Andries J. Kroese som hadde en del gode tips.

Det som er trikset når man mediterer er "å la tankene fly". Man skal på en måte anerkjenne tanker og følelser, men ikke dvele noe ved dem og på en måte bare sende dem videre. F.eks med stress og uro, så kan man anerkjenne at det er bekymringsfulle tanker og følelser, men tenke at det er faktisk bare tanker som skal fly forbi - ikke noe du skal feste deg ved som skal definere deg på noen måte. Det hjelper ofte meg å tenke at dette er stress, istedet for å tenke at jeg er stressa, hvis du skjønner. Det er bare en følelse/tanke som kommer og da kan jeg sende den videre uten at jeg blir til den følelsen. Ææ, klossete forklart, beklager.

Jeg mediterer innimellom, men har etterhvert funnet ut at yoga gir meg mer enn kun meditasjon. Yoga blir jo også som en form for meditasjon når man kommer skikkelig inn i det, samtidig som kan bruker kroppen.

Igår hadde jeg en litt stressende dag, og kjente at jeg trengte litt avspenning. Jeg passet på å rydde litt fint rundt i leiligheten, tente noen lys og et lys med duftolje og satte på en yoga-spilleliste på Spotify. Etter 60 minutter på yogamatta på stuegolvet følte jeg meg som en ny person :-)

Kjøp deg en yogamatte og sjekk ut videoer på youtube, og prøv å jobbe litt med tankene dine i fred og ro. Ønsker deg lykke til!

Anonymous poster hash: 570ca...e57
Skrevet

Det er deilig å meditere. Slukke alle lys, alt støy, kanskje noe beroligende musikk og så la tankene vandre. Jeg har mang en gang kommet til fornuftige konklusjoner på denne måten.

Hvor får dere tak i yogamatte/pute?

Skrevet

Det er deilig å meditere. Slukke alle lys, alt støy, kanskje noe beroligende musikk og så la tankene vandre. Jeg har mang en gang kommet til fornuftige konklusjoner på denne måten.

Hvor får dere tak i yogamatte/pute?

Jeg kjøpte en helt grei på G-sport til 199,- :-)

Anonymous poster hash: 570ca...e57

Skrevet

Jeg har funnet flere gode videoer på YouTube ved å søke på "guided meditation".

Anonymous poster hash: 6fd64...814

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...