Gjest Ethereal Skrevet 6. juli 2004 #1 Del Skrevet 6. juli 2004 Vi har fundert litt på om vi skulle reise til Bali, men nå begynner jeg å få kalde føtter etter å ha lest i Lonely Planet. Det virker som om øya er totalt overturistifisert og at det hele er en oppskrytt, oppgradert versjon av Grand Canaria. Hotellene ser ut til å ligge isolert i enklaver slik at det hele blir ganske syntetisk :-? Derfor tenker vi på at Thailand kanskje er et godt alternativ, og har sett på Krabi, som virker som et paradis. Andre anbefalinger mottas med takk. Vi er to voksne, vil helst ikke til turistfelle nr 1, ikke altfor interessert i shopping osv, men vil heller ikke ha en plass der absolutt ingenting skjer. Altså en mellomting. Vi har tenkt å være i ca tre uker, og bestille kun flybillett for så å fikse overnatting osv underveis. Bali eller Thailand? For eller imot? interessant å høre andres tanker/meninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #2 Del Skrevet 6. juli 2004 Har hørt mye bra om Krabi. Forøvrig kan kanskje Lombok og Gili Islands i Indonesia være noe? Grunnen til at hotellene på Bali ligger i enklaver, er at myndighetene rett og slett ikke ønsket hoteller over alt. De håpet at man bedre bevarte den lokale kulturen ved å skille de ut. Selv satser vi på å bla reise litt inn i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 6. juli 2004 #3 Del Skrevet 6. juli 2004 Hmm... Vi har ca ett år på oss til å bestemme, men planlegginga er halve moroa Sambo, stakkars, drømte til og med om Thailand i natt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 6. juli 2004 #4 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg har bare hørt om Bali, ikke vært der, og ut ifra den informasjonen tror jeg ikke jeg ville valgt Bali. Thailand derimot var vi for et par år side. Tok Krabi som utgangspunkt og reiste litt rundt, var innom Phi Phi øynene og Phuket (Phuket vil vi ikke tilbake til) Krabi og Phi Phi vil vi tilbake til Veldig avslappet og rolig sted. Litt shopping. Mange utfukter med båt til øynene - helt herlige øyer!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dodgy Lady Skrevet 6. juli 2004 #5 Del Skrevet 6. juli 2004 Har vært både i Thailand og på Bali. Var i Thailand 1 mnd ifjor og 1mnd i år, og på Bali 2 uker i år. Fallt pladask for begge deler!! Så det er veeeldig vanskelig å anbefale noe. På Bali var vi kun i Kuta. Om du skal reise sammen med kjæresten er kanskje ikke det det helt store. Ikke spesielt fint, og egentlig kun festing og surfing. (Vi hadde the time of our lives der!) Men det finnes mange andre fine plasser på Bali iflg andre + på øyene rundt. Men reiser dere til Thailand er dere nødt til å finne noe dere liker! Tur/retur Bangkok og reis sørover med sekken på ryggen. Fantastisk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Var på Bali i fjor sommer og vi trivdes godt, og kommer til å reise tilbake. Vi bodde i Kuta og tok noen småturer her og der. Skal være veldig fint innover på øya, men så langt kom aldri vi. Vi hadde en ren slappe-av-ferie, men det er nok fart og liv for dem som ønsker det også. Lykke til med valget og kos deg med planleggingen . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #7 Del Skrevet 6. juli 2004 Om man vil unna turister har jeg hørt at man ihvertfall ikke bør bo i Kuta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #8 Del Skrevet 7. juli 2004 Har både vært på Bali og i Thailand og for deres "behov" vil jeg anbefale Thailand. Bali er fint, men det er mye turister og hotellene ligger i enklaver - spesielt i Kuta/Sanur. Dessuten er det en liten øy og alternativene er ikke så mange om dere vil komme dere litt bort fra alle de andre turistene. Alternativet er som noen sa å dra en tur over til Lombok Thailand har masse alternatvier - øyhopping er greit og du finner alt fra stille øyer til "turistmaskiner". Men hva med Malaysia? Minst like flott natur/strender som Thailand, mindre turister, mindre fyll og fest(muslimsk land, men likefult mulig å få kjøpt alkohol) Jeg ville anta det er perfekt for den type tur dere skal på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reist mye i Asia Skrevet 7. juli 2004 #9 Del Skrevet 7. juli 2004 Bali; dra til Ubud, der er det kjempeflott, men ikke stender, men masse å se. Kuta er party og Nusa Dua er 5-stjerners resorter med norske priser, men flott. Thailand; Krabi ER turistfelle til tusen, men mange liker seg der. Bangkok og nordover (Chang Mai og Chang Rai) er skjønt, men ikke strand (og veldig varmt om sommeren). Husk monsun; vestkyst er best om vinteren, gulfen er best om sommeren. Malaysia; Masse å se, men som noen nevnte er de muslimer. Min erfaring etter å ha reist rundt i Malaysia, er at folk ikke alltid er så hyggelige og standarden kan være veeeldig dårlig - men det er mye flott å se, og Parenthian islands og generelt de andre øyene langs østkysten er virkelig, virkelig vakre (hvit strand og korallrev). Indonesia; min favoritt, mye fordi indonesierne er VELDIG hyggelige, gjestfrie, åpne, renslige og blide folk (Bali er en del av Indonesia, for de som ikke vet det). Vakre strender/koraller, og mye eldgammel kultur. Husk dersom dere aldri har vært i Asia før, kan kultursjokket bli stort, og dersom dere føler dere litt usikre og ikke er så reisevante, er Bali og Thailand begge bra steder. Men; vil dere ha eventyr og finne de virkelig uberørte perlene - dra til Malaysia eller Indonesia... kjøp Lonely Planet eller Rough Guide (den siste er best etter min mening) og drøm ivei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 7. juli 2004 #10 Del Skrevet 7. juli 2004 Jeg har vært på Bali, og det hadde jeg ikke villet bruke penger på en gang til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 7. juli 2004 #11 Del Skrevet 7. juli 2004 Har vært i mange asiatiske land, bl.a Bali og Thailand. Jeg syntes ikke så veldig mye om Bali. Området rundt Kuta var kjedelig, mye tursister og ikke så god mat. Strendene var heller ikke mye å skryte av. Thailand er et land jeg kommer til å reise tilbake til mange ganger!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #12 Del Skrevet 7. juli 2004 Dere burde dra til Thailiand. Jeg har vært på Bali også - likte meg veldig godt, men det var mere sånn "Caribbean-feriested" omtrent. Altså store, flotte hoteller og deilig avslapningssted, men mye mer bygget for "amerikanere" enn Thailiand. Synes det er lettere å finne særpreg og noe mer autentisk i Thailand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 7. juli 2004 #13 Del Skrevet 7. juli 2004 Jeg har undersøkt litt, og Thailand frister mye mer enn Bali etterhvert. Planlegginga er halve reisen, og det er moro å høre hva folk synes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 7. juli 2004 #14 Del Skrevet 7. juli 2004 Bare en liten opplysning Indonesia er det landet med flest antall muslimer i hele verden, men på Bali er det flest hinduer. Som sagt likte vi oss godt på Bali, men jeg tror å reise rundt i Thailand er mer variert enn å bare være på Bali. Da er det kanskje mer interessant å reise rundt i Indonesia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 7. juli 2004 #15 Del Skrevet 7. juli 2004 Problemet er at vi ikke har mer enn ca tre uker til rådighet, kanskje fire. Da har vi ikke tid til å reise så masse rundt, men samtidig kommer JEG til å fly på veggene hvis vi skal være på ett sted hele tiden. Akkurat nå frister Thailand mest, så kan vi være en stund på et sted før vi eventuelt reiser videre (sambo er ikke fan av ryggsekk-ferier, enda han aldri har prøvd. Han er nok litt mer lat og vant til komfort enn jeg er). Får kjøpe enda en Lonely Planet guide (eller kanskje låne på biblioteket i første omgang). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest delilah Skrevet 8. juli 2004 #16 Del Skrevet 8. juli 2004 Hei! Jeg har vært både i Thailand og på Bali, og jeg vil faktisk anbefale Bali hvis dere er et par som vil kose dere og nyte ferien. Forslag: Dere flyr inn til Denpasar og bor i Kuta (som ligger like ved) i et eller to døgn. Det er akkurat nok til at dere kommer til å tenke: Å herregud, hvorfor dro vi hit?! Da har dere blitt lei alle som vil selge dere noe, men dere har også hatt tid til å signe dere opp på en busstur (og da mener jeg ikke guidet tur, men en "rutebuss"-tur) til nordsiden av øya. Her tilbringer dere opptil en uke i en fredelig landsby der dere kan se på delfiner, spise utrolig nydelig mat, snakke med hyggelige innfødte (og en og annen ryggsekkturist hvis dere vil) og bare nyte varme og late dager med hverandre. Deretter drar dere til Lombok og så videre til en av Gili-øyene. Jeg var på Gili Trawangan, som nok er den mest utviklede av de tre små øyene, så dere må selv finne ut hva dere ønsker av komfort. Trawangan er også den største av dem, men dere sykler rundt den (i søndagstur-tempo) på ca en halv time. Det er bare såå deilig der, stemningen, maten, klimaet ... (åå, vil tilbake!!) Vel, det var nå mine tanker... Fortsatt lykke til med planlegginga, jeg er enig med deg, det er MYE av moroa! Delilah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smofie Skrevet 15. juli 2004 #17 Del Skrevet 15. juli 2004 Var 1 mnd i Thailand i vår, og reiste rundt fra Bangkok og sørover. Krabi er ikke en vakker, romantisk eller koselig by, hvis det er det dere er ute etter.Mange reiser til Ao Nang, som er et knall bra utgangspunkt for videre øyhopping.Ao Nang er en liten by oversvømt av skandinaviere, så vi ble lei etter tre dager. Men tiden dere er der kan dere bruke til å ta dagsturer ut på De Vakreste Øyer Ever!!!!(Chicken Island, Koh Poda osv)SÅÅ masse fint å se. Ellers er Koh muk og koh Ngai helt nydelige øyer, noen timers båttur fra Krabi. (Se kart hvis du har, ikke langt fra Koh Lanta som er en times biltur+ ferge fra AoNang) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå