AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 Jeg har fått sosialhjelp en stund, og har ett barn på 3 år. Nå er jeg student og mottar kun pengestøtte fra Lånekassa og er i den forstand ferdig med Nav. Planen er å få meg jobb med en gang etter studiet, om 2-3 år, men om jeg ikke gjør det, er det jo en mulighet for at jeg må gå tilbake til Nav for en periode mens jeg er jobbsøker. Greia er at jeg nå nylig har åpnet en konto til 3-åringen min, hvor jeg sparer noen hundrelapper nå og da, samt det vi har samlet opp av småpenger på sparebøssa. Er altså ikke store summer der, men det blir jo litt etterhvert. Vil Nav se på beløpet på denne kontoen som "mine" penger? Eller får jeg lov å spare? Mange er jo i mot at folk sparer barnetrygda f.eks, og de som kun mottar sosialhjelp skal i følge resten av befolkningen, ikke få lov å spare noe i det hele tatt, for da er det tegn på at vi får for mye penger. Og jeg får jo akkurat det samme beløpet fra Lånekassa nå, som jeg fikk fra Nav før.. Hva tror dere Nav mener, og hva mener dere? Anonymous poster hash: d75fa...b1c
Tante-Sofie Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Hvis du må søke om sosialhjelp igjen, må du bruke opp de pengene du har på konto før du mottar sosialhjelp. Og de vil se på det som dine penger, ja. 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #3 Skrevet 2. september 2014 Ta ansvar for eget liv, det spørsmålet ditt er veldig tafatt. Anonymous poster hash: db660...b21 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Beklageligvis skal alle midler være brukt opp før noen kan få sosialhjelp. Husk og på at NAV vil se på skatteoppgjøret/ligningen slik at om du tar ut pengene kort tid før du søker sisialhjelp, vil du måtte forklare til NAV hvordan pengene er brukt. Kan du få en av besteforeldrene til å ha sparekontoen i barnets navn men med besteforeldreren eller andre du stoler på som den som disponerer kontoen? Det er nesten bedre å ha pengene i madrassen enn i banken, så lenge du ikke får tyver på besøk.Anonymous poster hash: 6c3b2...a8c 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Jeg jobber i NAV, med sosialsaker og vi ser selvsagt bort fra denne type sparing, vi har aldri bedt noe bruke opp barnets sparepenger. Skulle bare mangle. Det står jo klart i rundskrivet at barna ikke skal måtte lide for foreldrenes dårlige økonomi. Anonymous poster hash: cac77...1fb 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #6 Skrevet 2. september 2014 Jeg jobber i NAV, med sosialsaker og vi ser selvsagt bort fra denne type sparing, vi har aldri bedt noe bruke opp barnets sparepenger. Skulle bare mangle. Det står jo klart i rundskrivet at barna ikke skal måtte lide for foreldrenes dårlige økonomi.Anonymous poster hash: cac77...1fb Så det du sier er altså at jeg med 50.000,- på konto kan søke om sosialstøtte og hevde at pengene på kontoen er barnet mitt sine? Det er ikke sant. Anonymous poster hash: bdd28...cb0 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Så det du sier er altså at jeg med 50.000,- på konto kan søke om sosialstøtte og hevde at pengene på kontoen er barnet mitt sine? Det er ikke sant.Anonymous poster hash: bdd28...cb0 Konto i barnets navn kan ikke bli krevd brukt. Har du barnets sparepenger på konto i eget navn, ja da er det din feil.Anonymous poster hash: 7871a...bd2 5
Pinkee Skrevet 2. september 2014 #8 Skrevet 2. september 2014 Hvis kontoen står i barnets navn, så er det ikke dine penger. For å kunne ta dem ut, må du feks ha tillatelse fra den andre forelderen. Men, å spare i eget navn, for så i en vanskelig situasjon, hevde det er til barnet, det duger ikke. Men, ikke spar for mye til barnet, da kan man visst risikere å få overformynderiet innblandet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #9 Skrevet 2. september 2014 Hvis kontoen står i barnets navn, så er det ikke dine penger. For å kunne ta dem ut, må du feks ha tillatelse fra den andre forelderen. Men, å spare i eget navn, for så i en vanskelig situasjon, hevde det er til barnet, det duger ikke. Men, ikke spar for mye til barnet, da kan man visst risikere å få overformynderiet innblandet. Som igjen kun forvalter pengene til gode for barnet. Og man får ut penger om det er til fornuftig bruk :-) Er vel forresten Fylkesmannen som har overtatt rollen der nå. Anonymous poster hash: 7871a...bd2 1
Pinkee Skrevet 2. september 2014 #10 Skrevet 2. september 2014 Som igjen kun forvalter pengene til gode for barnet. Og man får ut penger om det er til fornuftig bruk :-) Er vel forresten Fylkesmannen som har overtatt rollen der nå.Anonymous poster hash: 7871a...bd2 Jada, vet at dem ikke sløser bort barnets penger på tøys og tull, og at samboere/gifte kan få ut til fornuftig bruk. Men, er man skilt fra den andre forelder, så er man uansett avhengig av at den er enig. Advarte bare mot det, fordi noen prøver seg på å lure systmet, sparer penger i barnets navn, for å kunne få sosialhjelp el, i den tro at dem skal fritt kunne bruke av barnets penger. vips, er dem over taket, og blir satt under oppsyn.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #11 Skrevet 2. september 2014 Jada, vet at dem ikke sløser bort barnets penger på tøys og tull, og at samboere/gifte kan få ut til fornuftig bruk. Men, er man skilt fra den andre forelder, så er man uansett avhengig av at den er enig. Advarte bare mot det, fordi noen prøver seg på å lure systmet, sparer penger i barnets navn, for å kunne få sosialhjelp el, i den tro at dem skal fritt kunne bruke av barnets penger. vips, er dem over taket, og blir satt under oppsyn. Jeg skjønte det :-) Var egentlig dumt å sitere deg, men du som nevnte dem. Dessverre er det mange som er redde for overformynderiet/fylkesmannen. Og ja, slitsomt når man må være samstemte med pengesterke og til hva det skal brukes til. Finnes helsigvis omveier, og jeg kan selv ta ut av kontoen til barna uten farens samtykke. Det samme gjør han fra den kontoen han disponerer og sparer på. Men man må være enig en gang, og det er ikke like enkelt for alle. Anonymous poster hash: 7871a...bd2
Rotemor Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 Dersom man ikke kan forsørge seg selv, har man heller ikke råd til sparekonto for barna. Det får vente. Det er ingen logikk i at mor skal slite med strømregningen sin og samtidig ha 2000 på konto til 3-åringen sin som hun selv har spart. 3
Gjest Phoenix Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Det relevante her er om den står i ditt navn eller barnet ditt sitt navn.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Jada, vet at dem ikke sløser bort barnets penger på tøys og tull, og at samboere/gifte kan få ut til fornuftig bruk. Men, er man skilt fra den andre forelder, så er man uansett avhengig av at den er enig. Advarte bare mot det, fordi noen prøver seg på å lure systmet, sparer penger i barnets navn, for å kunne få sosialhjelp el, i den tro at dem skal fritt kunne bruke av barnets penger. vips, er dem over taket, og blir satt under oppsyn. Ikke så mange som vips er over taket da... Spesielt ikke de som kommer i nærheten av å ha rett på sosialstøtte. Det tar faktisk litt tid for de fleste å spare opp 174 656 kr, som grensen ligger på for tiden.Anonymous poster hash: aa5fe...964
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Jeg skjønner uansett ikke hvorfor du vil spare penger til barnet når du har så dårlig råd? Jeg ville heller prioritert deg og barnet nå, og at du hadde en liten buffer. Barnet kan du spare til når du får bedre råd, og det er enda 15-16 år til barnet er ferdig på vgs. Anonymous poster hash: b5a38...03a
Gjest Godjente Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 En konto må uansett disponeres av en av foreldrene eller begge. Så selv om mitt yngste barn har en egen konto, kan jeg disponere den og både ta ut og sette inn penger via min nettbank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå