Gå til innhold

Hvordan slutte å kverne på ulike hendelser, og bli bedre i konflikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal komme med et eksempel.

Forrige uke kom en nabo over og begynte å kjefte på meg - gidder ikke komme inn på hvorfor, men nå klarer jeg ikke å slippe hendelsen og jeg spiller den igjen og igjen i hodet. Ikke minst hvordan jeg egentlig skulle ha håndtert den og hva jeg egentlig skulle sagt. Følte meg så angrepet. Alle gode motargumenter dukket selvsagt opp etter at jeg hadde lukket døren.

Hvordan kan jeg slippe denne hendelsen og få den ut av tankene (ganske utrolig at den kverner, for jeg har vesentlig større bekymring som egentlig tar opp plass om dagen)

Hvordan kan jeg bli bedre i slike direkte konflikter? Jeg er en introvert person som er konfliktsky, og dermed så blir jeg veldig spak i slike situasjoner og det ergrer meg. Vil jo kunne stå opp for meg selv, spesielt når jeg blir "angrepet" urettmessig. Ble så satt ut og så paff.

Håper noen kan gi meg noen gode råd!

Anonymous poster hash: 614bf...0fb
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe smart å komme med?

Noen som har vært slik, og klart å endre seg?

Det er så slitsomt å gå og kverne igjen og igjen på slike ting!

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Du må enten bare fortrenge det, eller finne en slags "mot-tanke" for å unngå å kverne på det om igjen og om igjen. F.eks at den andre personen ikke var riktig navla og trenger psykologisk hjelp (noe i den duren). Da fjerner du på en måte det at du føler skyld fordi du føler du skulle handlet annerledes, over på den andre personen.

Det er jo egentlig ikke så dumt å være passiv i konflikter. Hvis du vil endre noe kan du jo kanskje heller fokusere på å bli en problem/konfliktløser i en slik situasjon, mye mer fruktbart det enn en ape som går bananas når hn blir trigget.

Skrevet

Du må enten bare fortrenge det, eller finne en slags "mot-tanke" for å unngå å kverne på det om igjen og om igjen. F.eks at den andre personen ikke var riktig navla og trenger psykologisk hjelp (noe i den duren). Da fjerner du på en måte det at du føler skyld fordi du føler du skulle handlet annerledes, over på den andre personen.

Det er jo egentlig ikke så dumt å være passiv i konflikter. Hvis du vil endre noe kan du jo kanskje heller fokusere på å bli en problem/konfliktløser i en slik situasjon, mye mer fruktbart det enn en ape som går bananas når hn blir trigget.

Tusen takk for råd.

Prøver som best jeg kan å fotrenge det, men sliter med det. Det popper liksom frem hele tiden :S

Ellers var tipset om å fokusere på å være problemløser bra. Det skal jeg prøve å huske neste gang. Trekke pusten dypt og prøve å få en dialog på det.

Men av og til hadde det vært godt å klare å stå opp for seg selv også. Ble kjeftet på av ei kjerring pga. kjøringen min en gang, helt uberettiget. Snarere hun som skapte farlieg situasjoner. Hun hevdet at jeg kjørte så nært bilene foran at jeg umulig kunne klare å stoppe, men når hun bråstoppet foran meg så trengte jeg bare å bremse rolig ned for deretter å stoppe. Hadde med andre ord mer enn nok avstand. Ble så satt ut og paff at jeg ikke fikk sagt et ord før hun ble borte. Da skulle jeg gjerne klart å svart igjen altså!

Skrevet

Ingen som har noe smart å komme med? Noen som har vært slik, og klart å endre seg? Det er så slitsomt å gå og kverne igjen og igjen på slike ting! Anonymous poster hash: 614bf...0fb

Jeg er forbauset over den dårlige responsen her.

Det er mange svindyktige kranglere og flinke kverulanter her inne til vanlig, så en skulle tro du ville få mange gode råd her altså!

Anonymous poster hash: ee674...933

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Når du tenkjer på ei bestemt hending lagar du eit "spor" i hjerna di. Jo oftare du tenkjer på denne hendinga jo djupare vert dette "sporet". Jo djupare spor dess enklare å dette nedi. Det gjeldt å finne noko som hindre deg i "kome på kanten" av dette "sporet". Eg har lært meg opp til å sei nei når eg nærmar meg kanten.

Skrevet

Må ha denne tråden i mine innlegg, kan ha godt nytte av å få noen tips på dette jeg også :Nikke:

Skrevet

Jeg skulle også gjerne hatt noen råd for dette, for jeg gjør akkurat det samme, og det er utrolig slitsomt. Men det bare skjer... har ingen råd, har ikke klart å løse det selv heller.

Anonymous poster hash: d748e...7b2
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Tusen takk for råd. Prøver som best jeg kan å fotrenge det, men sliter med det. Det popper liksom frem hele tiden :S Ellers var tipset om å fokusere på å være problemløser bra. Det skal jeg prøve å huske neste gang. Trekke pusten dypt og prøve å få en dialog på det. Men av og til hadde det vært godt å klare å stå opp for seg selv også. Ble kjeftet på av ei kjerring pga. kjøringen min en gang, helt uberettiget. Snarere hun som skapte farlieg situasjoner. Hun hevdet at jeg kjørte så nært bilene foran at jeg umulig kunne klare å stoppe, men når hun bråstoppet foran meg så trengte jeg bare å bremse rolig ned for deretter å stoppe. Hadde med andre ord mer enn nok avstand. Ble så satt ut og paff at jeg ikke fikk sagt et ord før hun ble borte. Da skulle jeg gjerne klart å svart igjen altså! Anonymous poster hash: 614bf...0fb

da må du bruke det sinnet du har inne i deg, og utagerende det verbalt.
Skrevet

Du trenger egentlig ikke å si så mye tilbake til slike folk. Dette var jo personer som du ikke kjenner personlig, og som plutselig kom bort og ga deg en skyllebøtte for noe usaklig. Da synes jeg ikke man skal synke til deres nivå og kjefte tilbake. Og du kan heller ikke diskutere med en rolig stemme til noen som står og kjefter. Det beste er å ikke la seg påvirke, opptre uberørt og behersket. Du kan be vedkommende om å gå, si at du ikke er interessert i å høre på usakligheter, eller du kan selv gå fra situasjonen.

Selv kan jeg noen ganger se humoren i det når noen kjefter og smeller. Jeg synes de dummer seg veldig ut. Så jeg føler ikke at jeg er taperen i situasjonen akkurat.

Anonymous poster hash: fa798...931
  • Liker 1
Skrevet

Forsøk en psykolog. Dette stikker dypere enn en enkelthendelse.

Anonymous poster hash: 47a4c...b25
Skrevet

Du trenger egentlig ikke å si så mye tilbake til slike folk. Dette var jo personer som du ikke kjenner personlig, og som plutselig kom bort og ga deg en skyllebøtte for noe usaklig. Da synes jeg ikke man skal synke til deres nivå og kjefte tilbake. Og du kan heller ikke diskutere med en rolig stemme til noen som står og kjefter. Det beste er å ikke la seg påvirke, opptre uberørt og behersket. Du kan be vedkommende om å gå, si at du ikke er interessert i å høre på usakligheter, eller du kan selv gå fra situasjonen.

Selv kan jeg noen ganger se humoren i det når noen kjefter og smeller. Jeg synes de dummer seg veldig ut. Så jeg føler ikke at jeg er taperen i situasjonen akkurat.

Anonymous poster hash: fa798...931

Det er bare å skjelle ut tilbake det, folk som oppfører seg som dritt fortjener selv å bli behandlet som dritt.

Anonymous poster hash: 7d93e...247

Skrevet

Hendelser som dette blir ikke borte før du konfronterer dem. Enkelt og så vanskelig. Når du får tenkt deg om kan du gå tilbake til vedkommende og si at du ikke finner deg i den type oppførsel. At kritikk blir gitt er greit men forlang at det blir gjort på en sakelig måte og på et rolig nivå. Deretter ønsker du vedkommende en fin dag og går !

Skrevet (endret)

Jeg kan også bli satt ut, men dveler sjelden ved det. Det er ikke ditt ansvar eller problem at andre opptrer usaklig eller krenkende. Man går jo ikke rundt og forventer at det skal skje. Men kan ikke huske sist jeg fikk usaklig kritikk av fremmede eller naboer. Jeg sender bare et oppgitt blikk type himle med øynene og går ikke inn i en diskusjon. For hva er hensikten med å krangle med en som SKAPER en krangel?

Det kan hende jeg sier: Ja jeg hører at du mener det. Hva er problemet?

Er det noen i familien eller blant venner tar jeg gjerne en tenkepause/timeout og ringer/sender melding om at dette var på kanten. Som oftest går det bra og de beklager. Er vi i samme rom sier jeg det når situasjonen har roet seg.

Hvis det plager deg, kan du forsøke å tenke deg situasjonen annerledes med en annen avslutning. Er det en du ofte støter på, ville jeg oversett vedkommende neste gang. Du sier ingenting om hva naboen klaget på og da er det vanskelig å vite hvordan man skal gå frem videre.

Man kan ikke unngå enhver konflikt, til det er det for mange kverulanter rundt omkring og folk som faktisk liker å utøve en form for maktdemonstrasjon. Men man kan riste litt på hodet av sånne og gå videre med sitt og være glad man ikke bor under samme tak.

Endret av sunSpring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...