straamann Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 Har begynt på lavkarbo, relativt brått, for 2 uker siden. Gjør dette ikke pga vekt, men fordi jeg mistenker at for mye av enkle karbohydrater i kosten ikke er bra for meg. Jeg er normalvektig. Jeg har dog ikke spist bare fett i denne perioden, har også spist mye grønt og fått i meg karbs derfra. Samtidig har jeg kuttet melkeproteiner. Den siste uken har jeg opplevd en ENORM trøtthet, hjertebank, svimmhelhet og uvel i hele kroppen. I går kunne jeg ikke gå opp en trapp en gang. Men det kom seg da jeg etter råd fra legen tok en banan og fikk i meg litt salt. I dag morges igjen er energien derimot laber. Bør jeg balansere med litt mer karbohydrater, vil dette gå over, eller bør jeg spise ENDA mer BARE fett?
Modeus Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Karbohydrater omdannes til glukose som er kroppens hoved energikilde. Glukosen kroppen tar opp blir også lagret så man har energi til senere anledninger så det kan nok være at du ikke får i deg nok karbohydrater. Var jeg deg ville jeg nok økt inntaket av karbo littegrann for å se om det hjelper,
straamann Skrevet 2. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2014 men det burde funke umiddelbart? Inntok litt banan, ris etc i går, ble umiddelbart bedre, men likefull fortsatt ganske slapp.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Er det ikke slik at om du spiser lite karbohydrater, så burde du spise mer fett/proteiner? Du må jo gå energi fra et sted :-) Anonymous poster hash: a1525...855
Gjest Funky Punk Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Det tar gjerne 2-3 uker for kroppen å omstille seg. Spiser man masse karbs igjen, så gur du kroppen det den vil ha nå og du vil oppleve det samme igjen når du senker inntaket igjen. Husk å få i deg nok fett, hold inntaket av karbs lavt så vil du merke bedring igjen snart 1
straamann Skrevet 2. september 2014 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2014 Det tar gjerne 2-3 uker for kroppen å omstille seg. Spiser man masse karbs igjen, så gur du kroppen det den vil ha nå og du vil oppleve det samme igjen når du senker inntaket igjen. Husk å få i deg nok fett, hold inntaket av karbs lavt så vil du merke bedring igjen snart Finnes det ikke en mellomting? bedre med 60-70 g karbo om dagen enn 1000 uansett?
Pringle Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Kan være skummelt å kutte ut flere ting på en gang. Har du fått i deg nok næring (kalorier)?
straamann Skrevet 2. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2014 Kan være skummelt å kutte ut flere ting på en gang. Har du fått i deg nok næring (kalorier)? Hva du mener med skummelt? Er usikker. Prøver å spise nok, men kan hende det er det. Har jo gått fra at å spise masse brød, pasta, en del frukt og sjokolade osv med mye kalorier, til å hovedsaklig spise kjøtt, egg, oljer, nøtter, grønnsaker. Og det kan være at jeg må øke inntaket ja... Kan det være forklaringen på energitapet? Legen sa jeg hadde litt lavt blodsukker. Er det noen krise om jeg spiser et par bananer i døgnet eller tilsvarende nå i en overgangsfase?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #9 Skrevet 2. september 2014 Hva du mener med skummelt? Er usikker. Prøver å spise nok, men kan hende det er det. Har jo gått fra at å spise masse brød, pasta, en del frukt og sjokolade osv med mye kalorier, til å hovedsaklig spise kjøtt, egg, oljer, nøtter, grønnsaker. Og det kan være at jeg må øke inntaket ja... Kan det være forklaringen på energitapet? Legen sa jeg hadde litt lavt blodsukker. Er det noen krise om jeg spiser et par bananer i døgnet eller tilsvarende nå i en overgangsfase? Hva med bær i stedet for banan? Færre karbs og mer antioksidanter Anonymous poster hash: 178e4...def 1
Gjest Funky Punk Skrevet 2. september 2014 #10 Skrevet 2. september 2014 Det er ikke skummelt å kutte ut karbsene. Fortsett noen dager til og se hvordan du føler deg da. så og si alle jeg har pratet med har følt seg litt slappe osv de første ukene. Det er normalt at kroppen bruker litt tid på å venne seg til det nye kostholdet 2
Pringle Skrevet 2. september 2014 #11 Skrevet 2. september 2014 Hva du mener med skummelt? Er usikker. Prøver å spise nok, men kan hende det er det. Har jo gått fra at å spise masse brød, pasta, en del frukt og sjokolade osv med mye kalorier, til å hovedsaklig spise kjøtt, egg, oljer, nøtter, grønnsaker. Og det kan være at jeg må øke inntaket ja... Kan det være forklaringen på energitapet? Legen sa jeg hadde litt lavt blodsukker. Er det noen krise om jeg spiser et par bananer i døgnet eller tilsvarende nå i en overgangsfase? Med skummelt mener jeg potensielt helseskadelig. Forskjellig mat bidrar med forskjellige næringsstoffer, og om du spiser litt av hvert, er det lettere å få i seg det man trenger hver dag. Hvis du ikke vet hvor mye det er av forskjellige saker og ting i det du spiser, kan det få uheldige følger, mangeltilstander, ikke nødvendigvis pga utvalget, det høres i utgangspunktet bra ut slik som du beskriver det, men mengden. Det kan være at du ikke får i deg nok kalorier som gjør deg slapp. Og at du ikke merker sult på samme måte fordi du ikke spiser så mye karbohydrater? Hvorfor ikke gjøre dette litt mer gradvis. Det skal være en viss balanse mellom de forskjellige makronæringsstoffene (fett, protein, karbohydrat) og mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler). Denne balansen kan oppnår på utallige måter, og menneskekroppen tolererer mye, men den trenger tid på omstilling, kalorier er et must, og noe av hvert næringsstoff trenger den hver dag. Å kutte kraftig ned på både karbohydrat og protein samtidig høres ikke bra ut. Når du nå dytter på med bananer, motarbeider du jo også din plan om å kutte karbohydrater, og det tar lenger tid for kroppen din å tilpasse seg.
straamann Skrevet 2. september 2014 Forfatter #12 Skrevet 2. september 2014 Det er ikke skummelt å kutte ut karbsene. Fortsett noen dager til og se hvordan du føler deg da. så og si alle jeg har pratet med har følt seg litt slappe osv de første ukene. Det er normalt at kroppen bruker litt tid på å venne seg til det nye kostholdet ja, men jeg kan jo ikke daue imellomtiden heller. Jeg klarer omtrent ikke å gå til butikken. Og: det er ikke alle mennesker som kalrer å omsette energi fra fett like bra.
straamann Skrevet 2. september 2014 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2014 http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article890616.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå