snoker Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 Kort fortalt: Guttungen på 7 år legger seg fint 99% av gangene, men den siste tiden (etter jeg startet å jobbe mye) har han testet grenser så det synger etter. Gråter seg overtrøtt, nekter å sove, opp og ned for å spør, "bare si noe", "mareritt med øynene åpne", får ikke sove osv osv. I går holdt han på i 2 timer før han sovnet, da hadde far sagt i fra at hvis han ikke la seg fint mistet han tilgang til film (det gøyeste han vet) to dager, det hjalp ingen ting.. Han ler deg opp i fjeset hvis du prater til han (både meg og far), jeg er bonusmor og har vært i bildet i 2 år, vi har et godt forhold og han har ikke oppført seg på denne måten før sommeren egentlig. Nekter å høre på deg, svare når du prater til han og generelt ufordragelig for tiden. Så hva kan vi bruke som konsekvens nå? Hvordan går vi frem her? Hva gjør man med barn som nekter å legge seg fint, høre etter og respektere deg? Han er som sagt lik mot meg og far, og mor og bonusfar når han er der, dette er noe som har startet iløpet av sommeren. Han drar også opp storesøster når han holder på, noe som betyr at hun også gråter, ikke får sove og blir lei seg når vi blir irriterte på han.. En evig rund sirkel.
Alkymist Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Kan hende et belønningssystem kan fungere bedre enn å straffe. Og kanskje belønningen kan være tid med deg, høres ut som noe av problemet ligger der. Ofte begynner unger i den alderen å gå litt i opposisjon mot regler laget av voksne også, så om han får være med å bestemme premie, hvor mange stjerner, merker eller lignende han trenger, og hva han må gjøre for å få dem, kan han få følelsen av at reglene er litt hans egene. Her må du være litt ledene og "plante noen frø", for det er selvsagt du som har regien. Første gangen bør det kanskje være litt lett også. Og økt på etterhvert. Så virker ikke premien uoppnåelig. Det kan gjøre vondt verre. Det er et tips i alle fall. :-)
snoker Skrevet 2. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2014 Kan hende et belønningssystem kan fungere bedre enn å straffe. Og kanskje belønningen kan være tid med deg, høres ut som noe av problemet ligger der. Ofte begynner unger i den alderen å gå litt i opposisjon mot regler laget av voksne også, så om han får være med å bestemme premie, hvor mange stjerner, merker eller lignende han trenger, og hva han må gjøre for å få dem, kan han få følelsen av at reglene er litt hans egene. Her må du være litt ledene og "plante noen frø", for det er selvsagt du som har regien. Første gangen bør det kanskje være litt lett også. Og økt på etterhvert. Så virker ikke premien uoppnåelig. Det kan gjøre vondt verre. Det er et tips i alle fall. :-) Takk for tips Jeg misstenker at han prøver å teste ut far da jeg naturlig har fått mye av oppdragelsen etter vi ble sammen (far slet med å sette grenser, overholde egene regler, være konsekvent og å skape en stabil hverdag for ungene med rutiner og regler, derfor ble det naturlig at jeg tok ledelsen der og viste han vei) for nå i sommer har jeg jobbet mye mer enn jeg har gjort før og mye kvelder, og det er ofte da problemene kommer for fult. Men han holder det også gående av og til når jeg er hjemme men det kan jo være for å teste hvor jeg står nå når jeg er mer borte fra hjemmet? Belønning er ikke dumt, men det kan vel fort bli feil for lille snupp på 10 som ikke gjør noe galt i det hele tatt og derfor ikke kan få belønningsystem? Jeg tenker at guttungen er så smart at han fort kan slå seg vrang på andre områder for å opparbeide seg belønning for å oppføre seg fint der også (jobben min har mange slike eksempler ser du ) også har vi det gående.. Men det er helt klart noe jeg skal ta opp med far og prate om som et forslag. En ting er hvertfall sikkert, vi kan ikke fortsette å ha det slik ut over høsten/vinteren når de skal på skole tidlig..
Alkymist Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Det kan nok være lurt å gi henne noe også. Kanskje dere kan ha en egen avtale om at dere to ha en jente- dag/kveld innimellom siden lillebror får belønning. Og om han utnytter systemet kan jo kanskje en regel være at annen dårlig oppførsel gjør at ett av merkene forsvinner igjen, eventuelt øke antallet på hvor mange han må ha. Men det at barnet føler at det er med på å lage reglene skal motvirke litt. Men... Ikke så lett å si hva som funker best på akkurat dine barn. Tror kanskje du bare må prøve deg frem. Men ofte funker sånne belønningssystem bra. Og jeg har dessverre ikke flere forslag. Men det er nok viktig å være konsekvente og rutinerte uansett hva dere prøver. For etter det du forklarer virker det som det er forandringer han reagerer på.
snoker Skrevet 2. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2014 Det kan nok være lurt å gi henne noe også. Kanskje dere kan ha en egen avtale om at dere to ha en jente- dag/kveld innimellom siden lillebror får belønning. Og om han utnytter systemet kan jo kanskje en regel være at annen dårlig oppførsel gjør at ett av merkene forsvinner igjen, eventuelt øke antallet på hvor mange han må ha. Men det at barnet føler at det er med på å lage reglene skal motvirke litt. Men... Ikke så lett å si hva som funker best på akkurat dine barn. Tror kanskje du bare må prøve deg frem. Men ofte funker sånne belønningssystem bra. Og jeg har dessverre ikke flere forslag. Men det er nok viktig å være konsekvente og rutinerte uansett hva dere prøver. For etter det du forklarer virker det som det er forandringer han reagerer på. Ja jeg tror nok det er forandringene han har reagert litt på, og det at han har måtte teste om pappa er like streng når jeg ikke er der som når jeg er der Men han har hvertfall fått erfart at pappa også kan stå på sitt når det gjelder (heldigvis)
Alkymist Skrevet 2. september 2014 #6 Skrevet 2. september 2014 Bra det da. Men håpet dere finner noe som får plukket av han dette også. For er jo slitsomt når sånne ting står på. Vi har hatt noen runder her også.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Herregud så mange sutrete foreldre! Du sier selv han legger seg fint 99% av tiden- det vil jeg si er godkjent! Hvorfor tror alle at barn skal oppføre seg etter boka hele tiden! Man må da ha rom for litt "dårlig" oppførsel også! Er vi foreldre perfekte til enhvertid???? Vi har så utrolig feil fokus her i landet! Jobbet som frivillig på Gaza og der var foreldrene bekymret om barna kom til å overleve natten!!!!!!!! Det er bekymring det!!! SKJERP DERE Anonymous poster hash: bf6ad...916 2
Allegodetinger3 Skrevet 2. september 2014 #8 Skrevet 2. september 2014 Herregud så mange sutrete foreldre! Du sier selv han legger seg fint 99% av tiden- det vil jeg si er godkjent! Hvorfor tror alle at barn skal oppføre seg etter boka hele tiden! Man må da ha rom for litt "dårlig" oppførsel også! Er vi foreldre perfekte til enhvertid???? Vi har så utrolig feil fokus her i landet! Jobbet som frivillig på Gaza og der var foreldrene bekymret om barna kom til å overleve natten!!!!!!!! Det er bekymring det!!! SKJERP DERE Anonymous poster hash: bf6ad...916 👏👏👏👏👏 fy søren, så sant så sant...nå ble jeg litt lei meg kjenner jeg!' 1
snoker Skrevet 2. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2014 Herregud så mange sutrete foreldre! Du sier selv han legger seg fint 99% av tiden- det vil jeg si er godkjent! Hvorfor tror alle at barn skal oppføre seg etter boka hele tiden! Man må da ha rom for litt "dårlig" oppførsel også! Er vi foreldre perfekte til enhvertid???? Vi har så utrolig feil fokus her i landet! Jobbet som frivillig på Gaza og der var foreldrene bekymret om barna kom til å overleve natten!!!!!!!! Det er bekymring det!!! SKJERP DEREAnonymous poster hash: bf6ad...916 Selv om det alltid finnes verre tilfeller så må man ha lov til å spør om råd. For selv om han legger seg fint 99% av gangene stort sett så er det et problem når han den siste tiden har holdt det gående flere kvelder på rad og hindrer søster samt familie i å sove. For oss er dette et problem som jeg regelrett spurte om råd for, jeg forventer ikke at ungene skal oppføre seg perfekt, men jeg må få lov til å søke råd uten å bli skreket til ang Gaza!
TrickyCicci Skrevet 2. september 2014 #10 Skrevet 2. september 2014 Selv om det alltid finnes verre tilfeller så må man ha lov til å spør om råd. For selv om han legger seg fint 99% av gangene stort sett så er det et problem når han den siste tiden har holdt det gående flere kvelder på rad og hindrer søster samt familie i å sove. For oss er dette et problem som jeg regelrett spurte om råd for, jeg forventer ikke at ungene skal oppføre seg perfekt, men jeg må få lov til å søke råd uten å bli skreket til ang Gaza! Men da er det jo ikke ok 99% av gangene 99% betyr at maks 4 netter i året er vanskelige, og å sutre over det er jeg enig i at er litt i overkant. Men det du egentlig mener er vel at dere er i gang med en ny trend, og du er redd det bare skal bli verre? Har ikke barn på den alderen, men synes du har fått gode råd så langt. Bare pass på at far er like konsekvent som deg, uansett hvilken retning dere velger.
snoker Skrevet 2. september 2014 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2014 Men da er det jo ikke ok 99% av gangene 99% betyr at maks 4 netter i året er vanskelige, og å sutre over det er jeg enig i at er litt i overkant. Men det du egentlig mener er vel at dere er i gang med en ny trend, og du er redd det bare skal bli verre? Har ikke barn på den alderen, men synes du har fått gode råd så langt. Bare pass på at far er like konsekvent som deg, uansett hvilken retning dere velger. Ja jeg mener at han tidligere har lagt seg fint 99 % av gangene (+/- så klart) men at han nå har startet å bli trassig når det kommer til leggetider. Ser at jeg nok ordlag meg feil i start innlegget ang det Vi jobber med at far skal være like konsekvent men han er nok litt lettere å lure enn meg Men sier han en ting så står han heldigvis for det nå
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #12 Skrevet 2. september 2014 Ja jeg mener at han tidligere har lagt seg fint 99 % av gangene (+/- så klart) men at han nå har startet å bli trassig når det kommer til leggetider. Ser at jeg nok ordlag meg feil i start innlegget ang det Vi jobber med at far skal være like konsekvent men han er nok litt lettere å lure enn meg Men sier han en ting så står han heldigvis for det nå Så det vil si at gutten mister privilegiet med å se film, siden faren truet med det uten effekt i går?Anonymous poster hash: 71439...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #13 Skrevet 2. september 2014 Hva med et system der han får et klistremerke på morgenen hvis legginga gikk greit kvelden før. Når han har et visst antall klistremerker så får han noe han ønsker seg? I hvert fall i en periode. Anonymous poster hash: 09e46...4be
snoker Skrevet 5. september 2014 Forfatter #14 Skrevet 5. september 2014 Så det vil si at gutten mister privilegiet med å se film, siden faren truet med det uten effekt i går?Anonymous poster hash: 71439...1dd Ja han har ikke fått se film til nå denne uken, men heldigvis har han lagt seg fint resten av uken etter jeg laget en ny lek Hvis han sover når viseren er på det og det tallet og jeg kommer opp igjen vinner han, hvis han er våken eller kommer ned innen da vinner jeg :D Han har til nå 3 poeng og jeg ingen 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå