Bumblebee73 Skrevet 6. juli 2004 #1 Skrevet 6. juli 2004 :o Hvordan koker dere egg? :o Samme hvordan jeg gjør det, så sprekker hvertfall ett av eggene hver eneste gang. :-( :-( :-( Legger dere i eggene med en gang kjelen settes på plata og varmen skrus på, eller først når vannet koker? Jeg har snart gitt opp å koke det perfekte egg - hvis det finnes da. Håper på hjelp fra dere...
Gjest Moonshadow Skrevet 6. juli 2004 #2 Skrevet 6. juli 2004 Stikk hull i den største enden med en nål og ha salt i vannet.. Da sprekker de sjelden.
Gjest Ethereal Skrevet 6. juli 2004 #3 Skrevet 6. juli 2004 Jeg koker opp vannet, og drar kasserollen av plata så det slutter å koke. Så legger jeg eggene forsiktig ned i kasserollen med en stor skje. Da sprekker de så godt som aldri, hvis de da ikke har sprekker før de havner i vannet.
aline Skrevet 6. juli 2004 #4 Skrevet 6. juli 2004 Mange som gjør forskjellig der tror jeg, selv stikker jeg alltid hull på den butteste enden som Tina sier, og så legger jeg dem nedi forsiktig med skje når vannet koker. Noen ganger sprekker de, men stort sett så gjør de da det helt på slutten og det merkes ikke på egget. Noen ganger sprekker de tidligere i prosessen og hvita flyter ut, men det er stort sett pga uforsiktighet fra min side. eksen min pleide å legge de oppi og la de ligge mens vannet kokte opp, men hvor lenge koker du de da for å få de hardkokt?
Gjest Moonshadow Skrevet 6. juli 2004 #5 Skrevet 6. juli 2004 Mange som gjør forskjellig der tror jeg, selv stikker jeg alltid hull på den butteste enden som Tina sier, og så legger jeg dem nedi forsiktig med skje når vannet koker. Noen ganger sprekker de, men stort sett så gjør de da det helt på slutten og det merkes ikke på egget. Noen ganger sprekker de tidligere i prosessen og hvita flyter ut, men det er stort sett pga uforsiktighet fra min side. eksen min pleide å legge de oppi og la de ligge mens vannet kokte opp, men hvor lenge koker du de da for å få de hardkokt? ca 10min.. Spørs jo litt på størrelsen på egget..
aline Skrevet 6. juli 2004 #6 Skrevet 6. juli 2004 ...ca 10min.. Spørs jo litt på størrelsen på egget.. så du legger i egget mens vannet er kaldt, lar det ligge til det koker og lar det koke i ca 10 min fra vannet startet å koke? (er litt grønn på den metoden, har aldri prøvd det før....)
Gjest Moonshadow Skrevet 6. juli 2004 #7 Skrevet 6. juli 2004 så du legger i egget mens vannet er kaldt, lar det ligge til det koker og lar det koke i ca 10 min fra vannet startet å koke? Stemmer På små egg holder det som regel med 8min.
nessi Skrevet 6. juli 2004 #8 Skrevet 6. juli 2004 Jeg har lært at det lønner seg å ha egget i litt varmt vann før man legger det i det kokende vannet. Da skal de visstnok ikke sprekke så lett.
aline Skrevet 6. juli 2004 #9 Skrevet 6. juli 2004 Stemmer På små egg holder det som regel med 8min. takk.
Gjest 1111 Skrevet 6. juli 2004 #10 Skrevet 6. juli 2004 Ha litt salt i kokevannet og det sprekker ikke så lett.
Ylajali Skrevet 6. juli 2004 #11 Skrevet 6. juli 2004 Du må ikke bare slippe de oppi vannet heller, men "senke" dem ned på en spiseskje og legg dem forsiktig i bunnen. Det er det eneste jeg trenger å gjøre for at de ikke skal sprekke i alle fall.
Arkana Skrevet 6. juli 2004 #12 Skrevet 6. juli 2004 Vi bruker eggekoker, de sprekker aldri. Når jeg kokte dem i vann tok jeg dem rett fra kjøleskapet, stakk et lite hull i den butte enden og la dem i kokende vann. Har sjelden opplevd at de sprekker.
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #13 Skrevet 7. juli 2004 Det som betyr noe er om eggene er romtempererte eller kjøleskapskalde når du skal koke dem. Er de som mine, kalde, legge man dem i kaldt vann og setter på platen på fullt - da sprekker de ikke så lett! Da beregner man koketiden fra det begynner å boble i kjelen, og det skal ikke fosskoke under kokingen. Dette er da tidene: kok eggene 1-2 min. (bløtkokte) 4-5 min. (myk plomme,"smilende") 7-8 min. (hardkokte)
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #15 Skrevet 7. juli 2004 Jeg koker opp vannet' date=' og drar kasserollen av plata så det slutter å koke. Så legger jeg eggene forsiktig ned i kasserollen med en stor skje. Da sprekker de så godt som aldri, hvis de da ikke har sprekker før de havner i vannet.[/quote'] Sånn gjør jeg det også, og det går sjelden galt.
Gjest GreenSky Skrevet 7. juli 2004 #16 Skrevet 7. juli 2004 Ikke bruk micro'n, i alle fall. Det merkelige er, at første gangen jeg prøvde å koke egg i micro'n, (hadde hørt at en ikke skulle gjøre det, derfor måtte jeg jo prøve) gikk det helt fint. De andre gangene gikk det ikke fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå