Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei.

I år har jeg lyst til å lage noen julegaver selv, men har selvsagt så godt som ingen ideer på hva jeg kan lage!

Derfor tenkte jeg at dere andre julefrelste KG brukere kunne hjelpe til, kanskje hente litt inspirasjon til egne gaver!

Ideer hittil:

- strikke (men da må jeg lære meg det)

- bake kjeks

- lage drops / annet julegodt

- pimpe opp bilderamme med bilde i

(Btw, gaver til mor, far, kjæreste, søster og hund)

Anonymous poster hash: 9cb9f...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett ord: Pinterest! Søk på crafts, diy osv. Masse, masse ideer!

Selv har jeg har laget en del armbånd(sånn ordenlig med perler og smykkelås), har laget "trådvaser" som man kan ha hjemmelaget vin i, jellybeans eller hva som måtte fenge mottaker. Har kjøpt en pen ramme og hatt noe fint papir som bakgrunn, så kjøpt en whiteboard tusj for å ha til som huske-tavle.

Har også laget hjemmelagde dørskilt, samt "pynteskilt" med ting som; "her er det ryddig nok til å ta vare på helsa, og rotete nok til å være hjemmekoslig." Den var myntet på min far, hehe:P Laget også et til en venninne som jobber kreativt med teksten; Jeg er kreativ, du kan ikke forvente at jeg skal være ryddig også! Så er fint om gaver reflekterer noe ved personen:)

Har laget hjemmelagd såpe og stearinlys, hjemmelaget snop, har klippet ut navnet til "tantebarn" i tykk papp, pakket dem i tøy med pent mønster, satt på perler, silkebånd osv. så de kan ha på rommet eller døra.

Har også laget diverse malte bilder, samt siluette bilder av meg og min bor som jeg gav vår mor. Sånn som dette: http://vector-magz.com/wp-content/uploads/2013/09/profile-silhouette2.jpg Klipp ut siluetten, ha en fin bakgrunn og ram inn. Billig, enkelt og helt unikt. Passer bra å gi foreldre og besteforeldre:)

Har laget coasters som ser ut som sitroner, appelsiner osv., har laget grytekluter som ser ut som stekte egg, har sydd putevar med bilde av favoritt karakteren til ei venninne som hun kan kose med, har laget et forkle til en annen venninne som ser ut som wonderwoman's kostyme for hun elsker wonderwoman og baking...!

Ja, det er virkelig bare fantasien som setter grenser :fnise:

Anonymous poster hash: 88dad...150
  • Liker 6
Skrevet

Jeg har pleid å strikke tøfler, votter, luer og russesokker.. Så nå vet jeg ikke hva mer jeg kan lage til folk, så fint med inspirasjon. Men noe som:

-hjemmelaget julekonfekt.

-hjemmelaget saft i en sånn fin gammeldags flaske.

-hjemmelaget rips/rognebær/solbærgele.

-hjemmelagde julekranser eller nisser(ikke dorullnisse)

-fløtekarameller(nomnomnom)

Fant denne bloggen nå nettopp. Du kan kikke på den :nissegutt:

http://www.matbloggsentralen.no/oppskrifter/spiselige-julegaver/

Skrevet

Denne tråden vil jeg gjerne ha under mine innlegg. :)

I år lurer jeg på å lage hjemmelaget bailys og tømme over på fine flasker og gi til bla. svigermor. Dette er liksom damer som ikke trenger flere skåler og sånt. Og jeg vil heller bruke tiden og pengene på å lage noe de liker og som er litt annerledes enn det man vanligvis får. Noen som har noen forslag til hva jeg evt. kan gi ved siden av? :)

Skrevet

Jeg har flere ganger laget hjemmelaget krydderblanding og gitt bort. Har laget forskjellige typer. Legger de på et lufttett glass som jeg pynter litt. Legger gjerne med en oppskrift på hvordan de kan bruke krydderblandingen

Skrevet

Jeg har flere ganger laget hjemmelaget krydderblanding og gitt bort. Har laget forskjellige typer. Legger de på et lufttett glass som jeg pynter litt. Legger gjerne med en oppskrift på hvordan de kan bruke krydderblandingen

Så god ide! Kan du gi noen eksempler på hva du blander?

Skrevet

Har tenkt å gi bort brente mandler i pene glass. Det er så enkelt og kan smakssettes forskjellig (appelsin, kaffe, salt osv). Og fløtekarameller som en over her nevnte. Vet at folk blir glade for det, for det er ikke alle som orker å lage det selv.

Er det noen som har noe tips om hvordan man kan pakke inn fløtekarameller? Det er så kjedelig å klippe ut tusen matpapirbiter og surre rundt. Men man må vel det, ellers klistrer de vel bare sammen?

Skrevet

Denne tråden vil jeg gjerne ha under mine innlegg. :)

I år lurer jeg på å lage hjemmelaget bailys og tømme over på fine flasker og gi til bla. svigermor. Dette er liksom damer som ikke trenger flere skåler og sånt. Og jeg vil heller bruke tiden og pengene på å lage noe de liker og som er litt annerledes enn det man vanligvis får. Noen som har noen forslag til hva jeg evt. kan gi ved siden av? :)

Noe god sjokolade eller konfekt (ikke butikk-konfekt!). Eller kanskje du kan bake noen gode kjeks? Eller hva med hjemmestrikkede votter (om du strikker) eller et godt ullskjerf - det går jo også an å kjøpe :)

Skrevet

Så god ide! Kan du gi noen eksempler på hva du blander?

Jeg har laget alt fra italian- og cajun spice mix til taco krydder og buffalo wings spice mix. Hvis du søker på homemade spicemix finner du mye spennende. Vil anbafale allrecipes.com. Bruk søkefunksjonen der. Mange av oppskriftene har feedback fra andre som allerede har prøvd oppskriftene

Skrevet

Jeg har laget alt fra italian- og cajun spice mix til taco krydder og buffalo wings spice mix. Hvis du søker på homemade spicemix finner du mye spennende. Vil anbafale allrecipes.com. Bruk søkefunksjonen der. Mange av oppskriftene har feedback fra andre som allerede har prøvd oppskriftene

Kult, takk!

Har noen erfaring med å lage krydderoljer? Typ chili- hvitløk- eller rosmarinolje? Da jeg prøvde det syns jeg chilien mugnet så fort. Har ikke klart å finne noen god forklaring på dette på nettet. Men tør altså ikke lage dette som gave før jeg finner ut av det med mugg.

Skrevet

Har tenkt å gi bort brente mandler i pene glass. Det er så enkelt og kan smakssettes forskjellig (appelsin, kaffe, salt osv). Og fløtekarameller som en over her nevnte. Vet at folk blir glade for det, for det er ikke alle som orker å lage det selv.

Er det noen som har noe tips om hvordan man kan pakke inn fløtekarameller? Det er så kjedelig å klippe ut tusen matpapirbiter og surre rundt. Men man må vel det, ellers klistrer de vel bare sammen?

Hvordan lager du det?:) Brente mandler med appelsin?

Skrevet

Hvordan lager du det? :) Brente mandler med appelsin?

Her er det mange gode forslag. Som det står i artikkelen kan du tilsette revet appelsinskall, eller/og du kan bruke litt Cointreau. Eller bytte ut halvparten av vannet med appelsinjuice. :)

Skrevet

Her er det mange gode forslag. Som det står i artikkelen kan du tilsette revet appelsinskall, eller/og du kan bruke litt Cointreau. Eller bytte ut halvparten av vannet med appelsinjuice. :)

Takk!:D Skal gi det et forsøk i år tror jeg:)

Skrevet

Følger med her:)

Har veldig lyst å lage gaver til mine venninner.
Jeg driver med grafisk design. Har en ide om en enkel kalender:

Lage hver måned på et a4-ark, med enkel oversikt over datoer, fine farger og fonter i overskriften, og få plass til et enkelt, fint ordtak/quote på hver måned.
Feste alle arkene (i rekkefølge) på et "ordrebrett" (Finnes i brunt på søstrene grene f.eks).

Hva hadde dere syns om å få dette som del av en gave?

• Liker 1
Skrevet

Følger med her:)

Har veldig lyst å lage gaver til mine venninner.

Jeg driver med grafisk design. Har en ide om en enkel kalender:

Lage hver måned på et a4-ark, med enkel oversikt over datoer, fine farger og fonter i overskriften, og få plass til et enkelt, fint ordtak/quote på hver måned.

Feste alle arkene (i rekkefølge) på et "ordrebrett" (Finnes i brunt på søstrene grene f.eks).

Hva hadde dere syns om å få dette som del av en gave?

Det hadde jeg likt. Men for meg er det viktigst at det er litt plass så jeg kan skrive litt på datoene, ellers blir den ikke brukt Litt sånn aktivitetskalender-aktig, jeg er veldig glemsk og må skrive ned alt :P

Skrevet

Jeg elsker å få hjemmelagde, spiselige gaver! Vil ha mer!

Men skal du gi bort interiørting; sjekk på forhånd hvem du gir dette til. Og hvilken stilart de liker. Jeg sliter fremdeles med å få plassert endel av de hjemmelagde gavene jeg har fått de siste par årene. Noen engle(!)ting, telysting med blondegreier, håndlagde skilt med klissete sitater - og annet blonde/engle/shabby-chic som overhodet ikke passer inn i mitt hjem....

Skrevet

Kult, takk!

Har noen erfaring med å lage krydderoljer? Typ chili- hvitløk- eller rosmarinolje? Da jeg prøvde det syns jeg chilien mugnet så fort. Har ikke klart å finne noen god forklaring på dette på nettet. Men tør altså ikke lage dette som gave før jeg finner ut av det med mugg.

Hvilken type chili og olje brukte du? Jeg har laget min egen chiliolje i mange år, og har aldri opplevd mugg.

Skrevet

Hvilken type chili og olje brukte du? Jeg har laget min egen chiliolje i mange år, og har aldri opplevd mugg.

Jeg brukte fersk rød chili fra butikken og rapsolje (ville at det skulle brukes til steking).

Skrevet (endret)

Du må bruke tørket chili. Ikke fersk.

Endret av Dolce
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...