AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Ei god venninne har blitt sammen med en som har barn fra før. Han har ikke kontakt med barnet, som er rundt ett år. Han sier at han har tatt farskapstest, som viser at han er faren. Men at moren nekter ham å treffe barnet, og at han ikke har noe han skulle ha sagt. Jeg føler at det er noe som ikke stemmer, denne personen har rykte på seg som en løgner. Venninna mi ønsker å stifte familie med ham Jeg har advart henne mot dette, men hun sier at han har forandret seg og har tatt ansvar for tidligere handlinger. Men dette med barnet høres rart ut, for min del. For når farskapstest foreligger, må det da være noe han kan gjøre? En far bør da gjøre alt han kan for å treffe barnet sitt? Anonymous poster hash: 265ae...8fc
Leini Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Straffeloven § 216 sier det er ulovlig og vil bli straffet om samværsforelderen holder barnet borte fra bostedsforelderen men Straffeloven § 216 er det ikke gjort straffbart for bostedsforelderen å holde barnet borte fra samværforelderen. Dette gir at om mødre nekter barn og far samvær så er dette ikke straffbart og vil selv ikke om far har fått dom på sin rett til samvær bli straffet om det hindres. Samværsretten kan nektes barn og far uten at det finnes noe vilje til å gjøre noe for å beskytte denne rettighet gitt barn og foreldre . http://no.wikipedia.org/wiki/Samv%C3%A6rsrett
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Straffeloven § 216 sier det er ulovlig og vil bli straffet om samværsforelderen holder barnet borte fra bostedsforelderen men Straffeloven § 216 er det ikke gjort straffbart for bostedsforelderen å holde barnet borte fra samværforelderen. Dette gir at om mødre nekter barn og far samvær så er dette ikke straffbart og vil selv ikke om far har fått dom på sin rett til samvær bli straffet om det hindres. Samværsretten kan nektes barn og far uten at det finnes noe vilje til å gjøre noe for å beskytte denne rettighet gitt barn og foreldre . http://no.wikipedia.org/wiki/Samv%C3%A6rsrett Nei, det er ikke det § 216 sier. Wikipedia imponerer ikke her.Anonymous poster hash: 7fd63...960
Leini Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Nei, det er ikke det § 216 sier. Wikipedia imponerer ikke her.Anonymous poster hash: 7fd63...960 Har du korrekt versjon?
Kattugla Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Strengt tatt er det vel barnet som har krav i denne sammenhengen, men du sier ikke noe om faren (egentlig) er interessert i å få til samvær med barnet? Han virker litt vel tafatt. Hvis det er mor som nekter det og far oppriktig ønsker samvær, kan han vel gå til familievernkontoret eller i verste fall rettens vei for å kreve samvær?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #6 Skrevet 2. september 2014 Som hun på familievernskontoret sa så skjer det stort sett ingen ting og en del mødre drenerer samvær. Går far til sak skjer det ingen ting. Hørt om mange fedre som etter flere års kamp bare gir opp for att det er så tøft. Jeg nekter aldri samvær, hun fortalte kun dette da jeg EN dag(av mange år) ikke kunne levere til samvær og far klagde(bare for å forklare han att jeg faktisk ikke var vanskelig). Ifølge henne var det nokså vanlig. Ikke forstår jeg hvorfor de mødrene ønsker å straffe sine egne barn, og de risikerer att når barna blir store og selv tar kontakt med far selv gjør opp en mening om henne og heller velger far. Ofte snakker de ned om far til barns om att han ikke vill se dem noe som slår tilbake når barna blir store og hører fars versjonAnonymous poster hash: a1155...3be
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Har du korrekt versjon? Straffeloven §216 § 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en mindreårig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg. På samme måte straffes den som tar en mindreårig ut av landet eller holder tilbake en mindreårig i utlandet og ved det ulovlig unndrar eller medvirker til å unndra den mindreårige fra noen som har foreldreansvar eller som har omsorgen etter barnevernloven. Under formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det. Samvær styres av Barneloven. Og bostedsforeldre som nekter samvær kan få dagsbøter. Men det finnes ingen straff for samværsforeldre som holder seg borte fra ungene av egen fri vilje men skylder på bostedsforelder - og tro meg de finnes! Til TS: Tror du har rett i å være skeptisk. Som du selv skriver, en far som ønsker kontakt gjør det han kan. Første må jo være å få i stand mekling på familivernkontoret og få i gang en samværsordning. Som selvfølgelig må starte i det små og arbeides opp. Tror nok her at far ikke har gjort opp for gamle synder, og heller gjør seg selv til offer for å få sympati. Kjenner dessverre til et par slik menn - og har ingen sympati med dem. Er heller glad for at deres barn slipper å kjenne dem og bli skuffet gang på gang i oppveksten. Dessverre er det lite du får gjort. Men vær der for venninnen din, og kryss fingrene for at at hun ikke blir gravid med det første. Anonymous poster hash: 575ca...97f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #8 Skrevet 2. september 2014 Takk for svar! Ja, jeg føler at han ikke er ærlig, men heller skylder på mora for at han ikke treffer barnet sitt. TS Anonymous poster hash: 265ae...8fc
Nordvesta Skrevet 2. september 2014 #9 Skrevet 2. september 2014 Om det ikke eksisterer en samværsavtale og far ikke tar initiativ til å sette oppen avtale så skjer det ikke en dritt. Det må foreligge en avtale før han kan si at mor nekter og han kan gå til retten med det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå