Gå til innhold

Fra smålubben til definert - kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år. Er 172 høy og veier ca 62 kilo. Jeg er ikke overvektig, men har veldig lyst til å gå ned et par kilo og minske fettprosenten min.

Jeg eier ikke treningsmotivasjon, så prøver å ikke spise like mye som jeg gjorde før for å miste det overflødige sideflesket. Før spiste jeg mye mer enn det jeg trengte. Jeg ble aldri sulten. Nå derimot prøver jeg å kun spise når jeg kjenner at jeg er sulten og spiser mye mindre porsjoner av ting enn jeg gjorde før. Ikke forstå meg feil, jeg sulter ikke.

Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal spise for å gå ned i vekt. Jeg er relativt stillesittende men har en jobb hvor jeg må stå og gå hele dagen ca 3 ganger i uka.

Det jeg spiser på en dag er feks.:

Frokost: 2 skriver halvgrovt brød med ost og kaviar + salat, et glass melk
Mellommåltid: En banan
Middag: Tacosalat (prøver å holde middagene på rundt 400 kalorier)
Kvelds: Et eple + en kopp te

Hvor mange kalorier er dette? Og hvor mange kalorier høres det ut som jeg bør spise for å gå ned i vekt?

post-65543-0-87040500-1409596774_thumb.j

Dette bildet viser veldig godt hvordan jeg er nå (til venstre) og hvordan jeg har lyst til å bli (høyre). Må jeg trene for å oppnå dette resultatet eller holder det å spise færre kalorier enn hva jeg tidligere gjorde?

(Bildet er ikke av meg)

Setter uendelig stor pris på svar. Klem fra late meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maten du har ramset opp gir ca 1000 kalorier (hvis middagen din inneholder ca 400). Da har jeg ikke lagt inn noe smør eller lignende, men det har du ikke skrevet heller.

Dette er for lite mat. Hvorfor spiser du ikke lunsj?

Hvis jeg var deg så tror jeg faktisk jeg heller ville ha spist litt mer mat, gjerne i form av mer proteiner og grønnsaker, og begynt å trene. For som du selv har sagt, du trenger overhodet ikke gå ned i vekt, men musker veier mer enn fett, så om du begynner med litt styrketrening og bygger deg litt muskler vil du bli smalere og mer "fit", uten å gå ned.

• Liker 1
Skrevet

Maten du har ramset opp gir ca 1000 kalorier (hvis middagen din inneholder ca 400). Da har jeg ikke lagt inn noe smør eller lignende, men det har du ikke skrevet heller.

Dette er for lite mat. Hvorfor spiser du ikke lunsj?

Hvis jeg var deg så tror jeg faktisk jeg heller ville ha spist litt mer mat, gjerne i form av mer proteiner og grønnsaker, og begynt å trene. For som du selv har sagt, du trenger overhodet ikke gå ned i vekt, men musker veier mer enn fett, så om du begynner med litt styrketrening og bygger deg litt muskler vil du bli smalere og mer "fit", uten å gå ned.

Hadde smør på rundstykket. Ikke at det kanskje utgjør så mye forskjell.. Spiste ikke lunsj fordi jeg stod opp klokka 12 idag, så tok på en måte middagen som en lunsj.

Er det lurt å spise mer hvis jeg ikke er sulten? Orker bare ikke å trene... Høres ikke bra ut, vet det. :/

Skrevet

Si du inntar 1400kcal per dag, så er det en fin plass å ligge foreløpig. Da er det bare tålmodighet som står mellom deg og kroppen du vil ha.

Alt av trening evt. sykling eller løpeturer du tar, vil gjøre at du når målet ditt raskere.

Skrevet

Om du står sent opp så har du vel en rytme uansett som gjør at du er våken mange timer.

Jeg savner også veldig lunsj her og kvelds er ikke mye å skryte av.

Skal du bli seende ut som på bildet så må du faktisk trene også. Den kroppen får du ikke gratis.

Anonymous poster hash: a4492...419
Skrevet

Om du står sent opp så har du vel en rytme uansett som gjør at du er våken mange timer.

Jeg savner også veldig lunsj her og kvelds er ikke mye å skryte av.

Skal du bli seende ut som på bildet så må du faktisk trene også. Den kroppen får du ikke gratis.

Anonymous poster hash: a4492...419

Pleier å spise lunsj, så det var en liten glipp. Burde kanskje vurdere å trene litt..Vil det hjelpe å gå en 3+ min tur hver dag? Hater serr å jogge og alt av styrketrenging.

Men feks. i morgen skal jeg på jobb fra 12-19. Da får jeg nesten ingen pause til å spise så må bare spise i full fart. Jobber på en godteributikk, så er såå vanskelig å ikke bli fristet av all den gratis "maten" vi får det....hva burde jeg ha med meg av mat på jobb?

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Å underernære deg selv fører bare til mindre muskler og en tynnfeit kropp. Om målet er en definert og fit kropp så er et godt kosthold med nok og næringsrik mat kombinert med trening den beste løsningen.

Hun på bildet til høyre har trent. Med rett mat og trening har hun økt muskelmassen og minsket fettprosenten.

Du kan selvsagt gå ned i fettprosent kun via kostholdet med moderat underskudd, men du vil ikke blir fit. Fit blir en med trening. Trening strammer opp kroppen.

Du spiser for lite. Jeg er 173 og har lav fettprosent og spiser mye mer mat enn det du spiser.

Ved å underspise over tid så vil ikke bare musklene lide, men etterhvert vil det også gå utover inder organer og skjelett(hjertemuskelen og beinskjørhet). De fleste som underspiser vil enten sprekke og møte veggen fordi kroppen på et punkt vil kreve næring og skrike etter fett og sukker grunnet underernæring eller utvikle en spiseforstyrrelse som er veien til et helvete uten like.

Om du ønsker en sterk, frisk, slank og definert kropp så er nøkkelen kontinuitet, en varig livsstilsendring og mer aktivtet. Det finnes ingen snarveier til dette. De som du ser med en slank, frisk og definert kropp er mennesker som lever en livsstil over tid som gir dem en slik kropp.

Hvorfor vil du ikke trene? Det finnes ingen negative sider med å vedlike holde kroppen og gi den fysisk aktivtet så den blir i bedre form og gir den et godt grunnlag for fremtiden.

Endret av Runforit
  • Liker 2
Skrevet

Hvis jeg spiser dårlig, er også motivasjonen for trening laber. Mange sliter med å komme i gang med trening fordi de starter alt for hardt. Og man orker ikke å forsette fordi resultatene kommer ikke raskt nok.

• Liker 2
Skrevet

Synes hun på bildet til høyre var unaturlig tynn og det ser ikke ut som hun har trent, men sultet seg slik. Noe ts også gjør ved å spise så lite som blir ramset opp her. Spis nok mat og tren styrke så blir du mer definert.

Anonymous poster hash: 1a613...a81

• Liker 3
Skrevet

Som Runforit, Tonyyo og AB#9 over her: Hvis du ikke spiser ordentlig og ikke vil trene, så er det faktisk ikke mulig for deg å oppnå det du ønsker. Så enkelt er det!

Skrevet

Synes hun på bildet til høyre var unaturlig tynn og det ser ikke ut som hun har trent, men sultet seg slik. Noe ts også gjør ved å spise så lite som blir ramset opp her. Spis nok mat og tren styrke så blir du mer definert.

Anonymous poster hash: 1a613...a81

Rart å si at hun ser unaturlig tynn ut på etter-bildet, synes jeg.

Anonymous poster hash: c608a...1ac

Skrevet

Tenkte jeg skulle begynne å svømme! Har lest at det brenner veldig mange kalorier og øker kondisjonen veldig bra + at du bruker de fleste musklene i kroppen. Syns dette er mye gøyere og mer skånsomt for kroppen enn styrketrening/løping.

Tror dere det er en bra ting?

Skrevet

Og spiste dette idag btw:

Frokost: Et rundstykke med smør, ost, kalkunskinke og agurk + ett egg

Mellommåltid: Et eple

Lunsj: Samme som frokost

Middag: Sushi (6 biter med ris og laks)
Dessert: En mango + en sjokoladebit
Kvelds: 2 grovbrødskiver med smør, kaviar og agurk.

Var det bedre?

• Liker 1
Skrevet

Tenkte jeg skulle begynne å svømme! Har lest at det brenner veldig mange kalorier og øker kondisjonen veldig bra + at du bruker de fleste musklene i kroppen. Syns dette er mye gøyere og mer skånsomt for kroppen enn styrketrening/løping.

Tror dere det er en bra ting?

Ja, svømming er jo super trening! :)

Skrevet

Og spiste dette idag btw:

Frokost: Et rundstykke med smør, ost, kalkunskinke og agurk + ett egg

Mellommåltid: Et eple

Lunsj: Samme som frokost

Middag: Sushi (6 biter med ris og laks)

Dessert: En mango + en sjokoladebit

Kvelds: 2 grovbrødskiver med smør, kaviar og agurk.

Var det bedre?

Ikke egentlig - jeg synes fortsatt det høres veldig lite ut.

Som de andre sier, for å få den kroppen du tilsynelatende ønsker deg, MÅ du trene og spise mer og bedre.

Her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag - i løpet av det siste året har jeg gått ned over ti kilo og masse i fettprosent med NOK mat og riktig trening:

Frokost: eggerøre av to egg, 1,5 dl havregrøt med en halv banan, blåbær, kanel og en teskje peanøttsmør.

Mellom: en skyr.

Lunsj: kylling/laks/karbonadedeig med grønnsaker og avokado.

Mellom: en boks mager kesam med havregryn, valnøtter og bær.

Etter trening: en scoop proteinpulver, to riskaker med peanøttsmør.

Middag: kjøtt eller fisk med grønnsaker, samt søtpotet eller fullkornsris.

Jeg er klar over at dette kostholdet kanskje er for spesielt interesserte, og at det ikke er ønskelig for alle å spise på denne måten, men det er et godt eksempel på hvor MYE mat man kan spise og hvor mye mat man faktisk trenger for å "bygge" den kroppen man ønsker når man trener målrettet ved siden av.

Du får ikke de resultatene du ønsker deg hvis du ikke er villig til å trene eller gjøre noen endringer i kostholdet ditt. Det trenger ikke være så ekstremt, men trening 3-4 dager i uka, mer protein og riktig fett og karbohydrater vil gjøre susen :)

Lykke til!

Skrevet

Synes hun på bildet til høyre var unaturlig tynn og det ser ikke ut som hun har trent, men sultet seg slik. Noe ts også gjør ved å spise så lite som blir ramset opp her. Spis nok mat og tren styrke så blir du mer definert.Anonymous poster hash: 1a613...a81

Ja, det er Jo samme jenta, bare I tynnere utgave til høyre. Sånn blir man av å spise mindre, ikke av trening. Hadde hun trent ville hun blitt kjempefin tenker jeg.
  • Liker 2
Skrevet

Med din høyde og vekt trenger du absolutt ikke gå ned i vekt, men bygge muskler.

Anonymous poster hash: 80086...184
Skrevet

Med din høyde og vekt trenger du absolutt ikke gå ned i vekt, men bygge muskler.

Anonymous poster hash: 80086...184

Jo, for jeg har for høy fettprosent. Jeg vil tro fettprosenten min ligger på rundt 25 hvis jeg går ut i fra et bilde jeg fant på nettet. Jeg vil ned til 20. Det går vel ikke bare ved å trene? Kostholdet har 70 % si har jeg hørt

Skrevet

Hvis du skal ned i fettprosent med en såpass lav utgangsvekt må du bygge muskler for at du ikke skal bli altfor tynn. Og jeg beklager å måtte si det, men fine, trente kropper kommer ikke av seg selv. :oppgitt: Du kommer rett og slett aldri i mål med den holdningen om at du hater å trene, beklager.

Ta deg sammen, begynn og tren og spis skikkelig, slik som Runforit skriver. :) Lykke til med å venne deg til å komme deg ut av komfortsonen. Først er det jævlig, så vil du (kanskje) digge det.

Anonymous poster hash: b00b2...107
Skrevet

Hvis du skal ned i fettprosent med en såpass lav utgangsvekt må du bygge muskler for at du ikke skal bli altfor tynn. Og jeg beklager å måtte si det, men fine, trente kropper kommer ikke av seg selv. :oppgitt: Du kommer rett og slett aldri i mål med den holdningen om at du hater å trene, beklager.

Ta deg sammen, begynn og tren og spis skikkelig, slik som Runforit skriver. :) Lykke til med å venne deg til å komme deg ut av komfortsonen. Først er det jævlig, så vil du (kanskje) digge det.

Anonymous poster hash: b00b2...107

Tenkte å begynne å svømme :-) Blir det fint da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...