MaiTai Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 La oss si at du har en venninne, som har en datter på 14 år, venninnen din synes at datteren ikke tar nok ansvar, datteren har blant annet en hamser i bur som hun (venninnen din) synes at datteren ikke passer godt nok på, og venninnen din må gi den mat/skifte sagflis osv fordi datteren ikke passer på. En dag finnen venninnen din hamsteren død i buret. Mest sannsynlig av alderdom. Venninnen din bestemmer seg så, for å vise datteren et poeng, og ikke si noe til datteren, men og heller vente å se hvor lenge det tar før hun finner det ut selv. Dette har også resten av familien blitt enige om. Datteren finner det ikke ut før det har gått vel ett døgn og nesten to. Og datteren får vite at resten av familien har visst at hamsteren var død av sin 2 år eldre bror. Hva synes dere om denne måten å lære datteren en lekse på?
Cinder Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Det synes jeg er umodent. Som voksne skal vi vise barna hvordan voksne folk oppfører seg, og lurerier er ikke måten å gjøre ting på. 4
Gjest chisandra Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Tenker ikke så mye annet enn at jeg håper inderlig den datteren ikke får noe nytt dyreliv å ta vare på.
MaiTai Skrevet 1. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2014 Datteren ble i hvert fall veldig lei seg, både fordi hamsteren hennes var død (selv om hun ikke var så flink til å holde orden i buret) og fordi hun følte at moren og resten av familien hadde lurt henne. 1
Blod Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Hun bør tåle det, da. Og at det tar så lang tid før hun oppdager det beviser at hun ikke bør få ansvaret over et annet liv med det første, så synes det er bra at de gjorde det om de nekter henne noe nytt dyr. Ingen dyr fortjener å vanskjøttes på den måten. 7
Blod Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Ja, det er slemt. Men uansvarlig å ikke gi dyret sitt nok tilsyn også.
Nuttery Skrevet 1. september 2014 #8 Skrevet 1. september 2014 Men uansvarlig å ikke gi dyret sitt nok tilsyn også. Det er fortsatt et barn. Mor får heller være voksen å snakke om ansvar ovenfor kjæledyr, ikke bruke det som en måte å guilttrippe barnet på. 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #9 Skrevet 1. september 2014 Man gir ikke barn ansvar for dyr.Anonymous poster hash: 82678...7a0 4
Tvist Skrevet 1. september 2014 #10 Skrevet 1. september 2014 Hamsteren var uansett morens ansvar, håper moren har lært en lekse her og ikke gir et barn ansvar for et dyr hun ikke selv vil ha. 3
minister-mio Skrevet 1. september 2014 #11 Skrevet 1. september 2014 Og moren forventet at en 14-åring holder orden? Jeg syntes det var slemt ja 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #12 Skrevet 2. september 2014 Den mora må da ha lært å ikke gi bort dyreliv til den ungen igjen. Anonymous poster hash: edfa2...cfb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #13 Skrevet 2. september 2014 Ungdommene her har også ansvaret for fuglen hjemme. Men det er vi som foreldre som må passe på og lære dem å ta det ansvaret. Derfor passer vi på å sjekke, minne dem på det og gjøre det om de ikke har gjort det. Det venninnen din gjorde var utrolig umodent. Ikke rart datteren ikke klarte passe på eget dyr, hun har ingen god rollemodell i moren. Voksne som gir barn hovedansvar for dyr uten selv å ta ansvaret bak, nei skal ikke si hva jeg tenker... Men håper den familien ikke har flere dyr eller skaffer noen på en stund (les flere tiår).Anonymous poster hash: 06152...a3f 2
Gjest Badebuksa Skrevet 2. september 2014 #14 Skrevet 2. september 2014 Lekse? Hva slags lekse? Så lenge du lar dyret ditt leve lenge nok, dør det? Mener du at de forsøker å jenta til å tro at det er hennes feil? 1
Tidus Skrevet 2. september 2014 #15 Skrevet 2. september 2014 Hvilken lekse? At dyr dør av alderdom? Jeg skjønner ikke helt hva poenget med å vente var.
chouette Skrevet 2. september 2014 #16 Skrevet 2. september 2014 Reagerer ikke nevneverdig på avgjørelsen til mor, nei. En 14-åring som vil ha hamster bør være moden nok til å ta vare på den også, hver dag. Den er ikke en hund.
Pinkee Skrevet 2. september 2014 #17 Skrevet 2. september 2014 Man gir ikke barn ansvar for dyr.Anonymous poster hash: 82678...7a0 Er vel aldersgrense på 16 for å eie dyr? Så egentlig var det jo morens/farens dyr, ikke jentas. Så, ja, det var slemt gjort.Disse foreldrene bør snarest bli voksne.
Gjest _LilleMy Skrevet 2. september 2014 #18 Skrevet 2. september 2014 Jeg synes det var slemt, ja. Vi hadde kaniner da jeg var mindre, og var ikke så flinke til å stelle med de så foreldrene våre endte opp med å gjøre alt. Vi ga de heller bort til noen som hadde mer tid til de, og det synes jeg var en bedre måte å gjøre det på. Datteren burde tatt bedre vare på dyret, men synes venninnen din kunne vist henne det på en annen måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå