juliane Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Jeg fyller 30 om noen uker, og har landet på å servere lasagne i bursdagsfesten. Vi blir mellom 20 og 25 stk tipper jeg, så det sier seg selv at jeg må steke opptil flere store former. Er avhengig av at flere av formene blir ferdig til første servering, og lurer litt på hvordan jeg skal få det til uten at maten blir kald. Har noen erfaring med å "halvsteke" lasagne for så å steke på nytt de siste minuttene rett før servering? Hvor lenge vil dere da anbefale at jeg steker dem i hhv runde en og to, f.eks 20 og 10 min? (Kommer i så fall til å steke første omgang slik at jeg er ferdig rett før gjestene kommer, så maten vil fremdeles være lunken) Eller noen andre lure triks slik at alle får mat samtidig?
Lillesiren Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Hvis du koker lasagneplatene på forhånd trenger formene langt mindre tid i ovnen:) Pass også på at sausen da har passe tykkelse før du har formen i ovnen da lasagneplatene ikke vil absorbere noe særlig med væske.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Stek alt dagen i forveien, så varmer du dem opp til osten smelter. Jeg synes lasagne smaker best dagen etter samt at den holder formen sin bedre. Anonymous poster hash: f8606...ade 2
Gjest Wei Wei Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Bak dem i foljeform, som cateringfirmaer gjør. http://nordefors.blogspot.no/2010/08/lasagne-for-frysen.html
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Om du lager lasagnen dagen før, uten ost på toppen (evt bare litt) og dekker med folie under steking, så kan du strø på ost og varme opp/gratinere før servering. Anonymous poster hash: 125ec...1ba
Luckiness Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Lag og varm alle formene på forhånd. Så tar du osten på rett før gjestene kommer, mens du varmer flere former samtidig Med folie rundt, så holder de seg varm en stund, før de varmes på ny (og trenger mindre tid i ovnen).
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Ikke prøvd selv, men vet at flere bruker langpanna til lasagn ved store selskap. Anonymous poster hash: 85bcb...8d4 1
juliane Skrevet 2. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2014 Takk for gode svar, prøver meg nok på en form for halvsteking og så bare varme den opp igjen noen minutter før servering. Sikkert smart å ikke ha på osten ved første steking ja, takk for tipset! Ikke prøvd selv, men vet at flere bruker langpanna til lasagn ved store selskap.Anonymous poster hash: 85bcb...8d4 Jeg har laget lasagne i langpanne flere ganger og det funker fint, men det er nok ikke mer mat enn til ca ti stk i en langpanne heller. Tipper jeg satser på å kjøpe noen sånne former som er nesten like store som langpanna, regner med tre burde holde? Evt fire, litt avhengig av hvor mange vi blir. Så kan jeg heller bruke langpanna til å bake focaccia.
juliane Skrevet 7. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2014 Prøver å bruke samme tråden på nytt jeg. Det ser ut som om vi blir 24 stk, hvor mye kjøttdeig vil dere anbefale meg å lage av? Jeg ser for meg at folk kommer til å spise litt mindre enn de ville gjort hvis alle satt rundt samme bord og formen ble sendt rundt, nå må folk sitte litt spredt og gå på kjøkkenet for å forsyne seg. Vanligvis pleier en normal form med én pakke kjøttdeig å holde til fem stk (har mye og mektig ostesaus), og jeg serverer med focaccia og salat. Blir også masse kaker etterpå. Tror dere det holder med ca 2 kg kjøttdeig, eller bør jeg kjøre på med litt ekstra? Er jo veldig lett å fryse ned lasagnerester, men det var det å få stekt alt sammen til rett tid da, som blir vanskeligere jo mer mat jeg lager...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 Her holder en form bestående av en pk kjøttdeig å holde til 4(2 kvinner, 1 mann og en tenåringsgutt). Ville heller laget litt for mye enn litt for lite. Har erfart att folk spiser mer om de må på kjøkken å hente. Tror mange føler de ikke kan ta så mye om alle ser hva de tar når det blir sendt rundt;)Anonymous poster hash: acf3b...42b
Antoinette Skrevet 7. november 2014 #11 Skrevet 7. november 2014 Jeg ville lånt et varmeskap så alt er klart på forhånd. Ring et cateringselskap som låner de ut- det er ikke dyrt og du slipper stress.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 Lag to langpanner da, så varme opp begge samtidig Anonymous poster hash: 0d022...8a6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #13 Skrevet 7. november 2014 Når jeg lager til meg selv bruker jeg en pakke kjøttdeig, og det holder til 2 middager. Ville kanskje tatt 6 pakker jeg. Bedre med for mye enn for lite - selv om du har masse kaker. For man vil jo bli mett av middagen, så man slipper å spise seg mett på kaker. Anonymous poster hash: 74689...3dd
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #14 Skrevet 7. november 2014 Tipper jeg satser på å kjøpe noen sånne former som er nesten like store som langpanna, regner med tre burde holde? Evt fire, litt avhengig av hvor mange vi blir. Så kan jeg heller bruke langpanna til å bake focaccia. Har du virkelig bruk for fire sånne former? jeg hadde heller kjøpt alumimiumsformer. Anonymous poster hash: 095c1...2db
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #15 Skrevet 7. november 2014 Når jeg lager til meg selv bruker jeg en pakke kjøttdeig, og det holder til 2 middager. Ville kanskje tatt 6 pakker jeg. Bedre med for mye enn for lite - selv om du har masse kaker. For man vil jo bli mett av middagen, så man slipper å spise seg mett på kaker.Anonymous poster hash: 74689...3dd Da må du spise ekstremt mye? En halv form i en middag hadde jeg aldri klart og jeg er IKKE småspistAnonymous poster hash: acf3b...42b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #16 Skrevet 7. november 2014 Når jeg lager til meg selv bruker jeg en pakke kjøttdeig, og det holder til 2 middager. Ville kanskje tatt 6 pakker jeg. Bedre med for mye enn for lite - selv om du har masse kaker. For man vil jo bli mett av middagen, så man slipper å spise seg mett på kaker.Anonymous poster hash: 74689...3dd Da må du spise ekstremt mye? En halv form i en middag hadde jeg aldri klart og jeg er IKKE småspistAnonymous poster hash: acf3b...42b
juliane Skrevet 18. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 18. november 2014 Da er festen vel overstått, så jeg tenkte jeg skulle fortelle hvordan det gikk. Er sikkert noen som snubler over denne tråden på jakt etter tips til å lage lasagne til en hel haug. Til 24 stk laget jeg lasagne av 2,7 kg kjøttdeig, og litt over 2/3 ble spist. Serverte da med focaccia og salat. Det ble tre former av typen jeg linket til lenger oppe. Laget lasagnen kvelden før og satte formene i kjøleskap. Halvstekte de så med aluminiumsfolie, for så å steke de ferdig uten alufolie rett før mat. Brukte mye lenger tid på stekingen enn jeg hadde trodd, det var store former og lasagnen var kald, så beregn god tid. Vil tro hver form stekte 45 min først og så 15 minutter rett før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå