AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Mener jeg har hørt at barn ikke skal arve sko? Noe med at skoene slites etter den første brukerens foten osv, men jeg kan ikke helt forstå det for når de er så små (1-3 år) så bruker de jo ikke samme størrelsen i veldig mange måneder? Vi har ei jente på 2,5 år, og har spart på alle skoene hennes hittil, så spørsmålet er om det er noen vits eller om jeg bare skal kaste dem? Om ikke lillesøsteren hennes kan arve dem, så er det vel neppe noen som bør/vil kjøpe dem heller? Anonymous poster hash: 69d5b...ed2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Det der har jeg også lurt på. Har en hel haug av dyre, ikke så slitte sko som er blitt for små til treåringen. Usikker på hva jeg vil la lillesøs arve, men har tenkt at om hun ikke arver de, så gir jeg til loppemarked. Der regner jeg med det er nok av folk som er interesserte.Anonymous poster hash: 2750b...cd1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Sko man ikke bruker så mye ( pensko etc.)Kan i allefall trygt arves.Anonymous poster hash: 2bcf4...7cd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Jeg er kalvbeint. Det var ikke så synlig når jeg var liten (når jeg gikk), men du så det på skoene. Og selv om det ikke er noe synlig slitasje har jeg hørt at skjev benstilling kan ha gjort sålen skjev, så derfor skal man ikke arve brukte sko. De eneste skoene jeg har arvet til min datter er noen selskapssko (ballerina) som bare er brukt 1 gang av kusina hennes. Ellers er skoene kjøpt nye.Anonymous poster hash: 0acba...a38
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Jeg lar ungene mine arve pensko, sandaler og sko som ikke er mye brukt, samme med lite brukte vintesko i de minste størrelsene. Men vanlige brukssko lar jeg de ikke arve. Jeg kaster ikke skoene, for de er jo egenlig fullt brukendes. Jeg putter de i Uff kontaineren, for de som ikke har noe er brukte men fullt brukbare sko bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 99455...6ec 1
Quijote Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Du har helt rett: sko slites etter foten til den første som bruker dem, og tukler med plasseringen til foten til nummer to. Det er ubehagelig, først og fremst, men kan også føre til feil på ganglaget eller misforming av foten.
Pinkee Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Slike sko som brukes lite, korte stunder av gangen kan man trygt arve. Men, dagligsko, type joggesko og slikt, bør skiftes mellom hvert barn. Så lenge man har råd til det. Ble folk av oss osm vokste opp på den tiden arvesko var det normale. Fra hvilken alder man skal begynne å kaste dagligsko, kommer an på når barnet begynner å gå, og hvor mye brukeren har gått i dem.
Gjest constance90 Skrevet 1. september 2014 #8 Skrevet 1. september 2014 Sålen går seg fort til og hvis noen da har overpronasjon kan det skape store smerter hvis en som har underpronasjon bruker skoene etterpå. Hvorvidt dette også gjelder det minste er jeg usikker på men ville jo tro at grunnlaget for "feilstillingene" i foten dannes så tidlig. I tillegg vil også skoens naturlige demping gå ut ved bruk noe som også gjør skoen ukomfortabel å gå med.
Gjest AnneShirley Skrevet 1. september 2014 #9 Skrevet 1. september 2014 Jeg lar barna mine arve pensko og skisko, da disse kun brukes få timer i året. Hverdagsssko som joggesko og vintersko ville jeg ikke brukt om igjen.
LilleBallerina Skrevet 1. september 2014 #10 Skrevet 1. september 2014 http://m.db.no/2013/04/30/tema/klikk/smabarn/foreldre/26936365/?www=1
Tia Maria Skrevet 1. september 2014 #11 Skrevet 1. september 2014 (endret) Pensko og skisko går i arv. Pent brukte vintersko blir nok beholdt som et backup par til nestemann. Ellers slites joggesko, støvler ol såpass her at det er rett i søpla. Endret 1. september 2014 av Tia Maria
kaprifolen Skrevet 2. september 2014 #12 Skrevet 2. september 2014 Her kaster vi skoene når de er for små, bortsett fra de første skoene, som vi har tatt vare på av nostalgiske grunner. Og selv om frøkna mi ikke passet sandalene sine mer enn noen mnd sist, så ser man godt at de er brukt.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #13 Skrevet 2. september 2014 Sko er forbruksvarer. Sko tilpasser seg og former seg etter foten som bruker dem. Små barneføtter er ikke vant til å være i sko. Blir de puttet nedi brukte sko så får ikke foten tilpasset seg upåvirket av forige brukers fotbruk. Er forklaringen jeg har fått fra ortoped ved spørsmål om å arve sko. Mao det er frarådet.Anonymous poster hash: 64a95...90e
GammelKaktus Skrevet 2. september 2014 #14 Skrevet 2. september 2014 Lillegutt får alt nytt, men har faktisk solgt skoene hans når han har vært ferdig med de og det er visst mange som synes det er greit å kjøpe brukte sko til barna sine
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #15 Skrevet 2. september 2014 Som de andre sier, man skal "helst" ikke arve sko. Men sko som nesten ikke er brukt før de ble for små har vi tatt vare på og tenker at de for eksempel kan enten brukes som reservesko hjemme så man slipper ta med alt hjem fra barnehagen, eller vi opplevde også et par ganger at førstemann vokste ut av vintersko et par uker før vinteren var over, dermed måtte man kjøpe nye som nesten ikke ble brukt. Tar alltid ut sålen, og sjekker nøye, der det ikke engang kan sees et fotavtrykk beholder vi til nestemann. Dette funket forresten bare opp til ca 3,5 år, nå vokser føttene mye saktere og alle sko og støvler blir godt brukt.Anonymous poster hash: c9beb...3f3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 Takk for så mange gode svar! Da var det som jeg trodde at lite brukte sko kan arves, men de andre skoene skal vi kvitte oss med. Uff/Fretex var et godt forslag! TS Anonymous poster hash: 69d5b...ed2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå