Gå til innhold

Noen som har erfaring med treningsformen Tabata/High-Intensity Workout?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linken din fungerer ikke, men jeg fant diverse andre sider om treningsformen. Det virker som om det bare er en kombinasjon av intervalltrening og styrkeøvelser i en litt ny innpakning. Blant annet påstås det at høyintensitets trening gir mer økning i maksimalt oksygenopptak på kort tid enn noen annen treningsform.

Det er forsåvidt riktig, men det er et par viktige elementer som ignoreres eller glemmes da: Intervalltrening gir gjerne stor økning i oksygenopptak på kort tid, men for å få maksimalt utbytte av intervalltreningen må man ha mye rolig langkjøring som grunnlag. Uten det vil man raskere stagnere, og stabilisere seg på et lavere nivå enn hvis man hadde solid grunnlag med langkjøring.

Hva er målet ditt? Ønsker du å få god utholdenhet? Fire minutter med intervalltrening kan isolert sett gi bedre effekt enn en halvtime jogging, men i lengden kommer du ikke så langt hvis du ikke har noe grunnlag med langkjøring.

Skrevet (endret)

Takker for svar.

Ser at linken ikke fungerer, men om man googler fitnessbloggen tabata får man opp

"4 minutter med tabata like effektivt som 30 minutter løping....

Mitt mål er fettforbrenning og oppstramming.

Endret av Gelica
Skrevet

Mitt mål er fettforbrenning og oppstramming.

Da vil jeg anbefale en kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening. Det beste hadde vært langrenn, men det er en stund før det blir skiføre, med mindre du bor på en litt høyereliggende og avsides plass i Norge. ;)

For fettforbrenning er utholdenhetstrening genialt. Du bør ikke drive kun med intervalltrening. Det er faktisk mye som tyder på at mye intervalltrening kan gi økt risiko for hjerteflimmer senere i livet. Det har vist seg blant en del litt eldre deltakere i Birkebeineren.

Velg en treningsform du liker. Om du jogger, sykler eller svømmer er ikke så farlig, men man må selvsagt holde på lengre på en sykkel for å få like mye treningseffekt og forbrenne like mye som f. eks. en times løping.

Løping på tredemølle bør man gjøre i begrenset grad, eller helst ikke i det hele tatt. Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, ikke løpe på paddeflatt underlag.

Skrevet

En miks trur jeg på.

MEN.. Mine resultater "eskalerte" når jeg startet med intervalltrening og fremforalt tabata.

Jeg legger in 1-2 tabata pass hver uke å jeg opplever i hvert fall at dette har gitt meg bedre oksygenopptak og strammere kropp.

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Jeg ser det florerer med tabata videoer på youtube. Har noen trent etter disse og hvem kan evt. anbefales?

Lettere å trene etter andre enn å holde track på tiden/pausene selv.

Tenkte å teste ut dette i noen uker :-)

Skrevet

En miks trur jeg på.

MEN.. Mine resultater "eskalerte" når jeg startet med intervalltrening og fremforalt tabata.

Jeg legger in 1-2 tabata pass hver uke å jeg opplever i hvert fall at dette har gitt meg bedre oksygenopptak og strammere kropp.

Det er velkjent at mange opplever rask framgang på kort tid med intervalltrening, det skrev jeg i første innlegg. Der skrev jeg også at for å få godt utbytte av intervalltrening, må man ha et solid grunnlag av rolig langkjøring. Uten det vil formtoppen man får av intervalltrening bli kortvarig, og man vil stabilisere seg på et lavere nivå.

Inntil jeg ser noe dokumentasjon på det motsatte vil jeg påstå at Tabata bare er en kombinasjon av intervalltrening og styrketrening i ny innpakning, og at det ikke er noen grunn til å hive seg på. Intervalltrening og styrketrening kan man fint klare å bedrive på andre måter.

Skrevet

På treningssenteret jeg trener på har de hver fredag 30 min med Tabata...

Jeg syns det er en veldig gøy treningsform, utholdende styrke. 20 sek jobbing og 10 sek hvile og ca 3 runder. Vi gjør masse forskjellige øvelser som involverer hele kroppen..

I begynnelsen når jeg startet med dette så hadde jeg en rask fremgang før den stagnerte noe. Anbefaler derfor annen styrketrening utenom

Anonymous poster hash: aeb22...af5
Skrevet

Hei. Jeg bruker tabata fra spotify to ganger i uken ! Trener da mest med egen vekt som motstand. Planke, armhevinger, sideplanke, masse mage og burpies! Trener også styrke med stor belastning 2 dager i uka og cardio to dager! Gir veldig gode resultater og gir en gjennomtrent kropp i løpet av uka 👍 i tillegg slipper jeg å gå lei av samme treningsform !

Søk på Spotify på Tabata 😊 lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...