Gå til innhold

VARMESTE vinterjakken/dunjakken du vet om?

Høhø

Anbefalte innlegg

Jeg har en fra Peak Performance, kjøpt på Anton sport. Den heter Air tror jeg. Kjempevarm, 90% dun og 10% fjær. Den som ligger ute nå har 80% fjær, så modellen er kanskje utgått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fornøyd med min parajumper og woolrich jakke! Gode og varme, skal bli deilig å ta de frem til vinteren igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har en Kari Traa lang dunjakke. Kjøpt billig fordi den var fjorårets modell for... 4 år siden.

Den er så varm at i fjor kunne jeg ikke bruke den da det ikke var en dag med mer enn 10 kuldegrader, og med temperaturer over -10 så koker jeg bort i den.

Den må seriøst sett være den varmeste jakken jeg noensinne har eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville satsa på Rab Expedition, men dei er dyre. Husbonden hadde ein, den var supervarm. Sjølv har eg ei dunjakke frå The North Face, det er også ei ekspedisjonsjakke. Eg veit ikkje kva ho heiter, men ho er ganske lang, har fast hette med dun i, og har lomme til vassflaske inni (som sagt, ekspedisjonsjakke).

Men når det verkeleg er kaldt er det berre pelskåpa som faktisk held meg varm, og eg hatar å seie det, eg trudde verkeleg det skulle vere mogleg å halde seg varm i anna enn pels, men eg klarar ikkje det. Pelsen, derimot: varm med berre ein tynn kjole under. Så eg trur eg ville satsa på ei saueskinnsjakke eller noko slikt, eg, eit eller anna som er "pels" utan å vere pelsoppdrett, liksom. Eg har arva pelskåpa mi, så eg brukar ho under tvil.

Hva i alle dager skal man med en Rab jakke med mindre man faktisk skal på polferd eller Iditarod? Dette er jakker designet for slike aktiviteter. Blir omtrent like dumt å se en voksen gå rundt med denne som å se en fjortis i Helly Hansens seilerjakke sammen med skinny jeans og converse på Sandvika storsenter.

Anonymous poster hash: 36baa...f39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal man med en Rab jakke med mindre man faktisk skal på polferd eller Iditarod? Dette er jakker designet for slike aktiviteter. Blir omtrent like dumt å se en voksen gå rundt med denne som å se en fjortis i Helly Hansens seilerjakke sammen med skinny jeans og converse på Sandvika storsenter.

Anonymous poster hash: 36baa...f39

Fordi TS spurte om kva som var den varmaste vinterjakka/dunjakka vi visste om, vel!? Og dette er dei to varmaste jakkene eg veit om. Så eg svarte på spørsmålet, i fall du ikkje fatta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville satsa på Rab Expedition, men dei er dyre. Husbonden hadde ein, den var supervarm. Sjølv har eg ei dunjakke frå The North Face, det er også ei ekspedisjonsjakke. Eg veit ikkje kva ho heiter, men ho er ganske lang, har fast hette med dun i, og har lomme til vassflaske inni (som sagt, ekspedisjonsjakke).

Men når det verkeleg er kaldt er det berre pelskåpa som faktisk held meg varm, og eg hatar å seie det, eg trudde verkeleg det skulle vere mogleg å halde seg varm i anna enn pels, men eg klarar ikkje det. Pelsen, derimot: varm med berre ein tynn kjole under. Så eg trur eg ville satsa på ei saueskinnsjakke eller noko slikt, eg, eit eller anna som er "pels" utan å vere pelsoppdrett, liksom. Eg har arva pelskåpa mi, så eg brukar ho under tvil.

Arva eller ikke det er fortsatt pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ingen av Fjällrävens pelser ser ut som de er ekte. Ikke at jeg er noen pelsekspert, men jeg synes det er latterlig enkelt å se forskjell på ekte og falsk pels, og pelsen som er på Fjällräven ser virkelig bare ikke pen ut. Spesielt ikke når den blir litt våt av sne, da er den stygg og rar.

Jeg har for øvrig Fjällräven Nuuk parka. Den er kjempevarm og jeg synes den er fin, men pelsen er som sagt ikke noe å skrive hjem om.

Anonymous poster hash: c6168...837

Det er en av grunnene for at jeg kjøpte Fjellreven, pelsen ser falsk ut og tror det er mye av vitsen da Fjellreven ikke støtter dyremishandling. Men stygg synes jeg virkelig ikke den er. Ville heller fryst rumpa av meg fremfor å vise meg i offentligheten med pels. Det eneste jeg tenker om de som går med ekte pels er at de er kunnskapsløse og lever i sin egen lille boble. Ekte pels på hetta kan være nødvendig dersom man er polfarer, men i byen eller i det daglige? Hva i all verden er vitsen?

Anonymous poster hash: 7d3e5...561

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnene for at jeg kjøpte Fjellreven, pelsen ser falsk ut og tror det er mye av vitsen da Fjellreven ikke støtter dyremishandling. Men stygg synes jeg virkelig ikke den er. Ville heller fryst rumpa av meg fremfor å vise meg i offentligheten med pels. Det eneste jeg tenker om de som går med ekte pels er at de er kunnskapsløse og lever i sin egen lille boble. Ekte pels på hetta kan være nødvendig dersom man er polfarer, men i byen eller i det daglige? Hva i all verden er vitsen?

Det samme tenker jeg om folk i klær fra HM.

Anonymous poster hash: 38429...a7f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg om folk i klær fra HM.

Er enig i at forholdene som disse jobber under er uetisk. Men hva er alternativet for dem i disse landene? Total fattigdom, sult, prostutisjon, kriminalitet, leve på gata++...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at forholdene som disse jobber under er uetisk. Men hva er alternativet for dem i disse landene? Total fattigdom, sult, prostutisjon, kriminalitet, leve på gata++...

Ser at det ikke florerer av gode alternativer. Nettopp derfor er det så viktig at store kjeder som HM tar tak i problemene!

Dessuten er jeg så lei alle som setter likhetstegn mellom pelsdyroppdrett og dyreplageri. Nei, ikke alle pelskrager man ser stammer fra dyr som har lidd en forferdelig skjebne. Og NEI, alt man ser på Youtube har ikke nødvendigvis rot i virkeligheten...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en til 400 kroner fra vero moda. Jeg har alltid pleid å fryse skikkelig mye på vinteren, men med en gang jeg kjøpte den så har jeg ikke fryst en eneste gang.

Anonymous poster hash: 9e712...ff2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en parajumperjakke, men har litt lyst på en ny i år (en til en mer fornuftig pris ja). Den er veldig varm, jeg kan ikke bruke den hvis det ikke er skikkelig kaldt.

Endret av MissAlba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker om de som går med ekte pels er at de er kunnskapsløse og lever i sin egen lille boble.

Og det, det er vel i beste fall ei forenkling. Eg skjønar at det framleis er verdt å minne om at ein ikkje skal skue hunden på håra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefale deg å se på hvor mye dun det er per totalvekt av jakken og hva dunkvaliteten er på (såkalt cu/in).

F.eks. en jakke med 250 gram dun fordelt på en totalvekt på 900 gram, er veldig dårlig kjøp. Spesielt hvis den har en dunkvalitet på lavere enn 750 (pleier å stå oppgitt i produktinformasjonen). Jakken inneholder da lite dun, lite komprimerbar dun, ergo. ikke isolerende.

Mens en jakke med 200 grams dun fordelt på 400 gram totalvekt, er en veldig god jakke. Da er jo 50% av jakken bare dun! Samt den veier mye mindre.

Pass også på at dunkvaliteten er på over 700 g (eller 9/10). Da holder den i mange år :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det ikke florerer av gode alternativer. Nettopp derfor er det så viktig at store kjeder som HM tar tak i problemene!

Dessuten er jeg så lei alle som setter likhetstegn mellom pelsdyroppdrett og dyreplageri. Nei, ikke alle pelskrager man ser stammer fra dyr som har lidd en forferdelig skjebne. Og NEI, alt man ser på Youtube har ikke nødvendigvis rot i virkeligheten...

Og det har de heldigvis gjort også, fordi det blir satt press på fra kjøpere. Kjøper heller ikke klær fra H&M.

Vel, jeg er lei av at enkelte alltid skal begynne å sette ting opp mot hverandre, gjelder det en sak om pels så skal man banne på at det kommer utsagn som "Hva med de som lager Iphone? Hva med barnearbeid?" Det er som å si "Hei! Dyrevelferd er så utrolig uvesentlig, og det er ingenting i forhold til alt annet." Det vil aldri være mulig å diskutere pelsdyroppdrett eller fangst fordi noen alltid skal komme rekende med slike argumenter. En urett rettferdigjør ikke et annet, og skulle man tenkt slik så ville det blitt et forferdelig trist samfunn som ikke brydde seg om noe som helst fordi det vil alltid være noe annet. Det er som å diskutere barnearbeid, og noen dreier det inn på sultne barn i Sudan fordi det er verre i deres øyne.

Pelsdyroppdrett er dyreplageri. Det forstår alle som har elementær kunnskap om rovdyr, instinkter og biologi/zoologi... Om det så er en pelsfarm i Kina eller i Norge, prinsippet er det samme, tusenvis av rovdyr i små bur hele livet som blir frarøvet alle sine livsnødvendige instinkter rovdyr har. Trenger ikke å være spesielt oppegående for å forstå at det ikke er humant for et naturlig aktivt, intelligent jeger. Og fotfeller er ulovlig i så mange land nettopp fordi det er inhumant... Jakt er vel og bra! Pels fra dyr som er har levd og blitt avlivet humant, ingenting i mot det, men det er forskjell på dyremishandling og ok dyrevelferd.

Beklager avsporingen....

Sverger til Fjellreven jeg også, gode og veldig varme jakker. Som ikke blir for varm på mildere dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan se argumentet med signaleffekten det kan sende å bruke en arvet pels. Da gjelder isåfall omtrent det samme for fuskepels, mener nå jeg. Dessuten må vi, hvis vi først skal bry oss om dyrevelferd, også tenke på miljø og bærekraftighet ifb. forbruk, produksjon etc. Kanskje er det ikke alltid slik at å bruke en arvet pelskåpe er mer ille enn å bruke enkelte andre plagg uten pels, også med tanke på dyrevelferd?

Anonymous poster hash: b5f14...7b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det, det er vel i beste fall ei forenkling. Eg skjønar at det framleis er verdt å minne om at ein ikkje skal skue hunden på håra.

Hva er komplisert? Å være i mot pelsdyroppdrett, men fortsette å gå i pels i offentligheten fordi man har arvet den? Det er ganske enkelt i mine øyne. Er man i mot dyremishandling så støtter man heller ikke dyremishandling ved å kjøpe et produkt eller fortsette å reklamere for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ikke an å starte EN jævla tråd om dette temaet uten at pels- og fjærmotstandere uten impulskontroll ikke klarer å holde kjeften sin bittelitt og MÅ spore av tema og fortelle hvor kalde fisker andre er??

Anonymous poster hash: 22bee...cdd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...