Gå til innhold

Rett fra kua

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor denne skal postes....

Jeg har begynt å drikke mye melk i det siste.

Og er i tillegg opptatt av å leve sunt og økologisk. Så nå har jeg lyst på egen ku.

Noen som har greie på dette?

Er det bare å kjøpe ei ku, og sette den ut i hagen? (Vi har stor tomt, ca 10 mål)

Er det mye jobb med ei ku?

Anonymous poster hash: 3690c...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glem det! Det er MYE jobb med en ku, bare det at du må spørre her, er grunn nok til at du ikke skal skaffe deg ei ku. Ei ku spiser enormt mye, så da driter hun også mye, hvor skal du gjøre av møkka? Har du peiling på ku-sykdommer? Dem er det mange av. Skal kua fortsette å produsere melk, må hun kalve med gjevne mellomrom, hva vil du gjøre med kalven?

Du får kjøpt økologisk melk i butikk. Hvis du har problemer med den, så bør du heller finne deg en økologisk bonde, som du kan kjøpe direkte fra.

IKKE KJØP KU!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en del jobb med en ku. Og du kan ikke bare putte den i hagen, men den skal også ha mulighet for å søke ly for været også og du må ha et sted for den å være inne om vinteren. For at en ku skal gi melk, så er du vel klar over at du må bedekke den og at du må ha en plan for hva du skal gjøre med kalvene den produserer etter hvert.

En ku skal melkes to ganger om dagen. Hver dag. Hele året så lenge hun gir melk. Ikke bare når du har lyst på melk, eller føler for å melke den. Dvs den må melkes søndags morgen også, når du hadde lyst til å reise på ferie, dagen etter du har vært sent oppe etc etc.

Anonymous poster hash: 21f8c...5e8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tor egentlig du er et troll, men svarer likevel.)

Drit i at det er mye arbeid og praktisk umulig. En ku er et levende vesen med sosiale behov - den er ikke en ting - og det burde være viktigere! Pluss at melk rett fra kua ikke akkurat ligner Tine-melk.

Anonymous poster hash: 9fb5c...e93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det! Det er MYE jobb med en ku, bare det at du må spørre her, er grunn nok til at du ikke skal skaffe deg ei ku. Ei ku spiser enormt mye, så da driter hun også mye, hvor skal du gjøre av møkka? Har du peiling på ku-sykdommer? Dem er det mange av. Skal kua fortsette å produsere melk, må hun kalve med gjevne mellomrom, hva vil du gjøre med kalven?

Du får kjøpt økologisk melk i butikk. Hvis du har problemer med den, så bør du heller finne deg en økologisk bonde, som du kan kjøpe direkte fra.

IKKE KJØP KU!!!!!

Hehehe... Da man trodde man hadde lest alt her på KG... :fnise:

KG var det første stedet som falt meg inn å spørre :fnise:

Saken er at jeg har lest litt om råmelk/raw milk. Og det er blitt en trend blant noen i USA. Og der som her er det ulovlig å selge råmelk, så der har noen familier gått sammen om å kjøpe en ku.

Så råmelk rett fra kua er ikke så lett å få tak i!

Jeg er klar over at det er en del jobb med det. Men jeg bor på Vestlandet, der det er lite kulde, så jeg har tenkt at ei ku kan gå ute store deler av året.

Og ett sted den kan gå inn har jeg jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Rørosmeieri selger en del økologiske produkter, det er nok det nærmeste du kommer raw milk osv her i landet om du ikke eier egen ku. :P

Anonymous poster hash: 74cb0...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Rørosmeieri selger en del økologiske produkter, det er nok det nærmeste du kommer raw milk osv her i landet om du ikke eier egen ku. :PAnonymous poster hash: 74cb0...e82

Den er dessverre ikke å få tak i her jeg bor!

Men jeg skulle gjerne ha prøvd tjukkmjølka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver råmelk, mener du da råmelk som produkt, eller mener du ubehandlet melk? For råmelk produserer en ku bare i 2-4 dager pr kalv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver råmelk, mener du da råmelk som produkt, eller mener du ubehandlet melk? For råmelk produserer en ku bare i 2-4 dager pr kalv.

Tenker på ubehandlet melk :)

I USA kalles det raw milk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke bare høre med en bonde om han vil være så snill å selge deg melk fra tanken. mange som gjør det :) tror du melkebønder kjøper melk på butikken? de færreste gjør det :P

Anonymous poster hash: 2a4c1...4dc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaudå, er egentlig enig med deg, ubehandlet melk er best på alle måter. Men, hvis du ønsker slik melk, så finn deg en bonde du kan kjøpe direkte fra. Ikke begynn noe slags idiot-prosjekt emd egen ku i hagen. Kyr er for bønder, det er snakk om et dyr!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En drektig kvige koster om lag 20 000 kroner. Du må ha et spredeAreal på 4 daa(du er innenfor ). En ku må melkes to ganger om dagen, ofte bedre for jurhelsen å melke tre. En god ku produserer opp imot 40-50 liter i høylsktasjon. En ku veier mye(600-800 kg) og kommer til p gjøre skade på marken din dersom det er blått. Kyr blir syke, jurbetennelse er vanlig og veterinær koster skjorten.

Det må jo være tidenes idiotiske ide.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaudå, er egentlig enig med deg, ubehandlet melk er best på alle måter. Men, hvis du ønsker slik melk, så finn deg en bonde du kan kjøpe direkte fra. Ikke begynn noe slags idiot-prosjekt emd egen ku i hagen. Kyr er for bønder, det er snakk om et dyr!

En drektig kvige koster om lag 20 000 kroner. Du må ha et spredeAreal på 4 daa(du er innenfor ). En ku må melkes to ganger om dagen, ofte bedre for jurhelsen å melke tre. En god ku produserer opp imot 40-50 liter i høylsktasjon. En ku veier mye(600-800 kg) og kommer til p gjøre skade på marken din dersom det er blått. Kyr blir syke, jurbetennelse er vanlig og veterinær koster skjorten.

Det må jo være tidenes idiotiske ide.

Hmm.... Ok... Kanskje litt mye jobb for å få seg noen glass med melk til frokosten..... :)

Men hvor lenge holder ubehandlet melk seg i kjøleskapet?

Holder det å ta seg en tur til bonden en gang i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å ta kontakt med noen som har kyr i nærheten av deg.

Vi hadde kyr hjemme dag jeg vokste opp. Og jeg var sååå glad hver sommer når de var på beite og vi kunne få "kjøpemelk". Melken rett fra kua er ikke homogenisert, så fløten fylter oppe. Den kan også oppfattes som litt "klupete" i konsistensen. En annen ting er at det smaker av det kua spiser. Melk produsert på høy smaker mildt, og det er det det meste av den kjøpte melken er. Kyr som spiser friskt gress, gir en strammere smak på melka.

En ku har rettigheter. Det er ikke bare å stille den opp i hagen. Det er faktisk mange lover og regler å forholde seg til mhp dyrevern, og bra er det. Den spiser mye mat (ikke snakk om det en plen med gress kan gi) og ikke minst så bæsjer den mye.

Anonymous poster hash: b0258...a6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.... Ok... Kanskje litt mye jobb for å få seg noen glass med melk til frokosten..... :)

Men hvor lenge holder ubehandlet melk seg i kjøleskapet?

Holder det å ta seg en tur til bonden en gang i uka?

En gang i uka kan gå. Men husk at denne melken holder seg mye dårligere enn du er vant til pga den ikke er pastaurisert. Jeg ville nok brukt den i løpet av en 4 dagers tid.

Anonymous poster hash: b0258...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke bare høre med en bonde om han vil være så snill å selge deg melk fra tanken. mange som gjør det :) tror du melkebønder kjøper melk på butikken? de færreste gjør det :P

Anonymous poster hash: 2a4c1...4dc

Jeg vokste opp på gård, og vi kjøpte melka vår i butikken. Melka i tanken leverte vi bare fra oss.

Anonymous poster hash: 9fb5c...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli en veldig dyr og tidkrevende affære. Jeg regner med at du ikke gidder å investere i automatisk melking når du kun har en ku. Da vil det ta ganske lang tid for å få melka og det er ganske tungt arbeid. Ellers så må kua ha høy på vinteren og eventuelt også sommeren om det er lite vekst. For å i det hele tatt få melk fra kua må du insiminere kua jevnlig og det koster opp til en tusenlapp hver gang.
Kalver vil jo komme, så du må ha en plass å ha dem eller ha en plan for hva du skal gjøre med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...