Gå til innhold

Lager vi en tyrann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn i trassalderen. Hender rett som det er at hun vil at den andre forelderen skal gjøre noe. Eks: mamma deler opp maten, da vil barnet at pappa skal gjøre det. Pappa tar på klær, da vil barnet at mamma skal gjøre det.

Vi lar henne bestemme slike ting så langt det lar seg gjøre praktisk. Stemningen i heimen blir bedre av det.

Hun får ikke bestemme når det er leggetid, og slike "store" ting, men hun får bestemme hvem som skal gjøre det innenfor rimelighetens grenser.

Gjør vi henne en bjørnetjeneste ved å gjøre det sånn? Eller lærer hun at noen ganger kan hun bestemme, andre ganger kan andre bestemme?

Anonymous poster hash: aa277...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere gjør henne en bjørnetjenste. Hun må lære at det ikke er hun som har kontrollen over voksne. Lar dere henne bestemme nå, blir det bare verre og verre når hun blir eldre.

• Liker 38
Skrevet

Dere gjør henne en bjørnetjenste. Hun må lære at det ikke er hun som har kontrollen over voksne. Lar dere henne bestemme nå, blir det bare verre og verre når hun blir eldre.

Hun får jo ikke bestemme alt, men noe får hun bestemme. Skal ikke barn få bestemme noe?

Skrevet

Hun får jo ikke bestemme alt, men noe får hun bestemme. Skal ikke barn få bestemme noe?

Jo, barn skal få bestemme noe. Men at et barn skal diktere voksne, det syns jeg ikke. Barnet kan få valget mellom de blå eller de røde skoene, men får barnet beskjed om at nå skal pappa kle på deg mens mamma gjør i stand whatever, så er det slik det skal bli.

• Liker 41
Skrevet

Kanskje ikkje når det gjelder mat og sånt, men lurt å la henne bestemme over ting som har med kroppen sin å gjere. Kven som skal skifte klær/bleie, vaske osv. Lurt å få inn så tidlig som mulig at ingen andre skal ha kontroll over barnet sin kropp.

• Liker 3
Skrevet

Hun får jo ikke bestemme alt, men noe får hun bestemme. Skal ikke barn få bestemme noe?Anonymous poster hash: aa277...bf8

Jo, barn skal få bestemme noe. Men dere må sette rammene. Hvis dere spør: " Skal mamma eller pappa hjelpe deg med maten i dag?", så kan hun få velge det. Men når den ene av dere alt er i gang, så kan ikke hun bestemme at den andre skal gjøre det i stedet. Det er viktig at hun fra hun er liten lærer at det er forskjell på barn og voksne.

• Liker 25
Skrevet

Hun skal få noen valg, men det er dere som skal bestemme hva hun skal bestemme. ;) Altså kan dere spørre "hvem vil du at skal legge deg i dag?" slik at hun får velge. En annen gang sier dere kanskje "i dag skal mamma legge deg." Og da blir det sånn.

Tror barn lett kan bli usikre hvis alt flyter og de får diktere hvem som skal gjøre hva.

• Liker 16
Skrevet

Hun skal få noen valg, men det er dere som skal bestemme hva hun skal bestemme. ;) Altså kan dere spørre "hvem vil du at skal legge deg i dag?" slik at hun får velge. En annen gang sier dere kanskje "i dag skal mamma legge deg." Og da blir det sånn.

Tror barn lett kan bli usikre hvis alt flyter og de får diktere hvem som skal gjøre hva.

Skal ta til meg dette.

Det som også er litt vanskelig er at pappaen og jeg ikke er helt enige. Jeg er egentlig enig med dere, mens pappaen pga diverse ting ikke orker å høre sutring.

Kanskje mye er løst ved at vi spør henne før vi gjennomfører ting.

• Liker 2
Skrevet

Det er vanskelig, og mange ganger føles det jo bare lettere å la ungen bestemme. Men jeg tror det gir større problemer på sikt.

Pass bare på å ikke gi henne for mange valg, men heller forberede henne på hva som skal skje. F.eks. "Nå er det snart kveldsmat." - "Nå er det kveldsmat, og etterpå skal pappa legge deg." - "Nå må du gå på badet. I dag skal pappa legge deg."

Og noen ganger blir det ikke sånn som man hadde tenkt - da får man lære av det og gjøre det bedre neste gang. :)

• Liker 9
Skrevet

Dere må bli enige om hvilke situasjoner hun skal få velge, så spør dere, det valget hun da gjør, slik blir det.

La henne aldri få velge på nytt. Hvis hun lærer seg å diktere dere, da får dere tyrann.

Bedre med litt sutring nå, enn full brøling i mange år.

At fedre ikke klarer å høre sutring er helt normalt, mistenker egentlig at mannfolk er litt redd unger

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger hadde det jammen vært lettere å vært alenemor....

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er mye flinkere til å være streng enn meg, og bryr seg verken om sutring eller verre - hvis han først har bestemt seg. Så jeg tror ikke det er noen automatikk i at mødre er "bedre" foreldre i den sammenhengen.

• Liker 1
Skrevet

Gi barnet reelle valg, men om mamma allerede er i gang med å skifte bleie er det galskap å la barnet diktere pappa til å komme i steden. Dere gir barnet urealistiske forventninger til hva hun bestemmer over og ja skaper en tyrann som du sier

• Liker 1
Skrevet

Hos oss løser vi det slik: vi steller og legger barnet annenhver kveld. Når det blir protester- "mamma skal legge/ pappa skal stelle" etc, så sier vi at nei, det er pappa/mamma sin tur i dag. Og sånn blir det.

Det fungerer å si at "pappa har så lyst til å stelle deg og kose" når det f.eks insisteres på at mamma skal gjøre det.

Vil ikke ha noen diktator-tendenser.

I andre situasjoner kan barnet få velge.

Anonymous poster hash: c6932...55c
  • Liker 2
Skrevet

Åh jeg får helt frysninger når jeg hører/ ser foreldre som har ungen styre. Jeg vet det er drøyt å kalle en femåring for et komplett rasshøl men det blir de.

• Liker 7
Skrevet

Hos oss løser vi det slik: vi steller og legger barnet annenhver kveld. Når det blir protester- "mamma skal legge/ pappa skal stelle" etc, så sier vi at nei, det er pappa/mamma sin tur i dag. Og sånn blir det.

Det fungerer å si at "pappa har så lyst til å stelle deg og kose" når det f.eks insisteres på at mamma skal gjøre det.

Vil ikke ha noen diktator-tendenser.

I andre situasjoner kan barnet få velge.

Anonymous poster hash: c6932...55c

Dere skaper på en måte litt forventninger her også. Hva om pappa er borte og annenhver dag legging ikke kan følges opp?

Skrevet

Åh jeg får helt frysninger når jeg hører/ ser foreldre som har ungen styre. Jeg vet det er drøyt å kalle en femåring for et komplett rasshøl men det blir de.

Det er ikke snakk om noen fri oppdragelse om du tror det. Hun får ikke være slem mot andre, hun får ikke snakke stygt, hun må sitte pent ved bordet og ikke leke med maten, hun får ikke skrike til seg blader/is i butikken, hun får ikke lov til å styre leken. Om hun prøver å styre leken så sier jeg i fra at hun får ikke bestemme dette alene, og hun må høre på hva andre sier. Hun må si takk for maten, takke for seg når hun går fra et sted og si unnskyld hvis hun gjør noe galt.

Fra barnehagen får vi tilbakemelding på at hun er høflig, empatisk og inkluderende jente. Hun lar ingen stå utenfor og hun går for å trøste hvis noen er lei seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg nekter å la barna bestemme sånt. Her i huset prøvde ungen å bestemme hvem av oss foreldre som skulle få gjøre hva, og ville gjerne også ombestemme seg. Ikke snakk om. Har vi bestemt, så har vi bestemt. Og sånt nok, det ble litt av et leven mange ganger! Men det får man bare stå i, og tviholde på tanken om at det lønner seg på sikt. Og ganske riktig: En dag barnet ville ha meg, men fikk til svar at det var pappa som skulle, så sa det: "Ja vel." Vi var omtrent målløse :ler: Nå er trassalderen over, og det meste går som en lek.

• Liker 1
Skrevet

Jeg nekter å la barna bestemme sånt. Her i huset prøvde ungen å bestemme hvem av oss foreldre som skulle få gjøre hva, og ville gjerne også ombestemme seg. Ikke snakk om. Har vi bestemt, så har vi bestemt. Og sånt nok, det ble litt av et leven mange ganger! Men det får man bare stå i, og tviholde på tanken om at det lønner seg på sikt. Og ganske riktig: En dag barnet ville ha meg, men fikk til svar at det var pappa som skulle, så sa det: "Ja vel." Vi var omtrent målløse :ler: Nå er trassalderen over, og det meste går som en lek.

Og hvem vet, kanskje det hadde gått over uansett?

Vår jente får absolutt ikke styre oss.

- hun får selvsagt ikke kake en ukedag selv om hun maser om det ofte

- hun får ikke bestemme hvem som henter/leverer i barnehagen

- hun får heller ikke saft i uka, selv om hun har lyst

- er det bading så er det bading, ingen diskusjon

- når det begynner å nærme seg slutt på leken så sier jeg f.eks: "da kan du skli tre ganger til så går vi inn", og det hører hun på i 99% av gangene. Hører hun ikke så bærer jeg henne inn.

- det er ikke barnetv før seks, selv om hun gjerne vil se på det før.

- hun må rydde etter seg på kvelden. Ingen rydding - ingen tv,uten unntak.

Hun er inneforstått med at om vi sier at sånn blir det så blir det sånn. Likevel lar vi henne styre slik som forklart i første innlegg. Men som dere ser, ingen fri oppdragelse akkurat likevel.

Jeg tror alle foreldre har noe man er slappe på, og som man gir litt etter på.

• Liker 3
Skrevet

Og hvem vet, kanskje det hadde gått over uansett?

Vår jente får absolutt ikke styre oss.

- hun får selvsagt ikke kake en ukedag selv om hun maser om det ofte

- hun får ikke bestemme hvem som henter/leverer i barnehagen

- hun får heller ikke saft i uka, selv om hun har lyst

- er det bading så er det bading, ingen diskusjon

- når det begynner å nærme seg slutt på leken så sier jeg f.eks: "da kan du skli tre ganger til så går vi inn", og det hører hun på i 99% av gangene. Hører hun ikke så bærer jeg henne inn.

- det er ikke barnetv før seks, selv om hun gjerne vil se på det før.

- hun må rydde etter seg på kvelden. Ingen rydding - ingen tv,uten unntak.

Hun er inneforstått med at om vi sier at sånn blir det så blir det sånn. Likevel lar vi henne styre slik som forklart i første innlegg. Men som dere ser, ingen fri oppdragelse akkurat likevel.

Jeg tror alle foreldre har noe man er slappe på, og som man gir litt etter på.

Kake og saft vil jo ikke være noe hun opplever bestemmelsesrett over egentlig, når det aldri blir tilbudt. Vi baker forøvrig kake en ukedag i blant, veldig hyggelig og ser ikke at det har noe med oppdragelse å gjøre. SÅ nazi er da de færreste på kosthold?

Det skulle bare mangle at ikke dere bestemte hvem som hentet i bhg... Skulle den foreldren som kom snudd i døra hvis hun ønsket noe annet, mener du?

Synes det høres ut som du fokuserer litt feil. Som mange sier; hun skal få bestemme litt, men da bør det være i form av at dere tilbyr alternativer. Eller hvis det er noe hun på eget initiativ har veldig lyst til (som kakebaking) må dere gjerne la henne få lov til det i blant. Men ikke la henne overstyre beslutninger dere har fattet.

Anonymous poster hash: cb1b1...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...