Gå til innhold

Allergisk mot p-piller...

Carmen_

Anbefalte innlegg

Hva gjør man hvis man ikke tåler p-piller?

Jeg tåler ikke østrogenet i p-pillene og lurer på hva slags annen prevensjonsmiddel jeg kan bruke...utenom kondom da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Kroppen min tåler p-piller, men humøret tåler de ikke.. Jeg skal få meg pessar. Har søkt litt på dette forumet, og er nå overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min tåler p-piller' date=' men humøret tåler de ikke.. Jeg skal få meg pessar. Har søkt litt på dette forumet, og er nå overbevist.[/quote']

Kan man bare kjøpe ett pessar på apoteket eller må man til gynokologisk undersøkelse først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du må ha GU først ja. Pessar kommer i forskjellig størrelse, så legen må finne den som passer deg. Selve pessaret er reseptfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Minipiller, p-ring og p-plaster inneholder mindre hormoner enn vanlige p-piller. Har du prøvd det, eller tåler du overhodet ikke østrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes også p-piller som inneholder progesteron og ikke østrogen. kanskje du kan prøve dem?

de er like sikre som vanlige p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Chanandler Bong

Tåler heller ikke p-piller, men bruker nå minipillen Exlutona med godt resultat. Eneste må være at du må være svært nøye med å ta dem til samme tid hver dag.

Legen min nevnte også p-stav som et alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes også p-piller som inneholder progesteron og ikke østrogen. kanskje du kan prøve dem?

de er like sikre som vanlige p-piller.

Har hørt om noen slags p-piller som kalles "Trefasepiller".

Skal visst være noe av det samme som du forklarer her i dem...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har hørt om noen slags p-piller som kalles "Trefasepiller". Skal visst være noe av det samme som du forklarer her i dem...

:)

Trefasepiller inneholder begge typer hormoner, men i vekslende grad, forsøkt tilpasset kroppens egne svingninger i hormonnivå. Eksempler er Trionetta og Trinordiol. Man tar piller i tre uker og holder opp eller tar falske piller den fjerde uka. I løpet av de tre ukene med piller er det forskjellig hormoner eller forskjellig mengde hormoner i de ulike pillene.

Til sammenligning vil monofasepiller ha samme hormonmengde i alle pillene, fortsatt begge hormontyper.

Minipiller inneholder kun en sort hormon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ingen hormoner i det hele tatt.

Ganske skremmende igrunnen, jeg begynte på p-piller som sekstenåring (da kjenner man ikke sin egen psyke veldig godt) og det var ikke før jeg som 22-åring tilfeldigvis slapp opp for p-piller en sommer og begynte å føle meg så fordømt bra, glad og stabil psykisk at jeg skjønte at jeg ikke hadde tålt pillene!! Tror det er mange som går på piller og egentlig ikke tåler dem veldig godt.

Prøvde meg frem med p-sprøyte og nye p-piller, men ingenting fungerer.

Fikk til slutt spiral selv om jeg ikke hadde født barn. Det er veldig smertefylt å få satt inn når man ikke har født barn, så snakk med gynekologen på forhånd om smertestillende (min anbefalte dobbel dose ibuprofen, men fortsatt smerter og holdt på å svime av).

Man skal også være vàr for utflod ol slik at man ikke får infeksjoner.

Likevel; for meg har dette fungert veldig bra - jeg kan forsatt ha spontan sex (i motsetning til med pessar) og tross alt skal spiralen bare settes inn èn gang hvert femte år, så smerten kan jeg overleve.

Verdt å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...