Gå til innhold

dren i øret. barn 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som har fått dren. Kan dere fortelle litt om hvordan dette foregår med tanke på narkose, hvor lang tid tar selve "opperasjonen", hvor lenge ble dere værende på sykehuset etterpå?kunne dere reise hjem når barnet våknet fra narkose? hvordan reagerte barnet på narkosen? gikk barnet i barnehagen dagen etter? noe mer jeg har glemt å spørre om, så skriv det gjerne;)

Anonymous poster hash: d6257...fd9
Skrevet

Sønnen min var litt under 1.5år gammel første gang han fikk dren. Ettersom han var så liten fikk vi første timen om morgenen slik at vi skulle slippe å ha veldig mange timer vi ikke kunne gi han mat og drikke.

Kom på sykehuset og fikk komme inn på et rom der vi fikk seng og skift til han. Så fikk han smertestillende og beroligende. Etter en stund med venting fikk vi komme inn der han skulle opereres og jeg var der mens han ble lagt i narkose (verste jeg noen gang har vært med på, ettersom jeg måtte holde han fast mens han fikk maske og sovnet i armene mine). De satte veneflon etter han hadde sovnet inn.

Det tar i underkant av en time. Operasjonen er veldig enkel og tar veldig lite tid, men man får ikke komme inn på oppvåkningen før barnet har våknet. Er der til barnet har kommet seg i fin form, fått spist og drukket litt. Første gangen vi var der ble vi kastet ut alt for tidlig, han var så sløv at han ikke klarte å sitte.

Den første gangen hadde han ikke noe reaksjon på narkosen, men den andre gangen ble han dårlig når vi kom hjem og han kastet opp. Det er et inngrep som ikke gir noe smerter i etterkant, men barnet kan blø litt fra ørene og det kommer ofte en del væske i starten. Vi fikk komplikasjoner i form av infeksjon begge gangene han har fått dren så har måttet få antibiotika for det.

Anonymous poster hash: 05865...63f

Gjest Riskjeks
Skrevet

Et av barna mine fikk dren i begge ørene for et år siden. Det var ingen narkose, barna får bare et sånt lett "sovestoff". Gjøres hos en øre-nese-hals-spesialist, tar rundt 20 minutter, og man drar hjem med en gang barnet har våknet.

Skrevet

hvilket sykehus hadde deres barn operasjon?

Skrevet

Mitt barn fikk dren i begge ørene og fjernet polypper når han var 2 år gammel.

Vi fikk første timen om morgenen på sykehuset, kl 0700, vi møtte opp på kirurgisk,

ble installert på rommet. Han fikk litt beroligende. Så ble vi hentet inn på

operasjonsstua, jeg fikk følge han inn (de anbefaler da at bare en foreldre følger).

Der møtte vi hyggelige sykepleiere, øre/nese/hals kirurgen vi kjente fra før, og en

hyggelig anestesilege som virkelig visste hvordan han skulle håndtere barn.

Jeg hadde møtt han før da jeg fikk epidural under fødsel. Han snakket med gutten,

lekte med bamsen vi hadde fått beskjed om å ta med, han latet som han satte

narkosemasken på bamsen, og viste gutten hva han hadde tenkt å gjøre.

Så forklarte han meg hvordan det ville foregå. La masken over guttens ansikt

mens han snakket rolig med han, mens jeg stod over slik at han så meg hele tiden.

Det tok ikke mange sekundene før han sov søtt, og jeg ble fulgt ut av operasjonsstua.

Jeg ventet på venterommet, og operasjonen tok veldig lang tid da de hadde en del

problemer med blødning pga polypper, så tok derfor over 4 timer. Så kom en sykepleier

å hentet meg å sa de rullet han ut av operasjonsstua nå, at han sov og

at hun skulle ta meg med til han. Det viste seg at han hadde pusteproblemer pga astma,

så operasjonsteamet var på rommet, og en av de ble igjen for å overvåke han hele tiden,

og satt ved siden av meg mens vi ventet på at han skulle våkne. Dette med blødning og

pusteproblemer skjer jo sjelden, og var her forårsaket av polypper og astma som ditt

barn ikke har. Så jeg syns ikke det var noe problem, og alle var hyggelige og snille.

Jeg følte at vi var i trygge hender, og det eneste som var litt ekkelt var når han skulle til

å sovne inn og fikk masken, men det var morsinstinktet som kicka inn, ingen mor liker det.

Når han etter en del timer var fin i formen og våken, fikk han is, slappet av og så på film i senga.

Vi kom kl 07:00 og fikk lov å reise igjen kl 17:00. Han fikk ikke lov å spise pga polyppene, men

fikk så mye is og drikke han ville ha. Når kvelden kom fikk han litt grøt.

Han fikk ikke lov å gå i barnehage på minst 1 uke, helst 2 uker hvis det var mulig sa

øre/nese/hals lege, og ettersom jeg hadde mulighet til hjemmekontor var ikke dette noe

problem for oss.

Anonymous poster hash: ba306...aea
Skrevet

Mitt barn fikk dren i begge ørene og fjernet polypper når han var 2 år gammel.

Vi fikk første timen om morgenen på sykehuset, kl 0700, vi møtte opp på kirurgisk,

ble installert på rommet. Han fikk litt beroligende. Så ble vi hentet inn på

operasjonsstua, jeg fikk følge han inn (de anbefaler da at bare en foreldre følger).

Der møtte vi hyggelige sykepleiere, øre/nese/hals kirurgen vi kjente fra før, og en

hyggelig anestesilege som virkelig visste hvordan han skulle håndtere barn.

Jeg hadde møtt han før da jeg fikk epidural under fødsel. Han snakket med gutten,

lekte med bamsen vi hadde fått beskjed om å ta med, han latet som han satte

narkosemasken på bamsen, og viste gutten hva han hadde tenkt å gjøre.

Så forklarte han meg hvordan det ville foregå. La masken over guttens ansikt

mens han snakket rolig med han, mens jeg stod over slik at han så meg hele tiden.

Det tok ikke mange sekundene før han sov søtt, og jeg ble fulgt ut av operasjonsstua.

Jeg ventet på venterommet, og operasjonen tok veldig lang tid da de hadde en del

problemer med blødning pga polypper, så tok derfor over 4 timer. Så kom en sykepleier

å hentet meg å sa de rullet han ut av operasjonsstua nå, at han sov og

at hun skulle ta meg med til han. Det viste seg at han hadde pusteproblemer pga astma,

så operasjonsteamet var på rommet, og en av de ble igjen for å overvåke han hele tiden,

og satt ved siden av meg mens vi ventet på at han skulle våkne. Dette med blødning og

pusteproblemer skjer jo sjelden, og var her forårsaket av polypper og astma som ditt

barn ikke har. Så jeg syns ikke det var noe problem, og alle var hyggelige og snille.

Jeg følte at vi var i trygge hender, og det eneste som var litt ekkelt var når han skulle til

å sovne inn og fikk masken, men det var morsinstinktet som kicka inn, ingen mor liker det.

Når han etter en del timer var fin i formen og våken, fikk han is, slappet av og så på film i senga.

Vi kom kl 07:00 og fikk lov å reise igjen kl 17:00. Han fikk ikke lov å spise pga polyppene, men

fikk så mye is og drikke han ville ha. Når kvelden kom fikk han litt grøt.

Han fikk ikke lov å gå i barnehage på minst 1 uke, helst 2 uker hvis det var mulig sa

øre/nese/hals lege, og ettersom jeg hadde mulighet til hjemmekontor var ikke dette noe

problem for oss.

Anonymous poster hash: ba306...aea

1-2 uker hjemme?vet du grunnen til dette? var der pga dren eller polypper eller fordi barnet opererte begge deler? greit å vite med tanke på jobb og fri:)

Skrevet

Med dren og falsk mandel ble de bare hjemme 4-5 dager, med vanlige mandler en uke.

Begge mine ble skikkelig sinte av narkosen...

Skrevet

Mitt barn var bra nok for bhg neste dag. Det var dren og polypper. Legene sa ikke at ham ville ha behov for flere dager hjemme etter operasjon

Anonymous poster hash: 05865...63f

Skrevet (endret)

Min datter fikk dren i øret flere ganger når hun var yngre (legen opererte vekk polypper første gangen i tillegg). Hun fikk beroligende og narkose og sovnet i armene våre. Operasjonen tok veldig kort tid og vi fikk komme inn rett etter at operasjonen var ferdig sånn at vi var tilstede mens hun våknet opp. Etter en stund kunne vi dra hjem. Hun var frisk og rask allerede dagen etter til å gå i barnehagen.

Endret av Kittykat
Skrevet

Begynner jo å lure når det er så ulik praksis fra sted til sted. Ringte dit guttungen skal oppereres i dag og fikk beskjed om at han kunne dra hjem 20 min etter operasjonen. vi må kjøre 4,5 timer i bil, så tenker nesten at det er litt uaktuelt å kjøre hjem samme dagen?

• 1 måned senere...
Skrevet

opererte inn dren på ettåringen for 3 uker siden. men det renner fremdeles fra det ene øret. er det normalt?

Skrevet

Jeg har ikke barn men jeg husker at jeg fjernet polypper og fikk ett dren i det ene øret når jeg var fire.

Husker at jeg var veldig sint når jeg våknet, moren min har fortalt meg at jeg ikke likte noen lyder fordi jeg plutselig hørte så mye bedre enn jeg hadde gjort før sånn at alt ble så høyt.

Fikk dra hjem samme dagen og ellers husker jeg ikke noe fra dette, utenom at jeg fikk masse is og barbier fra folk jeg kjente. =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...