Gå til innhold

Fisk som spiser hud.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann å få tak i fisk som spiser død hud hjemme? Sånne fisker som svømmer i ett kar og man sitter med beina oppi alle fiskene. De kiler litt. Hvor får jeg tak i disse? Er det noe mat de trenger og stell? Jeg har så mye plager under føttene mine med mye løs hud og sprekker og hard hud pga. psoriasis og jeg har prøvd mange forskjellige kremer uten å bli noe bedre. Men fisker derimot hjalp. Noen som vet hva fiskene heter?

Anonymous poster hash: ae3b3...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ann å få tak i fisk som spiser død hud hjemme? Sånne fisker som svømmer i ett kar og man sitter med beina oppi alle fiskene. De kiler litt. Hvor får jeg tak i disse? Er det noe mat de trenger og stell? Jeg har så mye plager under føttene mine med mye løs hud og sprekker og hard hud pga. psoriasis og jeg har prøvd mange forskjellige kremer uten å bli noe bedre. Men fisker derimot hjalp. Noen som vet hva fiskene heter?

http://www.nrk.no/trondelag/fisk-spiser-dod-hud-fra-fottene-1.7884782

Anonymous poster hash: e8402...22a

Skrevet

De små fiskene heter Garra rufa og kalles også doktorfisk.

– Fiskene har ikke tenner, men suger og napper til seg huden, forklarer Overvik.

Skrevet

Kanskje du kan kontakte innehaveren som det står om i artikkelen i linken, og høre om hvor du kan bestille disse fiskene fra

Skrevet

"Doktor fisk er kallenavnet til to arter av fisk: Garra rufa og Cyprinion macrostomum. Begge artene er like effektive til å fjerne død hud. De er opprinnelig fra små elver og sjøer i Irak, Iran, Israel, Jordan, Tyrkia and Syria.

De lever og hekker i utendørs bassenger i b.l.a tyrkiske spa, der de beiter på huden på pasienter med psoriasis. Fisken fjerner de berørte og døde områder av huden og etterlater den friske huden. (De spiser/svelger ikke den døde huden, men de fjerner den mens leter etter mat)

Disse spas er ikke ment som en kurerende behandling, men som en midlertidig lindring av symptomer, og pasienter må besøke spas hver månedene. De er mest effektive til å spise hud når de er veldig små/unge, og bare hvis de ikke fores tilstrekkelig dvs at de sulter. Av den grunn er det en del som mener at det ikke er etisk riktig å bruke denne fiskerasen til hudbehandling for mennesker. I 10 stater i USA samt i Canada er det nå forbud mot å bruke denne fisken i spa/behandling pga risikoen for spredning av infeksjoner, samt av etiske grunner.

Garra rufa kan forveksles med rasen "Chinese Chinchin" som er en art som utvikler tenner og som således kan gjøre skade på menneskehud.

Du bør aldri gjennomgå en behandling med fisk/ i akvarievann dersom du har åpne sår (som psoriasespasienter ofte har) grunnet risiko for å få smitte/infeksjon. Men, dette gjelder all akvariefisk.

Et godt alternativ til Garra rufa er feks Garra flavatra, som er minst like god til å spise død hud, og den arten er enklere å holde siden de ikke blir så territorielle og agressive som voksne, og ikke blir så store. Grunnen til at Garra flavatra ikke brukes i spa er både kostnaden og at det er vanskelig å få tak i så mange av dem."

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6644

Skrevet

Finnes disse fiskene i dyrebutikkene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...