Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette egentlig sant?
Det er jo et velkjent uttrykk, men det kan vel lett misbrukes. Så da tenker jeg: Er det virkelig lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

La oss si at ene parten i et ekteskap har lyst på campingvogn, men ikke den andre. Denne som vil ha det har klasse BE, økonomi til å betale det selv, og det er ingenting som vil være en belastning for fellesskapet sånn sett.
Men den andre parten vil ikke, og har sagt NEI flere ganger.
Er det da lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

En venninne av meg ønsker seg katt. Samboern hennes sier nei. Hun vil ha katt likevel og bare satser på at hun blir tilgitt...

Bare et par eksempler.
er det slik at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse i et samliv? Eller er det en sannhet med mer enn bare modifikasjoner?

Anonymous poster hash: 6101b...760
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok det definitivt er en sannhet med modifikasjoner, men det kommer jo veldig an på alvorlighetsgraden av det man gjør. Jeg hadde blitt ganske forbanna om noen hadde gått bak min rygg og gjort noe vi var enige om at vi ikke skulle gjøre.

Jeg tror at det vil føre til et mye bedre samhold om man kan snakke sammen, diskutere og vurdere framfor å bare handle uten tanke for konsekvensene og følelse til den andre parten.

Da er det bedre å argumentere for hvorfor man ønsker det man ønsker og prøve å få motparten til å forstå hvor viktig dette er for en.

Så nei. Jeg tror egentlig ikke at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. I hvert fall ikke om man ønsker at forholdet skal vare.

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Ekteskap = Kommunikasjon + Enighet eller eventuelt kompromiss

Jeg ville aldri handlet ut fra dette uttrykket.

Skrevet

Man bør i alle fall ikke bare kjøpe/skaffe noe, men si ifra først.

Når det kommer til dyr, så mener jeg uttrykket har null betydning, man drar ikke et uskyldig dyr inn i huset uten at alle som bor der er enig!!!!!

• Liker 1
Skrevet

Blant veldig mange på forumet her, så er ikke utroskap greit. Men når typen først har vært utro, vil de ikke blankt kutte ut vedkommende.

Så uttrykket stemmer definitivt for flere...

Anonymous poster hash: d0695...80a
Skrevet

Kommer an på alvolighetsgraden samt konsekvensene. Hvis man har betalt for noe som ikke kan refunderes eller skaffet noe som ikke kan gis tilbake så kommer det an på hvor mye partneren verdsetter forholdet ettersom eneste alternativ er å bryte av.

Dersom noen ber om tillatelse, får nei og bare tuter frem så hadde jeg nok blitt forbanna og avsluttet det. Da hadde jeg forstått at han hadde denne mentaliteten (som gitt i tittelen) og hele tankegangen kan jo repeteres og forholdet blir et helvete.

Anonymous poster hash: aa7b5...82f
Skrevet

Problemet ved tilgivelse etter en feil kontra å være ærlig fra starten er at det fort hugger fliser av stammen for hele relasjonen. Når det først er gjort er det ingen vei tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Konseptet med "det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse" går jo ut på at man IKKE spør om tillatelse først, men satser på at det går greit og at man eventuelt tar støyten i ettertid (og kan skylde på uvitenhet også). Noe som kan funke for mindre ting men såklart ikke for større ting der det er soleklart at man burde kommunisert om det først. I begge dine tilfeller har man jo først forsøkt tillatelse og fått et nei, så da blir det jo ikke det samme i det hele tatt...

• Liker 1
Skrevet

For min det fungerer det omvendt :)

Anonymous poster hash: 8a05f...bb6

Skrevet

Uttrykket stammer, tror jeg, fra en gammel Telenor telefonkatalog fra 1970 tallet evt. Tidlig 1980 tallet.

Med bilde av en gravemawkin som hadde gravd opp en grøft og skadet en telefonkabel. Under stod det; Lettere å få tillatelse enn tilgivelse.

Underteksten var, spør først, grav siden.

Telefonledningene lå i jorda, og folk hadde ingen andre alternativer.....

om uttrykket er enda eldre vet jeg ikke fordi jeg ikke er gammel nok.

Anonymous poster hash: 0378e...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...