Nuttery Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Jeg har gått på to kurer med roaccutane, en i september 2009-februar 2010, og en fra januar 2012-november2012. Huden var bra ca et år etter kur 1, før den begynte å bli dårlig igjen. Huden var kvisefri nå helt til jeg satt inn p-stav i begynnelsen av juni. Nå i det siste (siste mnd) har det blitt mye kviser i hakepartiet og rundt kjeven. Huden er også veldig fet, men tørr, og har vært det helt siden endt roaccutanekur nr 1. Smører og smører, og har prøvd å gå fra krem for veldig tørr hud, til krem for normal hud, men endte tilbake på krem for tørr hud da det ble verre med krem til normal hud. Huden er kostant fet, noe jeg absolutt ikke liker. Spiser sunt, drikker mye vann, prøver å ta sminkefrie dager og bruker bare sminke for sensitiv hud, uten allergener og skadelige stoffer. Er det noe jeg kan gjøre for å A) minske kvisene igjen? B) Få slutt på den fete huden? Den fete huden er egentlig viktigst. Sliter også mye med tørre øyne og tørre lepper, selv om det ikke er like ille som det var rett etter kuren! Er redd for at huden skal utvikle seg slik at jeg trenger en tredje runde med roa, selv om jeg håper og tror det bare er hormonene i p-staven som tuller litt til og at det vil normalisere seg, er jeg naturligvis redd ettersom jeg har slitt mye med dette. Noen tips? Har blant annet lest at Restylane Lip Fresh kan tilføre fuktbalanse i leppene uten å gjøre noe med størrelsen. Erfaringer?
Marie90 Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 (endret) Repeterte kurer av roaccutane er ikke veldig vanlig. Dersom den har effekt på huden, hvilket den som regel har, vil det vise seg etter kur nr.1 Roaccutane garanterer derimot ikke kvisefri hud for alltid, kun at den reduserer noe av den verste talgproduksjonen. Eksempelvis hadde jeg dype, store kviser som gjorde direkte vondt da jeg var yngre. Etter Roaccutane får jeg kun "vanlige" kviser, sorte prikker, og tette porer. Disse kommer av de vanlige kviseårsakene - hormonelle svingninger (PMS, for noen også prevensjon), livsstil eller mangel på godt renhold (er flink der, men om jeg skulle bruke foundation en dag). Disse tingene kan man selvsagt ikke reservere seg mot. Fet hud er fet hud, og det er som regel arvelig. Min mor har fet hud, og det har jeg og. Det er ikke bare negativt, det reduserer jo også mengden rynker når du blir eldre. Fet hud er jo ikke et stort problem i seg selv, så lenge du har tilpasset hudpleie og sminke. Roaccutane igjen er nok ikke vits, og jeg ville ikke overforbrukt slike sterke medisiner heller. Det beste nå er å bare passe vanene sine. Mine er; - Kosthold. Kutte alt raffinert sukker, redusere alkohol, ingen ferdigprodusert mat. For noen hjelper det å kutte gluten og/eller meieri. - Vaske morgen og kveld med en gele. Bruke mild peeling en gang i uken. - En oljefri fuktighetskrem fra apotek med SPF 30 om morgenen. - Retinol A serum om kvelden - både anti ageing, og hjelper mot acne. - Duac gele på kvisene om kvelden (denne er for tiden ute av produksjon men er den beste kremen mot kviser jeg har testet, torker dem helt ut). - Dampe ansiktet et par ganger i uken for å åpne porene. Vaske rett etterpå, gjerne med sitrosaft. - Skifte putetrekk hver uke og vaske dem på 90 grader. - Ta deg mindre i ansiktet. - Ha en eller to sminkefrie dager hver uke. Dersom du bruker sminke på huden, bruk kun lett mineralpudder. Endret 31. august 2014 av Marie90
Nuttery Skrevet 31. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2014 *snip* Neida, repeterte kurer er som sagt ikke vanlig! Jeg var totalt kvisefri etter første runde, helt til det brått begynte å blusse opp igjen. Nå har det vært fint siden november 2012, men har fått en del igjen etter prevansjonsbytte! Det er ikke dype acnebyller slik som det var de to første gangene, men sånne små klumper som forsvinner etter rundt en uke (også kommer det nye..). Så vidt hatt en kvise frem til jeg byttet prevansjonsmetode, så antar det stabiliserer seg etter hvert! Fet hud er et problem for meg ettersom jeg like godt kunne smurt huden med olje. Sminke holder ikke særlig godt utover dagen, og smelter bort før lunsj. Får en svart ring under øynene pga at mascaraen "smelter" av også.. Jeg spiser veldig sjeldent ferdigmat og har kuttet sukker (utenom når jeg spiser borte/ute), bruker helt allergefri sminke for sensitiv hud anbefalt av hudlegen min. Renser ansiktet morgen og kveld med en ansiktsrens for ekstremt sensitiv hud to ganger daglig (morgen og kveld) og smører med fuktighetskrem for tørr hud morgen og kveld, noenganger på midten av dagen om det trengs. Peeler allerede ca 1 dag i uken pga huden flasser pga tørrhet (vil jeg anta). Vil helst herje så lite som mulig med huden mtp ting man smører på osv, og ønsker at det skal være så skånsomt som mulig. Roaccutane x2 har ikke akkurat gjort huden særlig åpen for "hardere" produkter som f.eks denne kremen du anbefaler. Eller takk for svar! Ikke meningen å være vanskelig her. Føler liksom jeg gjør alt riktig men likevel sliter Er f.eks vanskelig å sminke over fordi huden er smellfet, men full av små flass-flak (som jeg prøver å peele av i blant, da ser det greit ut et dag), som gjerne tørker ut utover dagen og ser sånn midt på treet ut..
Marie90 Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 (endret) Noen har rett og slett vanskelig hud, og må leve med det. Min hud var helt fet tidligere, og er nå kombinasjon (som din). Jeg blir fet i pannen og haken og helt våt på snuten, men har torre kinn. Kinnene kan bli så knusktorre at ingen krem hjelper, og iblant popper det opp kviser BLANT det torre. I tillegg har jeg noe rosacea og hud som er veldig sensitiv mot sol. Slik er det, dessverre. Jeg er heldig med veldig mye annet og har bare konkludert med at ingen er perfekte og alle har sitt. Med endel effort og penger holdes huden ganske fin. Jeg har ikke så mange andre råd å komme med annet enn at ting forandrer seg med alderen, endret livsstil eller prevensjonsmidler. Det er også lurt å bytte ut hudpleiemidler iblant rett og slett fordi huden kan bli noe resistent mot enkelte midler. Kostholdsmessig må du finne noe som hjelper for deg, det er ikke alltid et fasitsvar. Duac er en gele som kun legges akkurat på kvisen, så det spiller ingen rolle om resten av huden er sensitiv. Retinolserum har jeg brukt den siste uken og det fungerer kjempebra. Det kjennes veldig fett når du legger det på, men det har en selveksfolierende effekt og huden er kjempefin når jeg våkner. Endret 31. august 2014 av Marie90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå