ProGo Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Jeg er en mann som er litt lost in translation, og har derfor tatt turen inn på kvinneguiden sitt forum. Jeg tar imot tips og innspill med takk For noen måneder siden ble jeg sendt til Japan i jobbsammenheng. I løpet av den uken jeg var der, traff jeg en vakker, japansk kvinnelig kollega. Til å begynne med la jeg ikke spesielt merke til henne, men etter hvert som vi jobbet sammen, merket jeg at jeg var tiltrukket av henne og hadde lyst til å bli bedre kjent med henne. Hun er utdannet i Europa og snakker derfor flytende engelsk, så vi kunne kommunisere greit. Vi er begge rundt samme alder (sent 20/tidlig 30-årene.). Som mennesketyper er vi nok forskjellige. Hun var litt ivrig på at vi skulle bli venner på Facebook, og smilte og ble veldig glad da hun så at jeg hadde lagt henne til som venn. Jeg skjønte ikke alt oppstyret rundt det da. Hele uken jeg var der, prøvde jeg å bli bedre kjent med henne, men det virket som om hun trakk seg litt unna meg da hun fikk sjansen. Hun oppførte seg også litt rart: Hun kunne stille meg et spørsmål, bli helt stille og bare gå fra meg. De andre vestlige kollegaene mine oppsøkte hun gjerne, og hadde naturlige samtaler med. Vi hadde likevel noen øyeblikk hvor jeg så mer av hennes personlighet. Dagen før jeg skulle dra skulle jeg ut med noen felles japanske venner av oss, og tenkte at dette var min siste sjanse, så jeg inviterte henne med. Hun svarte ivrig ja til å bli med, selv om det var på veldig kort varsel. Da vi møttes den kvelden kom hun springende mot meg med et stort smil og ga meg en varm klem. Jeg var ikke helt forberedt på det, men ble glad. Den kvelden sørget hun for å holde seg i nærheten av meg. Hun ville ha bilder av kun henne og meg sammen (og hun tok nye der hun syntes hun ikke så bra nok ut på bildene). Hun sa hun skulle sende til meg, slik at jeg også hadde de. Hun sørget for at vi kunne snakke sammen på tomannshånd og være litt alene unna resten av gruppen med venner. Dette er noe jeg i ettertid har skjønt er normalt ved dater i Japan. Under middagen snakket hun og mine japanske venner en liten stund sammen på japansk, og deretter kom det en del private spørsmål fra gruppen til meg, som om jeg hadde barn og om jeg var singel. Jeg er singel og har ikke barn. Vi hadde en fin kveld sammen, og hun sa hun var glad hun hadde kommet og fått muligheten til å bli bedre kjent med meg. Hun ga meg en klem og sa at jeg måtte si i fra når jeg kom tilbake (noe hun visste at jeg skal), for da skulle hun ta godt vare på meg og vise meg rundt. Etter at jeg kom hjem har det ikke vært mye kontakt, selv om jeg ønsker å holde kontakten. Jeg fikk beskjed via Facebook nok en gang om at hun var glad at hun kom den kvelden, og at jeg er mer enn hjertelig velkommen tilbake. Jeg har prøvd å følge opp og holde kontakten, noe som ikke har vært lett. Jeg reiste ikke ned for å treffe noen, men nå har jeg lyst til å bli bedre kjent med henne. Jeg tror det er mer enn en fysisk tiltrekning, og jeg liker den personen jeg så vidt har fått muligheten til å bli kjent med. Men jeg sitter her som et stort spørsmålstegn, lost in translation. Hva skyldtes den endringen i hennes måten å være på mot meg? Er (eller var) hun interessert i meg? Var det bare japansk høffelighet? Hvordan skal jeg nå gå frem for å holde kontakten? Hva forventer hun at jeg gjør? Kommuniserer japanesere på en annen måte seg i mellom enn vi europeere? Hva er kulturelt forventet (og ikke minst akseptert) i japan ved dating? PS. Hun sa til meg at mange kommer bort og bare vil bli kjent med henne siden hun er så pen, og ikke tar seg tid til å prøve å bli kjent med henne. Det er hun lei av, og jeg ønsker å bli bedre kjent med hvem hun er som person. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå