AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 Gud, jeg har så mange spørsmål, jeg har sovet så dårlig i natt og klarer nesten ikke å vente til NAV åpner i morgen! Og så har jeg ikke mulighet til å ringe dem før i morgen ettermiddag... Jeg håper noen av dere allvitende KG-ere har erfaring og kan svare på noen av mine mange spørsmål Barnet mitt er snart 13 år og faren har bosatt seg tre mil unna oss. Er det noen som vet hvordan reglene er når det gjelder henting og levering? Barnet er hos faren annen hver onsdag og annen hver helg fra torsdag til søndag. Jeg får bidrag av faren. Er det noen som vet hvordan reglene er for hva bidraget skal gå til? Skal jeg kjøpe absolutt alt (utenom mat hos faren)? Og så bidragsavtale; Vi har i dag avtale via NAV, men faren har nå bedt om privat avtale. Jeg sa rett ut at jeg er veldig skeptisk, da ble han fly forbanna og stormet ut, og nekter nå å snakke om noe (ikke bare bidragsavtalen). Jeg er veldig bekymret for å skulle inngå en slik avtale privat, kan man endre på en slik med kort varsel? Sist, men ikke minst; Vi har ingen avtale når det gjelder sommerferien. Faren har hatt barnet noe sporadisk og på det meste to uker. Han planlegger ingenting, så jeg har måttet mase lenge før jeg gir opp og bare velger ferien uten å ta hensyn til ham. I fjor toppet det seg da han igjen ikke kunne svare. Jeg er gift på nytt og vi har til sammen fire barn. Tre av disse skulle være med på ferie i år, og vi hadde lyst til å dra til Syden. For å få råd til det må vi bestille med en gang turene legges ut. Jeg begynte i fjor å ringe faren til barnet mitt i september for å spørre ham om ferien, og sa at han godt kan velge fritt blant alle sommerens uker, bare vi får vite når han skal ha, så vi kan bestille tur. Han kunne ikke svare, og heller ikke da jeg ringte i november. Enden på visa ble at vi ikke fikk oss noen tur, og vi bare satte vår ferie (mannen min må si ifra lang tid i forveien). Eksen min ble dritsur, og jeg sa at neste år kan han velge fritt, men fint om han kan bestemme seg tidlig. Nå har jeg spurt når han vil ha ferie neste sommer, og foreslått at vi har fast tidlig og sent annen hver sommer. Han er sur pga det med bidragsavtalen og nekter å gå med på noe. Hva i all verden skal jeg gjøre? Vi har veldig lyst til å få til den Syden-turen som ikke gikk denne sommeren, men det ser ut som det skal gå skeis igjen... Anonymous poster hash: 1b275...5f6 Anonymous poster hash: 1b275...5f6
mara2012 Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 Hvorfor ble det ikke tur på dere? Om eksen ikke klarte å "bestemme seg" var det vel kanskje fordi han ikke hadde lagt noe planer, så tidspunkt var vel ikke så viktig? Da kunne jo dere bare reist, så kunne han hatt barna når dere var tilbake fra deres ferie? I og med at du har hovedomsorg, er vel ferier gjerne ditt ansvar, så lenge far ikke har noen konkrete ønsker. Resten er vel lurt å ta opp med Nav. Henting og levering er ofte vanskelig å bli enig om, men mitt synspunkt er jo at HAN valgte å flytte langt unna og du skal ikke straffes for det. Er det noe mulighet at barnet kan reise selv med buss el.? Mange har jo busskort i den alderen, og da koster det hvertfall ikke noe ekstra for noen av dere.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 Hvorfor ble det ikke tur på dere? Om eksen ikke klarte å "bestemme seg" var det vel kanskje fordi han ikke hadde lagt noe planer, så tidspunkt var vel ikke så viktig? Da kunne jo dere bare reist, så kunne han hatt barna når dere var tilbake fra deres ferie? I og med at du har hovedomsorg, er vel ferier gjerne ditt ansvar, så lenge far ikke har noen konkrete ønsker. Resten er vel lurt å ta opp med Nav. Henting og levering er ofte vanskelig å bli enig om, men mitt synspunkt er jo at HAN valgte å flytte langt unna og du skal ikke straffes for det. Er det noe mulighet at barnet kan reise selv med buss el.? Mange har jo busskort i den alderen, og da koster det hvertfall ikke noe ekstra for noen av dere.. Det ble ikke tur på oss fordi eksen er vanskelig ikke er noe glad i å planlegge og derfor ikke vil gi noe svar. Han vil vel helst ha hele sommeren å velge i, men min erfaring er at han begynner å tenke på sommerferien i mai, og da er det litt vel sent for meg. Han er en meget bestemt mann, men klarer av en eller annen grunn ikke å si ifra på jobben når han skal ha ferie (og ja, jeg skjønner at det kan være hensyn å ta), så da vi (pga min manns jobb) satte vår ferie kræsja plutselig dette fordi han på kort varsel måtte ta en uke midt i vår ferie. Vi dro jo på ferie, men det ble ikke noen Syden-tur, og ingen dør av det, men det var nå det vi hadde lyst til, da Jeg skal jo ta opp alt dette med NAV, men jeg er veldig interessert i andres erfaringer og evt. kjennskap med regler. Jeg blir stressa av dette og føler at det er sååå lenge før jeg kan ringe til NAV... Selv om det bare er tre mil til faren, er det for kinkig å komme seg dit alene for barnet mitt, så faren henter ham her etter skolen og leverer ham på skolen dagen etter (på de hverdagene han har ham), så det er vel kanskje mest når barnet skal hit igjen på søndag som er problemet. Det har vært voldsomt fokus på kostnader fra farens side i det siste, og siden han nå er dritsur pga det med bidragsavtalen vil han at jeg skal dekke bensinkostnadene hans. Anonymous poster hash: 1b275...5f6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Det finnes ingen regel på hvem som skal hente og levere, men utgiftene skal dere dele på. Det enkleste vil da være at en henter og en leverer. Da slipper dere å måtte betale penger til hverandre. Ja, bidraget skal dekke alt barnet trenger, bortsett fra mat, strøm, husvære etc. når barnet er på samvær. Ikke godta privat avtale. Ha avtalen gjennom NAV. Det er best for begge parter. Er dere uenig om feriesamvær eller har trøbbel med å sette om en avtale så kontakter dere familievernkontoret og bestiller en time til foreldresamtale. Anonymous poster hash: 3bc8f...e0f 2
gullhjerte Skrevet 31. august 2014 #5 Skrevet 31. august 2014 http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2010/foreldreansvar-og-samvarsrett.html?id=611487 Kanskje finner du noe nyttig her? Forøvrig synes jeg AB kl.16.32 sa det meste. Familievernkontoret høres riktig ut for dere.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #6 Skrevet 31. august 2014 Hei. Synes det var veldig tidlig å kreve at far skal bestemme når han skal ha barnet i sommerferien i september. Mange vet jo ikke hva de har muligheten til av ferie før sommeren nærmer seg. Normalt er vel å bestemme annenhvert år og en frist rundt mars/mai. Bestill avbestilling på dette barnet, så er dere sikre. Hvis han betaler bidrag til deg så kan vel barnet ta med klær frem og tilbake, eventuelt noen leker. Det blir jo ganske dyrt vis han skal betale det hos han og i tillegg betale barnebidrag. Men aktiviteter, mat osv må han jo betale. En privat avtale er kjempe flott. Dere slipper gebyr hver gang det er en endring. Hvis han ikke betaler går du bare igjennom nav innkrevning, så får du penger derfra og han betaler til nav eller bygger seg opp en gjeld. Nav har en kalkolator du kan regne på. Få hans lønnings papirer og gi han dine. Så kan dere regne ut. Blir dere ikke enig så la NAV fastsette dette og lage en avtale. Henting og levering skal dere dele på av utgifter etter hva dere tjener. Det vanligste er vel å dele på dette og lage en avtale der dere henter og leverer annen hver gang/ annen hver helg. Har dere ikke en samværsavtale hvor ferie og henting/ levering er inkludert i avtalen, så er det lurt å få dtte på plass. Slik at det ikke blir unødvendige problemer med dette Lykke til videre Anonymous poster hash: 43ca4...afd 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #7 Skrevet 31. august 2014 Barnet mitt er snart 13 år og faren har bosatt seg tre mil unna oss. Jeg er gift på nytt og vi har til sammen fire barn. Tre av disse skulle være med på ferie i år, og vi hadde lyst til å dra til Syden. For å få råd til det må vi bestille med en gang turene legges ut. Jeg begynte i fjor å ringe faren til barnet mitt i september for å spørre ham om ferien Anonymous poster hash: 1b275...5f6 Anonymous poster hash: 1b275...5f6 Tydelig at far saboterer! Var det meningen at 13-åringen skulle bli med til Syden? Hvis så, hadde jeg gitt han en frist å svare innen, og deretter bare bestilt tur om han ikke kunne svare. Bestilt avbestilling på 13-åringen i tilfelle noe skar seg skikkelig og håpe på det beste. (Og hadde sørget for at han ble med på tur!!). Deretter så tror jeg at jeg bare hadde innstilt meg på at 13-åringen var med HELE sommerferien og at far kunne ha han OM det passet dere. Ellers; mekling/ny avtale hos familievernkontoretAnonymous poster hash: 370db...c71 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #8 Skrevet 31. august 2014 Når jeg ser hvor mye som allerede er utsolgt av Syden-turer kan det da ikke være helt uvanlig å bestille neste sommers tur på denne tiden? For oss er det eneste mulighet til å reise til Syden, da de rimeligste reisene blir utsolgt først. Uansett prøver jeg jo å få en slutt på denne problemstillingen nettopp ved å lage en avtale om hvert annet år sent og tidlig, men eksen min vil ikke være med på det. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men ferie skal vi ha Takk for forslag om Familievernkontoret, jeg er veldig klar over hva de tilbyr. Jeg har aldri foreslått det for min sønns far fordi jeg har meget sterke tvil om at han vil være med dit. Nå ser det imidlertid ut som det er dit veien går, så får vi se om det lar seg gjennomføre. Når vi det gjelder bidrag har han ikke alltid betalt, men jeg har alltid stilt med alt, til og med kommet med bleier da sønnen min var liten. Klær og leker har en tendens til å forsvinne, så jeg begynte tidlig med å sende med de minst fine klærne og lekene dit. Eksen min har begynt å kjøpe klær til barnet mitt fordi han ikke liker de klærne jeg sender med, og dette er en av de tingene han tenker at vi kan trekke fra på bidraget hvis vi har privat avtale. Dette er mannen som syns at 12-åringen må ha fotballsko til over tusen kroner, - som selvsagt også skal trekkes fra på bidraget... Så, ja, jeg er mer enn villig til å betale gebyr til NAV, det er uansett ikke så ofte man endrer på bidraget. Når det gjelder henting og levering er det egentlig bare levering som gjelder, eksen min skal jo hente barnet på skolen (men barnet er hos oss/blir med venner hjem etter skolen). Jeg syns det er naturlig at han leverer, og frykter at det blir et svare strev hvis jeg skal hente. Eksen min har et noe liberalt forhold til tid og kommer meget sjelden når han skal, så jeg må innrømme at jeg ser for meg uendelig venting på et barn som ikke er klart, evt. ikke til stede. Men dette er faktisk en av de tingene jeg er villig til å fire på, men møtes heller på halvveien enn å skulle betale bensinpenger, kjenner jeg. Anonymous poster hash: 1b275...5f6 Anonymous poster hash: 1b275...5f6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #9 Skrevet 31. august 2014 Tydelig at far saboterer! Var det meningen at 13-åringen skulle bli med til Syden? Hvis så, hadde jeg gitt han en frist å svare innen, og deretter bare bestilt tur om han ikke kunne svare. Bestilt avbestilling på 13-åringen i tilfelle noe skar seg skikkelig og håpe på det beste. (Og hadde sørget for at han ble med på tur!!). Deretter så tror jeg at jeg bare hadde innstilt meg på at 13-åringen var med HELE sommerferien og at far kunne ha han OM det passet dere. Ellers; mekling/ny avtale hos familievernkontoretAnonymous poster hash: 370db...c71 Ja, det var meningen at han skulle bli med, men det ble jo ikke noen tur. Et par ganger tidligere har jeg bare bestilt tur når jeg ikke får noe svar, men jeg føler meg skikkelig vanskelig. I år ble det ikke noen ferie med faren i det hele tatt, dette var tydeligvis min feil (lurer noen ganger på om det er meningen at jeg skal bestille og betale for dem, også). Faren er en gedigen kverulant, så jeg tror faktisk ikke han saboterer, han bare driter i om vi får tur eller ikke. Han syns jeg er en stor egoist som forventer at han skal velge tidspunkt for neste års ferie allerede nå, selv om han har absolutt hele ferien å velge i. Anonymous poster hash: 1b275...5f6
skruf Skrevet 31. august 2014 #10 Skrevet 31. august 2014 Ikke ha privat avtale! For at privat avtale skal fungere så er det ei forutsetning at foreldrene har et godt samarbeid med lite konflikter, noe det utifra innlegget ditt virker som om dere ikke har. For å holde konfliktnivået lavest mulig så er det best å ta bidraget via Nav. Dere burde også ha vært på familievernkontoret for å få hjelp til å sette opp en samværsavtale. Høres ut som om dere trenger en veldig detaljert samværsavtale der absolutt alt er notert ned, som f.eks henting og levering. Ang sommerferie så bør dere ha annenhvert år med tidlig og sen ferie. Få det ned i samværsavtalen så slipper dere spørsmål og tull om det hver eneste sommer. 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #11 Skrevet 31. august 2014 Ikke ha privat avtale! For at privat avtale skal fungere så er det ei forutsetning at foreldrene har et godt samarbeid med lite konflikter, noe det utifra innlegget ditt virker som om dere ikke har. For å holde konfliktnivået lavest mulig så er det best å ta bidraget via Nav. Dere burde også ha vært på familievernkontoret for å få hjelp til å sette opp en samværsavtale. Høres ut som om dere trenger en veldig detaljert samværsavtale der absolutt alt er notert ned, som f.eks henting og levering. Ang sommerferie så bør dere ha annenhvert år med tidlig og sen ferie. Få det ned i samværsavtalen så slipper dere spørsmål og tull om det hver eneste sommer. Jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er med deg Jeg er noe skeptisk til å dra på Familievernkontoret (selv om jeg uansett ikke tror eksen vil være med på det) da jeg er redd eksen skal benytte anledningen til å be om 50/50 deling. Jeg vet mange kommer til å skrike opp om at han har krav på det, men her er det mye som spiller inn som jeg ikke kan ta på KG. Det viktigste for meg er at sønnen min har sagt at han er fornøyd med fordelingen som den er nå, men det tør han ikke si til faren. Så jeg vil gjerne prøve å løse dette uten Familievernkontoret. Nå har jeg parallelt med denne tråden tekstet med eksen min i stort sett hele dag. Jeg har prøvd å få ham til å gå med på en fast avtale for sommerferien, men han nekter blankt, og vil heller snakke om privat bidragsavtale og hvor vanskelig og egoistisk jeg er. Alt jeg sier og gjør er visst alltid feil, mens han visstnok gjør alt riktig. Jeg svelger så sinnsykt mange kameler, og det gjør jeg gjerne for barnet mitt, men nå tror jeg det er rett før jeg kaster opp! Jeg må innrømme at jeg har noen tanker om at han vil at jeg skal gå lei og bare bestille tur, slik at han har ammunisjon (om hvor vanskelig og egoistisk jeg er) i en evt. fordelingssak senere *sukk* *møkklei* Anonymous poster hash: 1b275...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #12 Skrevet 31. august 2014 Det er ingen faste regler for henting/bringing. Heller ikke for ferie. Det kan ikke være like regler i forskjellige familier. Det finnes derimot anbefalinger og moralske retningslinjer. Dere må enes med tredjepart. ( familieterapeut) En samværskontrakt vil heller ikke være juridisk bindende da man ikke kan tvinge noen til å ha barnet sitt. Hva gjelder privat avtale, så hadde jeg droppet det når samarbeidet fungerer så dårlig som det gjør. Han får jo bare bli sur. Du har retten på din side her. Du skal dekke alt vanlig utstyr, og kan be om ekstra støtte til f.eks konfirmasjon. Dette søker du også via NAV.Anonymous poster hash: 8d593...354
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #13 Skrevet 31. august 2014 Her var det mange spørsmål. Henting og levering: Med mindre ikke annet er avtalt, er det den med samvær som skal hente og bringe. Reisekostnadene deles på samme måte som bidrag (står i nav sine papirer ang vedtaket). Det står en del i disse to brosjyrene. http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Foreldreansvar.pdf Ang sommerferie, så kan det være greit å ha fast ordning på dette. År 1: Første halvdel av ferien År 2: Andre halvdel av ferien Da blir det forutsigbart for begge foreldrene, og man kan legge planer/bestille ferier i god tid i forveien. Ang privat avtale, ja dette kan endres på veldig raskt. Men, du har en bf som er litt motarbeidende, Da ville jeg ha droppet med. Men du kan jo spørre om han har en veldig god grunn for dette? Også kan jo du si ok, vi tar privat avtale, men så snart du bryter den så går jeg til nav så ordner dem det igjen. Barnebidrag skal dekke barnets behov. Det skal ikke dekke seng osv hos samværsforeldren. Det skal dem stå for. Klær som barn skal ha under samvær skal pr definisjon dekkes av bidragsmottaker. Men det kan jo være greit å ha klær liggenede så slipper man å bo i bag/koffort. Anonymous poster hash: 0cd34...82f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Bidraget skal dekke alt. Det vanligste er at ferier blir avtalt i april fikk vi beskjed om på NAV. Det er for de fleste umulig å planlegge ferie i september, for de fleste må få dette godkjent på jobb og det skjer vanligvis ikke før i april /mai. Det er visst noe nytt på NAV nå, at dersom dere har avtale via NAV, vil far bli stående med betalingsanmerkning fra NAV innkreving. Det får jo veldig store konsekvenser. Vi har alltid hatt privat avtale og aldri noen store problem der. Har selvfølgelig måttet svelge noen karamellen, men så lenge alt går fint med barnet er det helt greit. Anonymous poster hash: 902c6...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Tusen takk for mange svar, dere, det betyr mye for meg! Jeg har alltid også forstått det sånn at bidraget skal dekke alt, og har derfor alltid stilt opp med alt. Nå har jeg imidlertid hørt/lest flere steder at dette ikke stemmer. Uansett sørger jeg for at barnet mitt har det han trenger, men vil gjerne ha tunga rett i munnen når jeg møter beskyldninger fra faren hans. Jeg leste brosjyrene som en av dere la ved ang. reisekostnader, men ble ikke helt klok, der var det mer snakk om store kostnader. Eksen min bor knapt tre mil unna, det er vel ca Oslo-Sandvika/Oslo-Lillestrøm, eller omtrent 20-30 minutters kjøring. Hva kan det være i bensinkostnader? Jeg kjørte og hentet i mange år da eksen ikke hadde bil, hørte ikke noe om dekning av kostnader da... Når det gjelder ferie så nevner jo flere av dere at det kan være vanskelig i forbindelse med jobb å sette av ferie allerede nå. Jeg mener heller ikke at mannen skal booke ferien sin nå hvis han ikke vil eller kan det, men det må da gå an å si at man ønsker seg august f.eks. og så høre hva arbeidsgiver sier til det. Jeg skal ha to eller tre uker, så kan han boltre seg med fritt valg i resten. Med eksen min er det ikke en gang snakk om å prøve, og han er heller ikke interessert i noen fast avtale. Jeg har spurt ham rett ut hva jeg da skal gjøre og om han kan prøve å sette seg i mitt sted, men får ikke noe svar. *FRUSTRERT* :murvegg: Anonymous poster hash: 1b275...5f6 1
Kontormus Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Bidraget skal dekke alt. Det vanligste er at ferier blir avtalt i april fikk vi beskjed om på NAV. Det er for de fleste umulig å planlegge ferie i september, for de fleste må få dette godkjent på jobb og det skjer vanligvis ikke før i april /mai.Det er visst noe nytt på NAV nå, at dersom dere har avtale via NAV, vil far bli stående med betalingsanmerkning fra NAV innkreving. Det får jo veldig store konsekvenser. Vi har alltid hatt privat avtale og aldri noen store problem der. Har selvfølgelig måttet svelge noen karamellen, men så lenge alt går fint med barnet er det helt greit.Anonymous poster hash: 902c6...1e0 Hæ? Dette kan umulig stemme! En får jo ikke betalingsanmerkning for at en betaler bidrag via NAV??? Har du noen link til dette? 2
Kontormus Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 Nei, ikke privat avtale!! Grunnen til at han blir sint er jo fordi du saboterer muligheten for han til å betale mindre. Det finns vel en regel som sier at samværsforelder skal ha sammenhengende ferie med barnet i 3 uker på sommeren. Her har vi praktisert at den som først har vært ute og planlagt ferie har forrang. Altså ved ferier som har vært bestillt lang tid i forveien. Om jeg var deg hadde jeg nok planlagt og bestilt for denne sønnen også, enten i starten eller sluttet av sommerferien. Så får far innrette seg etter det. Henting og levering utøves vel etter hva som er mest praktisk. Har begge foreldrene bil så bytter en om å hente/bringe. Har bare den ene, så utfører denne, men utgiftene deles.
Kontormus Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Jeg ringte en gang til Barne- og familiedepartementet og spurte om hva de anså som rimelig/urimelig at dekkes over bidraget. Fikk til svar at de ser for seg at samværsforelder dekker det barnet har behov for under samvær. Skal barnet i bursdag dekker samværsforelder gaven. Trenger barnet f.eks sykkel eller annet under samvær, er det rimelig at samværsforelder skaffer dette også. Men da er disse gjendstandene i kjøpers besittelse. Jeg ringte fordi jeg fikk like mange forskjellige svar som antall personer som ble spurt på NAV og rundtom
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #19 Skrevet 1. september 2014 ... Henting og levering utøves vel etter hva som er mest praktisk. Har begge foreldrene bil så bytter en om å hente/bringe. Har bare den ene, så utfører denne, men utgiftene deles. Den foreldren som har nok orden til sertifikat og bil, skal ikke straffes for den andres mangler. Jeg er enig med deg for øvrig. Anonymous poster hash: 8d593...354
Kontormus Skrevet 2. september 2014 #20 Skrevet 2. september 2014 Den foreldren som har nok orden til sertifikat og bil, skal ikke straffes for den andres mangler. Jeg er enig med deg for øvrig. Anonymous poster hash: 8d593...354 Det skjer hele tiden, at en straffes for den andres mangler. Dessverre. Det ville vært urimelig for et lite barn og kjøre buss i flere timer om den ene forederen kan ordne transporten og bruke en brøkdel av tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå