Gå til innhold

Aleneforeldre: Gjøre ting med barna alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selv er 26 år og har en datter på snart 4 år.

Jeg har ikke så stor omgangskrets, men har ett par venner jeg kaller nære, som jeg enten har kjent siden barndommen eller i mer enn ti år.

Problemet mitt er at alle vennene mine ser ut til å være av typen som jobber hele uka og går på fylla HVER helg, gjerne både fredag og lørdag. Det er vel mer ett "bygdeproblem" og hadde jeg vært barnløs, hadde jeg trolig blitt dratt med i den livsstilen jeg og.. Før jeg forklarer problemet her, er jeg på ingen måte bitter for at andre folk går på byen hver helg, jeg er derimot veldig glad for å slippe og for at jeg kan gjøre andre ting fordi jeg har barn :)

Greia er at når jeg har barnefri, er det plenty av "tilbud" fra venner om å være med hit og dit i helgene. Men når jeg har datteren min, prøver jeg å gjøre ting med henne i helgene, som lekeland, tivoli, sirkus og andre ting som skjer i nærområdet. På slike ting, synes jeg det er hyggelig å ha med noen.

Jeg har ett par venninner med barn, men de har gjerne mann og egne planer i helgene.

Nå forventer jeg på ingen måte at noen skal droppe egne planer for å tilbringe tid med meg og mitt barn, jeg tror jeg bare er drittlei utvalget jeg har av "nære" venner, for jeg føler at vi kun omgåes på deres premisser og aldri på mine.

Det er greit nok at mine barnløse venner kanskje ikke synes det er så gøy å bli med meg og min datter å bade, gå på lekeland og tivoli, og jeg godtar selvsagt ett nei.

Men sånn som f.eks denne helgen, tilbød en venninne seg å bli med oss på tivoli etter som det var i hennes by. Jeg sa fra når vi ville være der, og etter å ha reist langt med buss og tog med ett lite barn, får jeg ikke tak i henne og når hun ringer meg opp nesten en time senere, orket hun ikke fordi hun synes det var "for tidlig". Klokken var nærmere 1 på formiddagen.. Vi ble dermed gående rundt alene ett par timer før vi dro hjem igjen. Datteren min fikk jo vært på tivoli og kost seg masse, men vi kjente jo ingen der og hun vi da skulle møte, kom ikke likevel..

En annen venninne, ligger fyllesyk HVER helg, så å gå fem minutter for å møte meg og ta en kaffe el. mens barnet leker i lekeparken, skjer aldri. Hun sa hver gsng vi møttes i sommer, at vi kunne dra å bade sammen en dag eller grille sammen, men det går jo aldri, fordi i helgene når vi begge har fri fra jobb, ligger hun fyllesyk hele helgen..

Poenget her er vel at jeg savner å gjøre ting med andre! Gjerne andre med barn, men også bare å ha med noen, noen ganger. Jeg er ikke avhengig av folk rundt meg til enhver tid, men synes det er hyggelig med litt selskap.

Jeg gjør mye alene med barnet også, men dette gjelder som sagt litt mer når vi skal reise noe sted.

Flere aleneforeldre som har det sånn? Er det vanlig å gjøre alt alene?

Anonymous poster hash: fe60c...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også vært alenemor, og selv om jeg var litt eldre enn deg, oppdaget jeg fort at man rett og slett må finne seg andre venner som er på samme sted i livet som deg. Jeg kjenner også til problemstillingen med at par finner på ting med sin familie eller andre par, det kan være ensomt å være alenemor. Kan du bli kjent med andre alenemødre?

• Liker 3
Skrevet

Går barnet i barnehagen? Hva med å bli kjent med foreldrene på avdelingen og så kan dere gjøre ting sammen med barna i helgene?

Jeg gjør enten ting alene med datteren min, hun er også 4 år, eller så kontakter jeg foreldre som har barn på samme alder (gjerne fra barnehagen).

Anonymous poster hash: de21c...66d
  • Liker 2
Skrevet

Går barnet i barnehagen? Hva med å bli kjent med foreldrene på avdelingen og så kan dere gjøre ting sammen med barna i helgene?

Jeg gjør enten ting alene med datteren min, hun er også 4 år, eller så kontakter jeg foreldre som har barn på samme alder (gjerne fra barnehagen).

Barnet går i barnehage og har gått der ett år, men jeg har desverre ikke blitt kjent med så mange av foreldrene enda. Jeg er oppvokst her, så jeg trodde vel jeg skulle få mer kontakt med mine gamle venner, så har vel ikke jobbet så hardt for det. I tillegg er jeg nettstudent, så tilbringer mye tid hjemme, så er ikke så mange settinger hvor jeg naturlig kan bli kjent med noen nye mennesker. Er bare så utrolig lei miljøet jeg bor i, men trives samtidig som singel..

TS

Skrevet

Jeg tror det er flere som er i samme situasjon, at de vil ha kontakt med folk med barn. Så jeg tror ikke du har noe å tape på å bare spørre noen av de andre i barnehagen om en playdate. :)

Skrevet

Ts, dette er en god ide. :)

Skrevet

Ts, dette er en god ide. :)

Joda, alltid en god idé å bli kjent med noen, men vanskelig å ta det steget. I barnehagen har det ikke falt seg naturlig enda, og jeg har bare ikke noen nære relasjoner eller kjennskap til noen av foreldrene.. Ellers hadde det selvsagt vært gøy å blitt kjent med noen der og møtt noen av de på fritida :)

Skrevet

Jeg traff andre foreldre på lekeplassen i nærmiljøet.
Jeg inviterte andre unger fra barnehagen som mitt barn trivdes med. Først noen timer og senere overnatting i helgene. Jeg stilte opp for andre aleneforeldre som jeg traff og inviterte på små treff.

Aleneforelderforeningen er også en arena for å bli kjent med andre i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 9e366...8d8
Skrevet

Kanskje du kunne prøvd å komt i kontakt med andre med barn på samme alder, som også er alene? F.eks gjennom barnehage, avisen eller lignende?

Skrevet

Jeg traff andre foreldre på lekeplassen i nærmiljøet.

Jeg inviterte andre unger fra barnehagen som mitt barn trivdes med. Først noen timer og senere overnatting i helgene. Jeg stilte opp for andre aleneforeldre som jeg traff og inviterte på små treff.

Aleneforelderforeningen er også en arena for å bli kjent med andre i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 9e366...8d8

På lekeplassene i nærheten av oss, er det enten ingen eller alt for mange til at man kommet i kontakt med noen.

Barnet mitt har fått en "bestevenn" som hun alltid leker med, men hvordan skulle jeg gått frem for å be om ett leketreff? Tror ikke jeg vet hvem foreldrene til dette barnet er en gang, for vi henter aldri samtidig..

TS

Gjest Whitestripes
Skrevet

På lekeplassene i nærheten av oss, er det enten ingen eller alt for mange til at man kommet i kontakt med noen.

Barnet mitt har fått en "bestevenn" som hun alltid leker med, men hvordan skulle jeg gått frem for å be om ett leketreff? Tror ikke jeg vet hvem foreldrene til dette barnet er en gang, for vi henter aldri samtidig..

TS

Spør barnehagen om å få telefonnummeret til foreldrene til denne bestevennen, send en sms og hør om de er interessert i et leketreff. Mange foreldre i barnehagen hvor jeg jobber gjør dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også alene, men heldig med to vennepar (kun ett av de med barn), som av og til kommer hit på middag og vi dit på kaffe eller spillkveld. Da legger jeg toåringen der, og bare putter han i bilen når det er tid for å dra hjem.

Størsteparten av tiden er det bare meg og han. Da går vi tur, sykler, leker, mater ender, reiser med buss og bybane bare på gøy, ser på båter, kjøper is, går på fjellet, drar på museum, lekeland, åpen hall, baker osv osv. Av og til møter vi noen, andre ganger ikke. Jeg har også vært flink til å holde kontakten med to fra barselgruppen og treffer de et par ganger i mnd.

Når han blir større tenker jeg å ta mer kontakt og initiativ ovenfor foreldre i bhg.

Lykke til :)

Ps! Kanskje du møter en hyggelig kar om du prøver ut noe nytt.. som ny hobby eller kurs :)

• Liker 1
Skrevet

ikke lov og gi ut tlf nr til andre foreldre i barnehagen.

Løsningen på basen til barnet mitt er at alle som ville være med på en tlf liste for utveksling av tlf nr skrev seg opp på denne listen.

Da er det frivillig og dette er jo en fin løsning for og kontakte for playdates o.l.

Kansje du kan foreslå dette for barnehagen din?

Anonymous poster hash: 1c9c2...057
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...