AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 I mange år har jeg hatt et ønske om å jobbe på et teater.det er jo så mange forskjellige stillinger der, fra sminke til kulisser til teknikk og kostyme, og jeg blir jo nødt til å velge en retning, jeg kan jo ikke gjøre alt.Jeg er et kreativt menneske som er god til å bruke verktøj og kan bygge småting. jeg har en dekoratør utdannelse, og en sminkør utdannelse. jeg har også en del erfaring bak en symaskin. Med andre ord er det ikke noe spesielt som kan utelukkes, men jag kan ikke få meg til å velge. Og jeg synes det virker så håpløst å få en fot innenfor.Så vidt jeg vet finnes det ingen rekvisitt eller kulisse maker utdannelse. Heller ingen skredder utdannelse som er rettet mot teater.. SÅ hvordan kommer man seg innafor dørene på teateret?? Anonymous poster hash: 77588...24f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #2 Skrevet 31. august 2014 Scenograf? http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_teaterrelaterte_utdannelser Anonymous poster hash: 4c090...82b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #3 Skrevet 31. august 2014 I mange år har jeg hatt et ønske om å jobbe på et teater.det er jo så mange forskjellige stillinger der, fra sminke til kulisser til teknikk og kostyme, og jeg blir jo nødt til å velge en retning, jeg kan jo ikke gjøre alt.Jeg er et kreativt menneske som er god til å bruke verktøj og kan bygge småting. jeg har en dekoratør utdannelse, og en sminkør utdannelse. jeg har også en del erfaring bak en symaskin. Med andre ord er det ikke noe spesielt som kan utelukkes, men jag kan ikke få meg til å velge. Og jeg synes det virker så håpløst å få en fot innenfor.Så vidt jeg vet finnes det ingen rekvisitt eller kulisse maker utdannelse. Heller ingen skredder utdannelse som er rettet mot teater.. SÅ hvordan kommer man seg innafor dørene på teateret?? Anonymous poster hash: 77588...24f Du må kunne én konkret ting, og du må være god på det. Ingen har bruk for en som kan litt av ditt og litt av datt og bare har lyst til å jobbe i et teater. Teater er ikke noen hobby. Det er beinhard jobbing, og man må holde høy kvalitet i alle ledd. Hvis du ikke en gang vet hva du vil gjøre, holder du neppe tilfredsstillende nivå. Hvis du vil jobbe i et teater må du søke på jobber i et teater, og så. må du møte de kvalifikasjonene som etterspørres.Anonymous poster hash: c591b...d55
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #4 Skrevet 31. august 2014 Tremenningen min har vært sjef på Nationaltheateret og er nå sjef på Dramaten. Han gikk regilinjen ved Statens teaterhøgskole. Anonymous poster hash: 8a86b...db5
Gjest Ciegus Skrevet 31. august 2014 #5 Skrevet 31. august 2014 Du må kunne én konkret ting, og du må være god på det. Ingen har bruk for en som kan litt av ditt og litt av datt og bare har lyst til å jobbe i et teater. Teater er ikke noen hobby. Det er beinhard jobbing, og man må holde høy kvalitet i alle ledd. Hvis du ikke en gang vet hva du vil gjøre, holder du neppe tilfredsstillende nivå. Hvis du vil jobbe i et teater må du søke på jobber i et teater, og så. må du møte de kvalifikasjonene som etterspørres.Anonymous poster hash: c591b...d55 Njeai, det stemmer ikke nødvendigvis. Det er mange på ulike teatere som er litt gode på mye, uten å være eksperter på ett felt. Mange mindre teatere trenger folk som er litt alt-mulig-folk, for de har tross alt ikke råd til å ansette en rekvisitør, en scenograf, en lydtekniker etc til hver produksjon. De jeg kjenner som har jobbet lengst i teater og som alltid har hatt jobb, er de som er alt-mulig-folk. De som er spesialister sliter derimot med å få nok oppdrag, og må ofte livnære seg på andre måter i tillegg. Kommer helt an på hva slags teater man vil jobbe på, det. I mange år har jeg hatt et ønske om å jobbe på et teater. det er jo så mange forskjellige stillinger der, fra sminke til kulisser til teknikk og kostyme, og jeg blir jo nødt til å velge en retning, jeg kan jo ikke gjøre alt. Jeg er et kreativt menneske som er god til å bruke verktøj og kan bygge småting. jeg har en dekoratør utdannelse, og en sminkør utdannelse. jeg har også en del erfaring bak en symaskin. Med andre ord er det ikke noe spesielt som kan utelukkes, men jag kan ikke få meg til å velge. Og jeg synes det virker så håpløst å få en fot innenfor. Så vidt jeg vet finnes det ingen rekvisitt eller kulisse maker utdannelse. Heller ingen skredder utdannelse som er rettet mot teater.. SÅ hvordan kommer man seg innafor dørene på teateret?? Anonymous poster hash: 77588...24f Jo, det finnes en skredderutdannelse rettet mot teater - og det er fagbrev i kostymefag. Da må man få lærlingplass på et teater, og det er veldig få teatere som har denne lærlingplassen i Norge. Den Nationale Scene + noen teatere i Oslo har vel dette, men det er vanskelig å få lærlingplass, og man bør gjerne ha fagbrev i kjole/drakt fra før. Men man må jo ikke ha fagbrev i kostyme for å få jobbe med det - ofte holder det med fagbrev i kjole/drakt, eller ingen utdannelse i det hele tatt, men nok erfaring. Det vanskelige er IKKE å få den riktige utdanningen, men å få en fot innenfor miljøet. Det er der du må begynne, hvis dette er noe du vil. Er du villig til å jobbe hvor som helst? Ta kontakt med mindre teatere, og hør hva de trenger. Flytt på deg. Vær fleksibel. Teateret jeg kjenner best til ansetter enten alt-mulig-folk, folk som er gode å sy, eller kunstnere (scenografi og kostymedesign er ofte gjort av kunstnere). Det er hardt arbeid og dårlig betalt. Er det et lite teater må man regne med å ikke ha fast jobb året rundt. Er det et stort teater må du regne med å slite med å få en fot innenfor uten å være spesialist. Følg med på alle teatere du kunne tenke deg å jobbe ved, og se hva de utlyser. Hvis du absolutt vil satse på utdannelse ville jeg sett på ulike fagutdanninger fra videregående (fagbrev), eller på NISS (Nordisk Institutt for Scene og Studio). Engasjer deg i så fall ved siden av studier/skole, prøv å jobbe med ungdomsteater/barneteater etc. Dette var faktisk min drøm også en gang i tiden, da en i familien jobber i teater og jeg har vært 'tett på' teaterfolkene hele livet.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Njeai, det stemmer ikke nødvendigvis. Det er mange på ulike teatere som er litt gode på mye, uten å være eksperter på ett felt. Mange mindre teatere trenger folk som er litt alt-mulig-folk, for de har tross alt ikke råd til å ansette en rekvisitør, en scenograf, en lydtekniker etc til hver produksjon. De jeg kjenner som har jobbet lengst i teater og som alltid har hatt jobb, er de som er alt-mulig-folk. De som er spesialister sliter derimot med å få nok oppdrag, og må ofte livnære seg på andre måter i tillegg. Kommer helt an på hva slags teater man vil jobbe på, det. Det stemmer hvis du vil ha en fast jobb med forutsigbar inntekt. På prosjektbasis kan man nok få litt, men det er en veldig slitsom tilværelse. I en slik nomadetilværelse må man være veldig god på det man gjør, ellers blir det langt mellom jobbene.Anonymous poster hash: c591b...d55
Gjest Ciegus Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Det stemmer hvis du vil ha en fast jobb med forutsigbar inntekt. På prosjektbasis kan man nok få litt, men det er en veldig slitsom tilværelse. I en slik nomadetilværelse må man være veldig god på det man gjør, ellers blir det langt mellom jobbene.Anonymous poster hash: c591b...d55 Jepp, men vil man jobbe på teater må man være åpen for å jobbe slik. De fleste teatere er tross alt ikke store nok til å ha produksjon året rundt.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #8 Skrevet 4. september 2014 Takk, her var det mye gode tips. Jeg har vært ganske aktiv med det å opsøke teatre, jeg har hatt en kort praksis periode på Nationaltheatret, og jeg har jobbet frivillig på et lite barneteater. Jeg har sendt masse uoppfordrede søknader til masse teater, både for å søke jobb, og tilby meg som frivillig. Jeg synes det virker som det er ekstremt høye murer omkring hele teaterverdenen, jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få komme innenfor når man virkelig brenner for det. Så mit siste håp er nå å ta en utdannelse som kan brukes der, og få mye praksis så jeg muligvis får en fot innenfor.. ts. Anonymous poster hash: 77588...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå