Gå til innhold

Gongkaker- oppskrift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har en god oppskrift på gongkaker? Fikk så lyst til å lage det!

Har søkt litt rundt på nettet, men det er ikke akkurat mange å finne der.

Anonymous poster hash: b0f04...b4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deig:

3 egg

1 L kulturmelk

1 1/2 Kopp sukker

1 kopp smelta smør

2 ts hornsalt

2 ts bakepulver

ca 1 kg kveidemøl. (hvetemel for dere penslige i målet =) )

Visp samen fysst egg og sukker, så ha i bakepulver og hornsalt. Ha i smelta smør, og kulturmelk. Spe deigen med mel, heilt te den blir fast, men litt seig. Så har du ein del mel i et fat, og lager små boller av deigen og vender i fatet sånn at "bollen" er dekka totalt med mel. Legg den deritte på ei tørr steikepanne med lav varme, og slå bolla heilt flat, og steik gongkaka. Vær forsiktig med varme og vend ofte, sånn at den ikkje blir svidd, men gjennomsteikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg aldri har hørt om, hva er det egentlig? Og hvordan serveres gongkakene?

Jeg fikk servert det en gang på vestlandet, de hadde en smak som minnet litt om kryssning av rundstykke og bolle. Vi spiste det med smør og syltetøy, men man kan sikkert ha forskjellige ting på. Det var hvertfall veldig godt! Mulig det er noe med natronen som setter smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk servert det en gang på vestlandet, de hadde en smak som minnet litt om kryssning av rundstykke og bolle. Vi spiste det med smør og syltetøy, men man kan sikkert ha forskjellige ting på. Det var hvertfall veldig godt! Mulig det er noe med natronen som setter smaken.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deig:

3 egg

1 L kulturmelk

1 1/2 Kopp sukker

1 kopp smelta smør

2 ts hornsalt

2 ts bakepulver

ca 1 kg kveidemøl. (hvetemel for dere penslige i målet =) )

Visp samen fysst egg og sukker, så ha i bakepulver og hornsalt. Ha i smelta smør, og kulturmelk. Spe deigen med mel, heilt te den blir fast, men litt seig. Så har du ein del mel i et fat, og lager små boller av deigen og vender i fatet sånn at "bollen" er dekka totalt med mel. Legg den deritte på ei tørr steikepanne med lav varme, og slå bolla heilt flat, og steik gongkaka. Vær forsiktig med varme og vend ofte, sånn at den ikkje blir svidd, men gjennomsteikt.

Kor mange gongkager får me ut av deigen? Ser for meg at eg må stå å steika i en evighet ;)

Anonymous poster hash: b3d8f...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...